Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3409534 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13440 Gepost op: 17 juli 2017, 12:04:09 »
En over dat fotograferen, ik maak plaatjes met mijn El Cheapo-knipper, haal ze door PaintshopPro Photo X2 om de boel een beetje toonbaar te krijgen en rare dingen te verdoezelen en hoppa... daar moet de goegemeente het maar mee doen.
 

Wat lees ik nu ? Bevalt de El Cheapo-knipper niet meer ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13441 Gepost op: 17 juli 2017, 14:25:33 »
Heee Peter! Lang niet gelezen!

Mijn El Cheapo begint zo langzamerhand echt kuren te krijgen; na drie foto's maken moet eerst de batterij weer opladen, en de vlek in het midden van het beeldscherm wordt allengs groter, zodat je niet goed kunt zien wat je nu eigenlijk in beeld hebt.

@Auke: soms wel, dan kun je aantippen waar je de focus wil hebben, of zo ongeveer tenminste, want gewoon vrij uit de hand... Nou ja, het is natuurlijk ook een feit dat ik geen groot fotograaf ben, de kiekjes die ik maak zijn naar mijn mening goed genoeg om m'n kletspraatjes hier te kunnen illustreren, en meer ambities heb ik ook niet.


könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13442 Gepost op: 17 juli 2017, 17:57:29 »
Sjieke dinges (y) je vorderingen! Niet teveel laten afleiden door al die technische toeters en bellen van je nieuw belproduct, je komt vanzelf wel achter de meeste zaken al spelender/ergernissewijs. En anders was het ongetwijfeld niet de moeite waard om er achter te komen.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13443 Gepost op: 17 juli 2017, 20:45:07 »
Is ook zo, Bas. Je druk maken en opwinden over dat soort interessantdoenerij kun je beter aan anderen overlaten. Ik heb wel wat leukers te doen.

Trekdraadgootjes leggen, bijvoorbeeld, en erachter komen dat met deze twee Ablenkungen de laatste van mijn voorraadje zijn opgebruikt. Er zijn er nog zat Größe 2 en 3, en ook wel vier, maar nummertje één is nu schoon op. Maar, als het goed is, zijn er ook niet meer nodig - als het goed is...
Tenminste, aan deze kant niet. Straks in het Bw is het weer een ander verhaal. nu ja, die dan leeft, die dan zorgt.



Verder mag ik zo langzamerhamd wel eens serieus gaan nadenken over waar precies de Hs mit Wartezeichen te plaatsen, want daar moet nog een volwassen gat voor gegraven worden.
Overigens verkeerde ik in de veronderstelling dat het hele ding van alle noodzakelijke bedrading was voorzien, maar dat was misgedacht. Daar moet dus ook nog even wat aandacht aan gegeven worden.

Enfin, de komende vrije uurtjes zijn alvast goed gevuld. :P

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13444 Gepost op: 17 juli 2017, 22:14:58 »
 ;D
1e
Je bent van de straat
2e
Je kan geen kattekwaad uithalen
3e
Je bent lekker en nuttig bezig
En dan de lol die wij hebben aan t lezen en kijken  (y)

tuurtje

  • Online Online
  • Berichten: 4519
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13445 Gepost op: 17 juli 2017, 22:21:07 »
4e

Wij leren er ook van  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13446 Gepost op: 17 juli 2017, 23:03:27 »
 :D

En 5: ik leer er zelf ook van. Want hoewel ik al heel wat metertjes spoor geballast heb, is het toch elke keer weer anders.



Eigenlijk was het onzin om voor deze baan een Schotterhilfe, of hoe zo'n apparaat ook maar heten mag, aan te schaffen, maar ik wilde zo'n ding wel eens proberen. Nu zijn er op mijn baan niet zo gek veel stukken zonder wissels en dergelijke (want die pakt dat ding niet), en wat er overblijft zijn stukjes van pakweg een halve meter max. Nou ja, het Bw-toegangsspoor dan, dat is wel een metertje of drie.

Hoe dan ook, dat ding werkt als een tierelier. Vullen met ballast, even over het spoor heen, en in een paar tellen heb je een stuk spoor strak in de ballast liggen:



En na nog een paar tellen het andere spoor ook:



Hoef je alleen nog maar even voorzichtig met de steel van een kwast op de rails te kloppen om ook de laatste steentjes van de biels af te krijgen. En dan nog even inlijmen... daar mogen ze ook wel zo'n apparaatje voor uitvinden, want dat moet nog ouderwetsch druppeltje voor druppeltje met een pipetje. Trouwens, inlijmen deed ik altijd met verdunde houtlijm, maar samen met de ballast van Koemo heb ik ook een potje ballastlijm laten komen. Waar de houtlijm keihard wordt (maar wel weer met water losbaar te maken is, als je tenminste geen watervaste lijm gebruikt hebt), blijft dat spul van Koemo een soort van taai, zodat je, als het nodig is, losse steentjes, of desnoods een heel klompje, weer los kunt trekken, je kunt het als het ware ook 'snijden, voor als je een trekgoot vergeten bent of zo. Dat gaat vrij makkelijk, en toch zit de hele boel wel behoorlijk vast.
En het maakt minder herrie met een trein erover.

