Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3414966 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14220 Gepost op: 19 oktober 2017, 16:31:15 »
Wat bij deze weer fraai is
de chroomlijsten om de wielen
even een tip zwart op de rozetten
handgrepen tip zilver(waren altijd en enkel )chroom
op het rechter scherm een speld(antenne)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14221 Gepost op: 19 oktober 2017, 17:16:31 »
Op de handgrepen zit wel chroom, of eigenlijk moet ik zeggen dat dat er wel op gezeten heeft, want het is er een beetje afgesleten, net als bij de ruitenwissers.
Het likje zwart op de bumperrozetten is wel een goeie tip; een antenne... natuurlijk, ook wel, maar niet elke auto was (toen al) voorzien van een radio, en bijgevolg had niet elke auto ook een antenne. Die van ons niet, tenminste.
Behalve chroom op de handgrepen mag er ook wel wat rond de ramen, waarbij zelfs de (een na) voorste en (een na) achterste raamstijl in hun geheel verchroomd waren:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14222 Gepost op: 19 oktober 2017, 17:20:18 »
Mooi he  :)
voor hun tijd waren het best goede en mooi gelijnde modellen
Ik heb de D gehad
en motorisch was ik gek op de 1900 en 1700 sprint blokken
En de rechter buiten spiegel zat standaard op de luxe en hogere modellen
anders niet of apart later gemonteerd

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14223 Gepost op: 19 oktober 2017, 17:38:44 »
De eerste C was een 1700, tweedeurs, de tweede was een 1700L (of 1900L?), ook tweedeurs.

Ik bedoelde de spiegel aan de bestuurderskant:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14224 Gepost op: 19 oktober 2017, 17:49:01 »
Hoog tijd om het maar weer eens over treintjes te hebben.  ;D

Dit plaatje is speciaal voor Sander Fondse:



4-doms ketel, kleine windleiplaten (geen Frontschürze), kabinetender. Was EpIV, omgenummerd naar EpIII.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14225 Gepost op: 20 oktober 2017, 12:08:32 »
Nu er dan toch weer 50ers op tafel staan, werd de aandacht weer eens naar dat terrein verlegd. Dat mag je wispelturig vinden, of labiel, onevenwichtig, besluiteloos of weet ik veel wat voor etiketten nog meer van toepassing zouden kunnen zijn. maar voor mij is het bezig zijn met dit soort dingen alleen leuk als ik het leuk vind, en daarom doe ik gewoon waar ik zin in heb, en nu is dat weer even een stel vijftigers. Morgen weer wat anders, vast.

Goed, een veelgehoorde klacht met betrekking tot de vijftigers van Roco is dat de (kleine, in de volksmond ook wel genoemd de "Witte") windleiplaten in een verkeerde stand zouden staan, te scheef. Volgens velen, en ik ben het daar wel mee eens, zouden ze wat rechterop moeten staan. Eén manier om daar wat aan te doen is het vervangen van de originele (Roco-)exemplaren vervangen door die van Weinert.

Om dat eens te proberen heb ik ooit al eens zo'n setje besteld, maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen dat eens te doen.
Gisteren kwam ik tijdns een zoektochtje op internet ineens een DSO-draadje tegen met die Weinert-windleiplaten-op-Roco-vijftigers als onderwerp. In dat draadje zat ook een berichtje van ene Lutz K, een modelbouwer die zo nu en dan best wel eens wat zinnigs te melden heeft.
De titel van zijn berichtje luidde als volgt (vrij vertaald): "Windleiplaten van Weinert - waarom?" Een vraag die hij dan prompt, als onderschrift van een foto(otje) als retorisch bombardeerde: "...als het met die van Roco ook wel wil."

En als individualistisch, onafhankelijk denkend hobbyist die graag zijn eigen oplossingen zoekt, dacht ik meteen: ja, waarom eigenlijk niet?
Hetgeen een doorslaggevende impuls gaf meteen de daad bij het woord te voegen, en na een beetje rommelen en rotzooien met de Roco-windleiplaten kwam ik tot het volgende (voorlopige) resultaat:

Links voor, rechts na de behandeling:


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14226 Gepost op: 20 oktober 2017, 12:59:28 »
Mijn google vaardigheden laten me even in de steek (en ik zie veel te veel andere leuke artikelen) in het grote DSO draadjesbos: heb je een linkje naar dat artikel over het verbeteren van de roco oortjes? Heb ook nog Weinert oortjes liggen die ik nog niet heb ingebouwd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14227 Gepost op: 20 oktober 2017, 13:04:44 »
Natuurlijk heb ik ook een linkje: linkje.

Maar veel meer dan hierboven omschreven staat er niet te lezen.  :)

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14228 Gepost op: 20 oktober 2017, 14:54:54 »
Hoi hoi!
Als restaurator rollend materieel kon ik het niet laten, even wat foto's van Duitsche stoomlocs te bekijken en het lijkt er toch op, dat de schuine stand van het linker plaatje klopt. Bij de DR stonden de platen (iets ander model) nog schuiner dan bij de DB lijkt het. Ook technisch gezien lijkt me een schuine stand beter, want je wilt een opwaartse luchtstroom, die zo dicht mogelijk langs de schoorsteen gaat. Je moet m. i. de damp/rookkolom zo snel mogelijk omhoog blazen, voordat deze uiteenvalt. Ik neem aan, dat bij ieder type ketel de stand moet worden aangepast om een optimaal resultaat te bereiken.
Wat bij de grootserie windleiplaten altijd stoort, zijn de dikke bevestigingen aan de rookkast. In dat verband heeft Weinert dan weer een streepje voor. Je kunt ook zelf wat maken en dan gelijk de platen wat dunner vijlen, al was het maar de rand. Ik geniet altijd van je werk en ik hoop dat je hier wat aan hebt. (y)
Sehr gut! Weitermachen! (Zouden ze hier zeggen)
Groet van Thonis

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14229 Gepost op: 20 oktober 2017, 15:32:17 »
Thonis: de stand varieert per Baureihe. Bij een 44er staat het relatief schuin, bij een 50er veel rechterop. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat roco de windleiplaten van de 44 heeft hergebruikt voor de 50 en dat daardoor de verkeerde stand ontstond.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14230 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:10:47 »
Dat dacht ik ook  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14231 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:15:48 »
De lol van die "oren" is inderdaad dat voorkomen wordt dat de rook uit de schoorsteen in en langs het machinistenhuis terechtkomt, door de luchtstroom naar boven (en daardoor over het machinistenhuis heen) te leiden. Welke stand daarvoor de beste resultaten oplevert, zal ongetwijfeld van de Baureihe afhankelijk zijn (snelheid, bouw), en uiteraard zal het ook allemaal uit te rekenen dan wel proefondervindelijk vast te stellen zijn.

Toch wordt m.i. niet voor niets van allerlei kanten commentaar geleverd op de scheve oren van de Roco-vijftiger. Op plaatjes in literatuur en op internet kun je vrij duidelijk waarnemen dat de vijftiger oren wat rechterop (meer verticaal) staan dan bij die van  bijvoorbeeld loks van de BR 44 het geval is. Bij gebrek aan plaatjes recht van voren:


Bron: Wikipedia


Bron: Bahnbilder

Dat de "Streben", de bevestigingsbeugels (of hoe je dat ook maar wil noemen) waarmee de windleiplaten aan de ketel (pardon: rookkast) zijn bevestigd nogal aan de grove kant zijn is ook mij wel opgevallen, bij de wat modernere modellen is dat wat minder het geval dan het in het verleden wel is geweest, maar dan nog. Eens kijken, hoe zit dat nou echt?

Vanaf een tekening schaal 1 : 32 uit een special over de BR 44 van Eisenbahn Journal haal ik de volgende maten (omgerekend naar 1 : 1, er van uitgaand dat deze maten voor alle Baureihen zo ongeveer hetzelfde zullen zijn geweest):

Breedte (van boven gezien): 64 mm
Dikte (van voren gezien): 16 mm

In 1 : 87 zou dat moeten zijn:

Breedte: 0,74 mm
Dikte: 0,18 mm

Bij de oude versie van Roco is gemeten:

Breedte: 2 mm
Dikte: 0,6 mm
Noot: deze beugels zijn van metaal en ingegoten in een verdikt gedeelte van de windleiplaat

Bij de nieuwere versie van Roco is gemeten:

Breedte: 1,1 mm
Dikte: 1,2 mm
Noot: deze "beugels" zijn aangegoten aan (en vormen dus één geheel met)  de windleiplaten. De pootjes lopen ietwat taps toe, gemeten is zo mogelijk op het dikste gedeelte

Bij de Weinert-versie is gemeten:

Breedte: 1 mm
Dikte: 0,3 mm

NB de metingen zijn niet onder laboratoriumomstandigheden uitgevoerd en daarom staat de auteur dezes niet garant voor de accuratesse van de gedane metingen.

Conclusie: als je het voorelkaar kunt krijgen zowel de oudere als de nieuwere versie van Roco zodanig te misvormen dat de windleiplaten in de juiste stand komen te staan, dan zijn ze beide eigenlijk zo heel erg slecht nog niet, waarbij voor de oudere Roco-versie de verdikking van de windleiplaat om de metalen beugel op te nemen voor lief genomen moet worden.
De windleiplaten van Weinert geven, zeker van voren gezien, een iets beter resultaat, maar of dat nu zo'n spectaculaire verbetering is mag ieder voor zich uitmaken.

Ik dank u voor uw aandacht en wens u allen een aangenaam weekend.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14232 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:27:04 »
De tweede lok moest er ook even aan geloven. De derde, de ex 50 2840, heeft van die metalen beugeltjes. Die laten zich vast en zeker wel gemakkelijk buigen, maar die aan de onderkant van de windleiplaat moeten iets verder naar binnen komen te zitten, en daarom moet er dan ook een stukje in de breedte van af. Dat zal wel een klusje voor het slijpschijfje worden, denk ik.
Maar eerst nog maar even een fotooke:




GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14233 Gepost op: 20 oktober 2017, 22:50:05 »
Plaatje recht van voren

730700 04-27a Duisburg (DE) by Gerard van Vliet, on Flickr
DB 051 231,
Duisburg Wedau,
juli 1973.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
130* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14234 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:07:25 »
Top!
Je ziet dat de "oren" vrijwel recht overeind staan!