Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 22:33:13
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Quinzeedied
Vandaag om 22:17:21
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3412208 keer)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13470 Gepost op: 19 juli 2017, 15:11:44 »
That's life.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13471 Gepost op: 19 juli 2017, 16:08:19 »
Jaaa
goed uitgelegd
en de logika erachter
En dan vergeet je zelf om 1 handeling die essesjeel is te doen  ;D
en dan ga je twijfelen aan een paar ledjes  ;)
Maar wel de zekerheid dat het nu funkieneert zoals bedoeld

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13472 Gepost op: 19 juli 2017, 16:32:24 »
Dan is een hoofdsein met een rood/witte paal toch een stuk simpeler  ;D ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13473 Gepost op: 19 juli 2017, 18:04:26 »
Citaat van: Walter
om er vervolgens meteen tegenaan te lopen

Citaat van: Jerry
[...] wel de zekerheid dat het nu funkieneert zoals bedoeld

Tja... en de zekerheid dat het hufterproef is.
Waarmee eigenlijk tevens gezegd is dat het destijds (in de hoogtijdagen van het mechanische seinstelsel) niet meeviel om ongelukken aan het falen van het systeem toe te schrijven.

Een hoofdsein simpeler? Hmmm ik weet nog dat ik wel een poosje heb lopen nadenken over een schakeling waarmee je een Weinert-sein, twee-armig, ongekoppeld, in drie (verschillende standen kon zetten (Hp0, Hp1 en Hp2), zodanig dat je alleen via Hp0 van seinbeeld kon wisselen (dus niet van Hp1 naar Hp2). En dan ook nog het bijbehorende drie-begrippige voorsein afhankelijk van de stand van het hoofdsein, plus de eis dat vanuit Hp0 eerst het hoofdsein getrokken moest worden en pas daarna het voorsein, en terug andersom.

Een volgende stap is het aanpassen (lees: het inbouwen van een extra schakelaar) van het mengpaneel. Gelukkig had ik in een vooruitziende bui er al voor gezorgd dat een hendelschakelaar voor het Hauptsperrsignal aanwezig was, inclusief de nodige bedrading, maar ik had blijkbaar nog niet voorzien dat er een Wartezeichen mit Vorrücksignal bij zou komen. Daar moet, zoals Dirkjan al had voorzien, een maak-contactschakelaartje voor komen. Zolang je het ding ingedrukt houdt, brandt Sh1, en dat dooft zodra je de knop loslaat.

En dat geeft een mooie kans om nog eens een blik te werpen op de ingewanden van het mengpaneel. Ik zou zeggen, werpt u maar:



En het schakelaartje bovenop:



Omdat ik even geen zin had om onder de baan te kruipen en de verder nog nodige draden te trekken, heb ik nog even een podestje voor het Hs gemaakt:





Nu staat het tenminste op de juiste hoogte tov SO, nog even een kleurtje erop en dan zie je er straks na het aanbrengen van ballast en gras bijna niks meer van.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13474 Gepost op: 19 juli 2017, 19:28:40 »
Goede uiteenzetting.
Dat onderschrijf ik van harte. Dank je wel voor de uitleg.
Wel vind ik dat het sein vrij dicht bij het wissel staat. Maar dat is een kwestie van smaak denk ik.

Groet,
Michel

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13475 Gepost op: 19 juli 2017, 20:20:44 »
Ik heb even gewacht met reageren, maar dat was mijn gevoel ook: te dicht richting Grenzzeichen. Maar waarschijnlijk heeft Jan een goede reden om dat sein zo dicht tegen het wissel te plaatsen.
Tot slot gaat het om de argumentatie.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13476 Gepost op: 19 juli 2017, 20:49:07 »
Och, of het een goede reden is... ze zullen de regels vast niet voor niets hebben gemaakt zoals ze zijn.

Carstens in "Signale Teil 2: Gleissperrsignale, Läutetafeln und sonstige Signale" (MIBA REPORT 18):

"Grundsätzlich sollen die Sperrsignale so dicht wie möglich am Ende des Gleises stehen, für das sie gelten. Das bedeutet, wenn der Platz dies zuläßt, werden sie direkt vor dem Grenzzeichen oder Weichenanfang aufgestellt."

In de foto hieronder is met de rode cirkel de plaats van het Grenzzeichen aangegeven (dat zwarte stipje in de cirkel). De achterste (bovenste blauwe lijn geeft aan waar het Sperrsignal volgens bovenstaand citaat zou moeten staan, de voorste (onderste) blauwe lijn de daadwerkelijke positie.



Dat dat inderdaad een centimeter of anderhalf, twee afwijkt, vindt z'n oorzaak in het feit dat anders wat kabelwerk in de bodem (eigenlijk: onder de bodem) verlegd zou moeten worden. Er lopen kabels door een schroefoog, die precies op de "juiste" plek bevestigd is. Om dat oog te kunnen verplaatsen, zou ik alle draden die er door lopen los moeten maken en na het verplaatsen van het oog deels moeten verlengen en weer vast moeten maken. En dat is me die centimeter niet waard... Bovendien denk ik op die manier de uitdrukking "direkt vor" niet onjuist te interpreteren.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 20:50:38 door 44 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13477 Gepost op: 19 juli 2017, 21:37:09 »
Jan, ich bin völlig überzeugt.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13478 Gepost op: 19 juli 2017, 23:02:53 »
Dank je, Wolter.  :D

Soms wil je iets opzoeken, en dan kom je ineens iets heel anders tegen waardoor je ineens weer afgeleid wordt. De railbus VT98, een paar plaatjes geleden ook al eens in beeld geweest.



Wat een tristesse, zo'n lege trein... en nog analoog ook. Het winterlijstje wordt al maar langer.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 23:59:39 door 44. Reden: puntje van belang weggehaald »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13479 Gepost op: 21 juli 2017, 11:46:41 »
"Hey Gerhard! Wat heb je nou weer op je schuifkar liggen?"
"Hallo Herbert! Niks bijzonders. Een Pools hok of zo."
"Een hok uit Polen?"
"Nee, uit Hengelooo, om precies te zijn. En die hebben 't weer ergens anders vandaan."




"Maar je zei dat 't een Pools hok was."
"Ja, een Pools hok uit Hengelooo, maar dan ergens anders vandaan."
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2017, 11:48:23 door 44 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13480 Gepost op: 21 juli 2017, 12:08:49 »
Mooi, die is aangekomen. Hup op de todo stapel  8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13481 Gepost op: 21 juli 2017, 12:50:45 »
Jep. Ook op de stapel, sinds kort: een stekkerverbinding voor het Hs/Wartezeichen maken. Maar dat kan nu weggestreept worden:



Stekkerverbinding?
Ja. Opdat het sein uitneembaar blijve.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13482 Gepost op: 21 juli 2017, 12:52:37 »
Toch nog handig die oude DIN-pluggen  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13483 Gepost op: 21 juli 2017, 12:55:44 »
Inderdaad. Die wat bewaart, die heeft wat. Niet zo lang geleden stond ik nog op het punt om ze weg te doen, maar toch maar in een rommeldoos gestopt. En die moeite betaalt zich nu uit.  :)
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2017, 13:14:40 door 44. Reden: bedrag aangepast. »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13484 Gepost op: 21 juli 2017, 13:16:52 »
Hoezo oude DIN pluggen? Ik weet dat ze al wat jaartjes meegaan, maar ze worden door mij en andere SX rijders nog steeds onder de modelbaan gebruikt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.