Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 17:08:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3413099 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15495 Gepost op: 07 maart 2018, 22:12:02 »
Ja, verbazingwekkend! Ook verbazingwekkend vind ik dat datzelfde geheugen in staat is je soms op de meest ongelegen momenten volkomen in de steek kan laten. Vooral wanneer het om trouwdata gaat en zo.

@Eric: ik vinnum goed genoeg als decoratie op 'n Fremoduul.



Stom, heb ik weer. 'n Blote Belg. 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15496 Gepost op: 08 maart 2018, 17:49:02 »
In afwachting van de dingen die gebeuren gaan alvast eens op zoek naar een geschikt figuurtje. Tenslotte begint elk diorama pas te leven als er ook een figuurtje op losgelaten wordt, hetzij van menselijke, hetzij van dierlijke aard. Of allebei, natuurlijk.
De scene die ik in gedachten heb is die van de stier die vastgebonden aan de ring in de muur, staat te wachten op de veekoopman (of de slager, maar ik hou het even op een veekoopman omdat de stier een heuse blaarkop is. Die komen relatief weinig voor, dus zal deze meneer wel gewild zijn als fokstier. Denk ik maar zo. Voor de veganisten onder ons is het dan ook allemaal weer goedgepraat in deze vleesloze week, waarin ook wij (mijn lief en ik) ons hebben onthouden van vlees, en ons in plaats daarvan met slavinken, cordon bleu en een pot Frankfurter tevreden hebben gesteld).

Op zoek zijnde naar een geschikte Preiser om die vervolgens als veekoopman te bombarderen deed me wel beseffen dat Preisers figuurtjes toch vooral op Duitse leest geschoeid zijn. Iets typisch Nederlands, laat staan iets typisch Gronings of Drents, zit er eigenlijk niet tussen.
Maar goed, zo gauw geven we de moed niet op, dus de emmer met Preisertjes maar eens op de kop gezet en gaan schiften. Uiteindelijk kwam ik uit op een in mijn ogen Beierse meneer, die met wat fantasie en daaruit voortvloeiende aanpassingen wel in een welgestelde veekoper kan worden omgetoverd. Denk ik.



Z'n hoedje met gaaienveertje is al veranderd in een platte pet. De tas moet nog worden geamputeerd en vervangen door een bamboe wandelstok. Eigenlijk had de beste man een flink verweerde wax-coat moeten dragen, maar een grof wollen colbert kan het ook wel doen. Tenslotte is het mooi weer in Luttels dreven.
Een groene of bruine manchester kniebroek met knieknausen kwam in de zestiger jaren in die kringen ook veelvuldig voor, dus dat is mooi makkelijk.



Eén cliché wil ik wel overnemen van de firma Preiser: de beste man gaat vergezeld van zijn onafscheidelijke teckel, en Thor, de boerderijboxer, heeft het niet zo op dat beest, dus die heeft z'n toevlucht op de Miedemawagen gezocht, die daardoor ook meteen een mooie bestemming heeft gevonden (de wagen bedoel ik, niet de boxer).
De boer tenslotte staat al te wachten, een beetje achteraf achter de stier.
En dan moet er nog een dikke Mercedes bij, zo'n Ponton-geval staat me daarbij voor ogen. Van een dikke BMW was toen nog niet zo'n sprake, die kwamen pas veel later.

Tenminste, dat is zo'n beetje het idee. Maar wie weet wordt het allemaal nog anders.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2018, 17:50:47 door 44 »

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15497 Gepost op: 08 maart 2018, 21:01:16 »
Ik zit met die blote Belg in mijn gedachte😲, nu ben ik verplicht om deze te verdrijven met wat betere streekprodukten, o.a. Delerium Tremens :angel:

Mvg,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15498 Gepost op: 08 maart 2018, 21:36:32 »
Tja, 's lands wijs, 's lands eer...

Onlangs was hier ergens in dit forum nog een kleine discussie over welke verf er nu geschikt zou zijn om voor "huidskleur" door te gaan. Ik meldde toen (geloof ik) dat XF-15 (Flat Flesh) van Tamiya mijn voorkeur genoot.
Vroeger, in het Enamel-tijdperk (Humbrol/Revell), gebruikte ik die ook wel, maar ik weet nog dat ik Tamiyaverf ben gaan gebruiken omdat ik daarvan de huidskleur mooier vond dan die van de eerder genoemde merken.

