Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3413221 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12975 Gepost op: 15 mei 2017, 23:29:38 »
Lekker zo rond tuffen
als je rijdt met een sleep zie je dat niet meer
al staan ze naast elkaar

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12976 Gepost op: 15 mei 2017, 23:30:57 »
Citaat
...bij Fleischmann het hele wiel dus net een tikkie hebben verkleind

Ook in mijn ogen een prima compromis. Net wat Jerry zegt, lekker laten rond tuffen.
Natuurlijk is het allemaal heel erg subjectief, maar de ESU-interpretatie spreekt mij inderdaad ook veel minder aan, nog even afgezien van het feit dat al die elektronische sniksnak waarmee het ding is volgestouwd voor mij ook niet hoeft.

RP25 vind ik nog tot daaraantoe, dat zou misschien nog het overwegen waard kunnen zijn (in de toekomst of zo), maar H0Pur begin ik niet aan. Als ik het zie dan jeuken me de handen, dat is wel waar, geweldig wat dan allemaal kan en hoezeer modellen aan realisme winnen, maar ik wil toch graag nog eens beleven dat mijn baantje min of meer in een afgerond stadium terecht komt. Zou ik die schamele zes kante meters à la H0Pur willen volbouwen, dan had ik toch jaren eerder moeten beginnen, denk ik. Weet ik wel zeker. En een half jaar niks anders doen dan prutsen aan een wagonnetje levert misschien wel een hoop bouwplezier op, maar voordat je dan een beetje trein bij elkaar hebt...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12977 Gepost op: 16 mei 2017, 07:56:18 »
Voor een 94 is t simpel: Teichmann Fahrwerk

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12978 Gepost op: 16 mei 2017, 08:46:12 »
(financiële) Transactie En Ingreep qua Cash. Het Mag Allemaal Naadloos Nacalculerend een Financiele Aderlading zijn, maar Het Rijgedrag Wordt Er Reuze Kanjergoed van.

Ik kan geen prijzen (behalve 800 DM) vinden, 't zal wel €500 ofzo zijn? Het ìs het ultiemste neusje van de zalm. Perfecte techniek. Zou zelfs bij mijn modeleovergangen voor perfect rijgedrag zorgen ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12979 Gepost op: 16 mei 2017, 10:04:44 »
Tja... zo'n Wipplager-Fahrwerk is inderdaad wel heel mooi. Ooit, dat is inmiddels ook alweer even geleden, heb ik eens een met zo'n Wipplager-Fahrwerk omgebouwde GFN-94er zien rijden. Bij wijze van demo over met opzet slecht gelegde rails (rails niet lekker in de raillassen of zelfs ernaast, knikken, bobbels en deuken): de lok gleed er overheen als... nou ja, als een Leopard 2 over een kraterlandschap, óók ooit eens in een demo gezien.
En inderdaad, je moet niet vergeten je beurs mee te nemen als je zo'n ding wil kopen.

Overigens meen ik nog niet zo lang geleden ergens gelezen te hebben dat de uitvinder en 'fabrikant' van dat moois was overleden, maar daar kan ik me in vergissen.

Hoe dan ook, qua rijeigenschappen ben ik best tevreden met mijn 94er. Toch een keer de missende componenten er weer eens op zetten.

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 10:47:21 door 44. Reden: zingevende aanvulling »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12980 Gepost op: 16 mei 2017, 22:39:37 »
Citaat
Toch een keer de missende componenten er weer eens op zetten.

Dan is het wel zaak die missende componenten op te zoeken. En aangezien één zo'n component -de bel- vrolijk in z'n eentje is gaan flierefluiten moet er voor "Ersatz" worden gezorg. Bijvoorbeeld in de vorm van een Weinert-bel.



Mooi, de ingrediënten zijn aanwezig, nu nog bakken.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12981 Gepost op: 16 mei 2017, 23:13:59 »
http://www.dampfsound.de/94/94.html
kannie dit nuttig wezen  ???

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12982 Gepost op: 17 mei 2017, 13:43:10 »
Wel een lollige site, Jerry! Van allerlei loktypes geluidsopnames, geeft een leuk beeld van hoe een lok klinkt, of geklonken heeft, vroeger.
En mooie foto's ook, doet me er aan denken dat ik ook nog ergens foto's moet hebben van een Sonderfahrt met een 94er, ergens in het Neandertal.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12983 Gepost op: 17 mei 2017, 16:04:01 »
Wat ik welverwarrend vindt
(0)44 er
kan alskolen en als olie stoker
Net als een 50er
met cab tender
als 50er
als 51 er
en als 53 er komt ie door hetbeeld   ???

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12984 Gepost op: 17 mei 2017, 21:23:05 »
Als er een 0 voor staat is het een computer nummer, en dus Epoche 4. Die zijn opgebouwd uit 3 cijfers voor de Baureihe, 0xx voor stoom 1xx (was Exx) voor elektrisch en 2xx voor diesel (was Vxx), en vervolgens 3 volgnummers, een - en het controlegetal.  Bij de oude BR 50 was de uitdaging dat er zoveel van gebouwd zijn, dat de hele serie niet in het 3 cijfers volgnummer pasten. Toen zijn ze maar gebruik gaan maken van 050, 051, 052 en 053. De 052 niet verwarren met de oude BR 52, die reden toen al niet meer......

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12985 Gepost op: 17 mei 2017, 22:26:28 »
Epoche Drei is het helemaal, Epoche vier is maar niks, daarom werd er een 0 voor gezet.  ;)

Klopt helemaal, Walter. Behalve de invoering van die 0 (voor stoomloks en 1 en 2 voor resp. Elloks en Diesels) greep men het nieuwe nummersysteem ook aan om voortaan onderscheid te kunnen maken tussen kolen- en oliegestookte loks. Vóór de nieuwe nummering heetten de kolengestookte  èn de oliegestookte vierenveertigers allebei nog 44er, net als de kolen- en olie-01-tienen en de kolen- en olie-41ers.
Na 1.1.1968 werden dat resp. 044 (kolen), 043 (olie), 011 (kolen), 012 (olie), 041 (kolen) en tenslotte 042 (olie).



Met de invoering van het nieuwe nummersysteem (EDV-gerechte Nummerung, van Elektronische Daten Verabeitung) werd er ook toe overgegaan de volgnummers van de individuele loks te beperken tot drie cijfers. Op zichzelf geen probleem, zo werd de 01 001 voortaan 001 001 genoemd (bijvoorbeeld). Maar bij loktypes (Baureihen) waarvan grotere series waren gebouwd (meer dan duizend stuks) liep men wel tegen kleine probleempjes aan: wat te doen met bijvoorbeeld 44 1001? Eenvoudig de voorste 1 weglaten was dan een oplossing, op voorwaarde dat het "oorspronkelijke" nummer, 44 001 in dit geval, inmiddels uit het bestand was genomen. Soms was dat echter niet het geval, en werd uitgeweken naar het dichtstbijzijnde onbezette nummer. Zo kon (wederom bijvoorbeeld) 44 1001, omdat 044 001 (alias 44 001) nog springlevend rondreed, voortaan door het leven gaan als 044 252 (nogmaals: wederom als voorbeeld, ik heb hier even fictieve nummers gebruikt). Op die manier kon men met de 44ers wel terechtkomen, en hoefde men maar in een paar gevallen te schuiven met de nummers.

Bij de vijftigers lag dat iets anders, daarvan zijn er in totaal meer dan drieduizend stuks gebouwd, en of er nu een standaardtender, een kuiptender of een kabinetender achter hing, het waren allemaal kolengestookte vijftigers, en dus werden ze in principe ook allemaal naar 050ers omgenummerd. Meer dan drieduizend stuks - dat leverde weer een ander probleem op, want voor het nummer (050) 001 kwamen maar liefst vier loks in aanmerking (theoretisch, natuurlijk was het aantal vijftigers per 1.1.1968 al danig geslonken): 50 001, 50 1001, 50 2001 en 50 3001.



In plaats van te gaan puzzelen met onbezette nummers en zo, besloot men een ander trucje toe te passen. Het eerste cijfer van het volgnummer werd niet "weggegooid", maar men plakte het aan het typenummer: 50 2551 (zie foto boven) werd 052 551.
Dit had echter absoluut niets te maken met de Baureihe 52, die was op 1.1.1968 al lang achter de horizon verzonken. Kortom: loks met de nummers 050, 051, 052 en 053 zijn gewoon allemaal gewoon gewone vijftigers: 50 001 werd 050 001, 50 1001 werd 051 001, 50 2001 werd 052 001 en 50 3001 werd 053 001. Allemaal vijftigers dus, sommige met standaardtender, andere met kabinetender en nog weer andere met kuiptender, maar allemaal kolengestookt. Overigens, in de loop der jaren wisselden de loks ook nog wel eens van tender, zodat een bepaalde lok tot datum x.x.19xx met een standaardtender rondreed, en sinds die datum met een Kabinentender. Bijvoorbeeld. En dat had geen invloed op het nummer.



De voormalige 50 2262. Weliswaar heeft de lok ooit de ketel van een 52er gekregen in plaats van de eigen ketel, maar ook dat heeft met de nummering niks te maken.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12986 Gepost op: 17 mei 2017, 22:43:33 »
Ik moet me qua 50ers nog eens met een goede fles schnapps, een stapel foto's en het dikke 50er-db-boek eens goed in deze materie verdiepen. Ik heb een nummer op het oog voor mijn 50er, maar dat moet ik nog eens goed nakijken. Dommen tellen, vorm machinistenhuis, soort tender.... en dan heb je alleen nog de meest in het oog springende zaken.

Wel leuk werk!

Dat wat je noemde van "nummertje weglaten", dat heb ik bij m'n "57 1791" toegepast. (Ik zie nu dat ik dat wel op een Duits forum heb vermeld, maar nog niet hier...) "057 791-6" wordt het. De "1" heb ik weggelaten: dat kon prima want er waren er bij het hernummeren max 10 over ofzo :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12987 Gepost op: 18 mei 2017, 08:01:17 »
Ik neem aan dat 052 262-1 te zijner tijd wel een nummer van voorgaand tijdwerk zal krijgen. Ben je er al uit welke het gaat worden, Jan? 50 2262 kan zo maar standplaatsen hebben gehad, die niet in de omgeving van Lümmeln waren.
Leuk zoektochtje. :P

Groet,
Bas

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12988 Gepost op: 18 mei 2017, 08:06:08 »
Voor de echte nummerpuristen, of gewoon als je benieuwd bent:

http://revisionsdaten.de/tfzdatenbank/suche.php?art=1

Nummer van tijdperk 3 of 4 uitvoering intypen, en van een groot aantal locs kun je de geschiedenis inzien. Niet alleen vernummeringen, maar ook standplaats, buitendienststelling etc.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12989 Gepost op: 18 mei 2017, 08:19:50 »
Interessante site.  :)

Groet,
Bas
   □ nummerpurist
   ■ benieuwd