Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 22:13:07
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3650981 keer)

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2866
  • Duitsland TP III/IV
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15540 Gepost op: 15 March 2018, 15:46:02 »
Kleine oortjes en een kuipje.





Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15541 Gepost op: 15 March 2018, 15:52:12 »
 ;D
Het wordt weer als van ouds
 (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15542 Gepost op: 15 March 2018, 16:10:44 »
@ Ruud: Die foto zou het best geweest kunnen zijn. Of de bij mij opborrelende namen iets met die foto van doen hebben, weet ik niet zo helemaal precies.

Groet,
Bas

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15543 Gepost op: 15 March 2018, 16:25:04 »
Misschien dat in het grensverkeer tussen NL en D de P8 zo hier en daar nog eens naar Nederland is gekomen. Nijmegen - Kleef, bijvoorbeeld (waarom denk ik nu ineens aan de Rheingold?) of daar beneden, Limburg en zo.

Volgens mij heb ik wel eens een foto gezien van een 38'er in de jaren zestig in Nijmegen inderdaad.
Op de site van Nico Spilt staat nog een foto van een 38'er in 1962 in Enschede, met een mooie Eilzug:

http://www.nicospilt.com/scans/MH1960_DB381761.JPG

Het grote nadeel van de Fleischmann 38'ers is dat zelfs bij sommige recente versies met originele tender, er geen nem-schacht aan de achterzijde zit maar een pinkoppeling midden in de bufferbalk (op gegeven wel aangepast bij in ieder geval de 416171). De versies met kuiptenders en langere tenders hadden al eerder een kortkoppeling, en de nieuwste versies hebben ook "gewoon" een NEM-stekker voor een decoder.
Zelf heb ik de 4166, de trekduwversie met kuiptender. Nieuw genoeg voor decoderstekker, maar nog geen gezwart drijfwerk. Maar juist de inzet in trekduw-treinen maakt het een leuk ding.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2018, 16:30:59 door Quinzeedied »

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15544 Gepost op: 15 March 2018, 17:46:47 »
Oskar heeft een redelijk goed gelukte P8 (type 64 als ik mij niet vergis) voor België gemaakt. Elk groot depot in België had er wel een paar rondsjokken, ben er zeker van dat deze ook veelvuldig in Neerlandse grensstreken te zien is geweest. Maar ja, foto's...

Mvg,

Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15545 Gepost op: 15 March 2018, 18:00:57 »
Modellbauwiki geeft bij het merk Oskar (dwz bijH0 en SNCB) het volgende:

Citaat
64.056    grün/rot    Oskar    1805    2015-    GS/21MTC    SNCB

Citaat van: Jerry
Het wordt weer als van ouds
 (y)

 ;D

Die professor van de universiteit van Harderwijk?

Maar je hebt gelijk. Lekker dingen die ergens anders over gaan eindeloos uitdiepen. Het is maar goed dat er momenteel niet echt een mooie P8 in de handel is, anders was ik al lang voor de bijl gegaan. De beurzen zijn voorlopig ook weer even achter de rug, dus kans dat ik alsnog bezwijk voor een GFN-opknappertje is ook niet zo erg groot.

Citaat van: Gerard
Ik wordt oud.

Tja, en dan al die taalregeltjes van vroeger... wil ook wel slijten.  ;D ;)
Nog maar even, en ik mag er weer een jaartje bijschrijven. En toch nog steeds 50-plusser  :D

Ik krijg best wel weer eens zin in dat Duitse gedoe, met stoomloks en zo. Maar ik zal nog even moeten blijven wijlen bij het NS-gebeuren zeker gezien de dode lijn ergens in april (of zo).

Straatje is binnen, en het ziet er naar mijn idee geweldig uit:



Bij ontstentenis van straatverlichting zijn lichtgekleurde straten (en dus ook witte) erg handig. Voertuigen, al dan niet verlichting voerend, steken dan beter af.
Wel nog even overweg en straat wat beter op elkaar aan laten sluiten.


Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15546 Gepost op: 15 March 2018, 18:47:30 »
Nog maar even, en ik mag er weer een jaartje bijschrijven. En toch nog steeds 50-plusser  :D


'k heb het bijgehouden, maand of 3 toch?  ;)  Nog te gaan en dan..............
« Laatst bewerkt op: 15 March 2018, 23:08:31 door Met een sik »
Groet,

Gerard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15547 Gepost op: 15 March 2018, 21:50:39 »
Nee, 50-plusser ben ik al een jaartje of elf. Bijna.  ::) ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15548 Gepost op: 15 March 2018, 23:10:39 »
(Psst... je zit wel aardig goed hoor Gerard! Maar niet verder vertellen!  ;))

Een overgebleven stukje Evergreen bracht mij op een idee:



Mmmm... als dat maar goed gaat...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15549 Gepost op: 16 March 2018, 15:55:57 »
... want enerzijds wil ik, om zo veel mogelijk de werkelijkheid te benaderen, de kieren tussen railstaven en overweg zo klein mogelijk houden, en anderzijds moet er voldoende ruimte zijn om de wielflenzen, zonder dat deze gehinderd worden, te kunnen laten passeren.
Omdat je van tevoren nooit kunt weten wat voor wielen er langs gaan komen, gewoon volgens NEM, of RP25, of H0Pur, Proto of weet ik wat niet, speel ik op veilig en ga ik uit van het slechtst denkbare scenario.

Kortelings sloopte ik een stel op het drierailsysteem berekende wielstellen onder een postwagen vandaan, en er is genoeg ruimte om die ongehinderd bis auf nie und nimmer wiedersehen te laten rollen:



Zijn ze toch nog ergens goed voor geweest.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15550 Gepost op: 16 March 2018, 16:03:59 »
Omdat je van tevoren nooit kunt weten wat voor wielen er langs gaan komen, gewoon volgens NEM, of RP25, of H0Pur, Proto of weet ik wat niet, speel ik op veilig en ga ik uit van het slechtst denkbare scenario.
NEM en RP-25 zijn qua breedtematen identiek. Volgens NEM110 zou het houtvlak tussen de rails maximaal 14,2 mm breed mogen zijn. Meestal zijn de hoeken van dat vlak afgeschuind om als zoeker te dienen voor wielstellen die niet netjes op het midden lopen.
H0-Pur en Proto hebben smallere flenzen. Op een baan die is ingericht voor NEM kan je die eigenlijk niet gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15551 Gepost op: 16 March 2018, 16:46:48 »
Wat een vreselijke pizzasnijders.... :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15552 Gepost op: 16 March 2018, 17:40:11 »
@Klaas: ik wil direct wel aannemen dat dat klopt. Natuurlijk kun je dat ook allemaal uit gaan zoeken, en vervolgens dat overweggetje exact volgens de normen tot op die 2 tiende millimeter uit gaan zitten meten, maar volgens mij is dat een beetje overbodig. Gewoon zorgen dat je zeker weet dat er niks aanloopt, zelfs al zou er iemand op het idee komen per ongeluk een stel stokoude assen mee te laten lopen. Zolang het voor het oog een beetje fatsoenlijk oogt is dat in naar mijn idee wel oké zo. Fremo tracht wel door een normensysteem aan te houden alles faalvrij te maken, maar zolang er snuiters zijn die denken dat het allemaal wel een beetje meevalt en er de hand mee lichten kun je normen wat je wil, maar helpen doet het niet echt.

@Hans: het is echt erg. Vanavond eten we een schitzeltje, daar komen ze vast ook wel door.


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15553 Gepost op: 16 March 2018, 17:46:26 »
....maar zolang er snuiters zijn die denken dat het allemaal wel een beetje meevalt en er de hand mee lichten kun je normen wat je wil, maar helpen doet het niet echt.
Ik vind dat je alles in de ban moet doen wat niet aan de normen voldoet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15554 Gepost op: 16 March 2018, 18:18:39 »
Oei.
Dat ben ik met je eens.
Maar "we" zijn ook bezig met hobby, dat wil zeggen plezier en ontspanning. Enige tolerantie zou daarom moeten kunnen.
Anderzijds, als "iemand" door de normen te ruim te interpreteren daarmee het plezier van anderen in gevaar brengt... tja.
Daarom probeer ik mijn overweggetje zo te maken dat een dergelijk gevaar niet kan optreden, ook niet als "een ander" die normen iets te ruim interpreteert. Dan hebben we toch allebei plezier, en dat kleine optische compromis zal niet of nauwelijks opvallen.