Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3413049 keer)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12825 Gepost op: 16 april 2017, 18:02:06 »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12826 Gepost op: 16 april 2017, 21:36:55 »
@Auke: Jaaaa... nu je het zegt..... mogelijk heb ik op freudiaanse wijze weggekeken du moment ik zag dat er van die blauwe nieuwerwetsche gammeldingen achter hingen...   
:P

@Erich: dank je voor de link! Maar dat is meteen weer een doos vol en het ziet er niet naar uit dat de vraag naar haflingers op korte noch langere termijn dramatisch gaat toenemen. Ik denk voor het komend seizoen aan één of hooguit twee van die beesten genoeg te hebben.
We zien wel, haast heeft het niet...


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12827 Gepost op: 16 april 2017, 22:01:24 »
Dan vestig je toch een forse Pferdemetzgerei in Lümmeln, paarden per spoor aan te voeren  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12828 Gepost op: 17 april 2017, 07:10:09 »
Van haflingers lusten de Lümmelneraner geen worst, Eric.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12829 Gepost op: 17 april 2017, 11:41:50 »
@ Erich/Deetrein; Enig idee welk merk die paarden zijn?
Ik bedoel het merk leverancier, ik ben niet op zoek naar het ras van de paarden.  ;)
Ik zie daar een trots Fries paard tussen lopen. (Nou ja Fries en trots is meestal synoniem) en die zoek ik namelijk.

@ Jan; de lente hier in Groningen is al een eind onderweg. Hoe zijn de temperaturen tegenwoordig in je treinenkamer? Ga je binnenkort weer wat aan scenery doen?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2231
  • Duitsland TP III
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12830 Gepost op: 17 april 2017, 12:09:28 »
Laatste deel van de verbouwing is klaar.






Heb een poging gedaan om de armleuningen aan te zetten met een drup houtlijm, lijkt geslaagd al zal je daar straks weinig van zien als de boel rijdt.


Tevens alle rijtuigen van koersborden voorzien.

Lijstje van de gebruikte kleuren:
2e klasse rijtuigen; banken humbrol 29, wanden 121, vloer 79, wanden balkons 90 en deuren 82.
1e klasse rijtuigen; banken 57, wanden 110, vloer 79, de rest zie boven.
Bd rijtuig; wanden Bd Revell 57, vloer idem.
De gordijnen zijn in alle rijtuigen Humbrol 82.
Armleuningen zijn gemaakt van nietjes.

Grt, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2017, 12:11:17 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12831 Gepost op: 17 april 2017, 12:12:30 »
Dat ziet er weer goed uit.

groet
Harald

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12832 Gepost op: 17 april 2017, 22:35:58 »
Zo. Zojuist weergekeerd van een leuk dagje uit met vrouw, schoonmoeder en zwager. Ik kan je vertellen, dat het een aparte ervaring is om samen met je 86-jarige schoonmoeder te staan kijken naar en te praten over een P51D. Waarbij jij dan degene bent die vragen stelt en zij degene is die ze beantwoordt.



Maar dat kan als je allebei iets met de KLu hebt gehad.

Maar goed, daar gaat het hier niet over.

Even kijken, de commentaren becommentariëren:

@Hijlco: ik wil Erich niet onder z'n duiven schieten, maar volgens mij zijn het (vooral) paarden van Preiser die daar zichtbaar liggen te zijn.
Wat de temperaturen betreft: in mijn hobbyhok liggen die nooit veel hoger of lager dan de buitentemperatuur, momenteel dus rond een graad of twaalf, dertien. Niet echt prettig om langere tijd in te vertoeven, zeker niet wanneer je weet dat in de kamer de kachel nog brandt. Maar aanstalten maak ik wel, er is wat opgeruimd en orde geschapen, en materiaal aangeschaft, dus lang zal het nooit duren. Geduld!

