Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628618 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12450 Gepost op: 06 March 2017, 17:14:33 »
Citaat
...had ik niet op m'n netvlies staan.

Leuk dat je dat zo zegt!  :D
Of ik er nu op let of niet, sinds ik dat van die toiletten weet, zie ik het onmiddellijk als het "FOUT" gedaan wordt. Zoals hier op dit plaatje uit EJ's Supermodellbahnanlagen Teil VIII "Die Schiefe Ebene":


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12451 Gepost op: 06 March 2017, 19:58:45 »
Een grappig detail is, dat van zo'n paartje per wagen de helft van de verlichting door de eigen lichtmachine en de andere helft door die van de 'partnerwagen' werd gevoed (en vv). Zo'n paartje vormde dus een echte eenheid.

Dus als een lichtmachine uitviel, had elke wagen voor de helft geen licht?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12452 Gepost op: 06 March 2017, 20:44:27 »
Zo zou je het kunnen zeggen. De positieve kant van het verhaal is dat, als één van beide lichtmachines uitviel, er in beide wagens de helft van de verlichting nog wel functioneerde.  ;D
 
Bron foto: Von Museumseisenbahn Hanau e. V. - Museumseisenbahn Hanau e. V., CC-BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47355063

Overigens zal de verlichting in de lengterichting in twee delen zijn opgedeeld, zodat niet de helft van de wagen in het licht zat en de andere helft niet.  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12453 Gepost op: 06 March 2017, 20:52:00 »


Links Fleischmann, rechts Brawa

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12454 Gepost op: 06 March 2017, 23:42:32 »
 ???
Staatdie BRAWA vekeer ommet het wc raampie an de binne kant  ;D
Meen ergens gelezen te zijn te hebben dat deze aan de buiten kant van het stel zaten  ;)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12455 Gepost op: 07 March 2017, 07:52:08 »
Het zou aan de foto kunnen liggen, maar is de DB Keks van de Fleischmann niet van betere kwaliteit dan die van Brawa ?

Wat betreft de verschillen tussen Gruppe 53 en 61, was er ook niet een verschil in de ramen van de tweede klasse ? Van 1000 mm naar 1200 mm (tweede serie 61), of zoiets ? Ik kan dit natuurlijk ook zelf even uitzoeken. Jan doet al genoeg aan voorlichting.


Peter


P.S. Heb vroeger kennelijk ook met de wc aan de verkeerde kant gereden. Moet nog nakijken of dit met rit 1 ook het geval is geweest.
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12456 Gepost op: 07 March 2017, 09:16:15 »
Wat betreft de verschillen tussen Gruppe 53 en 61, was er ook niet een verschil in de ramen van de tweede klasse ? Van 1000 mm naar 1200 mm (tweede serie 61), of zoiets ? Ik kan dit natuurlijk ook zelf even uitzoeken. Jan doet al genoeg aan voorlichting.

Dat verschil was er inderdaad:


Links Bm232 (gr53), rechts Bm234 (gr61)
(geleend van http://www.forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?t=37198)

In de jaren tachtig is een aantal gr53 voorzien van nieuwe deuren en wagonuiteinden (Bm238), dan krijg je dus zoiets:

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12457 Gepost op: 07 March 2017, 11:45:22 »
Tsjonge,...wat is is het verschil met 200 mm (ik heb het gecheckt) bredere ramen goed te zien. Illustratieve plaatjes !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12458 Gepost op: 07 March 2017, 17:15:16 »
Citaat van: Jerry
Staat die BRAWA verkeerd om met het wc raampie aan de binnenkant

Dat lijkt zo, misschien door de lichtval, maar het is niet zo. Het toilet bevindt zich toch echt aan de kant van de 2e klas, bij de gewone stinkerds. De rijke stinkerds willen niet in die lucht zitten.

Citaat van: Peter
Het zou aan de foto kunnen liggen, maar is de DB Keks van de Fleischmann niet van betere kwaliteit dan die van Brawa?

Links Brawa, rechts GFN:



Citaat van: ook
Wat betreft de verschillen tussen Gruppe 53 en 61, was er ook niet een verschil in de ramen van de tweede klasse ?

Citaat van: Quinzeedied (excuus, ben de echte naam even kwijt)
Dat verschil was er inderdaad:

Dank voor de foto's!  :D

Volledigheidshalve ook nog even in model:



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12459 Gepost op: 07 March 2017, 22:08:11 »
Op het gevaar af dat ik het er al eens eerder over heb gehad, wil ik toch nog even een gedachte wijden aan het setje Umbauwagens van Roco, afkomstig uit een set waar oorspronkelijk ook een Kleinlok van de Leistungsgruppe III in zat:



Terwijl ik nog even op het net aan het kijken was, op zoek naar info over deze wagens en over Umbauwagens in het algemeen, kwam ik in het alom geprezen Wikipedia de volgende zinsnede tegen:

Citaat
Bereits vor dem Ausscheiden der letzten 3yg-Wagen aus den Reisezugdiensten wurden von 1969 bis 1984 in den Ausbesserungswerken Offenburg und Kassel ca. 2000 dreiachsige Umbauwagen für den Bauzugeinsatz umgebaut.[

Heb ik me daar jarenlang een anachronistische adder aan de borst gehad, zelfs mijn brein tot barstensvol met pijn gepiekerd hoe voor elkaar te krijgen dat er in het depot nog een spoortje voor gereserveerd kon worden.

