Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 13:51:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 13:49:11
Efteling spoorweg gaat elektrisch door sncf231e
Vandaag om 13:44:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:26:16
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3411226 keer)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14265 Gepost op: 24 oktober 2017, 13:34:26 »
Foto 3 is natuurlijk hetgeen dat de vervuilers onder ons het meest aanspreekt (foto 4 lijkt mij in DB-contreien niet meer inzetbaar), maar als ik nu eens naar buiten kijk en mijmer over mijn op een vrijdag (ik zeg niet welke vrijdag) pas gewassen auto (van de firma, geen tijd voor een auto die ik echt wil), dan valt het mij op dat zelfs een pas gewassen auto na een tiental meters in de regen van de onderkant weer grijs is. Waarmee ik maar wil aangeven dat alhoewel er verondersteld wordt dat op het einde van hun loopbaan er minder onderhoud werd gepleegd, ik daar eerlijk gezegd nog niet zo zeker van ben. Na een dag hard werken ben je zelf ook niet meer een van de friste personages, maar je kunt wel in ruime hoeveelheden sop uitgebreid staan/zitten douchen, iets dat ik bij een stoomlok niet echt zie gebeuren (afgezien van het feit dat de meeste mensen niet zo'n grote douche hebben, laat staan een stoomlok om mee te douchen, tenminste in 1:1 formaat). Het ideaal beeld van de machinist die constant zijn koperwerk zit te poetsen...ik durf echt niet beweren dat dat ook met de buitenkant gebeurde...zou me niet verbazen dat dat enkel maar bij (grote) revisies gebeurde.
Waarmee ik maar wil aangeven dat foto 3 al gerust na 1 week na een revisie de realiteit bij de meeste stoomloks vormde zonder dat er sprak is van achterstallig onderhoud.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14266 Gepost op: 24 oktober 2017, 13:59:35 »
Met de strekking van je verhaal kan ik het in het geheel niet oneens zijn, Bas. Ik zou echter willen opmerken dat "zorg aan het uiterlijk besteden" niet hetzelfde behelst als "onderhoud". Men kan onderhoud plegen zonder zorg aan het uiterlijk te besteden. Andersom ook, natuurlijk.

Voorheen was het gebruik dat elk team -machinist en stoker- een vaste lokomotief kreeg toegewezen, en het was voor zo'n team ook een erezaak hun lokomotief tiptop te verzorgen. Ze poetsten dat het een lieve lust was, vóór, tijdens en na de dienst. Daarom zagen in die tijden de lokomotieven er dan ook uit als om door een ringetje te halen.
Op een gegeven moment stapte men van die gewoonte een team een "vaste" lokomotief toe te wijzen af; manschappen en machines werden onafhankelijk van elkaar ingeroosterd. Dat dat gevolgen had voor de motivatie de "eigen" machine dezelfde zorg en aandacht te schenken als voordien gebruikelijk, zal iedereen kunnen begrijpen.
Wel zag men nu dat bepaalde Bw's die zorg en aandacht voor de "eigen" machines opbracht, en andere Bw's juist weer minder.

Verder is het in de diverse literatuur na te lezen dat, naarmate het einde van de stoomlokomotief meer in zicht kwam, men meer en meer concessies deed aan onderhoudstermijnen en activiteiten. Keteltermijnen werden verlengd (overigens nooit zodanig dat de veiligheid in het geding kwam) en intervallen tussen onderzoeksbeurten werden verlengd (eveneens zonder de veiligheid uit het oog te verliezen). Men kan dus stellen dat op onderhoud weliswaar beknibbeld werd, maar nog steeds als absoluut noodzakelijk werd gezien.

De stoomlokomotief verloor echter hand over hand aan status en aanzien, en dat was vaak letterlijk ook maar al te zichtbaar aan hun uiterlijk.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14267 Gepost op: 24 oktober 2017, 14:03:53 »
Citaat van: ikke
Wel wordt Lümmeln beroerd door Interzonenzüge, die echter, voor zover mij bekend,  bespannen zijn met door de DB gestelde trekkrachten.

Toch waag ik m'n eigen bewering in twijfel te trekken, aangezien DR-machines ook in Hengelooo zijn waargenomen, en die zouden toch logischerwijs via Lümmeln daar terechtgekomen moeten zijn... hoewel, er zijn natuurlijk andere routes.  :P

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14268 Gepost op: 24 oktober 2017, 14:08:38 »
Het is net welk verhaal jij er aan vast hangt. Als het iets bijdraagt in de feestvreugde zou ik het zeker doen. Een badehosenzug die via Lümmeln rijdt kan weer een goede reden zijn om wat leuks aan te schaffen.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14269 Gepost op: 24 oktober 2017, 14:13:46 »
aangezien DR-machines ook in Hengelooo zijn waargenomen



Waarvan akte.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14270 Gepost op: 24 oktober 2017, 14:29:56 »
Dat wordt dan wel een heel zoutwaterbad....  ;D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14271 Gepost op: 24 oktober 2017, 15:00:13 »
Een badehosenzug die via Lümmeln rijdt kan weer een goede reden zijn om wat leuks aan te schaffen.
Die mogelijkheid bestaat natuurlijk op bepaalde bijeenkomsten. Een trits silberlinge ligt hier al klaar...

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14272 Gepost op: 24 oktober 2017, 15:10:44 »
Wat voor fietsenrijtuigen zaten hier eigenlijk achter.

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14273 Gepost op: 24 oktober 2017, 16:49:07 »


Waarvan akte.
Hallo Hans,

Mooie wisselstellers staan daar op de foto!
Zijn ze (manueel) werkend? En zo ja, heb je die zelf gemaakt of zijn ze ergens verkrijgbaar.
Ik zoek ze namelijk voor een toekomstige havenbaan (in H0).

Vriendelijke groet,

René
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2017, 16:50:47 door daemfer »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14274 Gepost op: 24 oktober 2017, 17:11:43 »
Wat voor fietsenrijtuigen zaten hier eigenlijk achter.
Een groene vierasser (DB natuurlijk)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12325
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14275 Gepost op: 24 oktober 2017, 19:09:00 »

Aan het eindpunt, Vlissingen!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14276 Gepost op: 24 oktober 2017, 20:16:19 »
Yep, dat was de Vlissingen variant, ombouwers. Naar Harlingen en naar Alkmaar/Den Helder was het in de 70er jaren Sberlinge. In de 60er vooroorlogs materieel.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14277 Gepost op: 24 oktober 2017, 22:05:17 »
@Rene: de wisselstellers zijn van Artitec. Ongetwijfeld werkend te maken maar bij mij staan ze gewoon vast.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14278 Gepost op: 24 oktober 2017, 22:34:05 »
Hm, een badhozentrein met een 44er ervoor... Die heb ik wel, een 44er. Van de DB, niet de DR, maar daar kan bij gelegenheid wel voor gezorgd worden.



En Umbauers, die zijn er ook. Wel erg leuk, zoiets, en als meneer Falkenberg nou ook nog met een Zugbildungsplan op de proppen zou kunnen komen...  ;)

Citaat
Citaat van: Erik_omBC op Vandaag om 15:10:44

    Wat voor fietsenrijtuigen zaten hier eigenlijk achter.

Een groene vierasser (DB natuurlijk)

Huh? Fietsenrijtuig? Komen ze die terugbrengen dan?
Een groene vierasser, die heb ik ook wel.  ;D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14279 Gepost op: 25 oktober 2017, 06:44:34 »
Wel erg leuk, zoiets, en als meneer Falkenberg nou ook nog met een Zugbildungsplan op de proppen zou kunnen komen...  ;)
Nou vooruit, ergens de komende dagen dan (hou de gedachte vast zoals ze dat in het angelsaksisch zouden zeggen)

dirkjan