Niet echt onder het kopje "commentaar" is het bericht van Ronald te zetten, dat is meer het gevolg van een bericht van ondergetekende een hele tijd geleden. Toen gerept werd over eventueel te verkopen Umbauwagen. Die transactie heeft plaatsgevonden, en hier (en ook al in eerdere berichten) is dan te zien wat Ronald daarmee allemaal heeft uitgevreten. Dat dat op niet onverdienstelijke wijze is gedaan, blijkt wel uit de foto's, en uit het (terechte) commentaar van Harald (Haradigi).
@Ronald: dank je wel voor het delen, mooi om te zien dat de wagens zo goed zijn terechtgekomen. Top!  (y)

Nog even iets anders:
In mijn jonge jaren heb ik ooit "de" slaapwagen van Fleischmann, nr 1505, in mijn bezit gehad:



Sterker nog, als het goed is, moet de wagen nog steeds ergens in een doos aanwezig zijn. In feite was die wagen zo'n beetje het eerste slachtoffer van mijn ombouw- en "super"drift: aan de kant met de grote ramen heb ik die voorzien van gordijnen. Blauw en groen, dat weet ik nog. Van het feit dat ik de gordijntjes aan de ramen aan het gangpad had aangebracht, was ik mij niet bewust. Immers, de Fleischmann-wagens van toen (dat begon pas met de komst van de zilverlingen) hadden nog geen interieur, en van enige referentie in de vorm van literatuur of iets dergelijks was ook geen sprake. Daarom was ik destijds best in mijn nopjes met dat ding, de rode kleur stond me wel aan en het creme-kleurige dak was weer eens wat anders dat het witmallemimilum van de TOUROPA-wagens en het grijs van de zilverling.

Jaren later, toen ik meende de jaren des onderscheids al lang te hebben bereikt, kwam Roco met het ding op de proppen, maar nu in de juiste schaal: 303 millimeter lang. Ik heb er echter van afgezien die wagen aan te schaffen, omdat ik toen meende dat ze alleen 's nachts verkeerden, en dus overdag niet in treinen meereden.
Toen ik erachter kwam dat dat verkeerd gedacht was, had Roco de wagen alweer uit het programma geschrapt, en is er later, volgens mij, ook niet meer mee gekomen. Toch heb ik vanaf toen mijn zinnen op het bezitten van zo'n wagen gezet. Nog onlangs deed ik een halfslachtige poging om er eentje van Falkenberg af te troggelen, maar dat dat niet zou lukken, wist ik op voorhand eigenlijk al wel.

Afgelopen zaterdag in Houten viel mijn oog op de bewuste wagen, ingebouwd in een stapel andere, met een prijs erop die eigenlijk niet in mijn budget paste, wilde ik nog mijn reisgenoten op koffie met kroket kunnen tracteren. Teneinde de kool en de geit te eten te kunnen geven besloot ik met de betreffende handelaar in conclaaf te gaan, eigenlijk zeer tegen mijn gebruikelijke manier van doen in. Kortom, mijn ware landsaard schandelijk verloochenend, heb ik gesjacherd als een Hollander en een paar centen van de oorspronkelijke prijs afgepeuterd. Waarbij het eigenlijk goed uitkwam dat het zakje met de onderdeeltjes en het bijbehorende instructiebriefje misten.
Maar ja, je moet wat voor andermans croquet overhebben, en het was dan ook waarlijk een genoegen die twee enige tijd later te zien smullen. Zelf had ik gekozen voor een frikandel, om redenen die mij zelf ook niet geheel duidelijk zijn.

Maar mooi dat ik nu die slaapwagen ook in de goeie lengte heb! Voorlopig staat hij 's nachts naast mijn bed op het nachtkastje, en overdag mag hij op de schoorsteenmantel, zodat ik er elke keer als ik zin heb even naar kan kijken.