Dat alles tevergeefs. Niet nodig. Verspilde moeite.
« Laatst bewerkt op: 08 March 2017, 10:14:08 door 44. Reden: internetplaatje door eigen plaatje vervangen »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12460 Gepost op: 08 March 2017, 10:44:58 »
Na een nachtje slapen heb ik toch het besluit genomen afstand te doen van de Bauzugwagen. Voor de zekerheid nog even wachten voor het geval ik me nog mocht bedenken, maar dan gaan ze in de rubriek: over te nemen wegens te nieuw.




Mocht je willen voorkomen dat de wagens in de ramsj terechtkomen, dan kun je, desgewenst discreet via peebee, dat laten weten. Wie weet hoe ontvankelijk ik voor je voorstel ben.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12461 Gepost op: 08 March 2017, 11:07:00 »
Begrijp ik het nu goed dat een tijdsverschil van hooguit een paar maanden, jou in het verkeerde keelgat is geschoten ? Zit het je zo dwars dat je deze fraaie "Bauzugwagen" laat gaan, dat je er afscheid van wil nemen ? Het is niet dat ik daar geen respect voor heb - integendeel -, maar dat is mijns inziens compromisloos in extremis. Je maakt het jezelf wel erg moeilijk.

Enfin, de lat ligt zo hoog als je zelf nodig vindt en ik vind dat fascinerend om te volgen.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12462 Gepost op: 08 March 2017, 11:30:25 »
Kan je ze niet Umbauen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12463 Gepost op: 08 March 2017, 11:56:54 »
Haha, grapjas!  ;D

@Peter: een paar maanden? op de wagens staat als revisiedatum iets in zomer '72 vermeld. En zelfs al zou ik '69 hanteren, dan nog is dat te jong omdat ik echt 1968 als max hanteer. Behoudens een enkele uitzondering omdat daarvoor een speciale reden is (zoals de elektrische lok 103, daar heb ik iets mee).
Misschien doe ik nog wel gekker, en gaan ook de vierassers yg de etalage in:



Sinds die van Brawa hier rondslingeren, kijk ik naar deze van Roco nauwelijks nog om. Eerst was ik voornemens ze voor Lümmeln te behouden, vooral ook omdat ik behoorlijk moeite heb geïnvesteerd om ze op te knappen (interieurs schilderen en voorzien van figuren, daknaden aanbrengen en de nodige gebruikssporen opbrengen), maar in één trein samen met de Brawa's lijkt niet, en aan twee treinen... nou ja, mijn ruimte is ook maar beperkt. Kortom, ik kan er wel afstand van doen, vooral als er de mogelijkheid om iets anders aan te schaffen tegenover komt te staan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12464 Gepost op: 08 March 2017, 13:44:46 »
And now, ladies and gentlemen, something completely different...

Op stapel staat ook nog steeds een lokomotief der bouwserie vierenveertig. Van huis uit is deze machine voorzien van opschriften, waaruit blijkt dat de thuishaven zou zijn gelegen in het lieflijke Wuppertal Vohwinkel.
Omdat het als minder waarschijnlijk mag worden geacht dat een machine uit een dergelijk verafgelegen oord (dit vanuit een Lümmelneraner perspectief uiteraard, anders zou het minder of juist nog meer verafgelegen zijn) de Lümmelneraner spooorstaven zou hebben beroerd en dit ook niet blijkt uit een grondige analyse van de voorhanden literaire bronnen, verdient het aanbeveling de voorhanden 44er om te katten in een lok van een meer voor de hand liggend depot, zoals daar zijn, onder andere en bij wijze van voorbeeld, Minden, Ottbergen en Hamm, om maar een paar mogelijkheden aan te duiden.



Omdat dergelijke machines nu niet direct bij de vleet aan de bomen hangen, zodat men maar naar hartelust kan kiezen uit varianten en uitvoeringen, dient, teneinde bovengenoemde plannen tot een goed einde te brengen, het één en ander veranderd te worden.
Omdat, in het tijdperk van het eeuwige 1967/68 in Lümmeln, het als aanneembaar mag worden verondersteld dat de meeste stoomlokomotieven inmiddels waren uitgerust met het zgn. INDUSI-systeem, en de voorhanden 44 1325 daar nu net niet over beschikt, ligt het voor de hand daar enige verandering in aan te brengen.



Gelukkig groeien de daartoe benodigde onderdelen in Lümmeln gewoon in de berm, zodat daar geen obstakels anders dan enig geduld en een kleine financiële tegemoetkoming te padde liggen.



De rest is dan nog een fluitje van slechts € 0,01:



Nu zijn alle mogelijkheden open: lok met zonder Indusi-magneten, met maar eentje alleen rechts of aan beide kanten zo'n ding.
Rest nog het zoeken en vinden van een geschikt voorbeeld en het bestellen van de daar bij behorende nummerplaten.
Thomas! Waar zit je?!
« Laatst bewerkt op: 08 March 2017, 14:00:22 door 44. Reden: echt nodige woorden toegevoegd »