Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
Vandaag om 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:01:52
Lima door Dave.......
Vandaag om 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 22:42:29
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
Vandaag om 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
Vandaag om 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
Vandaag om 20:52:17
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3634572 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13800 Gepost op: 05 September 2017, 21:07:21 »
Jaja, er zullen zeker wat sporen van weer, wind en weet ik veel komen, al zal dat wat binnen de perken blijven voor wat betreft vettigheid, olie en gemorste olieproducten. Volgens mij ging vullen en legen via een pomp/leidingsysteem, en zal er daarom niet erg veel naast de ketels gelekt of gemorst zijn. Verder zullen de tanks ook goed onderhouden zijn - lekken door roest zal men getracht hebben te voorkomen door regelmatig de verfkwast te hanteren. Misschien wat opgeregend of aangewaaid vuil en zo, wellicht wat roet van de toch redelijk in de nabijheid verkerende stoomloks, maar veel meer zal het niet zijn. Op plaatjes zien dat soort installaties er wel aardig proper uit.

Wel nog even een iets donkerder tintje opgezet:


Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13801 Gepost op: 05 September 2017, 21:45:06 »
Heel vaak peilt men met een houten lat het niveau in zo een tank.
Peilglazen en dergelijke zijn toch kwetsbaar.
Dus rond het mangat wat druipsporen.
En hoe slecht ook vaak maar met 1 tot 2 boutjes vast. Zeker bij niet explosief spul.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13802 Gepost op: 05 September 2017, 22:15:01 »
Heel vaak peilt men met een houten lat het niveau in zo een tank.

Sinds 1953 zijn daar al andere manieren voor  ;D  ;D

Mijn werkgever

En hoe slecht ook vaak maar met 1 tot 2 boutjes vast. Zeker bij niet explosief spul.

No comment

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13803 Gepost op: 06 September 2017, 00:19:08 »
Hm. Je kunt mij alles wijsmaken, geen idee hoe dat er in 't echie uitziet.
Zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden...

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13804 Gepost op: 06 September 2017, 05:56:14 »
Kijk eens bij het vullen van benzine tanks, ook daar komt men met een fysieke lat om het peil te meten.
Meetmethoden zat maar de controle vereist wel nameten . Heb fysiek heel wat meetlintjes laten zakken om de inventaris te  laten voldoen aan de eisen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13805 Gepost op: 06 September 2017, 10:52:39 »
Met de arbo en milieu eisen tegenwoordig
Denk dat geen werknemer nog met zijn neus nog boven zoiets mag hangen
Ik had voor de olie bulk tanks (schone en afgewerkte stoffen) van die rol meetlinten in de tank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12450
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13806 Gepost op: 06 September 2017, 11:08:50 »
Aan boord gebruiken we nog steeds het meetlint en het krijtje voor het peilen van de bunkers
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13807 Gepost op: 06 September 2017, 11:51:40 »
Als je niet weet wat wat is en waar het voor dient, dan is het nog knap lastig om een beeld te krijgen van wat er gemaakt moet worden om de boel een beetje geloofwaardig "op de baan" te krijgen.
Natuurlijk zal de mogelijkheid om na te gaan hoe het met de voorraad staat aanwezig moeten zijn, en natuurlijk maakt het uit of dat met een "duimstok" in de tank zelf of met een geavanceerd instrumentje op afstand gebeurt.
Maar om precies uit te vissen hoe dat zit is nogal even een zoektocht of, om de woorden van hierboven te herhalen, knap lastig.

Een beetje snuffelen op internet levert het volgende op:

diesel betriebstankstellen eisenbahn

En daaruit voortvloeiend:

bahnbilder.de

Alwaar het volgende plaatje te vinden is:



Dat, en nog veel meer plaatjes, brengt me tot de conclusie dat er van een "mangat" mogelijk wel sprake is, maar dat er door zo'n deksel vooral allerlei leidingen tevoorschijn komen, waaronder eentje recht omhoog die dan ook eindigt. Ik zou haast denken dat die dient voor luchttoevoer als er diesel uit de tank gehaald wordt, om te voorkomen dat er een vacuüm ontstaat waardoor, in extremo, er een implosie zou kunnen plaatsvinden. Belangrijk pijpje dus.

Om het verhaal compleet te maken, en hiermee kom ik tevens aan het slot van mijn betoog, alvorens tot een (voorlopige) eindconclusie te komen, nog een foto van de Dieseltankstelle in het echte BW Lümmeln:



Conclusie om althans een geloofwaardige indruk te creëren zijn vooral de volgende zaken van belang:

  • wirwar van leidingen
  • loopplanken met relingen
  • rechtopstaand pijpje

PS ineens vallen me die glazen "dingen" op, die soms wel, soms niet op zo'n ketel zit. Op de foto hierboven zie je ze niet op de voorste tanks, maar wel op de achterste. Van vroeger kan ik me herinneren dat zoiets ook wel bij "gewone" benzinepompen aanwezig was, daaraan kon je zien of er luchtbellen aanwezig waren of zoiets.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13808 Gepost op: 06 September 2017, 12:39:35 »
nog een foto van de Dieseltankstelle in het echte BW Lümmeln:

Ben wel een beetje bekend met de topografie van Duitsland, maar waar heb je BW Lümmeln ongeveer gesitueerd Jan?
Had het me nog nooit afgevraagd en nu opeens wel, vandaar.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13809 Gepost op: 06 September 2017, 12:54:01 »
Hihi...  ;D

Zo'n beetje ergens aan de oude CME  ;)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13810 Gepost op: 06 September 2017, 13:16:36 »
Ach zo. Dat beperkt het zoeken dus "iets".  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13811 Gepost op: 06 September 2017, 13:55:05 »
Lümmeln staat ook aangegeven op de BNLS Spoorkaart, hetgeen het zoeken aanmerkelijk vergemakkelijkt.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13812 Gepost op: 06 September 2017, 14:07:54 »
Met het inzetten van een hulplijn nu ook gevonden op Google Maps.  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13813 Gepost op: 06 September 2017, 14:33:43 »
Da's ook niet moeilijk.... die E loopt van C naar M  :P
Vermoedelijk ook andersom, trouwens.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13814 Gepost op: 06 September 2017, 14:46:21 »
Citaat
Conclusie om althans een geloofwaardige indruk te creëren zijn vooral de volgende zaken van belang:

En vooral: schoon! Geen olievlekken, zware vervuiling etc. Bij het lossen en tanken kan gemorst worden, maar de rest is en blijft schoon (los van weersinvloeden)

dirkjan