Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398779 keer)

Pietervde

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14235 Gepost op: 21 oktober 2017, 06:42:42 »
Als je bedenkt hoe die windlei platen werkten, namelijk door het voorkomen van een vacuüm direct naast de neus van de loc doordat de luchtstromen gewoon botweg door de platte neus alle kanten uit gedrukt werden, waardoor de rook richting dat vacuum gezogen wordt, dan vind ik die kromme oren van roco op zn minst merkwaardig.. Als ik de luchtstroom daar een beetje probeer te volgen, krijg je daar wederom een te groot drukverschil..

Maar goed. Het zal wel gebaseerd zijn op een werkelijkheid. ;)

Sent from my LG-H815 using Tapatalk


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14236 Gepost op: 21 oktober 2017, 10:26:26 »
Als ik eerlijk ben moet ik bekennen dat de aerodynamische werking van die dingen mij niet exact bekend is; eerder is het slechts een vaag vemoeden.
Maar hoezo krom?

Pietervde

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14237 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:09:12 »
krom, scheef, schuin, hoe je t wilt noemen. ;)

Simpel gezegd: de neus van een stoomloc is over het algemeen niet heel aerodynamisch, en forceert de luchtstromen gewoon opzij. Dit veroorzaakt een lage druk gebied direct achter de neus, wat de rook uit de smokebox daardoor vast houdt, en het zicht een heel stuk minder wordt.

De smoke deflectors vangen een deel van die geforceerde luchtstroom weer op, en houden het aan de zijkant, zodat dat lagedrukgebied een stuk minder aanwezig is. Het resultaat is dat de rook ook niet gevangen blijft bij de smokebox.

Oftewel: de smoke deflectors forceren de rook niet naar boven, maar zorgen juist dat het niet laag blijft hangen. Yep, spoorwegen waren al bezig met het ontwerpen van aanhangsels om luchtstromen te verbeteren ver voordat autorace teams dat deden. :P

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14238 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:24:37 »
Ik zie zonet dat Pieter ook heeft gereageerd, maar ik plaats mijn versie ook maar :)

(Lucht-)stroming is een lastig onderwerp. Kern is uiteindelijk dat als lucht (of water ofzo) in rust is, dat de moleculen random een kant op gaan. Links, boven, onder, enz. Alles rommelt een beetje tegen elkaar aan en het middelt uit. Maar al dat beweeg uit zich wel als druk. Luchtdruk, waterdruk.

Maar kijk eens naar een schip dat door het water vaart. Het water wordt aan de voorkant aan de kant geduwd. Boeggolf omdat het wat opgestuwd wordt. Maar daarna stroomt het water snel naar achter: vlak achter de boeggolf is het waterniveau wat lager. Reden: het water beweegt één richting uit en dus de moleculen ook. Dus gemiddeld genomen zijn er minder moleculen bezig in de andere richtingen. O.a. wordt er minder naar boven geduwd, dus kan de luchtdruk het water naar beneden duwen. Even simplistisch (doch hopelijk enigszins correct) gezegd.

Idem stoomlok. Die lagere druk net na de "boeggolf" zit net achter de schoorsteen: zuig zuig zuig, daar komt de rook.

Die windleiplaten steken aan de voorkant voorbij de voorkant van de rookkast uit.  Een deel van de "boeggolf" zit daar dus eigenlijk tussen klem en ramt met hoge druk tussen ketel en windleiplaten door. Al die samengeperste lucht ploeft alle kanten op zodra de windleiplaten ophouden. "Ploef" is "hoge druk" zullen we maar zeggen. En als ik naar je foto's kijkt stoppen de windleiplaten precies na de schoorsteen. Dus juist op de plek waar je het nodig hebt heb je hoge druk en wordt de rook naar boven drukt.

Tenminste, dat is wat ik qua werking van die windleiplaten vermoedt. Het is het krijgen van wat druk net na de schoorsteen, niet het voor elkaar krijgen van een mooie luchtstroming die de rook elegant net langs het machinistenhuis blaast ofzo.

Op zich maakt de stand van de platen dan niet veel uit: als ze maar de "boeggolf" opvangen en loslaten vlak na de schoorsteen. Dat ze bij de 44 schuin staan: prima. Die heeft een dikke vette ketel en ze zullen misschien met het profiel van vrije ruimte rekening hebben moeten houden. Of misschien is het wel een betere plek (dichter bij de schoorsteen), maar was dat bij de BR50 niet praktisch i.v.m. zicht (die heeft een wat minder dikke ketel). Zoiets.



