Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
Vandaag om 08:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628379 keer)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12810 Gepost op: 14 April 2017, 20:04:14 »
 (y)
Nog ff een rode stopknop ?

Groet Harald

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12811 Gepost op: 14 April 2017, 20:42:25 »
rode wijzertjes
En wel effe snelheids schaaltje dr bij   ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12812 Gepost op: 14 April 2017, 21:46:18 »
Lolbroek.  ;D

Citaat van: Harald
Nog ff een rode stopknop ?

Waar zit dat ding? Bij mijn auto zit ie dicht bij de vloer en moet ik er op trappen, maar bij een V100 weet ik het niet.  ;)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12813 Gepost op: 14 April 2017, 22:58:58 »
Aan t end van dat rodedraadje
Maar wel bij de lege sitze
Ik dacht dat locs met een bediening om de ...tijd aangesproken moesten ivm auto stop (machinist valt in slaap)
« Laatst bewerkt op: 14 April 2017, 23:00:58 door jerrytrein »

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12814 Gepost op: 14 April 2017, 23:09:47 »
Dan gewoon een rode schakelaar om de Hoorn te stoppen     ;)

groet
Harald

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12815 Gepost op: 15 April 2017, 07:54:05 »
Heeft die lok werkelijk 2 zitplaatsen voor de machinist. Heb ik nooit bij stilgestaan.
Tja slopen is educatiever dan men denkt ;D
Gr. Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12816 Gepost op: 15 April 2017, 21:46:57 »
@Jerry: jij bedoelt de dodemanskonop, denk ik? Die moet een machinist om de zoveel tijd bedienen, om te voorkomen dat automatisch de noodremprocedure in gang gezet wordt.  En die zit, voor zover ik weet, vaak wel ergens bij de voeten in de buurt, heb ik me laten vertellen.
Maar ook hier geldt: ik heb geen idee waar die knop bij de V100 zit.

@Harald: om de hoorn te stoppen hoef je alleen maar de accu kort te sluiten.

@Joke: ja, in dit geval wel. In plaats van twee cabines, zoals (onder andere) de V200, de V160 en de meeste Elloks die hebben, heeft de V100 maar één cabine. Om toch in beide richtingen te kunnen rijden, zijn de bedieningselementen en andere voorzieningen, waaronder ook de zetel, dubbel uitgevoerd. Eigenlijk, zo bedenk ik nu, heeft een V100 ook twee cabines, die zijn ondergebracht in één cabine.

Citaat
slopen is educatiever dan men denkt

Precies. Voordat ik begon m'n treintjes te slopen, heb ik geoefend op insecten en andere kleine dieren. Mieren, vliegen en ander krioelend gespuis werden pootjes en vleugels uitgetrokken om te kunnen bestuderen of en hoe het beestje zich zonder zou kunnen redden, wormen in tweeën gehakt om het stervensproces te kunnen observeren, wat nogal tegenviel, want die wormen trokken zich nergens iets van aan en weigerden zich bij het onvermijdelijke neer te leggen, en kikkers werden opgeblazen. Maar waarom we dat toen eigenlijk deden, kan ik me niet zo goed meer herinneren. Ik kan me eerlijk gezegd überhaupt niet herinneren tot welke verhelderende conclusies die experimenten hebben geleid. Wel heb ik geleerd dat je gesloopte treintjes ook weer in elkaar kunt zetten, maar een gesloopte mug of mot niet.

Vandaag ook eens over het beursje in Houten heen gebanjerd, en zowaar, ik ben nog wat tegengekomen ook.



Zoals deze heuse Rkmp 653 alias SS 15, ooit wel gehad maar in een later ooit tijdens een opschoonactie ook weer weggedaan, waarbij de spijt vrijwel onmiddellijk daarna genadeloos, hard en bijzonder pijnlijk toesloeg: dat had je nou niet moeten doen. Hetgeen dan ook in de loop der jaren als een min of meer ingekapseld brokje bitterheid mijn levenslust heeft vergald. Nog maar zeer recentelijk werd die bitterheid weer in alle hevigheid opgerakeld door de woorden die Carstens bezigt in Güterwagen Band 8:

Seine Detaillierung, insbesondere die der Drehgestelle, die Fußbodenstruktur, das zierliche Sprengwerk und die Rungennachbildung, können auch heute noch rundum überzeugen, sodass es eigentlich nur noch einer farblichen Nachbehandlung und der Anbringung der Bremskennzeichnung am Geländer der Bremserbühne bedarf.

