Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628418 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12795 Gepost op: 12 April 2017, 20:47:33 »
Nou.... àlles...
De helft is nog niet geweatherd, of de heropbouw is al weer begonnen:



Maar vertel eens, een 40er met sluiting? Heb je wel het goede nummer voor ogen? Want een Baureihe 40 komt me niet bekend voor....
Als er sluiting in een lok zit, ga ik met een multimeter systematisch alles na, totdat ik erachter kom waar het probleem zit. Zou jou ook moeten lukken, daar ben je techneut genoeg voor, toch?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12796 Gepost op: 12 April 2017, 21:46:47 »
Beetje verf blazen, en omdat ik toch bezig was, meteen nog maar wat verf:


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12797 Gepost op: 12 April 2017, 21:51:27 »
 (y) mooi gedaan!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12798 Gepost op: 13 April 2017, 00:12:37 »
Ziet rweer netjes uit
Later de rest met een beetje poeder

En tis de 44 olie (moet volgens mij  om naar 43)
open testen om solderen niks
nieuwe print met slepers gemaakt
alles
Decoder vervangen
nada
Blijkt dat de stroomdraden van de tender sluiting maakten tegen het chassis
waren te ver vanisolatie ontdaan
nieuwe draadjes en gaan met die 44   ;D

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12799 Gepost op: 13 April 2017, 16:21:22 »
Zeg Jan,

je kunt er toch gewoon twee kereltjes inzetten, elk een kant op. Die ene geef je dan een ander kleurtje, bijvoorbeeld de rangeerder....

OPGELOST
ANDREUS

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2822
  • Duitsland TP III/IV
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12800 Gepost op: 13 April 2017, 17:07:50 »
@Sander: dat is een leuke tip. Op die manier kun je heel simpel wat variatie aanbrengen. Alleen... dat jaartal 1969 verandert er niet door, vrees ik...  :-\

@Harry: zeker mag je dat weten. Ik heb stroken afplakband (Tamiya of Pactra, dat weet ik niet meer) zo dicht mogelijk tegen elkaar aan, maar niet tegen elkaar aan, dwars op het dak geplakt. Daarna twee of drie laagjes verf in het naadje gekwast, plakband verwijderd en het hele dak opnieuw gespoten. Dat is alles, hoewel het iets meer voeten in de aarde heeft dan het zo even te vertellen. Per dak (en ik heb een set van vier) komen er een stuk of twintig naden op, en als je gaat plakken, merk je ineens dat er bij de koekoeken (of hoe die dingen maar heten, de echte naam is Dachlüfter) iets meer bij komt kijken. Daarnaast is het misschien aan te bevelen voor het plakken het dak ietsje op te ruwen (met een glasvezelpotlood of heel fijn schuurpapier) zodat de verf beter hecht. Ik heb dat pas achteraf bedacht en dus niet gedaan, met als resultaat dat er hier en daar een klein stukje naad "mist". Veel werk, en veel van hetzelfde, maar het resultaat maakt veel goed, vind ik. En bovendien: waar ben je als modelbouwer zonder geduld?



Sorry Jan voor deze inbraak maar heb jouw idee voor de kijkbuiskinderen even op een rijtje gezet.

Stap 1.Kale en originele dak:


Stap 2. Afplakken d.m.v. schilderstape: eerst stroken plakken op een glasplaat en op maat snijden en deze op de gemarkeerde plekken plakken.




Na enige tijd plakken en gesterkt door caffeine en nicotine shots zit alles erop.


Vervolgens 3 á 4 laagjes verf(Humbrol 32) erop smeren.


Enige minuten later als de verf droog is de tape verwijderen en zie hier het resultaat.


Knikkerbus met antracietkleurige verf en blazen maar, gelijk afblazen met zwarte verf.


Het is inderdaad glansverf. Nabewerken met de kwast en Humbrol 32 voor een matte afwerking.


Dak kan weer op het rijtuig geplaatst worden en verder met het laatste overgebleven interieur, waarvan later de fotografische opnamen hier weer geplaatst worden. Uiteraard met toestemming van de eigenaar van dit topic.


Grt, Ronald.


 
 
Grt, Ronald.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12801 Gepost op: 13 April 2017, 19:48:41 »
 8) Opgepast de fotos kunnen epileptische aanvallen veroorzaken ;D

Bedankt voor de beeldserie,
gr. Joke

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12802 Gepost op: 13 April 2017, 20:33:53 »
Die 50er van Lenz in spoor 0 is inderdaad prachtig. Vorige week heb ik het model in Dortmund bewonderd. Toch ga ik voor een maatje groter: spoor 1. :P

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12803 Gepost op: 13 April 2017, 21:48:26 »
De verleiding is dan ook best wel groot. Eigenlijk is dat een ingewikkeld verhaal, dat met die verleiding. Enerzijds ben ik geneigd te zeggen dat de verleiding afneemt naarmate het te betalen bedrag toeneemt, anderzijds zou je misschien ook kunnen zeggen dat de verleiding recht evenredig is met de schaalgrootte.

