Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
22 July 2025, 16:00:54
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631550 keer)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12930 Gepost op: 11 May 2017, 10:46:59 »
Dat was nog uit de tijd dat de sproeitrein regelmatig rondjes door het hele rand reed.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12931 Gepost op: 11 May 2017, 11:44:53 »
Het ziet er zonder meer leuk uit zoals je het hebt gedaan.

En uiteindelijk kan er een heleboel. Kijken of je een voorbeeldfoto kan vinden van de door jou nagebootste situatie en dan heb je je onderbouwing.

In tegenstelling tot Gerard was m'n eerste gedachte dat het gras precies tegen het gebouw juist wel goed was. Reden: precies langs het gebouw loop je niet, dus daar kan wat groeien.

Tussen de sporen: is dit een plek waar je vaak langs de loks loopt op weg naar jouw machine? Dan is er of géén gras of het is erg minimaal en kort. het gras dat jij nu hebt staan viel me wel gelijk op als "dat is best hoog". Zelf zou ik dat wat minder enthousiast doen.

Die paar losse spoorstaven: daar kom je met geen grasmaaier bij èn je loopt er ook niet langs. Daar mag het dus lekker hoog.

Enfin, dat soort redeneringen kan je volgen. Zelf had ik bijvoorbeeld waar water is, is gras, dus er staan wat plukjes naast m'n waterkraan bij de lokloods. Het bericht erna toonde terecht een tegenvoorbeeld van een gras-loze waterkraan :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12932 Gepost op: 11 May 2017, 22:12:51 »
Oké, fijn! Daar kan ik wat mee.  :D

Even kijken, het rijtje bij langs:

Citaat
Het is wildgras, geen Engels gazonnetje, en dan kan zo' n woeste kluit mooi opkomen in het ballastbed

Nee, het is geen engels gazonnetje


Uit: Asterix en de Britten

Veel aandacht zal men niet aan de bermbegroeiing hebben geschonken, behalve dan periodiek korthouden zodat dat wat toegankelijk moet zijn ook toegankelijk blijft -en natuurlijk de nodige werkzaamheden met het oog op brandgevaar (stoomloks willen nog wel eens wat vuur spuwen).
Tussen de sporen echter, en zeker daar waar regelmatig (lopend) verkeer plaatsvindt, zal opkomend gras (en/of andere gewassen) minder gauw de kans krijgen tot grote pollen op te groeien.
Leerpunt: geen (of slechts in zéér bescheiden mate) pollen gras tussen de sporen (behalve daar waar het "kan").

Citaat
Bloemetjes zijn ook mooi gedaan. Of wat zijn die 4 wittige witsels tussen het gras? Berenklauw?

Dat was ook een pijnpunt, die bloemetjes. Die drie, vier, min of meer "grote pollen" vond ik niet natuurlijk, te gekunsteld.
Dus heb ik die allemaal gerooid, en uit elkaar getrokken tot veel kleinere fragmentjes:







Nu zie je er amper nog iets van, en dat bevalt me veel beter.
Oja, en bereklauw is veel groter dan dat, die kan meer dan manshoog worden en heeft best grote bladeren ook.

Citaat
Gras tegen de bebouwing weglaten.
Citaat
In tegenstelling tot Gerard was m'n eerste gedachte dat het gras precies tegen het gebouw juist wel goed was.

Tja, wat is wijsheid? Voor de zoveelste maal komt hier de vraag weer opborrelen: hoe zat dat in 1967 bij een middelgroot Bw in Duitsland? Gerardd z'n opmerking snijdt wel hout, maar ging dat ook op voor het Lümmeln van toen? Hier loert het gevaar dat ik uit alle macht probeer te vermijden: elementen van nu (of een ander niet toepasselijk tijdvak) inbouwen in een "beeld" van toen. Als je schilderijen bekijkt van bijbelse taferelen, geschilderd in, pakweg, de 13e of 14e eeuw, of later (Rembrandt, Rubens), zie je vaak kleding en andere dingen afgebeeld naar de toen heersende mode, en bouwstijlen die in die tijd (toen het werk geschilderd werd) gangbaar waren. Snap je wat ik bedoel?