Ook Vallejo heeft een aantal "huidskleuren" in het assortiment, maar nog steeds prefereer ik Tamiya's XF-15.
Als basis, dat wel.
Hieronder twee kleurtjes van Vallejo en het inmiddels berucht/beroemde XF-15, van links naar rechts, (Vallejo) Sunny Skin Tone, (Vallejo)
Dark Flesh en (Tamiya) XF-15:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15499 Gepost op: 09 maart 2018, 17:04:34 »


De Mercedes is een beetje te dik, de 220 "Ponton" is wel dik genoeg, en bovendien iets meer passend in de tijd. Eens kijken of ik er morgen eentje op de kop kan tikken.



Grappig dat er zo'n ovale nummerplaat op zit.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15500 Gepost op: 10 maart 2018, 18:20:26 »
Nou, dat is dus mooi niet gelukt. Wel een ponton (Mercedes 220) gezien, maar die vond ik niet mooi, te plastic-achtig. Dat wordt 'm dus niet. Dan maar een ander automobieltje, en omdat de waxcoat er bij inschoot toch maar iets Brits:



Daar moeten nog een paar blauwe nummerplaten op (ja toch?), die kan ik mooi tegelijk met het bord bebouwde kom en zo laten meedrukken.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15501 Gepost op: 11 maart 2018, 13:36:05 »
Waarom niet zelf printen ?
Beetje huis/tuin/keuken printer,kan dat best.
Of op iets dikker dan normaal printer papier of op fotopapier in beste kwaliteit,dan ziet dat er goed genoeg uit  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15502 Gepost op: 11 maart 2018, 16:10:57 »
Een beetje huistuinenkeukenprinter misschien wel, maar de door mijn al minstens drie keer gedefenestreerde en evenvuldig teruggedeurde K.U.T.printer geproduceerde flutresultaten houden het met een beetje mazzel een week of drie en op zijn best een maand of anderhalf uit zonder te verbleken. Daarom ga ik naar een willekeurige aan de St.Jansstraat (nr 21-23) alhier gevestigde Copycenter alwaar ik ze met een laserprinter op Qualiteitschpapier laat drukken.

Toen ik vanmorgen ontwaakte herinnerde ik me ineens dat, nog niet zo lang geleden, Reinout in zijn welbekende draadje uiting had gegeven aan zijn ongenoegen over het feit dat het frame van zijn 50er recidieve neigingen met betrekking tot kromtrekken vertoonde.
Met behulp van een strepentrekprogramma op mijn pc dacht ik mezelf voldoende gerustgesteld te hebben en meende er van uit te kunnen gaan dat mijn 50er van dat verschijnsel tot nu toe was gevrijwaard, maar toch. Je wordt niet voor niets met zo'n gedachte wakker. Op een zondagmorgen.

Maar goed. Na nog een gedachte gewijd te hebben aan het ontbijt (kaas, brood, bosui, een ei, ham, aspergesoep en koffie) was het tijd voor ontspanning:



En nadat het corpus delicti uit de warboel was opgevist volgde inspectie:



Met een alsnog gerustgesteld gemoed als resultaat, waarmee dan ook met de wederopbouw werd aangevangen, welke zo mogelijk nog minder tijd in beslag nam dan de demontage, wat dan weer prettig was omdat daardoor zonder afleiding het VPRO-programma Vrije Geluiden kon worden bekeken, waarin een gezelschapje Texaanse muzikanten gelegenheid geboden werd het een en ander ten gehore te brengen en dat deden zij op een zodanige manier dat ik daarvan ik wel enigszins gecharmeerd raakte:

<a href="https://www.youtube.com/v/YgWnrIC8X-k" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/YgWnrIC8X-k</a>

Oh ja, de wederopbouw:



50 2551 met DE I 40 aan de haak, die nog op de nominatie staat gedigitaliseerd te worden. Zal nog wel even duren, want bij diezelfde gelegenheid zullen ook pupkes moeten worden ingebouwd, en daar heb ik momenteel tijd voor noch zin in.
Wel heb ik, toen ik gisteren het beursje in Houten een bezoek bracht, alvast een decoder aangeschaft, hetgeen overigens ook nogal wat voeten in de aarde had.

Op een gegeven moment belandde ik namelijk aan een stand waar men nogal wat Artitec op de tafels te koop aangeboden had liggen. Daardoor kwam ik op het idee te vragen of men wellicht wist welk type decoder er voor de DE I gebruikt moest worden, of liever, wat voor Schnittstelle er in de DE I zit, wellicht dat één van de voorradige decoders per ongeluk zou passen of, zo niet, had men een dergelijke decoder te veil liggen. Desgevraagd kon de betreffende meneer mij daarop geen antwoord geven en ging dat op zijn beurt aan een collega vragen. Na enige tijd kwam hij terug met de mededeling dat het allemaal perfect voor elkaar zou komen als ik alvast zou betalen, dan zou het treinstel zonder verder verzendkosten in rekening te brengen naar mij worden teruggestuurd.