Ik dènk dat ik er niet ver naast zit, maar ik heb het wel zonet ter plekke lopen beredeneren. Tweedejaars vak waterbouwkunde in m'n achterhoofd... Dus correcties zijn meer dan welkom :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14239 Gepost op: 21 oktober 2017, 13:59:46 »
Beide verhalen (van Pieter en van Reinout) dekken elkaar in zoverre dat het allemaal wel plausibel overkomt (sprak de leek).
Wel heel leuk trouwens, dat behalve het modelwerk en het bouwen van een modelspoorbaan ook de theorie achter het grote boze voorbeeld uit de doeken wordt gedaan, niet alleen in dit, maar ook in andere draadjes. Als je begrijpt hoe het in het echt in elkaar steekt, is het makkelijker om het in model na te maken.

De voornaamste reden om de Roco-windleiplaten door die van Weinert te willen vervangen was gelegen in het feit dat die van Roco veel te scheef staan (of krom, hoe je het maar wil lezen  ;) ). Nu echter blijkt dat het wel mogelijk is om die van Roco recht te zetten, zie ik de noodzaak om ze te vervangen door Weinert windleiplaten niet meer zo erg in, want echt héél veel mooier zijn die nou ook weer niet en ook de afmetingen komen vrijwel exact met die van Roco overeen, behalve dan dat ze wel veel dunner zijn dan de plastic exemplaren uit Oostenrijk.



Daar gaan we dus nog een paar nachtjes over slapen.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14240 Gepost op: 21 oktober 2017, 20:53:28 »
Maar ja, je hebt ze toch al in huis dus wat let je....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14241 Gepost op: 21 oktober 2017, 21:33:16 »
O, dat gaat ook vanzelf een keer gebeuren.
Net als die vijftigers, die hebben net even te lang onder handbereik gestaan, en dan zit ik ineens met een schroevedraaier in m'n handen...



Hmmm. RAL3002... welk Vallejonummer was dat ook alweer...

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14242 Gepost op: 21 oktober 2017, 21:34:42 »
Carmine red 70.908
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14243 Gepost op: 21 oktober 2017, 21:36:35 »
Jep, gevonden. Maar eigenlijk was ik op zoek naar Gebrande Omber, om een Glmhs mee te vervuilen. En wat tinten zwart, voor smeer en zo.  :)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14244 Gepost op: 21 oktober 2017, 21:38:17 »
Succes met zoeken! Misschien toch tijd voor zo'n mooi rek voor het overzichtelijk bijhouden van die lading valejo?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14245 Gepost op: 21 oktober 2017, 21:40:43 »
Hm, kweenie, waar zou ik zo'n rek kwijt moeten?
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 21:48:24 door 44 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14246 Gepost op: 21 oktober 2017, 22:24:42 »
Beetje offtopic misschien, maar aansluitend op het schuine windleiplaten discussie/verheldering gesprek van hiervoor.

Hoe zit het met dit soort windleiplaten :



Heb ze al gezien op BR01, BR50 en vermoed dat dat niet de enigen zullen zijn.

Is dat onder het moto : groter en beter ?

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14247 Gepost op: 21 oktober 2017, 22:32:29 »
en dan zit ik ineens met een schroevedraaier in m'n handen...

Begon dit draadje ooit niet met ook ongeveer zo'n foto?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14248 Gepost op: 21 oktober 2017, 22:35:57 »
Dat zou best eens kunnen... of nee, volgens mij was het meer zoiets van: "Wat heb ik nou op m'n bord liggen?"met daarbij en foto van een lokomotief in losse onderdelen. Niet veel later kwamen de wielen aan bod, geloof ik. Maar die foto's staan nu voorgoed in de archieven van Photobucket.


Pietervde

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14249 Gepost op: 21 oktober 2017, 22:44:19 »
Beetje offtopic misschien, maar aansluitend op het schuine windleiplaten discussie/verheldering gesprek van hiervoor.

Hoe zit het met dit soort windleiplaten :



Heb ze al gezien op BR01, BR50 en vermoed dat dat niet de enigen zullen zijn.

Is dat onder het moto : groter en beter ?
Voor zover ik weet was dit de eerste uitvoering ervan, en kwam men later erachter dat de smallere uitvoering net zo goed werkte. Gezien de kosten van het staal, bleek dat handiger.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk