Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 23:34:30
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 23:26:09
C en K rails samen door hmmglaser
Vandaag om 22:59:48
Yamorc booster door Ruud Teunissen
Vandaag om 22:52:29
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
Vandaag om 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
Vandaag om 22:48:47
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:53:52
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 21:43:29
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:26:02
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:19:09
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
Vandaag om 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:53:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:33:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:37:20
Spuitmondjes door bellejt
Vandaag om 18:25:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
Vandaag om 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3633637 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13815 Gepost op: 06 September 2017, 17:10:10 »
Zo'n vermoeden had ik al wel:

Citaat van: Moi
Morssporen weet ik nog niet, ik heb de indruk dat de tanks als het ware "van een afstand" gevuld worden, zodat de kans op morsen niet zo groot is. Met "van een afstand" bedoel ik dat de ketelwagens op een vulpunt, of lospunt, hoe je het noemen wilt,  worden aangesloten, waardoor via een aansluitende pompinstallatie de tanks gevuld worden.

In de betonnen bak komt wel wat vuiligheid. In de loop der seizoen zal er van alles in en uitgewaaid zijn, en ze zullen echt niet dagelijks met motblik en veger de boel uitgemest hebben. Misschien wat gras, wat mos, maar niet teveel, want zoveel licht en zo'n rijke voedingsbodem zal er ook niet zijn onder die tanks.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12231
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13816 Gepost op: 06 September 2017, 17:39:46 »
Da's ook niet moeilijk.... die E loopt van C naar M  :P
Vermoedelijk ook andersom, trouwens.
Wat een vreemde volgorde van t alfabet houd deze man er op na zeg  ::)  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13817 Gepost op: 06 September 2017, 17:42:54 »
Nou, dan doen we 't speciaal voor jou even makkelijk: E=MC2

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13818 Gepost op: 06 September 2017, 20:44:58 »
Naast kleur, verwering en leidingverloop is er nog een kleinigheidje: hoe komt men die loopplank op?
In de Fallerdoos zitten wat ladder-achtige dingetjes, waarmee men over de muren van de betonnen "bak" kan klimmen, en een flinke trap om op de loopplank te kunnen komen.
Op de meeste foto's zie ik echter vooral van dat ladderachtige, maar goed, zo'n stevige trap vind ik ook wel wat hebben.

Van Faller moet die trap een soort van "langszij" komen, daarom steekt de loopplank ook een flink stuk uit (wel naar de verkeerde kant, dus heb ik 'm gespiegeld):



Maar ergens vind ik het een beetje een naar gezicht, zoals zo'n eind loopplank daar in het niets hangt te zweven. In gedachten was ik dan ook al een soort "Gerüst" aan het construeren, totdat me een andere mogelijkheid in de zin kwam:



Daar gaan we nog maar eens een nachtje over slapen.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13819 Gepost op: 06 September 2017, 21:43:42 »
Vaak een steil trappetje.
Maar 1965 ook al van die mooie opvangbakken?
Ik herinner me vooral losstaande tanks en pas veel later compartimenten of bakken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13820 Gepost op: 06 September 2017, 21:52:09 »
Daar zeg je zoiets, Luit. Dat heb ik me ook al afgevraagd, en volgens mij heb ik ook geprobeerd om er achter te komen sinds wanneer die dingen gebruikt worden, waarbij ik (destijds) tot de conclusie kwam dat het wel voorkwam, zo eind jaren zestig. Volgens mij. Meer een gevoel dan een wetenschap, maar op dat 'gevoel' berust wel de bak in kwestie.
De derde tank komt niet in een bak. En als je (of wie dan ook) overtuigend genoeg bent, sloop ik met evenveel plezier die bak weer weg ook.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13821 Gepost op: 06 September 2017, 22:46:24 »
Die vraag naar betonnen lekbakken is er eentje van zovele: heel vaak zijn er dingen die vandaag de dag zó vanzelfsprekend zijn dat je je nauwelijks nog voor kunt stellen dat het ooit niet zo vanzelfsprekend was. Soms zijn het logische dingen: natuurlijk zal niemand op een baan naar 67er voorbeeld geen Preisers met een "handy" (oftewel een mobieltje) neerzetten. Maar hoe zat het met helmen van bouwvakkers? Of bromfietsers? En motorfietsers dan? En zijn je benzinepompen, pardon, tapzuilen wel getrouw het gewenste tijdsbeeld? En welke reclames waren er al wel, welke nog niet en welke niet meer? En die Opel GT, van wanneer was die ook alweer? En stonden er toen ook al bloembakken op de perrons?

Sommige dingen zijn wel bekend: in 1956 was er de klassenreform, de derde klas werd tweedeklas, de tweedeklas werd opgewaardeerd naar eersteklas en de laatste bleef wat ie was. Toen kwam er de gele streep boven de ramen van de eersteklas afdeling, eerst in het zandgeel en later (1966) in het goudgeel.

Het rood voor het restaurantgedeelte van de zgn. Halbspeisewagen werd pas eind 1968 ingevoerd, en dus kwam er zomaar een geheel blauwe AR216 (dus de versie van vóór 1968) aangelopen. Met zandgele 1e-klassestreep, die dus eigenlijk goudgeel had moeten zijn.



Het is ook nooit goed.
En toch mag hij blijven.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13822 Gepost op: 07 September 2017, 00:00:42 »
Dat ik in 1968 als jochie bij de opel begon
gewoon motoren afspuiten met tri en in de riool put ermee
in de werkplaats een hok voor de olie vaten maar geen opvang of lekbak te bekennen
en koelvloeistof ging net zo makkelijk door de putjes
Rond 1970 72 begon men met dat geneuzel van lekbakken als er gerenoveerd werd
En rond de jaren eind 70er begin 80er werdt er eens gedacht om dubbelwandige tanks of met lekbakken te gaan werken
Ook begon toen het miljeu  :P :P mee te spelen
alles opvangen en in een apart vat doen
Dan nam de ophaler van olie met hetzelfde gemak  nog even 250 liter koelmiddel afval water ens mee in dezelfde tank
einde jaren 80 werd er pas serieus (er) mee omgegaan
Dus in een zand bak kan makkelijk
we hebben niet voor niets zoveel oude industrie waar nu nog een bodem sanering moet gebeuren door de minimale/of geen  eisen van toen

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13823 Gepost op: 07 September 2017, 07:57:44 »
Kijk aan, dat is een nuttig stuk uitleg Jerry. Helemaal omdat mijn modelbaan in de periode 'eind jaren 70 begin jaren 80' zich afspeelt.  Hiermee heb je voor mij direct een aantal zaken duidelijk uitgelegd. Dank.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13824 Gepost op: 07 September 2017, 08:59:54 »
De DB was al snel met de maatregelen voor het vermijden van bodemvervuiling. In het Eisenbahn Lehrbuch "Das Bahnbetriebswerk", Band 111 uit 1965 is aangegeven welke maatregelen moeten worden genomen om brandstoftanks te plaatsen. Aangezien de meeste tanks rond die tijd werden geplaatst, door de groeiende verdieseling, is het een goede leidraad voor Lümmeln.

Ook informatief is de betekenis van de pijpen in de tanks.

Dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13825 Gepost op: 07 September 2017, 10:25:29 »
Oké.

Omdat ik geenszins twijfel aan Jerry's ervaringen uit zijn lange praktijkjaren in de autobranche was ik overtuigd. Geen lekbak.

Dan komt Dirkjan met zijn verhaal, dat eveneens hout snijdt.

Duidelijk een voorbeeld van iets dat wat voor de ene branche wel geldt, voor een andere niet hoeft op te gaan.

En wie staat er weer voor joker?

« Laatst bewerkt op: 07 September 2017, 18:03:10 door 44 »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13826 Gepost op: 07 September 2017, 10:41:48 »
Behalve de les dat haastige spoed zelden goed is, leer ik hier van dat het product van Faller (en Kibri) enkele pijpen mist. Interessant !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13827 Gepost op: 07 September 2017, 10:43:09 »
Nou Jan, dat is dan net de ene keer, dat je focust op 1 klusje tegelijk. Moet je niet meer doen, je ziet wat ervan komt  ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13828 Gepost op: 07 September 2017, 11:54:32 »
Als ik lees in dat citaat van het boek
Pas bij 40.000 liter een opvang
Bij minder (tot 200 kuub Meter) staan ze dus op een kiesel/grind bed
om vervuiling bij werken met / aan te voorkomen
De water aftap onderin met een aparteleiding
De afname leiding met een vlotter aan de oppervlakte
En dit alles is enkel voor boven grondse opslag
Bij onder grondse opslag ?? gewoon ingraven zand erover en klaar
Tegen woordig moeten ondergrondse in een dubbelwandige tank in een betonnen lekvrije bak en een folie deklaag met daar over een vloeistof dichte bodem met een aparte afvoer via een vetafscheider put
 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13829 Gepost op: 07 September 2017, 12:48:36 »
Zoals ik het lees is vanaf 40.000 liter (40m3) een lekbak vereist, terwijl vanaf 200.000 liter (200m3) die kiezelbedding in beeld komt.
Dus ook bij 200 kuub een lekbak, lijkt me. Maar die keteltjes van mij halen lang geen 200 kuub.

Citaat
... dat het product van Faller (en Kibri) enkele pijpen mist.

De pijpenproductie draait al.

Citaat
dat is dan net de ene keer, dat je focust op 1 klusje tegelijk.

Ik had al zo'n gevoel: dit kàn niet goed gaan!  :o