Nu ja, groen of geen groen - ik vind in elk geval het groen dat er nu is aangebracht behoorlijk üppig, of welig, om maar eens een goed Nederlands woord te gebruiken. Misschien wel tè.

Citaat
En uiteindelijk kan er een heleboel. Kijken of je een voorbeeldfoto kan vinden van de door jou nagebootste situatie en dan heb je je onderbouwing.

Kijk, dat past naadloos in bovenstaande overpeinzing.  :D

Citaat
Kolen zijn aardig scherp en niet vriendelijk voor het groene spul.

Dat is zonder meer een feit, en deze waarschuwing zal ik dan ook ter harte nemen als ik in de buurt van de bekoling te keer zal gaan.
Maar in dit geval... tja, het dio is bedoeld voor dit soort experimenten, en is wat situering betreft vrij neutraal. Kan in het Bw zijn (naast de lokloods of zo), of ergens in het station, of op een rangeerterrein... geen idee eigenlijk. Het leent zich wel aardig voor het maken van foto's, ondanks het formaat van amper een A4tje.

Citaat
Enfin, dat soort redeneringen kan je volgen

Ja dus. En inderdaad:

Citaat
tegenvoorbeeld

Juist, en zo lijkt het alsof alles mag, als je het maar kunt beargumenteren. Maar de kunst is nu juist om het zo te doen dat beargumenteren eigenlijk overbodig is, omdat het er natuurlijk uit ziet.

Tenslotte: verbazingwekkend, wat je allemaal voor ervaringen op kunt doen met en wat je allemaal kunt leren van zo'n klein stukje diorama.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12933 Gepost op: 11 May 2017, 22:44:20 »
Je hebt gelijk; het is bereklauw, niet berenklauw. Was slordig, je m'excuse, ben mijn taalgevoeligheid al decenialang aan het verwaarlozen. Ik kan natuurlijk de gemiddelde spellingscontrole op de gemiddelde flappyflap de schuld geven, maar enig zelfkennis gebiedt mij te beamen dat ik oud en versleten ben. Lees ook: "hij kan gewoon niet beter". Tevens is mijn botanische kennis redelijk rudimentair, alhoewel ik me meen te herinneren dat er minstens 2 varianten van bereklauw bestaan, waarvan de manshoge versie de gevaarlijke variant is. Kweetnie of je die dan op je prachtig A4-tje wilt hebben. Lijkt me niet Kerstvrouwvriendelijk overigens :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12934 Gepost op: 11 May 2017, 22:58:33 »
Nah, daar heb ik me geen moment druk om gemaakt. Maar nu je het zegt, je doorgaans behoorlijk correcte schrijfwijze was me wel al eens opgevallen. Maar niet je berenklauw.
Ik heb geen herinneringen aan die plant vroeger, dus of die toen al zo wijdverbreid was? Ik gevoel vooralsnog lust noch behoefte zo een gewas op te kweken, ook niet in model.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12935 Gepost op: 11 May 2017, 23:22:10 »
Het naarste spul wat ik wel eens tussen de rails ben tegengekomen zijn van die
kruipende bramenstruiken, niet dat de werkelijk onderweg waren ;D

Was nog in een grijs verleden dat ik wel eens meekluste bij de ZLSM, goeie leemgrond daar,
super vruchtbaar, dus daar groeide in de zomer vanalles tussen het spoor :o
ook die dikke kluiten gras ;D

Mvg,

Tis
********

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8945
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12936 Gepost op: 11 May 2017, 23:39:43 »
Hoi,

Mooi stukje scenery langs het spoor.
Van welk merk is dit gras?

