Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398933 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15510 Gepost op: 12 maart 2018, 21:20:53 »
Ik weet 't, Allie. Heb er ooit (toen ze nog maar net uit waren) een hele zooi van van een decoder voorzien. Ook met die (overigens vrij korte, herinner ik me) draadjes kon je makkelijk de mist in gaan weet ik nog.
Maar dat er een 21-polige decoder in moest wist ik niet meer. Nou ja, da's nu ook klaar.

Waar was je trouwens zaterdag? Heb half Houten afgezocht, maar kon geen grasjes vinden. Had even een voorraadje mee willen nemen, maar geen LocDepot aanwezig...  :'(

Enfin, ik vond nog wel een mooie postwagen, en nog wel een twee-asser ook, die wilde Dirkjan in de D152 hebben:

Citaat van: Falkenberg
Leuke samenstelling voor een Altbaukessel 01, D 152 Köln - Saarbrücken uit 1967:
Bn
BRm
Am
Bn
BDm
Post

2 Silberlinge, een blauwe 1e klas, een BD, een groen/rode BRm en een 2-assig postrijtuig.



Puntgave wagen, leuk ding. Volgens de verkoper kwam die uit de erfenis van een verzamelaar die er nog nooit in mee had gereden, dus nog nieuw. Vraag ik me wel af waarom er dan zo nodig ongïsoleerde assen op moesten... nu maar hopen dat ik de goeie maat fatsoenlijke assen heb liggen.

Maar wel een leuk ding.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15511 Gepost op: 13 maart 2018, 17:41:43 »
Een beetje bang dat ik behoorlijk laks aan het worden ben, ben ik wel. Dat komt zo:

Op de modelspoorbeurs in Houten vond ik een stand waar men boeken en aanverwante artikelen (tijdschriften, dvd's) verkocht, overigens een stand die ik al vaker had bezocht en waar ik ook wel eerder het e.e.a. had aangeschaft. Terwijl ik daar een boek aan het afrekenen was werd mij verteld dat men zich geheel en al zou gaan richten op de online-verkoop, en dat het één van de laatste keren zou zijn dat men aanwezig was op de beurs in kwestie. Spijtig, en ook wel goed, want thuis achter de pc valt een impuls om NU iets te kopen iets beter te beheersen dan aan zo'n kraam, daar zitten de centen altijd wat losser in de broekzak dan thuis. Hoewel, daar zitten ze niks losser, maar je kunt ze zo moeilijk door de pc heen duwen, als je begrijpt wat ik bedoel. De drempel van thuisbankieren is toch iets hoger dan die van even een paar tientjes uit de beurs trekken. Vind ik.

Enfin waar het om gaat is dat ik mezelf op het boek van Hansjürgen Wenzel, "Die Baureihe 38.10-40" tracteerde:



... met als gevolg dat, tijdens het verder scharrelen langs de diverse handelaren, de blik automatisch blijft hangen zodra er een P8 in het vizier komt. Nu is er in mijn beleving eigenlijk maar één redelijk ("grootserie") model van een P8, en dat is de interpretatie van Fleischmann. Op zichzelf kun je daar best wel wat van maken, met wat onderdeeltjes van Weinert (bijvoorbeeld de Kolbenstangenschutzrohre) is dat wel te doen.
Maar dan wil ik wel een model met Schnittstelle, want ik heb eigenlijk helemaal geen zin meer om wéér een decoder ergens in te solderen. Gewoon prikken en dan moet het maar klaar zijn. Maar zulke loks zie je er dan net even weer niet bij: allemaal zonder Schnittstelle. En liefst ook nog met van die mooie chroomglimmende wielbandjes.

Kortom: lui.
En tijd voor een zeitgemäßes Model van een P8, hier ligt een schone taak voor Roco. Of voor BRAWA, dat mag ook.

Ander voorbeeld (van lui worden mijnerzijds): ergens aan het begin van de wordingsgeschiedenis van de boerderijmodule werd een zakje straatsteentjes van Juweela ten tonele gevoerd. Dat je daarmee prachtige straten kunt straten heeft Joke elders hier op het forum al eens aangetoond, en ik dacht dat wel even te evenaren. Maar ik kwam tot de adembenemende conclusie dat ik met één zo'n zakje misschien net een kwart van de geplande straat zou kunnen bestraten...

Komt er zo'n omBC-gast aanzetten van: ""dat kan ook wel anders".
Nou goed, maar dat wil ik eerst wel eens zien.



Euh... ja.
Zo scheelt 't natuurlijk wel drieduizend uur werk.

Hoezo lui?
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2018, 21:14:40 door 44. Reden: Kapitalen anders verdeeld »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15512 Gepost op: 13 maart 2018, 18:39:48 »
Waarschijnlijk niet het type wat je zoekt maar de Trix 22023 - P8 in K.P.E.V. uitvoering vind ik ook erg geslaagd  :)


Dit is overigens de Märklin uitvoering. Bron: http://www.osterthun.com/4Einsatz/Einsatz~P8~B.htm

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15513 Gepost op: 13 maart 2018, 19:39:52 »
Oskartrains heeft nog een mooie p8, mooie länderbahnmodellen zijn er al geweest. Een DB versie tot op heden niet. Rare jongens die Italianen...

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15514 Gepost op: 13 maart 2018, 20:38:17 »
Komt er zo'n omBC-gast aanzetten van: ""dat kan ook wel anders".