@Joke: inderdaad zou je in die serie een zekere vorm van... euh, artisticiteit kunnen ontdekken. Alle lof voor Ronald!  :D

@Ronald: precies zo heb ik die methode ook toegepast, in zekere zin komen jouw foto's me dan ook erg bekend voor. Misschien dat ik de "naden" iets smaller heb gehouden, maar hoe smaller, hoe zenuwslopender. Dat staat me in elk geval nog levendig voor de geest.

Natuurlijk vind ik het prima dat je je kunsten hier in dit draadje laat zien, niks op tegen, al begin ik eerlijk gezegd wel te vinden dat jouw "project" ook best een eigen draadje had verdiend. Maar goed, je bent hier begonnen, en om het nu weer op te delen is ook weer zoiets. So, be my guest! Welkom!  :D

@ANDREUS: zeker, ook een mogelijkheid. Het kwam wel eens voor dat er twee man in de cabine aanwezig waren, hetzij een treinbegeleider, het zij een collega op 'dienstreis', kortom, een goed idee.

@Jerry: ja, teveel strippen is niet gezond, zeker niet als die kabels in een blootmetalen tender komen te liggen. Maar goed, weten wat het probleem is, is al zo goed als een oplossing.
Oliegestookte 44ers werden pas vanaf 1.1.1968 omgedoopt in 043ers, en daarmee zijn we dus al in Ep.IV beland. 43ers heeft de Deutsche Bundesbahn nooit gekend.

Wat de V100 betreft, het ding is nog niet klaar, al ben ik, denk ik, wel een aardig eindje op weg, maar ik had eigenlijk niet zozeer nog een behandeling met poeder (ik neem aan dat je daarmee pigmentpoeder bedoelt, of, zoals ik zo nu en dan wel gebruik, afgeschraapt pastelkrijt) voor ogen. Wel nog een (hopelijk héééél erg lichte droogkwast op vooral de draaistellen en nog wat effecten met olieverf hier en dar (vet op de buffers, bijvoorbeeld), en ik wil nog een poging wagen de (ventilatie)roosters iets meer tekening te geven met behulp van de inlijntechniek.

Vooralsnog is dit de stand van zaken:







De dashboards in de machinistencabine ook een kleurtje meegegeven:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12804 Gepost op: 13 April 2017, 23:10:51 »
Mmmm
Mooie Benz  ;)
en die rooie dr achter
tsja
Op een na laatste foto
Ik vind m eigenlijk best huele goed zo
Wat ik zou trachten
De liggende rode delen voor en achter wat minder te laten glanzen
Verders niet
en je roosters wat doen
Dan zou ik elke keer effe kijken of t gevoel zo blijft(denk ik wel  :D )

En dat strippen
Daar sloop je dan 3 keer een loc voor,omdat de kortsluit knetter daar in zit en niks in de tender te horen of zien was

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12805 Gepost op: 13 April 2017, 23:21:38 »
Ik moet zeggen dat je dat nog best goed ziet in een nabij-opname, dat geschilderde bedieningspaneel. Dat zet ik op mijn todo-lijstje voor mijn twee 211'en. Dat betekent trouwens ook een omnummeractie, omdat ik ze van III naar IV om ga nummeren. De nummers heb ik al. Ik ga qua methode eerst voor de wattenstaafje-met-jif methode. Kijken of die ook werkt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12806 Gepost op: 14 April 2017, 09:42:14 »
Dat was mij ook opgevallen. En dus neemt dat ook voor mij een inhaalslag met zich mee. Nog drie te gaan.
Was het niet makkelijker geweest als een Lümmelneraner Ep.IV-model tegen een Kelbergs  Ep.III-exemplaar was geruild?  ;D

@Jerry: dat glanzen stoort me niet echt. In werkelijkheid werden de loks ook in een glanzend jasje gestoken. Bovendien is het maar net hoe het licht valt...
En ja, soms zoek je een storing domweg op de verkeerde plek. Misschien wel omdat die het meest voor de hand ligt of zo.

Nog een paar plaatjes, nu in daglicht, en ook van de andere kant (niet alledrie, twee).
Deze kant kenden we al:



Maar deze kant nog niet. En ik moet eerlijk zijn: helemaal tevreden ben ik er niet over:




Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12807 Gepost op: 14 April 2017, 16:19:24 »
Je rolt van het één in het ander...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12808 Gepost op: 14 April 2017, 17:47:34 »
Dank je voor de link, Ronald. Volgens mij heb ik daar al eens eerder gekeken, en inderdaad, van het kijken naar hoe een ander te werk gaat kun je best veel leren. Maar er is een verschil in kijken naar en imiteren; een docent op de kunstacademie zei ooit eens tegen mij: je moet niet net als Rembrandt willen schilderen, maar het is een goeie zaak als je wil leren om als Rembrandt te kunnen schilderen.
Maar dat geldt niet alleen voor weatheren, je zou dat eigenlijk op heel veel aspecten van deze hobby kunnen toepassen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12809 Gepost op: 14 April 2017, 19:56:23 »
Het ding ligt weer uit elkaar, omdat ik nog wat kleine dingetjes wil corrigeren en ik bovendien tot nu toe heb verzuimd een vernislaagje aan te brengen.



Ook mooi even de gelegenheid te baat genomen het "dashboard" even van wat dichterbij te platen:



'k Weet niet of ik het er vanavond nog aan toe heb, en morgen wordt ook niet wat want dan ben ik uithuizig.