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13447 Gepost op: 17 juli 2017, 23:59:23 »

En dan nog even inlijmen... daar mogen ze ook wel zo'n apparaatje voor uitvinden

Alstublieft https://www.youtube.com/watch?v=5joUz_9Ncx8 :)
Met vriendelijke groet,
Teun

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13448 Gepost op: 18 juli 2017, 00:03:04 »
Hoi,

Die Schotterhilfe zou op wieltjes moeten staan en getrokken moeten kunnen worden door een diesel. :angel:

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13449 Gepost op: 18 juli 2017, 12:29:57 »
En dat lijm apparaat ook,maar dan door een stomer  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13450 Gepost op: 18 juli 2017, 12:42:36 »
Op wielen kan uiteraard ook.
https://www.youtube.com/watch?v=eEuUvHHrYTc

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13451 Gepost op: 18 juli 2017, 14:32:39 »
In dat geval is een Schotterhilfeführer onontbeerlijk.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13452 Gepost op: 18 juli 2017, 14:37:07 »
Kan zo'n Schotterhilfer ook onder tunnels en bruggen door? Of heb je daarvoor een speciale Oberunterführungschotterhilfer voor nodig?

groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13453 Gepost op: 18 juli 2017, 15:47:31 »
Kijk eens aan. En dan vinden we het gek dat het degelijke, ambachtelijke handwerk zienderogen in de vergetelheid raakt...

Proses heb ik ook bekeken, tijdens het voortraject voorafgaand aan de eigenlijke aanschaf van een Schotterhilfe, maar het voordeel van de uiteindelijk gekochte waren de borsteltjes, waardoor het "na-vegen" behoorlijk wordt beperkt. Bij het Proses-machien blijven de biels haast bedekt met Schotter, en mag je je alsnog verlustigen in een tijdlang bielsjes vegen.
Let wel: dat is mijn persoonlijke mening, geen kwaad woord over Proses, als je hun catalogus bekijkt, kun je ontdekken dat ze allrlei handige gereedschapjes in het programma hebben, niet alleen Schotterhilfer.

Dat lijmgeval kende ik niet. Die zal ik eens in de gaten houden.

@Michel: mijn Schotterhilfe (die van digitalzentrale.de dus) valt niet binnen NEM 102 qua afmetingen, het hangt er dus van af hoeveel ruimte jouw tunnel/viaduct/onderdoorgang/brugopeningen te bieden hebben. En van de reikwijdte van je arm, natuurlijk (niet van toepassing zodra je zo een gewielde Schotterhilfe achter een lokomotief hangt of wanneer de reikwijdte van je arm groter is dan de lengte van de tunnel/brug/onderdoorgang/viaduct).

Laatst had ik het over gaten graven, welnu, vanmorgen tussen wakker worden en opstaan maar even doorgepakt:









Nu alleen nog maar de Hs op hoogte brengen, van draadjes voorzien en aansluiten, dan is dat karweitje ook weer gepiept.

Dat bedraden vergt overigens ook weer enig kopverbreken. De bedoeling is, dat het Sperrsignal alleen Sh1 kan geven wanneer wissel 6 (de wissel waarmee het Bw-spoor met de hoofdbaan verbonden is) in de juiste stand ligt (hetgeen dan weer slechts dan mogelijk is wanneer het inrijsein - dat geacht wordt zich buiten het zichtveld te bevinden - Hp0 toont.

De vraag of het oplichten van de Sh1-lichten van het Wartezeichen op zijn beurt weer afhankelijk moet worden gemaakt van het al dan niet de Sh1-stand tonen door het Hauptsperrsignal is helaas nog niet beantwoord. Daarover is nog een diepgaande studie lopende.
Kernvraag is of Sh1 van het Wartezeichen de Sh1 van het Hauptsperrsignal kan overrulen of niet. Zo ja, dan zal er een afhankelijkheid moeten worden ingebouwd, zo niet, nou, dan niet.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2017, 15:49:57 door 44 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13454 Gepost op: 18 juli 2017, 16:22:32 »
Kernvraag is of Sh1 van het Wartezeichen de Sh1 van het Hauptsperrsignal kan overrulen of niet. Zo ja, dan zal er een afhankelijkheid moeten worden ingebouwd
Het antwoord is ja. Als het Gleissperrsignal Sh1 wordt gezet, kan pas worden opgereden als het Wartezeichen Sh1 aangaat. Want dat heeft de betekenis van een Fahrtauftrag bij een niet-begeleide Rangierfahrt. Vraag is daarbij of het Wartezeichen Sh1 hier wel op z'n plaats is, aangezien het Wärterstellwerk zowel zichtbaar (Ra2) als mondeling (als 'Zuruf') vanuit het Wärterstellwerk te doen is. Maar laten we aannemen dat het via het Sh1 sein moet, dan kan die alleen aan als Sh1 van het Gleissperrsignal aan is. Extra relaistje aansluiten?

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2017, 16:53:51 door 44. Reden: quote gerepareerd »