Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door bellejt
Vandaag om 12:53:17
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 12:38:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Eric B
Vandaag om 12:38:09
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:07
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 12:10:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:52:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:30:03
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 11:28:43
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3769502 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13140 Gepost op: 12 June 2017, 21:18:40 »
Nou, zo'n vaart zal dat niet lopen, dat is meer een klusje voor als de kachel weer brandt. Bovendien lopen er hier drie van die loks rond, dat is dan meteen toch weer een dikke veertig öri...
Ik meen ergens in Reinout z'n draadje gelezen te hebben dat de Kelbergse 50er ook van Weinert-alternatieven zou worden voorzien, maar daar kan ik even zo gauw niks over terugvinden.



jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13141 Gepost op: 12 June 2017, 21:41:44 »
 ???  Een remschoen vlak voor een stootjuk
En scheve windleiplaten?
Moeten die dingen niet juist de wind iets van de loc afbuigen om het raam(?) droog te houden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13142 Gepost op: 12 June 2017, 22:13:48 »
Dat is om beschadigingen aan het stootblok te voorkomen, Jerry.  ;)
Windleiplaten dienen inderdaad om de luchtstroom langs de lok zodanig te geleiden dat de rookgassen niet bij stoker en machinist terechtkomen. Maar die van de Roco-vijftigers staan verticaal veel te schuin.
Vergelijk onderstaand plaatje maar eens met die foto verder terug.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13143 Gepost op: 13 June 2017, 09:19:43 »
Misschien een iets beter vergelijk:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13144 Gepost op: 13 June 2017, 11:39:11 »
Ik zie het
Dan staan bij de meeste (model) locs de platen te scheef
Hebbe we nog wat werk te doen naast de kachel  ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13145 Gepost op: 13 June 2017, 12:48:39 »
In BW Mayen Ost liggen inderdaad twee windleiplaten van Weinert klaar om de 50er te verfraaien, vooral qua vertikale stand van die dingen.
Maar ik heb er nog niets mee gedaan, o.a. omdat ik het frame eerst recht moest buigen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13146 Gepost op: 13 June 2017, 14:16:18 »
Ja, nee, ik bedoel niet dat ik niet kon vinden of je er al iets mee had gedaan, maar die L0 was wel al aangekondigd, min of meer, dacht ik. En die Vormeldung kon ik niet vinden.  ;)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13147 Gepost op: 13 June 2017, 16:15:57 »
Inmiddels is het alweer een heleboel lang geleden dat ik in mijn allereerste youtubefilmpje liet zien dat de wissellantaarn middels het Weinert-aandrijfmechaniek inderdaad kon draaien. Dat account is al lang en breed door de beheerders van youtube gewist, denkelijk omdat ik te lang te weinig belangstelling voor m'n eigen creatie aan den dag gelegd heb.

Nu, nu het wissel in de ballast ligt en alles is aangebracht wat aangebracht moest worden is aangebracht (behalve de lantaarnbok, die moet nog worden vastgezet), is het tijd nogmaals te controleren of het werkt zoals het moet werken. Dat doet het. Ik heb d'r (weer) een filmke van gemoakt (niet met de ogen knipperen, het duurt maar even):

<a href="https://www.youtube.com/v/M0wEU17F5S4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/M0wEU17F5S4</a>
« Laatst bewerkt op: 13 June 2017, 16:43:20 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13148 Gepost op: 13 June 2017, 21:59:53 »
Tja... het is niet zo spectaculair allemaal. Beetje ballast bijwerken, beetje extra gras hier en daar (zoals bijvoorbeeld in de berm langs de akker)... en lastig om daar een spannende fotoreportage van te maken.
En altijd maar weer foto's van datzelfde hoekje Lümmeln zal zo langzamerhand wel de neus uit komen, vermoed ik.



En 't is allemaal nog illusie ook. Want er is een harde grens tussen wat je een "net" landschapje zou kunnen noemen en de choatische puinzooi die nauwelijks tien centimeter verderop begint:

« Laatst bewerkt op: 13 June 2017, 22:17:18 door 44 »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13149 Gepost op: 13 June 2017, 22:17:31 »
Vervelend? ach, eigenlijk is dit de interessantste fase van een modelbaan in aanbouw.
Ik mag zulke fotos altijd graag zien, dus laat maar komen........

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13150 Gepost op: 13 June 2017, 22:42:11 »
Wilde net zeggen"wat heb jij de benodigde spullen geordend bij de hand" :)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13151 Gepost op: 14 June 2017, 11:30:57 »
Heerlijke foto. Dacht dat het alleen op mijn baan zo ging.

Groet Harry

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5834
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13152 Gepost op: 14 June 2017, 13:08:17 »
ik vind dit nog netjes... ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13153 Gepost op: 14 June 2017, 13:52:45 »
En scheve windleiplaten?
Moeten die dingen niet juist de wind iets van de loc afbuigen om het raam(?) droog te houden

Een schoorsteen (of meer nauwkeuriger het totale exhaustsysteem) heeft als belangrijkste functie het bereiken van een goede trek op het vuur. Het is zelfs een van de specifieke onderdeel van het zgn. Stephenson principe waarop een klassieke stoomloc is gebaseerd.

Hoewel velen de harde klappen van een exhaust waarderen is het feitelijk een ontwerpfout. Daar waar een harde, scherpe exhaust wel bijdraagt aan een betere / extra trek op het vuur heeft het als consequentie een hogere tegendruk in de cilinders wat resulteert in een verminderde efficiëntie van de cilinders.

Je wilt de zuigende werking van het exhaustsysteem "precies aan de maat" hebben om voldoende zuurstof door je vuur te krijgen. Punt is dan weer wel dat de snelheid waarmee de verbrandingsgassen de schoorsteen verlaten krap aan is om deze voldoende vrij van de ketel te krijgen. Op zich is dat bij optimale verbranding (= licht grijze rook) niet zo erg, maar bij sub optimale verbranding (= donkerdere rook) kan de rooklaag aan de ketel blijven "kleven".

Een van de trucen om de rook los te krijgen van de ketel is het plaatsen van zgn. windleiplaten. In de uitvoering van Wagner en Witte creëren deze platen langs de rookkast een opwaartse luchtstroom die de rook vrij van de ketel licht. Echter ....... dit gaat dan weer wel ten koste van extra (lucht)weerstand voor de locomotief.

Zoals bijna alles bij (stoom)locomotiefontwerpen is het een balanceer act.
- scherpe exhaust -> verminderde efficiëntie cilinders
- zachte exhaust -> rook mogelijk niet vrij van ketel -> verminderd zicht personeel
- windleiplaten -> verhoogde luchtweerstand

Voor de goede orde: die "toeters" die bij Duitse loc's om de ramen zitten zijn inderdaad wel bedoelt om die vrij van regen / rook te houden. Maar ..... ook die oplossing gaat ten koste van een (fractioneel) hogere luchtweerstand

De kunst van (goede) stoomlocomotieven ontwerpen is het goed kunnen afwegen van alle keuzes en hun consequenties. Maar veelal is het "datgene wat je linksom wint, verlies je aan de rechterkant"

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13154 Gepost op: 14 June 2017, 16:54:50 »
Dus een sneltrein loc op vlak land heeft op snelheid afgestemde wind leiplaten
Een loc in de bergen zal vaak langzaamrijden,en dus meer de stand hebben om de rookgassen bij lage snelheid af te leiden
Hadden ze die dingen ook stelbaar kunnen maken
Dan weer
er zijn genoeg (dacht G10) die gen platen hebben