Nu nog even uitzoeken welk onderdelenzakje er bij hoort en dan Erwin Emmen even aan z'n jasje trekken (met een mailtje, dan is er de minste kans op misverstanden).
« Laatst bewerkt op: 18 april 2017, 21:54:09 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12833 Gepost op: 17 april 2017, 22:48:06 »
Mooi
Maar doe je 's nachts effet licht aan om te kijken  ::)
Binne sit geen lamp
die heppe se mooi van tafel geraust
Maar zijn meer dere die dat doen
pilsje en dan t glas mee
vroeger roken in de kroeg ,waren s avonds alle asbakken van H ken weg
Ik heb dat nooit begrepen
Maar vraag dan of tie de lampies op tafel ook heeft
Die zieje  wel overduidelijk staan als ze dr inzitten
Maar t is een mooi ding
Enne je schoon moeder
heeft die in zon schiet vlieg ding gevlogen dat ze dr zoveel af weet
Das een waar je mee kancommuniceren  (y)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12834 Gepost op: 18 april 2017, 07:09:13 »
Voorlopig staat hij 's nachts naast mijn bed op het nachtkastje, en overdag mag hij op de schoorsteenmantel, zodat ik er elke keer als ik zin heb even naar kan kijken.
Slaapwagens roepen bij mij altijd goede reizen op. De rust, het regelmatige stoppen onderweg, het geschommel van de wagon tijdens het rijden en slapen. ik heb geen één model ervan in mijn verzameling, maar ik geloof dat ik minimaal een stuk of 12 ervaringen in mijn gedachten heb. Binnenkort komen er weer wat bij  (y)

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12835 Gepost op: 18 april 2017, 12:41:09 »
Jerry, het is een slaapwagen, geen restauratiewagen. Tafeltjes met lampjes erop zul je er niet zo gauw vinden, denk ik. Weet ik eigenlijk niet, ik heb nooit van zo'n wagen gebruik gemaakt, wel van een couchetterijtuig.
Mijn schoonmoeder vloog niet, en had zelf ook niet direct met vliegdingen te maken. Wijlen haar man wel, en zij heeft daar heel veel van opgestoken.
En ja, ik kan met m'n schoonmoeder prima opschieten.
@Michel: die ene keer in een couchetterijtuig was van Den Bosch naar Milaan. Ik kan me nog herinneren dat ik wakker werd van de bedompte lucht in de Gotthardtunnel.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12836 Gepost op: 18 april 2017, 13:09:58 »
Nog onlangs deed ik een halfslachtige poging om er eentje van Falkenberg af te troggelen, maar dat dat niet zou lukken, wist ik op voorhand eigenlijk al wel.
Zeer halfslachtig. En bovendien, met computernummer blief je ze niet  8)

Maar in welke trein reed deze door Lümmeln?

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12837 Gepost op: 18 april 2017, 14:57:23 »
Citaat van: Dirkjan
Zeer halfslachtig.

Precies. Want:

Citaat van: ik
dat dat niet zou lukken, wist ik op voorhand eigenlijk al wel

Citaat van: DJ
met computernummer

Gaßner. Of Nothaft. Desnoods.

Citaat van: Falkenberg
in welke trein reed deze door Lümmeln?

Dat weet ik niet. Het was een kwestie van "haben will", de rest zoeken we later wel uit en anders verzinnen we wel wat.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12838 Gepost op: 18 april 2017, 18:00:30 »
OK
dacht dat het tafels waren
Maar met vergroting zie je dus bedden
Wel even de dekens kleuren
Wil eens een trein maken met de blauwe en groen (eilzug)
Maar moet dan kloppen met stoom tractie
Zalm toch eens moeten beginnen aan docu en boeken
gesloten goederen
open en ketel wagens
personen abteil en durchgang
Sparen en weer eens naar de beurs
Op MP zie ik ze noit

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12839 Gepost op: 18 april 2017, 21:07:21 »
Citaat van: 44
... wilde ik nog mijn reisgenoten op koffie met kroket kunnen tracteren.

Bovenstaande bleek aanleiding gegeven te hebben voor valse verwachtingen, zo valt te concluderen na ontvangst van enkele peebee's.
De 'verplichting' tot tracteren vloeide voort uit een weddenschap: ik had beide heren beloofd een scholekster aan te wijzen. Bij gebrek aan scholeksters... nou ja, u voelt 'm al. Geen scholekster die zich liet zien. Wel een aalscholver, maar dat telde volgens de heren niet.

@Jerry: misschien geen gek idee, een kleurtje. Dat wit valt wel aardig op.
Over blauwe en groene wagens: niet alle blauwe wagens waren 1e klasse wagens en niet alle groene wagens waren 2e klasse wagens.
Maar de bekende groene en blauwe wagens waren wel typische exponenten van Ep.III, tot in Ep.IV aan toe. Misschien nog wel langer, maar daar heb ik geen verstand van.
En boeken, tijdschriften en andere documentatie kun je niet genoeg hebben.  :D