Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:54:14
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 21:46:45
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:46:29
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:29:51
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 21:25:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:24:36
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door grossraumwagen
Vandaag om 21:22:15
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:18:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:13:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:49:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
Vandaag om 20:23:34
Aachenau West door einte
Vandaag om 20:11:21
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 19:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:23:47
Exact-Train 2025 door ModelWessel
Vandaag om 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
Vandaag om 18:49:39
Mijnbouw Indonesië door puntenglijder
Vandaag om 18:36:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:19:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
Vandaag om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
Vandaag om 16:23:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG door Jelmer
Vandaag om 15:37:57
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 15:34:29
Frans loodsje et cetera door Erik_omBC
Vandaag om 15:19:14
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3692730 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12960 Gepost op: 15 May 2017, 14:14:05 »
Nee, 't zit wel dicht bij elkaar in de buurt allemaal  ;)

Maar op mijn model is die slingerdemper, of 't nu de primaire of de secundaire is, de Grote Afwezige.
Er zit wel iets anders, maar dat hou ik maar even voor een dynamo. Die zit overigens op beide draaistellen, en ook daar heb ik vaag ergens wat vraagtekens bij. Het kan wel, twee van die dingen, geloof ik, maar het is niet ongebruikelijk dat er maar eentje van aanwezig is. Maar dat kan van het type wagen afhangen natuurlijk.


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12961 Gepost op: 15 May 2017, 14:38:44 »
Twee dynamo's is niet ongebruikelijk. Als er veel stroom onderweg wordt gevraagd word er een tweede dynamo op het andere draaistel bijgeplaatst. Restauraties hadden per definitie een dubbele dynamo, maar voor een slaapwagen?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4057
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12962 Gepost op: 15 May 2017, 14:55:56 »
In deze wagens zit ook koeling en natuurlijk veel verlichting, dus reden ze met 2 dynamo's. (bewijs)

Wat me steeds meer stoort aan Roco draaistellen is de stroomafnameplaatjes die je aan de zijkant ziet. Misschien toch eens een draaistel ombouwen met messing aslagers.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 15 May 2017, 14:57:45 door Falkenberg »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12963 Gepost op: 15 May 2017, 15:30:32 »
Leuk, dat bevestigt mijn vage vermoedens  :D
Dat vooral restauratierijtuigen voorzien waren (zijn) van twee dynamo's was me bekend. Dat dat ook gebruikelijk is voor slaapwagens is vanaf nu toegevoegd aan de stapel meestal onnutte feitjes in mijn geheugen.

De foto bewijst niet alleen de aanwezigheid van twee dynamo's aan het rijtuig, maar heeft ook z'n nut door te tonen dat beide dynamo's aan dezelfde kant van het rijtuig zijn aangebracht, en wel aan de gangkant. Bij mijn rijtuig zijn ze elk aan een kant aangebracht, maar dat is simpel te verhelpen.
Dat van die stroomafnemers was me ook al eens opgevallen. Ook heb ik me wel afgevraagd hoe ik dat weg zou kunnen werken omdat ik toch geen verlichting in de wagens inbouw. Hoe dan ook, ze zijn zichtbaar, en dat dat ook anders kan, heeft ade al een dikke dertig jaar geleden voorgedaan.

Van de slaapwagen vond ik overigens ook nog een leuke kleurvariant, in een draadje op een één of ander best wel interessant Zweeds forum:



Die draaistellen komen me trouwens ook best wel bekend voor, zou zomaar eens kunnen dat die ook onder mijn GFN-exemplaar van vroeger zitten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12964 Gepost op: 15 May 2017, 15:50:21 »
Leuk, dat zweedse forum. Zo kwam ik dit draadje tegen (nou ja, draadje, een draadje met één bericht dan) over een ketelwagen die ook ergens bij mij rondzwerft:



Citaat
Modellen på bilden har fått 11,0/23,8 AC-hjul och Roco kortkoppel monterade.

Ik heb er gewoon de gelijkstoomassen onder laten zitten en in plaats van Roco-kortkoppelingen Kadee's gemonteerd.  ;D

Het voorbeeldplaatje bewijst de modelgetrouwheid van het Roco-modelletje, nu nog eens zien of dat type ooit naar Duitsland is gekomen.  :P ;) :D

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4057
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12965 Gepost op: 15 May 2017, 16:03:14 »
Citaat
Die draaistellen komen me trouwens ook best wel bekend voor, zou zomaar eens kunnen dat die ook onder mijn GFN-exemplaar van vroeger zitten.

Het zijn in ieder geval Wegmann draaistellen en ja, daar is een model van. Of een Railtop ÖBB wagen slopen, maar die gaan voor het viervoudige als wat shapeways vraagt..

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12966 Gepost op: 15 May 2017, 16:17:52 »
Hmmm... dat is interessant!
Weer eens wat anders dan die eeuwige Minden-Deutz-gevallen. 

Maar die zullen wel weer niet onder wagen 33244 gezeten hebben en dus moet er dan ook worden omgenummerd... man man man, wat een werk weer...

Trotzalledem:

 




Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4057
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12967 Gepost op: 15 May 2017, 16:22:40 »
alleen de 33201 - 33240 hadden ze.

Nichtdestotrotz: graag gedaan  8)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12968 Gepost op: 15 May 2017, 16:26:22 »
Moi Jan,

Tjonge, die man gaat als een speer, niet bij te houden!
Dus het was het juiste toebehorenzakje die ik je gestuurd heb!
helemaal top!
Groetn uut MM
Erwin.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12969 Gepost op: 15 May 2017, 16:48:43 »
ut is wat met die 44 meneer
1rst loco's omnummeren omdat er een leiding zit die nie bij t nummer voorkwamen
dan een loc om bouwen daar t nummer niet bij de uitvoering past
gaat ie weer rijtuigies om nummeren om dat er een dynamo teveel op zit
of andere draaistellen die niet op zijn nummer horen
en 

ik sie door alle bossen de bomen nie meer   ??? :o ::)  ;D

Maarik tracht een poging van begrip op te brengen ,en lees alles gewoon 3 keer door  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12970 Gepost op: 15 May 2017, 17:49:43 »
Nounou, niet overdrijven hoor! Gewoon uitfilteren wat je kunt gebruiken, en de rest blauwblauw laten.

Dynamootje omsteken is geen kunst, om er dan nog een wat pruimbare foto van te maken, dat is een ander verhaal!



Volgende keer beter!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12971 Gepost op: 15 May 2017, 18:12:51 »
 ???
Alles is bruikbaar  (y)
enne fototje
1
zet op een glasplaat en foto van onderaf maken
2
rijtuigie op onderste boven kant en dan foto maken


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12972 Gepost op: 15 May 2017, 21:12:41 »
Citaat van: EMM
Dus het was het juiste toebehorenzakje die ik je gestuurd heb!

Hoor je mij klagen?  ;D ;)

Nee hoor, het was
Citaat van: Die Bahn
helemaal top!

Best handig als je zo'n uitstekende onderdelenleverancier hebt  (y)

@Jerry: dat zou inderdaad wel kunnen, maar de bedoeling was om beide draaistellen inclusief dynamo herkenbaar in beeld te krijgen, ongeveer zoals op de bewijsfoto die DJ linkte. Maar met een wagen van 30 cm en dan ook nog op korte afstand met een belcamera is zo'n onderneming haast gedoemd te mislukken, temeer daar het van mij weer eens allemaal binnen drie seconden moest, want ik heb wel meer te doen.  ;D ;)

Citaat van: DJ
alleen de 33201 - 33240 hadden ze.

Hmmm... dan zou alleen die laatste vier in een 0 veranderd hoeven worden.
Volgens mij moet ik ergens nog wat restanten van een Gaßner setje P390 hebben liggen, misschien zit daar wel een goeie nul op.
Ik zie trouwens wel aankomen dat ik dan beide varianten van die slaapwagen wel wil hebben... nog maar eentje erbij zoeken dan?  ::)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12973 Gepost op: 15 May 2017, 23:07:02 »
De wielen van de Baureihe 94 (de Pruissische T16.1) hebben een doorsnede van 1350 mm. Althans, dat zou de maat moeten zijn bij aflevering. Zoals bekend mag worden verondersteld, slijten de wielbanden in de loop der tijd af en daardoor neemt de doorsnede van de wielen natuurlijk ook wat af.



De 1350 mm in 1 : 1 is naar H0 omgerekend 15,52 mm; de wielen van mijn 94er meten 14,75 mm in doorsnede. Dat scheelt dus een driekwart millimeter. Rekenen we ook dat om naar 1 : 1, dan zouden de wielbanden dus (als we de te kleine maat daarop zouden gooien) een drie en een kwart centimeter gesleten moeten zijn. Zo uit m'n hoofd meen ik dat dat maximaal 2,5 centimeter mag zijn...
Gelukkig rijdt het lokje wel erg mooi.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12974 Gepost op: 15 May 2017, 23:15:44 »
Bij de ESU variant hebben ze uiteraard hetzelfde probleem. Met "reguliere" pizza-snijder-wielbanden heb je een probleem bij een 94er die toch voorbeeldgetrouwe as-afstanden moet hebben. Daar hebben ze als oplossing de wielbanden ook verkleint. Waar ze volgens mij bij Fleischmann het hele wiel dus net een tikkie hebben verkleint hebben ze bij ESU echt alleen de wielbanden tot op de max afgesleten. Dus zien die wielbanden er in mijn ogen erg ongelukkig dun/onrealistisch uit. Wat dat betreft vind ik de Fleischmann er beter uit zien...

Tja, om hem goed te krijgen moet je richting RP25 of HOpur denken.

Ach, zo'n 94er is gewoon mooi!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)