Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3412971 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13455 Gepost op: 18 juli 2017, 16:39:56 »
@Michel: mijn Schotterhilfe (die van digitalzentrale.de dus) valt niet binnen NEM 102 qua afmetingen, het hangt er dus van af hoeveel ruimte jouw tunnel/viaduct/onderdoorgang/brugopeningen te bieden hebben. En van de reikwijdte van je arm, natuurlijk (niet van toepassing zodra je zo een gewielde Schotterhilfe achter een lokomotief hangt of wanneer de reikwijdte van je arm groter is dan de lengte van de tunnel/brug/onderdoorgang/viaduct).
:)
voor mijn bescheiden baan gaat het sneller om de ballast met de hand aan te brengen dan met enig hulpstuk. Maar ik vond het woord zo leuk ;)

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13456 Gepost op: 18 juli 2017, 17:06:02 »
 :D
Als ik niet wist dat je zo'n francofiel was, had ik gedacht dat je wellicht een ietwat germaanse inslag had gehad, gezien je creativiteit met woorden.  ;)

@Dirkjan: dank je, dat scheelt weer wat spitwerk. Ik vermoedde het al wel, omdat er ander een tweeledig op te vatten situatie zou kunnen ontstaan.
Het Wartezeichen vindt z'n rechtvaardiging in het gegeven dat het bijbehorende Stellwerk zich aan de andere kant van het tunnelduct bevindt, waardoor een optische of akoestische Fahrauftrag lastig wordt.
Een relais zal niet nodig zijn; zowel de Fulgurex-aandrijving van wissel 6 als de Bemo-aandrijving van het Hs beschikken over wisselcontacten, die met het stellen van wissel (of Hs) schakelen. Voor het afhankelijk maken van Hs/Sh1 gebruik ik dus die van de wissel, voor het afhankelijk maken van het Wartezeichen die van het Hs.

Zit ik me nu te bedenken dat het misschien ook nog mogelijk is om, als wissel 6 weer in de Grundstellung valt, het Hs automatisch weer in Sh0 te laten vallen, waardoor dan automatisch een Sh1 bij het Wartezeichen niet meer gegeven kan worden.
Hoewel... overdrijven is ook een kunst...  :P

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13457 Gepost op: 18 juli 2017, 17:30:38 »
Je signaal laten voeden door de wissel
Dus je voeding via de wissel motor contacten aansluiten naar het signaal schakelaartje op de motor

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13458 Gepost op: 18 juli 2017, 17:34:58 »
Jaja, dat is het principe. Voor het Wartezeichen Sh1 gaat dat ook op.

Citaat
als wissel 6 weer in de Grundstellung valt, het Hs automatisch weer in Sh0 te laten vallen

Dat is flauwekul. Het Hs is hier toegepast omdat daardoor een Fahrstraßen-afhankelijkheid ontstaat. Het Hs kan pas getrokken worden als wissel 6 in de juiste stand ligt, wissel 6 zal dus pas weer omgezet kunnen worden als het Hs Sh0 toont. Dat maakt het toch weer een heel stuk simpeler.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13459 Gepost op: 18 juli 2017, 17:49:12 »
En je Wartezeichen kun je met een momentdrukknop schakelen. Ingedrukt->oprijden

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13460 Gepost op: 18 juli 2017, 17:51:05 »
:D
Als ik niet wist dat je zo'n francofiel was, had ik gedacht dat je wellicht een ietwat germaanse inslag had gehad, gezien je creativiteit met woorden.  ;)
Waarschijnlijk komt mijn oerfamilie uit de Elzas, dat kan mijn schizofrenie verklaren :) Er ligt daar een plaatsje met mijn achternaam.

Groet,
Michel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13461 Gepost op: 18 juli 2017, 18:01:43 »
to the beach  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13462 Gepost op: 18 juli 2017, 18:24:49 »
Ach so. Een francofiele germanofiel of een germanofiele francofiel. Hoe schizofreen wil je het hebben?  ???

Citaat van: Falkenberg
En je Wartezeichen kun je met een momentdrukknop schakelen. Ingedrukt->oprijden

Die ligt al klaar:



 ;D

Eigenlijk had ik er een met een oranje knopje willen hebben, maar die is er niet. Alleen nog rood, groen en wit. En ik moet nog een weerstandje hebben voor de ledjes, want anders overleven ze die 8V Halbwellenspannung niet.

Seintje bedraad en wel, klaar voor inbouw een aansluiten:



O, wacht, het ding moet nog op hoogte gebracht worden...

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13463 Gepost op: 18 juli 2017, 20:04:24 »
to the beach  ;D
En dat is weer een ander verhaal :D. Ik heb wel iets met talen, denk ik zo.

@ Jan, van moeders kant zit er ook nog een fractie Joods doorheen. Dus alles bij alles valt het nog best wel mee, denk ik zo. Ik kan er aardig mee leven ;)
V.w.b. dat Wartezeichen, dat staat aan het eind van het Bw-spoor. De lok gaat hier de hoofdbaan op, op weg naar het station (neem ik aan). Waarom staat er dit signaal en niet een armsein? En waarom is er zowel een Wartezeichen als een rangeersein?

Groet,
Michel

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2017, 20:10:24 door tothebeach »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13464 Gepost op: 18 juli 2017, 22:02:58 »
Aha, van alle markten thuis, dus. Hoe noemde ze dat ook weer ten tijde van Leonardo? H o m o universalis? (Leerzeichen zensurbedingt)

Citaat van: Michel
Waarom staat er dit signaal en niet een armsein?

Laat ik er even van uit gaan dat je met "armsein" een hoofdsein bedoelt, zo eentje waarmee de seinbeelden Hp0 en Hp1 (en, afhankelijk van de uitvoering, ook Hp2) gegeven kunnen worden.
Omdat die hoofdseinen alleen gelden voor treinbewegingen, en dus niet voor rangeerdelen, is zo'n hoofdsein hier niet op z'n plek. Want loks, of desnoods loks met een aantal wagens (bijvoorbeeld lege kolenwagens) die vanuit het Bw komen, gelden als rangeerbewegingen en niet als treinen.
Een Hauptsperrsignal geldt ook voor treinen, maar vooral ook voor rangeerdelen. Een Wartezeichen geldt niet voor treinen, maar wel, je snapt 'm al, voor rangeerdelen. Maar als er dus vanuit het Bw alleen rangeerbewegingen plaatsvinden, waarom dan èn een Hauptsperrrsignal èn een Wartezeichen?

Zoals je zelf ook al zei, op dit punt gaat het verkeer vanuit het Bw de hoofdbaan op, dwz het komt uit op een spoor waarover treinbewegingen plaats (kunnen) vinden. Om te voorkomen dat er rangerende loks vanuit het Bw in conflict kunnen komen met treinen op de "hoofdbaan", wordt eerst de rijweg (Fahrstraße) voor een trein gezekerd voordat het bijbehorende (hoofd)sein op veilig kan worden gezet. In geval van mechanische beveiliging wordt alles ook zo in elkaar geschoven dat, als het sein eenmaal op veilig is gezet, er ook niks meer veranderd kan worden, in dit geval kan wissel 6 dan dus niet meer uit de "Grundstellung" worden gehaald, en kan het Hauptsperrsignal niet meer op Sh1 (Fahrverbot aufgehoben) worden getrokken (en andersom, zolang het Hs Sh1 toont, kan het hoofdsein niet op veilig worden gezet). Dat is de reden waarom het Hauptsperrignal geplaatst wordt: mechanisch verbonden met de Fahrstrassen. Een Wartezeichen kent die mechanische link niet, en is dus hier niet afdoende.

Maar goed, waarom dan toch beide, als blijkbaar een Hauptsperrsignal het ook in z'n eentje af kan? Nou, omdat die het dus NIET in z'n eentje af kan. Sh1 betekent, we zagen het hiervoor al, "Fahrverbot aufgehoben". Dat wil dus zeggen dat oprijden wel is toegestaan, maar dat is iets anders dan opdracht krijgen om op te rijden. Die opdracht komt namelijk van de rangeerleider, de Zugführer, of van de seinhuiswachter die er op dat punt over gaat. En daar komt het Wartezeichen om de hoek kijken.

