Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 14:45:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:26:09
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:10:54
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
Welke kleur is Roco oud bruin? door Rob Ellerman
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3636361 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13140 Gepost op: 12 June 2017, 21:18:40 »
Nou, zo'n vaart zal dat niet lopen, dat is meer een klusje voor als de kachel weer brandt. Bovendien lopen er hier drie van die loks rond, dat is dan meteen toch weer een dikke veertig öri...
Ik meen ergens in Reinout z'n draadje gelezen te hebben dat de Kelbergse 50er ook van Weinert-alternatieven zou worden voorzien, maar daar kan ik even zo gauw niks over terugvinden.



jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13141 Gepost op: 12 June 2017, 21:41:44 »
 ???  Een remschoen vlak voor een stootjuk
En scheve windleiplaten?
Moeten die dingen niet juist de wind iets van de loc afbuigen om het raam(?) droog te houden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13142 Gepost op: 12 June 2017, 22:13:48 »
Dat is om beschadigingen aan het stootblok te voorkomen, Jerry.  ;)
Windleiplaten dienen inderdaad om de luchtstroom langs de lok zodanig te geleiden dat de rookgassen niet bij stoker en machinist terechtkomen. Maar die van de Roco-vijftigers staan verticaal veel te schuin.
Vergelijk onderstaand plaatje maar eens met die foto verder terug.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13143 Gepost op: 13 June 2017, 09:19:43 »
Misschien een iets beter vergelijk:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13144 Gepost op: 13 June 2017, 11:39:11 »
Ik zie het
Dan staan bij de meeste (model) locs de platen te scheef
Hebbe we nog wat werk te doen naast de kachel  ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13145 Gepost op: 13 June 2017, 12:48:39 »
In BW Mayen Ost liggen inderdaad twee windleiplaten van Weinert klaar om de 50er te verfraaien, vooral qua vertikale stand van die dingen.
Maar ik heb er nog niets mee gedaan, o.a. omdat ik het frame eerst recht moest buigen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13146 Gepost op: 13 June 2017, 14:16:18 »
Ja, nee, ik bedoel niet dat ik niet kon vinden of je er al iets mee had gedaan, maar die L0 was wel al aangekondigd, min of meer, dacht ik. En die Vormeldung kon ik niet vinden.  ;)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13147 Gepost op: 13 June 2017, 16:15:57 »
Inmiddels is het alweer een heleboel lang geleden dat ik in mijn allereerste youtubefilmpje liet zien dat de wissellantaarn middels het Weinert-aandrijfmechaniek inderdaad kon draaien. Dat account is al lang en breed door de beheerders van youtube gewist, denkelijk omdat ik te lang te weinig belangstelling voor m'n eigen creatie aan den dag gelegd heb.

Nu, nu het wissel in de ballast ligt en alles is aangebracht wat aangebracht moest worden is aangebracht (behalve de lantaarnbok, die moet nog worden vastgezet), is het tijd nogmaals te controleren of het werkt zoals het moet werken. Dat doet het. Ik heb d'r (weer) een filmke van gemoakt (niet met de ogen knipperen, het duurt maar even):

<a href="https://www.youtube.com/v/M0wEU17F5S4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/M0wEU17F5S4</a>
« Laatst bewerkt op: 13 June 2017, 16:43:20 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13148 Gepost op: 13 June 2017, 21:59:53 »
Tja... het is niet zo spectaculair allemaal. Beetje ballast bijwerken, beetje extra gras hier en daar (zoals bijvoorbeeld in de berm langs de akker)... en lastig om daar een spannende fotoreportage van te maken.
En altijd maar weer foto's van datzelfde hoekje Lümmeln zal zo langzamerhand wel de neus uit komen, vermoed ik.



En 't is allemaal nog illusie ook. Want er is een harde grens tussen wat je een "net" landschapje zou kunnen noemen en de choatische puinzooi die nauwelijks tien centimeter verderop begint:

« Laatst bewerkt op: 13 June 2017, 22:17:18 door 44 »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13149 Gepost op: 13 June 2017, 22:17:31 »
Vervelend? ach, eigenlijk is dit de interessantste fase van een modelbaan in aanbouw.
Ik mag zulke fotos altijd graag zien, dus laat maar komen........

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13150 Gepost op: 13 June 2017, 22:42:11 »
Wilde net zeggen"wat heb jij de benodigde spullen geordend bij de hand" :)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13151 Gepost op: 14 June 2017, 11:30:57 »
Heerlijke foto. Dacht dat het alleen op mijn baan zo ging.

Groet Harry

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13152 Gepost op: 14 June 2017, 13:08:17 »
ik vind dit nog netjes... ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13153 Gepost op: 14 June 2017, 13:52:45 »
En scheve windleiplaten?
Moeten die dingen niet juist de wind iets van de loc afbuigen om het raam(?) droog te houden

Een schoorsteen (of meer nauwkeuriger het totale exhaustsysteem) heeft als belangrijkste functie het bereiken van een goede trek op het vuur. Het is zelfs een van de specifieke onderdeel van het zgn. Stephenson principe waarop een klassieke stoomloc is gebaseerd.

Hoewel velen de harde klappen van een exhaust waarderen is het feitelijk een ontwerpfout. Daar waar een harde, scherpe exhaust wel bijdraagt aan een betere / extra trek op het vuur heeft het als consequentie een hogere tegendruk in de cilinders wat resulteert in een verminderde efficiëntie van de cilinders.

Je wilt de zuigende werking van het exhaustsysteem "precies aan de maat" hebben om voldoende zuurstof door je vuur te krijgen. Punt is dan weer wel dat de snelheid waarmee de verbrandingsgassen de schoorsteen verlaten krap aan is om deze voldoende vrij van de ketel te krijgen. Op zich is dat bij optimale verbranding (= licht grijze rook) niet zo erg, maar bij sub optimale verbranding (= donkerdere rook) kan de rooklaag aan de ketel blijven "kleven".

Een van de trucen om de rook los te krijgen van de ketel is het plaatsen van zgn. windleiplaten. In de uitvoering van Wagner en Witte creëren deze platen langs de rookkast een opwaartse luchtstroom die de rook vrij van de ketel licht. Echter ....... dit gaat dan weer wel ten koste van extra (lucht)weerstand voor de locomotief.

Zoals bijna alles bij (stoom)locomotiefontwerpen is het een balanceer act.
- scherpe exhaust -> verminderde efficiëntie cilinders
- zachte exhaust -> rook mogelijk niet vrij van ketel -> verminderd zicht personeel
- windleiplaten -> verhoogde luchtweerstand

Voor de goede orde: die "toeters" die bij Duitse loc's om de ramen zitten zijn inderdaad wel bedoelt om die vrij van regen / rook te houden. Maar ..... ook die oplossing gaat ten koste van een (fractioneel) hogere luchtweerstand

De kunst van (goede) stoomlocomotieven ontwerpen is het goed kunnen afwegen van alle keuzes en hun consequenties. Maar veelal is het "datgene wat je linksom wint, verlies je aan de rechterkant"

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13154 Gepost op: 14 June 2017, 16:54:50 »
Dus een sneltrein loc op vlak land heeft op snelheid afgestemde wind leiplaten
Een loc in de bergen zal vaak langzaamrijden,en dus meer de stand hebben om de rookgassen bij lage snelheid af te leiden
Hadden ze die dingen ook stelbaar kunnen maken
Dan weer
er zijn genoeg (dacht G10) die gen platen hebben