Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628602 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12465 Gepost op: 08 March 2017, 14:42:36 »
Terwijl ik nog even op het net aan het kijken was, op zoek naar info over deze wagens en over Umbauwagens in het algemeen, kwam ik in het alom geprezen Wikipedia de volgende zinsnede tegen:
Bereits vor dem Ausscheiden der letzten 3yg-Wagen aus den Reisezugdiensten wurden von 1969 bis 1984 in den Ausbesserungswerken Offenburg und Kassel ca. 2000 dreiachsige Umbauwagen für den Bauzugeinsatz umgebaut

Heb ik me daar jarenlang een anachronistische adder aan de borst gehad, zelfs mijn brein tot barstensvol met pijn gepiekerd hoe voor elkaar te krijgen dat er in het depot nog een spoortje voor gereserveerd kon worden.
Dat alles tevergeefs. Niet nodig. Verspilde moeite.
Wat je dan nog zou kunnen doen is bij 1 of meerdere van die wagens de middenas eruit halen. Bij de Roco wagens is dit zeer simpel. Bij vele van die omgebouwde umbauwagen (leuke zinsspeling) was de middenas ook verwijderd.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12466 Gepost op: 08 March 2017, 14:50:10 »
Hoi Hoi

Mogen wij weten hoe je de daknaden op de vierassige roco's heb aangebracht. Dit is optisch een hele verbetering en niet iedereen ruilt ze om naar Brawa. heb hier zelf een stammetje van Roco en het enige wat mij er niet aan bevalt is inderdaad het dak. Trouwens die van Fleischmann zijn ook nog niet zo gek.

Groet Harry


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12467 Gepost op: 08 March 2017, 15:45:31 »
@Sander: dat is een leuke tip. Op die manier kun je heel simpel wat variatie aanbrengen. Alleen... dat jaartal 1969 verandert er niet door, vrees ik...  :-\

@Harry: zeker mag je dat weten. Ik heb stroken afplakband (Tamiya of Pactra, dat weet ik niet meer) zo dicht mogelijk tegen elkaar aan, maar niet tegen elkaar aan, dwars op het dak geplakt. Daarna twee of drie laagjes verf in het naadje gekwast, plakband verwijderd en het hele dak opnieuw gespoten. Dat is alles, hoewel het iets meer voeten in de aarde heeft dan het zo even te vertellen. Per dak (en ik heb een set van vier) komen er een stuk of twintig naden op, en als je gaat plakken, merk je ineens dat er bij de koekoeken (of hoe die dingen maar heten, de echte naam is Dachlüfter) iets meer bij komt kijken. Daarnaast is het misschien aan te bevelen voor het plakken het dak ietsje op te ruwen (met een glasvezelpotlood of heel fijn schuurpapier) zodat de verf beter hecht. Ik heb dat pas achteraf bedacht en dus niet gedaan, met als resultaat dat er hier en daar een klein stukje naad "mist". Veel werk, en veel van hetzelfde, maar het resultaat maakt veel goed, vind ik. En bovendien: waar ben je als modelbouwer zonder geduld?

« Laatst bewerkt op: 08 March 2017, 15:59:41 door 44. Reden: van gat gaat gemaakt »

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12468 Gepost op: 08 March 2017, 16:41:46 »
Slim bedacht met het plakband. Ik zat namelijk aan een heel fijn plasticprofieltje te denken of een stukje draad. Maar het resultaat van het plakband dak komt goed op mij over. weer iets om te onthouden

Groet Harry

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12469 Gepost op: 08 March 2017, 16:49:00 »
Citaat
het plakband dak

Even voor de zekerheid: de "naad" wordt gevormd door de verf die tussen de afplakband is geverfd, dus niet door de plakband zelf.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12470 Gepost op: 08 March 2017, 18:10:11 »
Nog een lopend project (om precies te zijn project 207):



Het volgende -ook nog steeds lopende- project, project 471, valt eigenlijk niet tussen 083 en 338, maar vooruit:



Drukdrukdruk.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12471 Gepost op: 08 March 2017, 18:26:38 »
 ???
je tijd perk loopt tot 1968   (y)
In dat jaar ervoor is er gekeurd en na 2 jaar mot ie opnieuw ge keurd  :o
Dan lig de datum wel buiten je tijds bestek, maar hij is wel je tijd perk

Wat as je schoonmoeder 69 wor
verkoop je dr dan met inruil jonger model  ;D
Of umbauen naar model bloemetjes jurk nijlon kousen lakschoentjes
wollen ondergoed met gebreide bh  ;D
« Laatst bewerkt op: 08 March 2017, 18:29:03 door jerrytrein »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12472 Gepost op: 08 March 2017, 18:28:30 »
M'n schoonmoeder? Die wordt dit jaar 86.
M'n vrouw, die wordt met een paar jaar 69.  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12473 Gepost op: 08 March 2017, 18:31:48 »
Omgekeerd weer je tijd perk  68

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12474 Gepost op: 08 March 2017, 21:28:11 »
Dat zou ze willen.
Hoe dan ook, '68 gaat 't niet worden. Eerder eerder.

Voor de Linzen heb ik een A4tje dun karton aan stukjes gehakt, met de afmetingen 20 x 35 mm. Die stukjes heb ik in vier stapeltjes verdeeld, wat per stapeltje een hoogte van 5 millimeter oplevert.
35 x 20 x 5 mm is omgerekend 3,045 x 1,74 x 0,435 meter oftewel zo'n 2,305 kubieke meter.
Zou het materiaal staal zijn, dan zou het gewicht van elke bundel 2,305 x 7800 kg = 17.959 kg zijn, zeg zo'n 18 ton.



Dan zijn twee stapeltjes wel wat veel voor een Linz, geloof ik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12475 Gepost op: 08 March 2017, 22:15:31 »
De band open wagens van SC cs even raadplegen leert dat de Omm(r) 32 (Linz) een Tragfähigkeit heeft van 29 ton (althans, die met de Außenlangträger, de ander, met de Fischbauchlangträger, kan 25,5 t hebben).

Mijn stapeltjes bestaan uit 16 plaatjes elk, als zo'n stapeltje staat voor 18 ton, dan staat elk plaatje dus voor 1,125 ton. Haal ik per stapeltje zes plaatjes weg, dan hou ik dus aan (verondersteld) gewicht dik elf ton over. Keer twee is dat nog ruimschoots onder de Tragfähigkeit van een Fischbauchlinz.



Ik weet het, het zou meer kunnen zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Tijd voor een lik verf, mijn camera kan niet goed overweg met dat wit, geloof ik.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12476 Gepost op: 08 March 2017, 23:04:13 »
Ze komen toch wat hoger
op de bodem zeker de balkjes om een vork of ketting er onder te krijgen
en tussen elke plaat zeker 2 stroken fineer
Licht het al snel op hoogte van de borden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12477 Gepost op: 09 March 2017, 11:18:52 »
De stapels komen wel op balkjes te liggen. Maar de staalplaten zelf komen gewoon op elkaar gestapeld, zonder afstandshouders.
Wel denk ik er over wat dunner materiaal te gebruiken in plaats van dit toch wel ietwat dikke karton.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12478 Gepost op: 09 March 2017, 13:02:48 »






Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12479 Gepost op: 09 March 2017, 14:14:55 »
Dat is interessante info, Hans.  (y)
Zou je ook kunnen zeggen van wanneer die aanwijzingen stammen? Ik heb namelijk het idee dat er in de loop der tijd wel eens iets veranderde.
Een vraag die bij mij leeft is bijvoorbeeld deze: vanaf wanneer kwam die "staalband" in gebruik?
Met andere woorden: was dat er al in de zestiger jaren? Zoiets namaken lijkt me wel leuk, maar ik zou er verdrietig van worden als ik er achteraf achter kwam dat ik (alweer) een anachronistische adder zou hebben gefokt.