Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:16:30
Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3682019 keer)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12885 Gepost op: 24 April 2017, 16:34:29 »
Da's een mooie Lü-rit (y)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12886 Gepost op: 24 April 2017, 16:43:44 »
Wat me dan wel benieuwd maakt naar de eventueel te doorlopen Überunterqueerdurchführung :angel:

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12887 Gepost op: 25 April 2017, 20:58:59 »
Ja, een 041, die moet terug naar de toekomst  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12888 Gepost op: 01 May 2017, 22:55:40 »
@Gerard: afvoer?Waarom geen aanvoer? Het is ook een beetje hoe je het bekijkt, toch?  ;)
@Zuylen: Dank u! 
@könings: als de combi door het laadprofiel komt, komt ie ook wel onder de Unterführung door. Denk ik.
@Falkenberg: er zijn wel 41ers Alt die de 041 gehaald hebben, maar of de 351 daar ook bij hoorde? Dat zal ik op moeten zoeken.
En verder... Toekomst, verleden - het maakt allemaal niet uit, in Lümmeln staat de tijd toch stil. 

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12889 Gepost op: 02 May 2017, 09:39:41 »
Gelukkig, je leeft nog. (y), begon me al zorgen te maken!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12890 Gepost op: 02 May 2017, 13:36:08 »
Natuurlijk. Zodra dat niet meer het geval is, doe ik daarvan natuurlijk, zoals altijd, hier uitgebreid verslag.

Maar er zijn andere zaken die mijn aandacht behoeven, en daarom heb ik het niet zo veel aan knutselen toe. Hetgeen niet wil zeggen dat er in het geheel niets gebeurt, want:



een wagonnetje slopen lukt altijd wel. Jammer alleen dat er dan een stukje afbreekt, wat de motivatie om de onderneming voort te zetten danig afbreuk doet.



Eén en ander zou wel te lijmen zijn, ware het niet dat de voorradige daarvoor geschikte lijm weigert ook maar enig teken van viscositeit te vertonen, zodat omgekeken moet worden naar vervanging. Helaas heeft de lokale Plastruct-Plastic-Weld-winkel gedurende de vorige week een restloze uitverkoop gehouden, waardoor ik achter het net aan het vissen ben, en aanvullende voorraden worden niet eerder dan over enige tijd verwacht. Als meevaller dient te worden opgetekend dat ik per elektronische post verwittigd word zodra de voorraden van de desbetreffende winkel weer zijn aangevuld en een flesje van het begeerde goed voor mij gereserveerd staat.
Tot zolang tracht ik mij te vermaken met de herlezing van mijn oude jaargangen "De Spiegel" en "Prinses" (niet te geloven dat dat vroeger zo'n succes was, die bladen. Misschien kwam dat wel door Puk en Poppedijn, gelijk een lepel custardpudding met veel suiker de levertraan verbergend).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12891 Gepost op: 03 May 2017, 21:36:27 »
Geen idee hoe lang dat met die lijm gaat duren. Heb ik mooi even tijd om op m'n gemak een beginnetje te maken met het vervuilen van de Glmhs 50. Kijken of ik het voor elkaar kan krijgen van elke stap foto's te maken, zodat een beetje een indruk van het proces kan ontstaan.

Stap 1 is natuurlijk de demontage (het slopen), dat is hiervoor al getoond.
Stap 2 is het maken van de keuze van de kleur verf voor stap 4.



Die stap 4 bestaat in feite uit het geven van een zweem donkere vervuiling over met name het chassis, als basis voor verdere stappen. Hiervoor maak ik een keuze uit de meer donkere kleuren bruin die zich in mijn assortiment bevinden, zoals (oa) de vier hierboven. Kwestie van smaak vooral.

Maar voordat op die stap 4 kan worden overgegaan, komt nog even stap 3 aan bod. Een belangrijke, tamelijk essentiële stap, omdat daarin alles wordt klaargezet wat nodig is om stap 4 te kunnen voltooien.



In beeld: verdunning (4010 reducer van auto-air colors), verf (met verdunner) in het spuitbekertje, de airbrush en het te behandelen onderwerp
Buiten beeld: potje verf (in dit geval nr. 70.941, gebrande omber, van Vallejo), pipet (om verf en verdunner te mengen) en compressor

Dan de resultaten van stap 4 (zie boven):





Zoals je ziet, heb ik meteen ook de bovenbouw even een veeg meegegeven (alleen onderlangs en vooral niet te veel)

Stap 5: spuitbekertje schoonmaken en met een stukje keukenpapier even de tip van de naald afvegen.

Al met al heeft dit ergens tussen de vijf en tien minuten in totaal gekost, een veelvoud daarvan heb ik besteed aan het verwerken van de foto's en het schrijven van deze paar regeltjes.

Volgende keer verder.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12892 Gepost op: 04 May 2017, 00:04:05 »
Dus.... samengevat.... het schoonmaakwerk na afloop van zo'n spuitklusje valt nogal mee qua tijd? Mijn indruk was altijd dat je daar aardig wat tijd mee bezig was. Nou is zelfs 5 minuten veeeeeeeeeeeeeel t.o.v. het 10 seconden onder een kraan houden van een plastic verfbord waar je met een kwast in hebt lopen roeren, maar.....

