Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
22 July 2025, 16:00:54
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631553 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13785 Gepost op: 04 September 2017, 22:38:42 »
Toch veelal licht, met morssporen. Maar dat blauwe geval staat onder een afdak en zo te zien komt de zon van achteren. Dus geen directe opwarming. En zoals hier aan de overkant zijn het anders geisoleerde tanks met een losse buitenmantel.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13786 Gepost op: 04 September 2017, 22:50:32 »
 ???
gewoon grijs ,en dan een stickker van een olie firma erop  :angel:
Aral was toch een van de bekendere merken in germanie in die tijd

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13787 Gepost op: 04 September 2017, 22:53:53 »
Citaat
Een vraag die bij mij wel rijst is waarom ketelwagens voor het transport van diezelfde diesel heel vaak donkergrijs geschilderd zijn (VTG, EVA).

Dat is dan weer gedaan om de diesel onderweg weer een beetje warm te houden, anders hebben ze op de eind bestemming één grote pot stroop  ;D

Gas willen ze graag wel onder alle omstandigheden graag wit bewaren en vervoeren.
Groetjes Ries

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13788 Gepost op: 04 September 2017, 22:57:28 »
Diesel wordt niet stroperig met kou
Stookolie wel,en die wordt dan ook met stoom of verwarming op temparatuur gehouden
Zal fijn rijden anders met stroop in je diesel tank in de winter

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13789 Gepost op: 04 September 2017, 23:01:51 »
Jerry, je bent me net voor

Crude of zware stookolie kan ik me nog iets bij voorstellen, diesel? Nu zijn de winters hier in Nederland niet meer zoals vroegah, ik rij zelf diesel een ook bij -10°C is het nog vloeibaar

Groetjes

Arthur

PS, Ik zal het binnenkort wel eens vragen bij Vopak of Shell als ik ze aan de telefoon heb.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2017, 23:06:25 door tuurtje. Reden: PS »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13790 Gepost op: 04 September 2017, 23:05:46 »
Diesel wordt niet stroperig met kou

Vroeger ('83) moest ik wel benzine toevoegen als het vroor  :police:, anders deed tie het nie! :'(

Marius.
Marius

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13791 Gepost op: 04 September 2017, 23:09:58 »
Tegen het 'vlokken'.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13792 Gepost op: 04 September 2017, 23:21:32 »
@Arthur: aha, volkomen duidelijk. Het was me niet opgevallen dat dat gele puntje zich op het omgedraaide dakje bevond.
@Luit: jep, we houden het licht. Morssporen weet ik nog niet, ik heb de indruk dat de tanks als het ware "van een afstand" gevuld worden, zodat de kans op morsen niet zo groot is. Met "van een afstand" bedoel ik dat de ketelwagens op een vulpunt, of lospunt, hoe je het noemen wilt,  worden aangesloten, waardoor via een aansluitende pompinstallatie de tanks gevuld worden.
Maar wat vuiligheid en, natuurlijk, wat oliesporen -want wie met pek omgaat wordt met pek besmet, zo staat geschreven- zullen er misschien ook nog wel komen.
@Jerry: stickers van de oliefirma? Hmm... ik denk niet dat dat zo relevant was, destijds. Dit soort installaties lagen doorgaans nogal afgezonderd van het publiek, dus zo heel erg wervend zal zo'n sticker niet geweest zijn en daarom over het algemeen niet aangebracht. Bovendien geloof ik niet dat de DB zichzelf zo leveranciersgebonden zag; ze zullen de diesel per periode van de leverancier die op dat moment de meest gunstige voorwaarden accepteerde hebben afgenomen. Op foto's van spoorweginstallaties zie ik eigenlijk ook nooit merknamen vermeld staan.

Wel bij Faller, Kibri en andere bouwdoosfabrikanten uiteraard.

Edit: goeie genade, ik loop achter.
Even bijwerken dus.

Citaat van: Super Chief
anders hebben ze op de eind bestemming één grote pot stroop

Met bunkerolie zou dat het geval zijn, of met teer en dat soort producten, zoals Arthur (tuurtje) ook zegt. Maar die werden vaak vervoerd in wagens die toegerust waren met een verwarmingsmogelijkheid. Zoals Jerry ook al aanvoert.

"Vroeger",  aan het Oostfront, kregen ze tanks en/of vrachtwagens pas weer aan de praat als ze er even een vuurtje onder gestookt hadden, omdat de diesel bevroren was. Maar dan hebben we het ook over temperaturen van zo'n -40oC. En hoe vroeger je het ook hebben wil, zo koud hebben we het hier niet vaak.

@Walter: gelijk de oude jenever in het vriesvak: ook vlokken.  ;)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13793 Gepost op: 05 September 2017, 07:44:12 »
Bovendien geloof ik niet dat de DB zichzelf zo leveranciersgebonden zag; ze zullen de diesel per periode van de leverancier die op dat moment de meest gunstige voorwaarden accepteerde hebben afgenomen. Op foto's van spoorweginstallaties zie ik eigenlijk ook nooit merknamen vermeld staan.
Inderdaad, de DB kocht zelf in, was dus zn eigen olieleverancier. Maatschappijen leveren aan de Tankstellen of rechtstreeks aan de consument (die oliebunker in je kelder)

dirkjan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13794 Gepost op: 05 September 2017, 09:26:06 »
De tankinstallatie voor Ölloks gaat er in Lümmeln niet komen, en of ik die staande tank neer ga zetten weet ik nog niet.