Als je als machinist een Wartezeichen tegenkomt, moet je stoppen en wachten tot je opdracht krijgt verder te rijden.
Dat kan, zoals Dirkjan (Falkenberg) hierboven al zei, door een armgebaar ("Herkommen" (Ra2) of "Wegfahren" (Ra1) of door een modelinge (roepen) opdracht, hetzij door de rangeerleider, hetzij door de desbetreffende seinhuiswachter, òf door twee (vroeger drie) oplichtende lampen (Sh1). Krijg je die opdracht, dan is het ook zaak daaraan direct gevolg te geven.

Kort samengevat: een Hauptsperrsignal om de samenhang met de rijwegvergrendeling te waarborgen, een Wartezeichen om het precieze moment van oprijden te kunnen bepalen. Het is dus niet dubbelop (nou ja, een beetje dan) maar vooral omdat Hauptsperrsignal en Wartezeichen elkaar aanvullen Wat de één mist, heeft de ander in huis, en andersom.


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13465 Gepost op: 18 juli 2017, 22:58:16 »
Goede uiteenzetting. En belangrijk: als er meerdere loks op willen rijden, kan door het uitzetten van de sh1 van het Wartesignal voorkomen worden dat een volgende lok de eerste direct volgt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13466 Gepost op: 18 juli 2017, 23:26:37 »
Dat klopt. Sterker nog: als het Sh1 seinbeeld aan het Wartezeichen oplicht voor de eerste lok in het rijtje, MOET het eerst doven voordat Sh1 aan de tweede lok uitgedeeld kan worden (en weer doven voordat de opdracht tot oprijden aan de derde lok gegeven kan worden). Ook is het zo, dat als Sh1 oplicht terwijl de lok aan komt rijden, het niet geldig is. De lok moet EERST stoppen, en dan WACHTEN (Wartezeichen!) tot (eventueel opnieuw) Sh1 gegeven wordt. Sh1 aan een Wartezeichen kan dus nooit voor meerdere loks (of andere rangeerdelen) tegelijk (of direct na elkaar) gelden.

Klinkt wat ingewikkeld allemaal, maar als je het snapt is het ineens heel logisch.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13467 Gepost op: 19 juli 2017, 06:19:33 »
...maar als je het snapt is het ineens heel logisch.

Ha ha, die kan op een tegeltje!  (y)

Één in de categorie 'wat niet kan, is nog nooit gebeurd'
gr. Ed

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13468 Gepost op: 19 juli 2017, 14:29:56 »
Ja, precies, een beetje Cruyffiaans wel, eigenlijk. Maar ik bedoelde toch ook te zeggen dat, hoewel dat hele seinstelsel weliswaar behoorlijk ingewikkeld oogt (en ook best wel is), het pure logica is die erachter zit.

De hele rimram is nu van bedrading voorzien en, omdat ik nou eenmaal 44 als gebruikersnaam heb gekozen, meteen ook nog maar even een keertje getest.
Nou, toen brak de hel los.
Want ik kreeg met geen mogelijkheid het seinbeeld Sh1 aan het oplichten.



Net toen ik op het punt stond de ledjes toch maar los te solderen en te controleren of ze nog wel werkten, realiseerde ik me, dat het Hauptsperrsignal in de stand Sh0 stond. En dat daarom Sh1 aan het Wartezeichen niet kan worden ingeschakeld.

Eindrapport: alle testen geslaagd, vrijgegeven voor inbouw.

Zo, nu eerst mijn bloeddruk weer naar beneden zien te krijgen.

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13469 Gepost op: 19 juli 2017, 15:05:48 »
Geweldig, zit je net uit te leggen hoe ingenieus je eigen systeem werkt, om er vervolgens meteen tegenaan te lopen  ;D ;D ;D