Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 15:49:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 15:17:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3632437 keer)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12945 Gepost op: 12 May 2017, 17:25:29 »
Leuk al dat gras Jan, maar wat valt me echt op! Die oude bielzen in het gras om te voorkomen dat de railstaven in de Duitse blubber wegzakken. Prachtig detail, dat idee ga ik ooit van je "lenen".

Groet, Gert-Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12946 Gepost op: 12 May 2017, 21:39:04 »


Citaat
Ik vind je grasgroei zeker niet verkeerd

Heee! Peter! Daar issieweer!  :D
Dank voor je compliment!  :D

Citaat
Als ik zo naar de foto kijk lijkt het net of dat alleen de buitenste assen met wielen op de rails staat.

Volgens mij vergis je je niet, en het zou best eens het gevolg van dat kromme frame kunnen zijn.

Citaat
de rails heuvelachtig, op authentieke wijze dus, aanleggen

Ja... deze vijftiger alleen nog voor de dienst over de rangeerheuvel gebruiken.  :P

Citaat
Ik voel een projectje aan komen.
Citaat
Ik voel een tang die in beeld gaat komen
...
en dan voel ik een gedoseerde klap aankomen

Welnee! Ik heb net even met Uri Geller gebeld.
Zonder gekheid: zoals Reinout het doet voorkomen, is het nu ook weer geen titanenklus. Ik zal er alleen wel even tijd voor moeten hebben, en daar mankeert het me de laatste tijd, en ook de komende dagen nogal aan.
Maar ik hou jullie wel op de hoogte, hoor!

Citaat
Prachtig detail, dat idee ga ik ooit van je "lenen"

Hou maar, Gert-Jan. Ik verzin wel weer eens wat.  ;D
Kweenie hoor, ik ben vast de eerste niet die zoiets gedaan heeft. Ik zal eens kijken, volgens mij is er in de "EJ-Superanlagen" over de Schiefe Ebene zoiets al te zien, en dan is het idee dus van Brandl.  ;D
Tenzij die het ook weer ergens vandaan heeft, natuurlijk.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12947 Gepost op: 12 May 2017, 22:07:14 »
Ja hoor. Josef's Schiefe Ebene. En hoewel geen spoorrails maar een overwegboom en een Wartezeichen compleet met paal, het idee is hetzelfde, en dus daar vandaan.


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12948 Gepost op: 12 May 2017, 22:30:09 »
Ik moet wel zeggen dat het niet makkelijk buigt, zo'n frame... enfin, het is goed genoeg gelukt bij mij, maar zeker niet perfect. Ach, hij doet het weer :-)

Ik zie wel af en toe nog een vonkje, dus het voorste wiel komt soms nog tegen het frame aan. Misschien wat afslijpen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12949 Gepost op: 13 May 2017, 09:48:32 »
Eerst zal de lok nog uit elkaar moeten, en daar heb ik dit weekend geen tijd voor. Misschien de volgende week of zo. Hamer, tangen en handzaag heb ik wel alvast opgezocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12950 Gepost op: 13 May 2017, 11:29:03 »
Toch nog even tijd, tussen douchen en afdrogen door.
Lok slopen:



Frame controleren:



Inderdaad. Dies krom.
Frame rechtbuigen (met de vingers op gevoel), steeds even controleren. Om uiteindelijk dit resultaat te krijgen:



Zo. Nu alleen nog de lok weer in elkaar zetten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12951 Gepost op: 13 May 2017, 12:25:16 »


Nog even afmonteren (remluchtslangen, koppeling en stoomverwarmingskoppeling) en 50 2551 rolls again!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12952 Gepost op: 13 May 2017, 13:06:01 »
 (y)
weer een s6je
hebben alle wielen ook weer funtie  ;)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2828
  • Duitsland TP III/IV
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12953 Gepost op: 13 May 2017, 15:56:19 »
Hoi,

Kreeg vandaag een pakketje met daarin een BR 50 van Roco, en deze was keurig recht:



Scheelt weer een boel werk.

Jan,
Dat heb je keurig gefikst.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12954 Gepost op: 13 May 2017, 21:58:35 »
Dat is mazzel hebben, Ronald. Jouw 50 2840 is van dezelfde lichting als die van mij: de eerste door Roco op de markt gebrachte vijftiger.

