Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:29
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door hervé
Vandaag om 21:56:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3768443 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13155 Gepost op: 14 June 2017, 17:35:39 »
Dus een sneltrein loc op vlak land heeft op snelheid afgestemde wind leiplaten
Een loc in de bergen zal vaak langzaamrijden,en dus meer de stand hebben om de rookgassen bij lage snelheid af te leiden

Windleiplaten hebben een zekere snelheid om te werken. Bij langzame goederentreinen zijn ze gewoon nauwelijks effectief

Hadden ze die dingen ook stelbaar kunnen maken

Yup, zou kunnen. Maar  ....... geen KISS. En stoomlocomotieven hebben eindeloos veel methoden om genadeloos af te rekenen met niet-KISS oplossingen

Dan weer er zijn genoeg (dacht G10) die geen platen hebben

Als het exhaustsysteem maar brak genoeg is maar wel een harde exhaust oplevert heb je dus in ieder geval een dusdanig hoge uitgangssnelheid uit de schoorsteen dat je de rook vrij blaast van de ketel. En daarmee heb je dus geen windleiplaten nodig.

Het berekenen van een goed exhaustsysteem was lange tijd een trial & error methodiek. Ook mannen als Chapelon hadden dat nog niet 100% onder de knie. Maar ga d'r maar vanuit dat alles wat goed werkte voor 1920-1930 meer ervaring dan wijsheid was. Pas na die tijd begon er enig wetenschappelijk inzicht te ontstaan hoe het systeem schuifbeweging / cilinders / exhaust / schoorsteen in elkaar greep. En ik durf te stellen dat er eigenlijk maar weinig of geen loc's zijn gebouwd waar het hele systeem optimaal gedimensioneerd was. Al zijn d'r wel een paar ontwerpen geweest die er dicht in de buurt kwamen. De loc's van Chapelon kwamen erg dicht in de buurt, maar bij voorbeeld ook de NYC Niagara's kwamen aardig in de buurt van een optimale Stephenson locomotief.

Duke of Glouchester in de UK kwam aardig in de buurt en ook de P2 "Prince of Wales" gaat in de richting komen. Het nadeel wat ze in de UK hebben is een zeer beperkt ruimte profiel. In Duitsland is er nooit echt een poging te komen tot optimaal rendement. Loc's als de Br 05 waren goed wegens een hoog niveau ervaring, niet wegens vergaand wetenschappelijk inzicht. De kennis om echt spectaculaire loc's te ontwerpen was pas wijdverbreid genoeg aanwezig na de oorlog. Alleen waren er toen en weinig middelen aanwezig om echt te experimenteren met ontwerpen en ....... de hete uitlaatgassen van de diesel zaten ook al in de ontwerpers nekken te hijgen.

De DB ontwerpen van Witte en BR ontwerpen van Riddles waren feitelijk te conservatief voor vooruitgang (maar begrijpbaar geplaatst in de tijd) Bulleid was met de Pacific's en Leader domweg "een brug te ver".

Zowel "Duke of Glouchester" / "Prince of Wales" ** als wel sommige NYC Niagara's hebben kleppen ipv cilinderschuiven. Dat maakt een optimalere stoomverdeling nodig, waar een beter cilinderrendement kan geven en ook een betere exhaust efficiëntie kan opleveren. En een beter "front-end" kan niet meer zonder windleiplaten. En als je dat goed doet win je qua cilinder- en exhaust efficiëntie meer als wat je kwijt bent aan windleiplaten ..... (en dan ben ik toch weer terug bij het begin van het betoog ;) )


**

- Duke of Glouchester heeft BR / Caprotti kleppenbeweging (dat was een door BR verbeterde versie van Caprotti)
- Prince of Wales gaat vermoedelijk een vergelijke kleppenbeweging als de NYC Niagara's krijgen (uit mijn hoofd Baker / Franklin) In ieder geval zijn de ontwerpers van de P2 Prince of Wales wel op zoek geweest in Engeland en de USA naar de nodige kennis en ervaring met de diverse klepbewegingen.

Het grote voordeel van klepbewegingen is dat er relatief makkelijk verbetering valt te behalen door het wijzigen de nokkenassen. Dit mits de kleppen zelf goed gedimensioneerd en ontworpen zijn. En die kennis is inmiddels wel vindbaar



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13156 Gepost op: 14 June 2017, 21:10:48 »
Men zal zeker de nodige moeite hebben gedaan om de windleiplaten zo gunstig mogelijk te plaatsen.
Eén van de klachten die na de invoering van de Baureihe 50ÜK en de BR 52 veel werd gehoord had het ontbreken van windleiplaten als onderwerp. Daarom werden die loks (na de oorlog) alsnog van windleiplaten voorzien.
Dat gegeven duidt er op dat die dingen bij snelheden rond de tachtig km/h wel werkzaam waren, immers, dat is de (max) snelheid die loks van die types kunnen halen.
Daarentegen zijn windleiplaten op loks BR 86 (Vmax 70 à 80 km/h) weer niet aangebracht (hoewel daarmee wel is geëxperimenteerd), en ook niet op loks BR 64 (Vmax 90 km/h) -  merkwaardig, want diens naaste verwante, de BR 24, die dezelfde Vmax kan ontwikkelen, had ze weer wel.