Een vriendelijk aanbod waarvoor enigszins bevreemd, maar even vriendelijk werd bedankt, onder vermelding van het feit dat ik mijzelf zeer wel in staat achtte een DE I van een decoder te voorzien, en dat het mij in eerste aanleg er louter om te doen was te weten te komen met wat voor Schnittstelle (of interface, een fatsoenlijk Nederlands woord zit even niet in mijn parate vocabulaire), de DE I was uitgerust.
Waarop de beste man mij omstandig begon uit te leggen dat dat niet zou kunnen, omdat je daarvoor op de hoogte moest zijn van allerlei aan de DE I motor toe te schrijven karakteristieken en dergelijke.
Omdat ik ineens op het idee kwam dat de man mogelijk in de veronderstelling zou kunnen verkeren dat hier sprake was van het inbouwen van een geluidsdecoder, trachtte ik uit te leggen dat zulks niet in de bedoeling lag, maar dat het veeleer mijn voorstelling was een gewone decoder in  te bouwen, zonder lawaai dus.
Echter, meneer volhardde in zijn overtuiging dat dat godsonmogelijk zou zijn.
Voor mij reden genoeg mijn pogingen te staken en te trachten het gesprek op een fatsoenlijke manier te beëindigen teneinde verder mijns weegs te kunnen gaan om mijn heil elders te zoeken. Of nou ja, zoeken... mijn schreden richtten zich zonder overbodige omwegen naar de kraam van ons aller Erwin Emmen, waar -door gestoethaspel mijnerzijds- wat geharrewar ontstond vanwege DCC en multiprotokol en zo, maar afgezien daarvan kwam ik binnen 0,1 sec te weten dat er in een DE I van Artitec een 21-polige decoder moest worden ingebouwd. En dat terwijl Erwin het smoordruk had.


Over precies acht maanden is het Sint Maarten.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2018, 17:29:44 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15503 Gepost op: 11 maart 2018, 18:47:15 »
Het frame van de 50er ziet er strak ende recht uit!

Nou moet ik wel zeggen/toegeven dat ik er tot nu toe voor terugschrik om zo'n lok in al zijn onderdelen uit elkaar te halen. Ergens raar, omdat ik er bijvoorbeeld niet voor terugschrik om mijn fiets te demonteren op punten waar een reguliere Nederlander normaliter allang de diensten van de plaatselijke fietsenmaker zou inroepen. En, terugkerend naar de lok, ben ik ook bij digitaliseringswerkzaamheden natuurlijk behoorlijk demonterend bezig.

Maar zoiets als het loshalen van de schuifbeweging... Nee, daar heb ik me nog niet aan gewaagd. Dat is dus nog een tekortkoming die weggewerkt dient te worden.

Gebruik jij daar nog speciale tangetjes ofzo voor? Voor dat loshalen van de schuifbeweging?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15504 Gepost op: 11 maart 2018, 19:30:47 »
Heel herkenbaar dit bovenstaande.
De/een fiets haal ik ook helemaal uit elkaar maar treinen en auto's ... ik niet. Een cv-ketel daarentegen weer wel  :laugh:

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15505 Gepost op: 11 maart 2018, 19:38:03 »
wat dan weer prettig was omdat daardoor zonder afleiding het VPRO-programma Vrije Geluiden kon worden bekeken

Ook gezien. Prettig...
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2018, 20:33:30 door Reinout van Rees. Reden: Quote inclusief youtube filmpje ingekort »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15506 Gepost op: 11 maart 2018, 20:24:00 »
Ja, bijna een verademing ook, zo'n drummer die zich beperkt tot (praktisch alleen) basedrum, snare en hihat. Simpele basriffs en ingetogen gitaarspel met minimaal zang, en het "swingt de pan uit".

De fiets breng ik naar de fietsenmaker, omdat ik vind dat een schoenmaker bij zijn leest moet blijven en ook vind ik dat een fietsenmaker het vlugger en beter kan dan ik, en die man wil ook wel een paar centen verdienen. De cv-ketel wordt gehuurd en die huur is inclusief een onderhoudscontract, dus ook daar heb ik geen omkijken naar. Een treintjesmaker hebben we niet hier in Stad, das war einmal en daar zie ik voorlopig ook geen verandering in komen.

Citaat van: Reinout
[...] zoiets als het loshalen van de schuifbeweging... Nee, daar heb ik me nog niet aan gewaagd. Dat is dus nog een tekortkoming die weggewerkt dient te worden.