Citaat
hebben alle wielen ook weer funtie

Tja... dat hoop ik wel. Eigenlijk kon je het kromme frame al wel herkennen aan het feit dat de voorste en de achterste koppelas veel meer slijtage vertoonden dan de middelste drie (en dat terwijl de vierde koppelas de enige is die direct door een tandwieloverbrenging wordt aangedreven, de overige worden via de koppelstangen 'meegenomen') Zo te zien (en dat is niet eens zo gemakkelijk als je denkt) moet dat vanaf nu gaan veranderen.
Enfin, we zullen het zien en beleven.


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8945
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12955 Gepost op: 13 May 2017, 22:16:33 »
Hoi Jan,

Schitterende plaat.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12956 Gepost op: 14 May 2017, 21:12:15 »
Koen, dank je!  :D

Citaat van: Jerry
weer een s6je

Citaat van: Ronald
Dat heb je keurig gefikst.

Dat dacht ik ook. Totdat de genezen verklaarde dame een soortgenote tegenkwam:



Nee hè? Het zal toch niet waar zijn?
Andere lok erbij:



O, gelukkig, dat valt mee. Of wacht, dat is óók een vijftiger!  :o

Nog een andere lok:



En nog eentje:



Hmmm... misschien toch even de NEM-bladen over bufferhoogte erbij, en een duimstok.

Das ist ja zum verrückt werden!

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12957 Gepost op: 14 May 2017, 22:58:05 »
Hmmm die 94er staat waarschijnlijk ietsje te hoog op z'n pootjes....

Maar goed ook, stel dat al die 50ers bananen waren :o :o

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12958 Gepost op: 15 May 2017, 12:02:18 »
Dat weet ik niet, of die 94 te hoog op haar pootjes staat. Er mankeert wel van alles aan, dat wel, maar over de schaalgetrouwheid heb ik me nog niet zo druk gemaakt. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de wielen eigenlijk een tik te klein zijn, opdat de gebruikelijke flenshoogte nog kon worden ondergebracht, maar dat is dan -bij mijn weten- eigenlijk de enige schaalafwijking bij het GFN-model.

Maar, zoals een bekende zegswijze leert, meten is weten, en in mijn vorige bericht kondigde ik al aan de NEM-bladen er eens bij te pakken en eens te gaan kijken wat er nu deugt en wat niet. En omdat ik nu toch bezig was, heb ik me meteen ook even op de hoogte gesteld van de stand van zaken met betrekking tot de bufferhoogte van de 94er.

Volgens NEM (Normen Europäischer Modellbahnen) zou de bufferhoogte voor H0 als volgt moeten zijn:

Hoogte midden van de buffer t.o.v. Bovenkant Spoorstaaf: 12,2 mm (+ 0,5 mm / - 0,5 mm)
Minimale hoogte onderkant buffer t.o.v. BS: 9,6 mm

De bufferhoogte van de 50er zoals nu gemeten:

Hoogte midden buffer t.o.v. BS: 12,2 mm
Hoogte onderkant buffer t.o.v. BS: 9,8 mm

En dan de meetresultaten voor de 94er:

Hoogte midden buffer t.o.v. BS: 13,2 mm
Hoogte onderkant buffer t.o.v. BS: 10,5 mm

Conclusie: de bufferhoogte van de 50er is prima in orde, bij de 94er zijn de buffers wat aan de hoge kant gepositioneerd. Of de lok staat toch wat hoog op d'r pootjes.  ;)

Dan nog even dit: een poosje geleden had ik het over een slaapwagen van Roco die als tweedehandsje op de kop getikt was. Die wagen was vrijwel compleet, dwz alle onderdelen ware gemonteerd, behalve dan vier kleine dingetjes die op de draaistellen thuishoren.
Die kleine dingetjes heb ik aldoor voor "slingerdempers" (Schlingerdämpfer) uitgemaakt, maar dat blijkt een valse benaming te zijn. In (op?) Wikipedia is een pagina te vinden waar de diverse onderdelen van draaistellen benoemd en beschreven staan, en van die pagina is ook navolgend tekeningetje afkomstig:



Het bij mijn slaapwagen missende onderdeel is hier aangeduid met het cijfer 8, de Sekundärdämpfer.
Met de onschatbare en onmisbare hulp van de onvolprezen service van TEE was ik in staat de missende onderdeeltjes alsnog aan te brengen.



Toch ook wel weer een lekker gevoel, dat die wagen nu weer ècht compleet is  :D


Voorbeeldje van een slechte foto

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12959 Gepost op: 15 May 2017, 13:47:30 »
Jan,

Zat je er toch niet ver naast. De slingerdemper staat getekend tussen 2 en 8 aan het draaistelframe. Overigens is dit secundaire slingerdemper. Ook de brug die het draaipunt bevat is vaak met een slingerdemper (primaire) uitgerust.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.