Citaat
een trial & error methodiek

Daar kwam het in een groot aantal gevallen wel op neer, hoewel daar bij opgemerkt zou moeten worden, dat aan die "trials" wel degelijk een stuk (theoretisch) denkwerk aan vooraf ging. Als je het in dat kader over de BR 05 hebt, die wel degelijk is gebouwd om hoge snelheden te ontwikkelen, zou je ook de 01.10 en 03.10 moeten noemen, waarmee uiteindelijk de stroomlijn redelijk effectief werd toegepast, mede dankzij het gebruik van (nog wel enigszins primitieve) windtunnels.



Voordien bedacht men dat je door het aanbrengen van spitse vormen (zie bijvoorbeeld het machinistenhuis van de eerste P8'en), door de 'wind' zou kunnen 'snijden'. Pas nadat met behulp van windtunnels een beter idee van de aerodynamica werd ontwikkeld, kwam men tot de (min of meer) 'druppelvorm' (hoewel de stroomlijnvorm van bovengenoemde loks meer weg had van een omgekeerde badkuip).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13157 Gepost op: 14 June 2017, 22:47:49 »
Citaat
"wat heb jij de benodigde spullen geordend bij de hand"

Klopt helemaal, Jerry!  :D
Onee, laat dat woordje "geordend" maar weg.  ::)

Citaat
Dacht dat het alleen op mijn baan zo ging.

Dat heb ik ook heel lang gedacht. Net als... nee, laat maar.

Citaat
ik vind dit nog netjes...

Tja... ik moest van m'n vrouw eerst opruimen voordat ik die foto mocht maken.

Citaat
Ik mag zulke fotos altijd graag zien, dus laat maar komen........

Okee dan:


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13158 Gepost op: 14 June 2017, 23:13:24 »
Er staat hier precies een echte gras- en ballastkunstenaar op!

Ik word er zelfs een beetje jaloers op je kunsten met groen!  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13159 Gepost op: 14 June 2017, 23:29:08 »
De juiste mensen
het juiste voertuigen park
Jammer datdie trein steedslangs komt  ;D
Laatse foto   (y)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13160 Gepost op: 15 June 2017, 12:07:18 »
Euh, misschien toch even de vrouw, die daar ongetwijfeld geheel onschuldig met haar handen in haar zakken twijfelachtig onschuldig staat te wezen fouilleren: er mankeert een Hemmschuh 8).
Waarbij ik mij al eerder afvroeg of er in die tijd wel met van die dingen gestrooid werd. Ok, bij rangeringen, heuvelen etc, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen, maar om deze toch wel dure ijzers zomaar te laten roesten bij een stootjuk?
Bedenking, bedenking.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13161 Gepost op: 15 June 2017, 13:49:51 »
Dank voor de melding.

Na één en ander geverifieerd te hebben door middel van de nodige fysieke controles bleek de dame in kwestie een jongeman met in zijn zakken niets anders dan massief plastic, hetgeen ontegenzeggelijk en zonder enige twijfel op essentiële wijze deel uitmaakte van zijn verschijningsvorm.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2017, 13:52:27 door 44 »

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13162 Gepost op: 15 June 2017, 19:27:28 »
 ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13163 Gepost op: 15 June 2017, 20:41:53 »
Citaat van: Jerry Zodan
Jammer dat die trein steeds langs komt

Tja... zonder de trein stelt Lümmeln niet veel voor.  :P

Die jonge knaap heb ik nog niet zo lang geleden besteld om op mijn baan een jong spoorwegenthausiastelingetje neer te kunnen zetten.



Samen met nog wat andere jongelui vormt de jongeman het Preisersetje 10110. Toen het setje door de DPD werd bezorgd, kwam het me meteen al bekend voor, en na enig graafwerk kwam ik in mijn voorraad inderdaad nog zo'n setje tegen.
Gelukkig wijzigt Preiser n de loop der jaren de kleuren wel, dus enige variatie is ondanks alles wel aanwezig.

Hier hetzelfde treinenmaniakje-in-de-maak uit het oudere setje:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13164 Gepost op: 15 June 2017, 22:40:44 »
Ense zijje nog so
Smere ,smere ,smere
heppie nie gedaan
se jas is helegaar wit geworre  ;D
Wel gaaf dat zo een oude en nieuwe zo verschillen door enkel een ander kleur tje combi

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13165 Gepost op: 16 June 2017, 00:16:54 »
"...but please don't step on my blue suede shoes..."  8)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13166 Gepost op: 16 June 2017, 10:32:58 »
Misschien heeft hij net een blauwtje gelopen...

Maar het was mij ook al opgevallen. Geen wonder, want ze zijn ook wel erg in het oog springend. Ik denk, dat ik er maar een iets rustiger kleurtje op ga smeren.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13167 Gepost op: 16 June 2017, 16:04:07 »
Maar nee, er mag best wel een beetje kleur zijn in het leven, ook in een Preiserleven, naast al die roest...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13168 Gepost op: 16 June 2017, 21:16:03 »
Hm. Vaak voorspelt uitbundig kleurgebruik niet veel goeds...


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13169 Gepost op: 16 June 2017, 21:32:51 »
 ??? staat ie nou in HP1