 ;D ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15515 Gepost op: 13 maart 2018, 20:53:25 »
Oskartrains, ja, wel eens van gehoord, nog nooit in 't echt gezien... althans, niet dat ik weet.
Ze kunnen best wel wat, die Italianen, maar ze doen er nooit iets mee of zo, ik weet niet precies wat 't is.
Ooit ben ik per trein van Florence naar Rome gereisd, en voor die tijd had ik het gangbare, stereotiepe beeld van de FS voor ogen: rammelig materiaal en nooit op tijd. Maar de trein waar ik in zat, vertrok exact op tijd uit Florence, arriveerde even exact op tijd in Rome, en was monsterachtig comfortabel. Ik geloof dat ik van die treinreis meer heb genoten dan welke andere ook. Het beeld wat ik had van de FS heb ik toen dan ook behoorlijk bijgesteld, maar ik heb nooit gemerkt dat dat "om me heen" ook het geval was. Ze kúnnen het dus wel, die Italianen, maar dan komen ze met iets als de Fyra aanzetten...

@Martijn: het ziet er mooi uit, maar omdat ik niet zo genegen ben iets van Trix aan te schaffen blijft dat ook een beetje bij mij buiten beeld...

@Hans: 


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15516 Gepost op: 13 maart 2018, 22:59:21 »
Terwijl ik daar een boek aan het afrekenen was werd mij verteld dat men zich geheel en al zou gaan richten op de online-verkoop, en dat het één van de laatste keren zou zijn dat men aanwezig was op de beurs in kwestie.

Een "aargh!" maakt zich van mij meester. Ik neem aan dat dit in de vanaf de ingang gezien linksachterhal is? Daar waar twee boekengeoriënteerde kraampjes tegenover elkaar zitten? En dan, vrees ik nu, degene die het verst van de ingang afzit? Aaargh! Vaste ontvanger van pecunia uit mijn portemonnee! Hofleverancier, zo zeg ik u!

Ik hoop dat mijn vrees onbevestigd blijft....

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15517 Gepost op: 13 maart 2018, 23:03:26 »
Euhm... volgens mij is het mixmediastore, als je langs de kassa bent gegaan, rechts langs de Proxxonstand de zaal in gaat en dan bijna helemaal tegen de verste korte wand. Soms is of was daar ook een soort "bioscoopje" ingericht om dvd's te kunnen bekijken.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15518 Gepost op: 13 maart 2018, 23:20:24 »
Ah! Dus die rechts-rechts-rechts-achterin met de bioscoop komen minder? Da's ook jammer, maar dan is m'n standaard tweedehands boekenleverancier er tenminste wel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15519 Gepost op: 14 maart 2018, 09:57:39 »
Om eventuele misverstanden te helpen voorkomen even een plattegrondje getekend van hoe de boel volgens mij zo'n beetje gesitueerd is:



Ter oriëntatie de legenda:

1, 2, 3= zaalnummering volgens methode 44
I= Ingang
K=Kassa
T=toiletten
R=Restaurant

In rood is aangegeven waar volgens mij de volgende beursdeelnemers (meestal) zo ongeveer staan:

PX=Proxxon
PP=Piet Peetoom (GM&S)
AD Anita Decor
B= de Bewuste Boekhandel
TEE=Treinenshop Erwin Emmen
LD=LocDepot
ATT=Artitec

(Auteur benadrukt dat van schaalgetrouwheid geen enkele sprake is en derhalve op geen enkele wijze bereid te zijn eventuele schade voortvloeiend uit onnauwkeurigheden, fouten of verkeerde interpretaties dan wel weergaven daarvan te erkennen, laat staan op zich te nemen.
Daar staat tegenover dat auteur afziet van ieder recht, dus ook het recht op inkomsten, voortvloeiend uit het auteurschap van bovenstaand plattegrondje.)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15520 Gepost op: 14 maart 2018, 10:07:18 »
Jan, kende je deze niet: zaalindeling volgens Expo Houten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15521 Gepost op: 14 maart 2018, 10:24:27 »
Ja, maar die vind ik lastig te interpreteren. Daarop staat van zaal 1 en zaal 2 één van beiden verkeerd om ten opzichte van de ander.
Als je ze afdrukt en uitknipt zie je wat ik bedoel. Denk ik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15522 Gepost op: 14 maart 2018, 10:34:05 »
Aan de hand van deze afbeelding, snap ik wat je bedoelt Jan :)

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15523 Gepost op: 14 maart 2018, 10:34:25 »
44s plattegrond is mij in ieder geval duidelijk.

Het hoofdgevaar voor mijn portemonnee (=tweedehands boeken/tijdschriften) bevindt zich meestal net "links van de 2".
Jammer van boekhandel B, daar keek ik ook altijd even.

Maar goed, er blijft genoeg leuks over.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15524 Gepost op: 14 maart 2018, 10:45:18 »
 :)

Het zou voor mij het handigst zijn als men voortaan de zaalnummering volgens de methode 44 zou gaan toepassen, maar ik begrijp ook dat dat op zich weer allerlei misverstanden op zou kunnen roepen. Ik zal daarom een herziening van de methode 44 in overweging nemen.  :P

De plattegronden "van Klaas" zijn wel erg nuttig vanwege de nummering van de rijen, daarmee valt nauwkeuriger aan te duiden welke stand zich waar bevindt.
De "bewuste boekhandel" moet je dus zoeken in zaal 3, bij nummer 18.

Ik ben de heren Klaas en Eric zeer erkentelijk vanwege hun bijdragen in dezen. Dank!