Ach, zo'n heksentoer is dat niet en ook is zo'n karweitje niet uitsluitend aan heidenen voorbehouden, dus ik zie niet in waarom je dat niet eens een keertje zou proberen. Zal net zoiets als het demonteren van een fiets zijn: onthouden hoe het uit elkaar gaat en in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten. Alleen zijn de onderdeeltjes een slagje kleiner, vermoed ik.



Op bovenstaande foto is alleen dat wat vastzit aan de wielen losgemaakt. Voor volledige demontage dient de ketel van het frame gehaald te worden. Na het verwijderen van de rookkaststeun kun je dan cilinders, kruiskop met drijfstang, Steuerungsträger en alle overige onderdelen behorend bij het schuifbewegingssysteem loshalen, dat vormt één in en aan elkaar gemonteerd geheel. Na het verwijderen van remstangen en onderplaat kun je dan de assen uit het frame laten vallen. Alle vijf de assen verschillen van elkaar, dus gevaar van verwisseling bestaat in principe niet. Kwestie van goed kijken. En kwarteren heb je geen omkijken naar, zolang je de wielen niet op de assen zelf verdraait gaat dat vanzelf.

Dat geldt ook voor de koppelstangen. Zoals je ziet heeft Roco de koppelstangen die de tweede, derde en vierde as met elkaar verbinden tot één geheel samengevoegd. De stangen tussen eerste en tweede en vierde en vijfde as zijn spiegelbeeldig. Hier geldt wel dat je die gemakkelijk kunt verwisselen, maar dramatische gevolgen kan dat niet hebben, behalve dan optisch en dan nog alleen voor de kenner.



Zoals je ziet zijn er ook drie verschillende schroefjes, met elk hun eigen (logische) plaats. Kwestie van goed kijken en logisch nadenken helpt om ze op de juiste plaats weer te monteren. Het moeilijkste is nog om ze niet kwijt te raken.

Voor die schroefjes heb ik een dopsleuteltje uit zo'n instrumentmakerssetje, wellicht bij de betere metaalhandel ook wel los te koop. Maat zou ik zo niet kunnen zeggen, zal 2 of 2,5 mm zijn, denk ik.

"Vroeger" gebruikte ik ook wel een tangetje, maar daarmee heb ik nog wel eens een schroefje aan gort gedraaid, waarbij dan het schroefdraadgedeelte in het wiel achterbleef... Vooral die waarmee de drijfstang en Schieberdinges op de middelste as worden vastgezet zijn daar wel gevoelig voor. Maar met wat voorzichtigheid en voldoende schietgebedjes voor, tijdens en na de handeling wil het toch ook wel lukken. Maar zo'n dopsleuteltje is wel erg prettig.

Net als de muziek van Khruangbin.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15507 Gepost op: 11 maart 2018, 20:32:34 »
houden het met een beetje mazzel een week of drie en op zijn best een maand of anderhalf uit zonder te verbleken.
Daar heb ik dus nou ook steeds last van, met buitensporig veel ijver en moeite al die plaatjes juist geschaald en dan eindelijk op een A4-tje fotopapier uitgeprint, die van mij doet het nog wel, en dan inderdaad na enkele maanden bleekt het zaakje uit. Ergerlijk. En of dat nu aan het papier ligt of de (printer)inkt, ik weet het niet, maar uitbesteden is misschien wel een heel goed idee. In elk geval voor de bloeddruk.

Citaat
Over precies acht maanden is het Sint Maarten.
Ach, met zoveel projekten vliegt de tijd....

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15508 Gepost op: 12 maart 2018, 13:22:45 »
Ach, bloeddruk... kijk, je kunt natuurlijk van te voren weten dat een printer die inclusief inktpatronen minder kost dan een setje losse inktpatronen geen wereldprestaties zal kunnen leveren. Eentje waar je een veelvoud van dat bedrag moet voor moet neertellen misschien wel, maar dat vind ik dan weer niet nodig voor die twee administratieve formuliertjes die er per maand mee afgedrukt worden. Eigenlijk gebruik ik het ding vooral als scanner, en dat doet ie verder prima.
Overigens denk ik eerder dat het aan de inkt ligt dan aan de printer of het papier wat er in gestopt wordt.


Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15509 Gepost op: 12 maart 2018, 18:28:34 »
Jan,
Ombouw DE1 is echt een fluitje van nix. Heb er al een stuk of 10 omgebouwd. Let wel ff op de juiste CV instellingen, anders doen de lampies raar  ::)

ombouw van NIX

PS, de klere kabeltjes van de stroomafname hebben nogal eens de neiging om tussen de kap en het frame te komen en dan ligt draadbreuk op de loer.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2018, 18:30:57 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....