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2017, 02:07:14 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12937 Gepost op: 12 May 2017, 08:13:25 »
Had ik dat nog niet gezegd? Voor dit stukje zijn grasvezels van MiniNatur/Silhouette/Silflor gebruikt, in verschillende kleuren en lengtes. Lente, zomer en herfst doorelkaar.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12938 Gepost op: 12 May 2017, 08:53:58 »
Jan je gras zag er eigenlijk al gelijk goed uit, hoewel soms een beedtje vlag liggend.
Misschien een zweem van zwart/grijs spuiten direct over het gras aan de kant van het spoor. Ik kan me voorstellen dat het gras direct naast het spoor na een doorgereden trein, veel vuil en stof opnam. Dus nooit werkelijk zat gras groen was. en misschien ook wat verdoorder dan verder weg. Tussen de sporen kan je natuurlijk zon groene was met fijn turf aangeven, meer moos of gras dat probeert te groeien maar nooit echt doorkomt.
Verder kan ik me voorstellen dat er niet echt tijd was om het gras rond om de Bw te knippen en zo dus meer ruige "oppertunistische" groei. Waar het kan en niemand kijk groeit een boel.
Gr. Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12939 Gepost op: 12 May 2017, 09:15:53 »
Ha Joke!
Ja, een beetje vlak lag het wel, maar met een opgefokt theezeefje wil dat ook niet zo heel goed, en dan heb ik het vooral over de langere vezels.
Dat van die vuiligheid op het gras naast het spoor is wel een goeie tip, die neem ik wel mee voor de toekomstige ondernemingen op dit gebied. En ja, die "opportunistische groei" ga ik nog wel meer uitbuiten, bijvoorbeeld in situaties zoals die rond die losse railstaven. Mij staat een verzameling afgedankte onderdelen (achter de lokloods of zo) voor ogen, waar tussen de verroeste voorwerpen door van alles groen omhoog komt.

Maar nu!

Met belangstelling volgde ik de perikelen rond de vijftiger van Reinout, met het gebogen frame en zo. "Toch apart", dacht ik, "dat zo'n frame zo vervormen kan". Toen ik daarnet Reinouts laatste bericht las, met daarin vermeld het welslagen van de reperatieve ingreep, begon er iets lichtjes te jeuken tussen m'n schouderbladen. Vage herinneringen kwamen boven, over een korstsluitingsprobleem wat ik eerder had gehad toen een 50er en een 44er met elkaar via de buffers in aanraking kwamen. Dat ik toen het frame van de 44er helemaal geïsoleerd heb, en meer van dat soort vage ongein. "Het zal toch niet..."

Jawel hoor:



Niks gevallen, niks ongeluk, niks voorgeschiedenis. Gewoon echte, authentieke, originele kromgroei vanuit de fabriek.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12940 Gepost op: 12 May 2017, 13:24:41 »
Duidelijke lijn in het verhaal. Van grasgroei - een welbekend fenomeen - naar kromgroei van een frame, een tot nu toe vrij onbekend verschijnsel.

Ik vind je grasgroei zeker niet verkeerd, Jan. Over dat frame ben ik minder te spreken. Aannemende dat jij je er niet bij neer zult leggen, ben ik zeer benieuwd naar het vervolg.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12941 Gepost op: 12 May 2017, 13:33:20 »
Als ik zo naar de foto kijk lijkt het net of dat alleen de buitenste assen met wielen op de rails staat. Het middelste gebeuren hangt er zo maar wat bij. Let wel, zo zie ik dat.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12942 Gepost op: 12 May 2017, 14:16:00 »
Ik voel een projectje aan komen. Frame rechtbuigen trapje vastzetten en nog wat klusjes.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12943 Gepost op: 12 May 2017, 16:44:07 »
 ???
Ik voel een tang die in beeld gaat komen
2 klosjes onder de uiteinden van het frame
een gedemonteerde ketel
een hamenr
en dan voel ik een gedoseerde klap aankomen  ::) ::)  ;D  (y)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12944 Gepost op: 12 May 2017, 17:19:13 »
Kunt ook de rails heuvelachtig, op authentieke wijze dus, aanleggen 8)