Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:43:26
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
Vandaag om 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 19:58:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:49
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3625016 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Duitsland TP III/IV
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12660 Gepost op: 28 March 2017, 14:17:34 »
Dirk, bedankt voor de info. Elfenbein dus.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12661 Gepost op: 28 March 2017, 16:39:10 »
Niet dat ik denk, of vind, dat er iets schort aan de tot dusver verstrekte informatie, maar gezegend als ik ben met een steeltje en twee knikkers voel ik de behoefte, temeer gegeven het feit dat het gebeuren zich op mijn territorium afspeelt, mijn kukel aan het kakel toe te voegen.  :P ;D

Enige tijd geleden was er op DSO een interessant draadje aangaande dit thema, ene Meisinger plaatste daarin een mooi schema met de door de jaren heen gebruikte kleuren voor reizigersmaterieel, zie: hier. De link voert naar de posting van genoemde Meisinger met daarin het bedoelde schema, maar het loont alleszins de moeite het gehele draadje door te lezen.
Daarnaast is er (onder andere en bijvoorbeeld) deze pagina te vinden: bahnstatistik.de/RAL, met daarin een volledig overzicht van de (RAL-)kleuren zoals door de Duitse spoorwegen door de jaren heen zijn gebruikt.
Het is welhaast onvermijdelijk in de bronnen tegenstrijdigheden of onvolkomenheden te ontdekken, maar het staat een ieder vrij conclusies te trekken die hij of zij voor juist houdt.
Wellicht overbodig nog te wijzen op een boekwerk van de hand van Wolfgang Diener, namelijk "Anstrich und Bezeichnung von Trieb- und Reisezugwagen":



Van zijn hand is ook het boek "Anstrich und Bezeichnung von Lokomotiven", hetwelk al sinds jaar en dag geldt als hèt standaardwerk op dat gebied:



En omdat het oog ook wat wil, nog even wat plaatjes van het verschil tussen elfenbein en goldgelb:

RAL1014 (elfenbein):



RAL1004 (goldgelb):



RAL1014 (elfenbein):



RAL1004 (goldgelb):



En nou is het zaak even op te letten:

RAL1002 (sandgelb):



Sandgelb (RAL1002) werd volgens de hierboven genoemde pagina van Bahnstatistik.de tot 1966 voor de eersteklassestrepen op Silberlinge gebruikt. Ik meen me te kunnen herinneren eens gelezen te hebben dat hiervoor werd gekozen omdat de kleur "elfenbein" (RAL1014, weet je nog?) niet of nauwelijks afstak tegen de lichtmetalen achtergrond van de Silberlinge, waardoor aan de doelstelling, namelijk het duidelijk kenmerken van waar het 1.klas gedeelte zich bevond, niet of niet voldoende werd voldaan.



Citaat van: Ronald
Zoals beloofd Jan, het volgende rijtuig: B4yg.

Te gek, leuk om te zien dat de wagens goed terchtgekomen zijn! Zoals je dat interieur gepimpt hebt vind ik echt geweldig!  (y)
« Laatst bewerkt op: 28 March 2017, 17:43:42 door 44. Reden: Waterloo 1974 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12662 Gepost op: 29 March 2017, 13:12:10 »
Een beetje onderzoek naar mogelijkheden en varianten voorafgaand aan de uitvoering van een project is altijd een goede zaak. Vaak wordt dan wel duidelijk wat de meest voor de hand liggende werkwijze is. Maar soms komt het ook voor, en bij mij is dat eigenlijk nogal vaak het geval, dat dan hevige twijfel opkomt en maar geen besluit genomen kan worden.
Zo ook in het geval van de trekdraden cq de kabelgoten daarvoor.

1. De situatie zonder dradenboel:



2.Variant 1, alle trekleidingen "bovenlangs". Voordeel: voor zover er leidingen bovengronds lopen, bevinden deze zich "achter" de sporen, zodat er minder kans op hangenblijven beschadigingen bestaat. Nadeel: erg weing ruimte bij het "hoekje" van de steunmuur (bij de scheiding blauwe/bruine ondergrond van het Bw-spoor).



3. Variant 2, alle trekleidingen "voorlangs".  Voordeel: ruimte genoeg aan de voorkant van het spoor. Nadeel: veel meer bovengronds en dus veel meer kans op beschadiging.



En dat Wärterstellwerk, dat zit me ook nog steeds dwars.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12663 Gepost op: 29 March 2017, 13:24:57 »
In verband met de vingertjes van dat nest kleinkinderen van je, zou ik de trekdraden "bovenlangs" laten lopen  ;).



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12664 Gepost op: 29 March 2017, 13:25:42 »
Ik zou zeggen optie 1, waarbij het deel bij de muur deels onder de grond gaat en de kabels voor de wissels daarvoor vanonder het be spoor meteen rechtdoor lopen.
Wbt Wärterstellwerk: tussen Minden bahnhof en Rbf stond het oude Stellwerk ook vlak naast een (voetganger)brug. Je kunt je voorstellen dat deze nu links van de brug links staat en hoog genoeg is om erover te kijken. Dan mag t ook zonder Wärterstellwerk van mij 😉

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12665 Gepost op: 29 March 2017, 13:50:01 »
Wisselmotoren kunnen aan beide kanten zitten. Dat vermindert het aantal spooronderdoorgangen nogal bij beide plannen. En volgens mij heeft een 1:1 engelsman twee motoren. Dus zouden er ook twee goten naartoe moeten lopen.

Zou variant 1 nemen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12666 Gepost op: 29 March 2017, 14:22:36 »
Dat klopt, Gerard, en de lantaarn hoeft niet noodzakelijkerwijs aan dezelfde kant als het aandrijfmechanisme te zitten. Op die manier kun je alle kanten op.
Dat een Engels wissel twee aandrijvingen heeft, klopt ook (geloof ik, ik denk dat het goed is om me daar nog even in te gaan verdiepen):



Maar hier geldt volgens mij wel dat lantaarn en aandrijvingen aan dezelfde kant zitten. Moet ik ook nakijken.

De rode lijnen in de tekening staan weliswaar voor de diverse trekdraadleidingen, maar zeggen niets over het aantal, of over de vorm (I, II, III etc) van de goten. Al is het wel zo, dat als er een spoor gekruist moet worden, dit alleen met vorm I (en/of ook II geloof ik, ik moet dat boekje nog maar eens goed gaan lezen) gebeurt.

Volgende fase: boekje lezen.

 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12667 Gepost op: 29 March 2017, 17:26:28 »
Boekje gelezen, althans, het gedeelte over de aandrijvingen voor DKW's. Zoals het geheel op bovenstaand plaatje is gearrangeerd was nog niet eens zo'n slechte gok.
Kleine herschikking + kleine uitbreiding:



Tevens dacht ik er goed aan te doen eens serieus te inventariseren wat er zoal op het gebied van bovengrondsetrekdraadleidingvoering aanwezig is. De verleiding is groot om maar zoveel mogelijk ondergronds te werken, zodat alleen de gootjes maar geplakt hoeven te worden, maar in werkelijkheid werkt men liever bovengronds, dat is een stuk goedkoper. Alleen daar waar de situatie erom vraagt of wanneer de veiligheid het gebiedt legt men de leidingen "ondergronds". Ondergronds verschilt in zoverre van bovengronds, dat de gehele installatie in geulen, dus beneden het maaiveld, wordt opgebouwd en met die dingen die we hier steeds "goten" noemen wordt overdekt. In feite zijn het dus als het ware een soort deksels over de geulen waarin de trekdraadleidingen zijn aangebracht.

Enfin, er is nog een hele hoop:



Het spul zal even in een acetonbadje moeten om de resten secondelijm eraf te krijgen, en liefst ook de verfresten, en ik zal op zoek moeten naar draad voor de pootjes, maar dat is niet zo'n probleem. De vraag is veelmeer of er genoeg is of niet. In het eerste geval zal er iemand in Emmen zwaar teleurgesteld zijn, in het laatste geval zal diezelfde meneer in Emmen met een brede grijns alvast zijn orderboekje uit z'n borstzak trekken.

Tenslotte: tussen de rolhouders voor trekdraden trof ik ook het één of andere opstaptreetje aan. Benieuwd waar dat nou weer vandaan komt.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12668 Gepost op: 29 March 2017, 19:22:04 »
 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12669 Gepost op: 29 March 2017, 21:32:00 »
 ;)

Het trapje hoort bij de Behelfsgepäckwagen MD4yge. Best een leuk model, dat ondertussen ook al aardig wat jaartjes, met de nodige aanpassingen en in diverse varianten, keer op keer weer in het assortiment van Roco opduikt.
Er is nog een fabrikant die de wagen probeert te slijten, als extraatje hebben ze er daarom een geluidsmodule ingebouwd, zodat je, heel natuurgetrouw, kippen kunt horen kakelen, geiten horen mekkeren en toiletten.... nou ja, laat maar.


Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12670 Gepost op: 30 March 2017, 07:25:07 »
Ruiken die toiletten dan ook vies?  :angel:
Groetjes
Johnny

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12671 Gepost op: 30 March 2017, 10:07:28 »
Dat weet ik niet. De eerstvolgende keer dat ik zo'n wagen tegenkom, zal ik 'm eens besnuffelen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5916
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12672 Gepost op: 30 March 2017, 11:48:16 »
Toiletten ruiken niet vies
Ze ruiken helemaal niet
Enne zesgeiten in de wagon
en kippende kakelen gebruiken geen toiletten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12673 Gepost op: 30 March 2017, 21:13:15 »
Ach welnee. Misschien zitten er wel niet eens toiletten in, en wil men de mensen denken van wel door er een geluidsmodule met potgeluiden in te zetten.

Nee, de Umbauers van Brawa, daar zitten wel echte toiletjes in. Met bril en brildeksel, en met fonteintje:



Nette banken in de tweede klas; en je bagage kun je kwijt in, jawel, de bagageafdeling:





En in de eerste klasse zetels van de betere kwaliteit kunststof:


könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12674 Gepost op: 30 March 2017, 21:36:24 »
Toch ongelooflijk veel details wat brawa en andere fabrikanten er in kunnen "basteln"... En dan vallen die inzetramen lelijk door de mand, jammer genoeg. Afgezien van de discussie of het wel zichtbaar is van buitenaf (want wie ziet er nu in een voorbijrijdende trein de details vd bankjes?), is het alleszins wel verklaarbaar in termen van stevigheid, duurzaamheid enz. etc. usw. om de ramen uit één  stuk te maken. Ach, ik moet niet muggeziften, ik kan het niet beter.