Tweedehands, de lading almumillimum staven lag uit elkaar, samenbinddraadjes, tussenhoutjes en profielen lagen allemaal los in de doos, maar wel helemaal compleet - inclusief het zakje met losse onderdelen en rongen. Geen klagen voor die vijftien öri dus, en bittere nood voor luttel geld geleningd.

Verder kwam ik een meneer tegen waar ik veel over heb gehoord, wiens naam ook veel respect inboezemde. terecht, de meneer heeft nogal wat teweeggebracht destijds. Niet met die meneer, maar over die meneer heb ik nog een kort gesprekje gevoerd met een andere meneer die, afgaand op zijn onmiskenbare accent, vanuit Kelberg naar Houten is komen fietsen. Dat was leuk. In het restaurant diezelfde meneer daarvoor ook nog ontmoet, hij verkeerde toen in het gezelschap van onder meer Stedahult, de andere heren heb ik in de gauwigheid niet kunnen identificeren. Wel de heer met een sik, die alleen doch niet eenzaam aan een tafeltje achteraf gezeten zijn lunch savourerend het gedoente van het volk zat te observeren.  Hoewel ik het als prettig heb ervaren enkele woorden met de sik, pardon, met de heer met de sik te kunnen wisselen, hoop ik dat ik hem niet te zeer in zijn gedachtegangen heb gestoord.

Ook mocht ik nog dimo-dimo ontmoeten, die ik de laatste tijd wat uit het oog verloren had, maar dat blijkt veroorzaakt te zijn door een verandering van woonplaats zijnerzijds. Of althans, daarmee zou dat samen kunnen hangen.
Deze ontmoeting vond plaats vlak voor een kraam waar allerlei zaken veil geboden werden, waarvan ik dan ook kwistig gebruik van heb gemaakt, waarvan -naast enkele meer praktische zaken- de schitterende zalmkleurige slee met wit dak het stoffelijk bewijs zou kunnen vormen:



Verder zijn er nog wel enkele zaken meegenomen naar het Groningse, maar daarover vertel ik dan wel een andere keer. Tot dan dan.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12817 Gepost op: 15 April 2017, 22:29:40 »
Aha hoog bezoek in Lummelen  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12818 Gepost op: 15 April 2017, 23:44:27 »
 :D ;)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12819 Gepost op: 16 April 2017, 00:52:38 »
We wachten af)(stond vroeger ook bij een tv zender weleens in beeld )

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2821
  • Duitsland TP III/IV
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12820 Gepost op: 16 April 2017, 11:46:30 »


Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12821 Gepost op: 16 April 2017, 15:50:29 »
Huh? 

Geen idee waar jullie op wachten of geduld voor moeten hebben. 

De V100 nadert zo'n beetje de voltooiing. Nog even de traptreden op de hoeken amulinilum verven en de buffers moeten ook nog steeds even een likje vet krijgen.
Oja, de handgreepjes naast de cabinedeuren niet vergeten, die moeten ook nog ergens rondslingeren. Als het goed is.


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12822 Gepost op: 16 April 2017, 16:10:28 »
Begint mooi te worden! Gister nog afgekeken bij de spoor 1 v100?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12823 Gepost op: 16 April 2017, 16:30:04 »
Daar heb ik twee keer een poosje staan kijken, maar beide keren heb ik geen V100 kunnen ontdekken, wel 44ers. Maar veel tijd had ik niet, want ik moest nog een tweetal missies volvoeren voordat ik het aan mezelf toe had. Althans, ik heb er voor gekozen eerst de op me genomen verplichtingen te voldoen, om daarna de handen vrij te hebben. Dat dat maar nauwelijks gelukt is, moge blijken uit het feit dat we -dat wil zeggen mijn twee reisgenoten en ik- pas na drieën het pand verlieten.
Maar wel een geslaagde beurs, vond ik, want naast mijn eigenlijke doelstelling kon ik nog twee items van mijn "stille" lijstje schrappen. Eentje daarvan is de SS 15 die ik hierboven al liet zien, de andere komt eerdaags nog wel aan bod.
Afgezien daarvan heb ik nog een lading Preisers in beslag genomen, en ook die zullen successievelijk wel acte de présence geven hier.

Ik ben alleen geen losse paarden tegengekomen, en dat terwijl er nog een aanvraag voor een haflinger ligt. Er was wel een handelaar die wat los spul (met z'n enen of z'n tweeën in een zakje) had liggen voor een habbekrats, maar daar misten wel staarten of poten, of allebei, of de pose stond me niet aan, dus dat leek me niet zo een bevredigende deal op te leveren.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12824 Gepost op: 16 April 2017, 16:45:31 »
Die stond er wel toen ik even heb staan kijken:

Foto is bewogen zie ik net  :(
groeten,
Auke