Als er geen tankinstallatie voor oliegestookte stoomloks gaat komen, is het zinloos om de staande tank neer te zetten. Deze "Hochtank" was immers bedoeld voor de opslag van "Schweröl" ten behoeve van de Ölloks.

Ziezo,...hoef je daar niet meer over na te denken.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13795 Gepost op: 05 September 2017, 11:01:57 »
De 43 en 44 en andere olie stokers liepen niet op (dure) diesel maar op stook olie
die werd met een stoomleiding door de tender verwarmd
En in WWII in rusland een vuurtje onder de voertuigen
Dat was omdat we toen nog met single grade olieën werkten
Die werd bij vorst snel zo dik dat de start niet meer ging door de weerstand op de krukas ed
de diesel olie was slechts aan het vlokken,en dat verstopte de filters
Dus een vuurtje onder de motor waar meest ook de filters waren gemonteerd was genoeg om ook vlokken tegen te gaan
Als ze eenmaal draaiden ,dan werd de diesel door de motor zo warm dat vlokken niet meer problemen gaf

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13796 Gepost op: 05 September 2017, 11:33:57 »
Citaat van: Dirkjan
Inderdaad, de DB kocht zelf in

Aha, dus toch. Ik wist wel dat de DB z'n steenkool direct van de mijn(en) afnam, daar zat dus ook geen dealer tussen.
De stookolie in onze kelder werd geleverd door de fa. B uit O, maar ik kan me niet herinneren of die iets van Esso, Shell, Gasolin of wat dan ook op z'n auto had staan.

Citaat van: Peter
Deze "Hochtank" was immers bedoeld"[...]

Zeker bedoelt Faller dat. Maar dat is toch niet dwingend? Waarom zou zo'n staand reservoir geen gasolie kunnen bevatten?
Ooit kende ik iemand die me er op wees dat Faller (of Vollmer, of Kibri) geen ziekenhuis in het assortiment had, en toch wilde hij wel graag een ziekenhuis op z'n baan. Toen ik voorstelde dat hij dan bouwdoos X kon nemen en er "Ziekenhuis" op kon plakken ipv "Politie" keek hij me aan alsof ik hoorntjes had.

De twijfel of die staande er gaat komen komt meer voort uit esthetische overwegingen en de vraag of die drie (liggende) ketels genoeg zijn voor een Bw als Lümmeln.

Citaat van: Jerry
De 43 en 44 en andere olie stokers liepen niet op (dure) diesel maar op stook olie

De 43er is bij mijn weten nooit oliegestookt geweest en bovendien nooit bij de DB in het bestand voorgekomen.  ;)
Zo uit m'n hoofd waren de oliegestookte BR'en van de DB:
  • 01.10 (na 1.1.1968: 012)
  • 41 (na 1.1.1968: 042)
  • 44 (na 1.1.1968: 043)

Oja, en één van de FC vijftigers (50.40, vóór 1968 uit het bestand, dus geen EDV-gerechte Nummer).


Bron: Albert Gieseler

Citaat
[...] omdat we toen nog met single grade olieën werkten

Ook weer een wetenschap op zichzelf, waarbij door de jaren heen heel veel veranderd is en nog steeds verandert. Nog niet zo lang geleden moest ik nog uitvissen of mijn autootje wel bestand was tegen de helse gevaren van E10-benzine...
« Laatst bewerkt op: 05 September 2017, 11:50:09 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13797 Gepost op: 05 September 2017, 12:05:58 »
We hadden plots loodvrije benzine
Daarkonden die oudjes niet mee omgaan
toevoegingen bij de vleet
Toen had je 98 , 95,en super  ???
Toen enkel 98 en 95 en kwam zwavel arme diesel
die oudjes bleven gewoon rijden (er zat en zit  een klopvastheid verhoger in alle benzines)
alle diesels doen het ook nog steeds  (y)
En die E10  ::)
zalwel goed gaan
van af dacht 2000   (y)
heb je een van de 1e in 99 gekocht kan het niet  :angel:
enals je een overjarig model hebt wel  :o
Hoe krijg je mensen in een nieuwe auto
E 10 ????
gewoon op de A27 tanken   ;D ;D ;D ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13798 Gepost op: 05 September 2017, 15:17:43 »
Soms zou je dat wel denken... moet de auto-industrie even een financiële boost hebben? Nou, dan doen we wat door de benzine waar oudere auto's niet tegen kunnen. En als Microsoft denkt dat de geldstroom begint te stagneren, staken ze de updates voor Winpows 95 toch gewoon? Dan stapt de kudde vanzelf over op Windows 98, of Vista of zo.

Maar mijn auto is nog zo goed als nieuw, die is pas nog, in 2002, van de band gerold en E10-bestendig.

Nieuwe poging:



Kleurtje gemengd van 70951 (Blanco), 70964 (Azul Militar) en 70870 (Gris Marina Medio).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13799 Gepost op: 05 September 2017, 16:02:12 »
 (y)
Die banden wat dokererder
dekselse kleurtjes
beetje poeier in rust erop
bak onderin wat vettig en onkruid erin
en zo laten