Wat ik in gedachten had was "kwartier schoonmaken". Dan valt "5 minuten schoonmaken" nog best mee :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12893 Gepost op: 04 May 2017, 06:31:35 »
Het is nog erger, Reinout. De genoemde tijd staat voor de stappen 2 t/m 5. Goed, misschien overdrijf ik en beetje, maar meer dan een kwartiertje heeft die hele actie beslist niet gekost.
Het schoonmaken is beperkt gebleven tot: "Stap 5: spuitbekertje schoonmaken en met een stukje keukenpapier even de tip van de naald afvegen." Spuitbekertjes onder de kraan houden: 5 tellen; tip afvegen: één tel. Heen en weer lopen naar de kraan: 10 tellen.

Eerder zei ik al dat ik meestal het schoonmaken (van de airbrush) beperk tot één keer na ongeveer 10 keer gebruiken, hangt er natuurlijk een beetje van af hoe "vies" het ding elke keer wordt. Het komt erop neer dat ik pas ga schoonmaken als het spuiten niet meer lekker wil.

Deze keer ben ik begonnen met een goed gereinigd luchtpenseel, ik zal in dit verslagje meenemen wat ik precies (qua schoonmaken) met het stuk gereedschap uithaal.

Airbrushen is geen heksenwerk, het is net als met elk ander stuk gereedschap: je moet ermee leren omgaan. Leren autorijden kan (vrijwel) iedereen. Dat niet iedereen een Fernando Alonso wordt is weer iets anders.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12894 Gepost op: 04 May 2017, 21:16:56 »
Beetje verder, drie kleurtjes, basis van gebrande omber (de aspotten was ik gisteren vergeten, en die moesten nog wel een waasje meekrijgen), verse roest (aarde mat, Vallejo 70983) en zwart (Vallejo 70950):





De wielen hebben met de kwast een kleurtje gekregen, mixje van matte aarde en gebrande omber.

Tijd: in totaal 19 miniuten.
Airbrush onderhoud: punt van de naald schoongeveegd, beetje nieuwe vaseline op gedaan. Verfbekertjes omgespoeld.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12895 Gepost op: 04 May 2017, 22:06:50 »
Dat niet iedereen een Fernando Alonso wordt is weer iets anders.

Gelukkig maar.....

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12896 Gepost op: 05 May 2017, 16:05:24 »
Hallo jan,

Het ziet er goed uit.
Nog even een vraag. Maak jij niet eerst de betreffende onderdelen schoon met een "sopje" van water en zeep? Dit voor een betere hechting van de verf.

Grt. Ric

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12897 Gepost op: 05 May 2017, 22:11:47 »
Even een verftechnisch vraagje... ik gebruik ook Vallejoverf, maar gebruik altijd primer als ondergrond om
de verf goed te laten hechten op het model- in mijn geval huisjes- en ik ben nog ouderwets met kwast
en penseel aan het klooien ;D Heb wel nog ergens een airbrush liggen maar heb hem tot nog toe niet
opgegraven...

Hoe is dee hechtkracht van de gespoten verf op het wagonmodel?

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12898 Gepost op: 06 May 2017, 19:38:50 »
Hm, twee overlappende vragen, kort samengevat komt het neer op het volgende: hoe prepareer ik de ondergrond en hoe is de hechting van de verf op de ondergrond.

Welnu, ik ontvet niet, gebruik geen sopje of wat dan ook, veeg hooguit een enkele vingerafdruk even weg met een keukenpapiertje of zo. En eigenlijk is dat dan wel weer ontvetten, maar goed.
Een primer gebruik ik bij verweren zeker niet, want die zou dekkend opgebracht moeten worden, en ik wil niet alles overspuiten (dat zou ook betekenen dat alle opschriften weer opnieuw zouden moeten worden aangebracht), maar alleen een "vies" laagje aanbrengen waar de oorspronkelijke ondergrond nog doorheen schijnt (meestal meer, soms minder).

De verf hecht goed genoeg, tot nu toe heb ik nog nooit aanleiding gevonden om een weathering over te doen, of het moet zijn dat ik ontevreden ben geworden over de resultaten van (veel meer dan) een tiental jaar geleden.
Waarbij ik wel wil toegeven dat er wel een beschadiging plaatsvindt, maar ach... zo erg valt dat niet op. En zo ja, nou, dan sproeien we toch nog eens een keertje na?

De verwering van onderstaande (Lima)wagon doet ondertussen toch minstens 25 jaar mee:



Zeg nou zelf, het is toch hemeltergend, die beschadigingen bij de traptreetjes naar het rembordes?

Maar ik wil wel gezegd hebben dat bovenstaande mijn methode en mijn mening beschrijft, voel je dus vooral vrij om het anders te doen of het niet met mij eens te zijn.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12899 Gepost op: 06 May 2017, 22:21:20 »
 ;D

Dat zijn reparatieplekken, daar op die traptreden, iemand van het BW had nog een restje zwarte verf over,
en behandelde die al te verweerde plekken ermee....

Mvg,

Tis
********