Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3774945 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12900 Gepost op: 07 May 2017, 09:57:39 »
Zoiets ja...

Misschien dat die "beschadigingen" niet zo hemeltergend zijn, de weathering van de draaistellen is dat wel, vind ik. Ik begin me ook af te vragen of die vervuiling er al wel zo lang op zit als ik hierboven beweer. Voor mijn gevoel zou die best wel eens van iets jonger datum kunnen zijn...

En er mist ook één van de acht rongen...  :D

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12901 Gepost op: 07 May 2017, 12:34:38 »
Nee hoor. Het wordt òf een nette lading, òf de wagen blijft leeg. Die ketting was wat Spielerei, die kwam ik toevallig tegen.



Bij die kettingen keek Kniesoor al wat bedenkelijk (maar dat realiseerde jij je zelf dus ook al), maar ook bij deze lading kijkt Kniesoor toch ook wat vertwijfeld.

In model kan dit prima, maar in werkelijkheid........

- Het machinistenhuis is in deze vorm een slabberdewatski constructie die gedoemd is uit elkaar te vallen.
- een ketel op transport is eigenlijk altijd een ketel zonder beplating en ontdaan van appendages als veiligheden e.d.
- alles onder de rookkast is onderdeel van het frame en zal je in deze vorm nooit aan ketel vast zien

In hoeverre de rookkast d'r aan hoort ...... in ieder geval is de rookkast geen onderdeel van het drukvat en is d'r relatief makkelijk aan en af te halen .....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12902 Gepost op: 07 May 2017, 15:03:14 »
Citaat van: Kniesoor
In model kan dit prima
Inderdaad, ook al zou het dan een duur grapje zijn. Die ketel is voor mijn derde 41er bedoeld, en zeker niet als laadgoed op die wagen. Vooral ook omdat, zoals je al zegt, vervoer op deze manier niet voor kwam.
Net als de ketting was de plaatsing van die ketel een Spielerei. Mijn excuses als ik daarmee mensen op het verkeerde been gezet heb.
Overigens, voor zover ik er plaatjes van gezien heb, was tijdens zo'n transport de rookkast doorgaans wel gemonteerd. De rookkaststeun daarentegen niet, evenmin als schort- en omloopplaten. En Führerhäuser.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12903 Gepost op: 07 May 2017, 18:36:24 »
....Mijn excuses als ik daarmee mensen op het verkeerde been gezet heb....

Nou zo moeilijk zijn we niet hoor  :D  Ga vooral door want ik heb al heel wat ideeën opgeslagen van ladingen die ik ooit nog eens op een open wagen wil gaan plaatsen  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12904 Gepost op: 07 May 2017, 20:59:29 »
Als je je dan maar niks op je mouw laat spelden.

Mocht je daadwerkelijk van plan zijn een lokketel op transport te zetten, sla dan ook even op wat Paul Bender hierboven allemaal delibereerde, want in grote trekken zit het zo wel in elkaar.


Bron foto

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12905 Gepost op: 08 May 2017, 14:17:52 »
Waren de verschillende stappen van het vervuilingsproces van het chassis nog redelijk van elkaar te onderscheiden, is dat bij het weatheren van de bovenbouw een stuk lastiger.  Eigenlijk zijn er niet eens stappen te onderscheiden omdat het meer een doorlopend knoeien met verschillende materialen en technieken is.

Zoals bijvoorbeeld:
  • verf (Vallejo en waterverf)
  • vernis (mat en satijn, Vallejo)
  • water
  • afwasmiddel (soms om de oppervlaktespanning van het water te neutraliseren, soms in plaats van water)
  • potlood
  • pigmenten (div. kleuren)
  • washes (zowel van Vallejo als van MIG[/i]
De linkerkant:


En de rechterkant:


Heel bijzonder is het allemaal niet geworden en je kunt er van alles over zeggen, of helemaal niks, net wat je wil, maar de wagen valt niet meer zo op omdat hij zo nieuw is, en dat was uiteindelijk de bedoeling.
Nu nog even dat hoekijzertje plakken, maar daarvoor moet eerst de lijm nog arriveren.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12906 Gepost op: 08 May 2017, 14:37:37 »
Prima gelukt. Zodra de plasticglans eraf is is al 50% gewonnen, met wat verder lekker kliederen in hoekjes enzo win je de overige 50%.

Reinout

Waarom kijken die kadee koppelingen in jouw plaatjes mij altijd zo verwijtend aan? Ik heb die roco koppelingen met een goede reden boven kadee verkozen... Snappen ze dat niet? Snif...
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12907 Gepost op: 08 May 2017, 14:56:32 »
Citaat
... de plasticglans eraf ...

Deze keer ben ik begonnen met matte vernis, en dat vond ik geen onverdeeld succes. Ook al was daardoor de plasticglans wel weg.

Kadee-koppelingen hebben ook hun nadelen, zo is het bijvoorbeeld aan te raden de kortkoppelingsmechanismen te immobiliseren wanneer de koppelingen (en de mechanismen) zwaarder belast worden (zoals bij langere treinen in bochten en zo), en ook zijn Kadee's niet altijd even goed verkrijgbaar. Ik moet er bijvoorbeeld voor naar Houten, of (eventueel samen met iemand anders) bestellen in het buitenland of zo. Dus soms denk ik ook wel eens: "ach, was ik maar bij Roco thuis gebleven".

Maar ze koppelen wel heel fijn, die Kadee's. Dat wel.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12908 Gepost op: 08 May 2017, 16:19:58 »
Ik vind (zelf eigen persoon(lijk)als toekijker)de 2efoto de rechter kant en dan met veel aantrekking de rechte zij mooi geslaagd ende geluckte
Als ende U de luikjes wat ende minder zilver maacktezijn ze perrefect  ;)
 (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12909 Gepost op: 08 May 2017, 19:48:41 »
De luikjes zijn al wat minder zilver dan ze waren, het nieuwe is er af en vooral dat was de bedoeling.
Nu is het wel zo, dat het in de foto niet helemaal goed gevangen is, net als het dak komen de luiken op de één of andere manier lichter uit dan ze zijn.



Misschien moest ik toch maar eens een keertje een kap geld gaan spenderen aan een beetje camera, zo'n telephoon met oog is ook niet alles.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12910 Gepost op: 08 May 2017, 20:12:37 »
Misschien beetje roest  ???

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12911 Gepost op: 08 May 2017, 21:02:49 »
Netjes gedaan Jan...  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12912 Gepost op: 08 May 2017, 21:38:41 »
Dank je, Ratapl... sorry, Eric!

@Jerry: roest zou natuurlijk wel kunnen, maar die Lüftungsluckenschieber zijn van ammilulium gemaakt (SCGW6/167), en dat zal wel wat oxideren, maar niet zo zichtbaar als roest op ijzer. Ze zullen dus vooral gewoon vies worden...


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12913 Gepost op: 08 May 2017, 22:38:23 »
 ???
volgens mij slaat aluminium met zoute lucht wit uit  ;D

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12914 Gepost op: 09 May 2017, 08:38:25 »
Ik zeg niks ...  ;D

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl