Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:36:14
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 19:58:26
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:55:31
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3773380 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12465 Gepost op: 08 March 2017, 14:42:36 »
Terwijl ik nog even op het net aan het kijken was, op zoek naar info over deze wagens en over Umbauwagens in het algemeen, kwam ik in het alom geprezen Wikipedia de volgende zinsnede tegen:
Bereits vor dem Ausscheiden der letzten 3yg-Wagen aus den Reisezugdiensten wurden von 1969 bis 1984 in den Ausbesserungswerken Offenburg und Kassel ca. 2000 dreiachsige Umbauwagen für den Bauzugeinsatz umgebaut

Heb ik me daar jarenlang een anachronistische adder aan de borst gehad, zelfs mijn brein tot barstensvol met pijn gepiekerd hoe voor elkaar te krijgen dat er in het depot nog een spoortje voor gereserveerd kon worden.
Dat alles tevergeefs. Niet nodig. Verspilde moeite.
Wat je dan nog zou kunnen doen is bij 1 of meerdere van die wagens de middenas eruit halen. Bij de Roco wagens is dit zeer simpel. Bij vele van die omgebouwde umbauwagen (leuke zinsspeling) was de middenas ook verwijderd.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12466 Gepost op: 08 March 2017, 14:50:10 »
Hoi Hoi

Mogen wij weten hoe je de daknaden op de vierassige roco's heb aangebracht. Dit is optisch een hele verbetering en niet iedereen ruilt ze om naar Brawa. heb hier zelf een stammetje van Roco en het enige wat mij er niet aan bevalt is inderdaad het dak. Trouwens die van Fleischmann zijn ook nog niet zo gek.

Groet Harry


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12467 Gepost op: 08 March 2017, 15:45:31 »
@Sander: dat is een leuke tip. Op die manier kun je heel simpel wat variatie aanbrengen. Alleen... dat jaartal 1969 verandert er niet door, vrees ik...  :-\

@Harry: zeker mag je dat weten. Ik heb stroken afplakband (Tamiya of Pactra, dat weet ik niet meer) zo dicht mogelijk tegen elkaar aan, maar niet tegen elkaar aan, dwars op het dak geplakt. Daarna twee of drie laagjes verf in het naadje gekwast, plakband verwijderd en het hele dak opnieuw gespoten. Dat is alles, hoewel het iets meer voeten in de aarde heeft dan het zo even te vertellen. Per dak (en ik heb een set van vier) komen er een stuk of twintig naden op, en als je gaat plakken, merk je ineens dat er bij de koekoeken (of hoe die dingen maar heten, de echte naam is Dachlüfter) iets meer bij komt kijken. Daarnaast is het misschien aan te bevelen voor het plakken het dak ietsje op te ruwen (met een glasvezelpotlood of heel fijn schuurpapier) zodat de verf beter hecht. Ik heb dat pas achteraf bedacht en dus niet gedaan, met als resultaat dat er hier en daar een klein stukje naad "mist". Veel werk, en veel van hetzelfde, maar het resultaat maakt veel goed, vind ik. En bovendien: waar ben je als modelbouwer zonder geduld?

« Laatst bewerkt op: 08 March 2017, 15:59:41 door 44. Reden: van gat gaat gemaakt »

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12468 Gepost op: 08 March 2017, 16:41:46 »
Slim bedacht met het plakband. Ik zat namelijk aan een heel fijn plasticprofieltje te denken of een stukje draad. Maar het resultaat van het plakband dak komt goed op mij over. weer iets om te onthouden

Groet Harry

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12469 Gepost op: 08 March 2017, 16:49:00 »
Citaat
het plakband dak

Even voor de zekerheid: de "naad" wordt gevormd door de verf die tussen de afplakband is geverfd, dus niet door de plakband zelf.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12470 Gepost op: 08 March 2017, 18:10:11 »
Nog een lopend project (om precies te zijn project 207):



Het volgende -ook nog steeds lopende- project, project 471, valt eigenlijk niet tussen 083 en 338, maar vooruit:



Drukdrukdruk.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12471 Gepost op: 08 March 2017, 18:26:38 »
 ???
je tijd perk loopt tot 1968   (y)
In dat jaar ervoor is er gekeurd en na 2 jaar mot ie opnieuw ge keurd  :o
Dan lig de datum wel buiten je tijds bestek, maar hij is wel je tijd perk

Wat as je schoonmoeder 69 wor
verkoop je dr dan met inruil jonger model  ;D
Of umbauen naar model bloemetjes jurk nijlon kousen lakschoentjes
wollen ondergoed met gebreide bh  ;D
« Laatst bewerkt op: 08 March 2017, 18:29:03 door jerrytrein »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12472 Gepost op: 08 March 2017, 18:28:30 »
M'n schoonmoeder? Die wordt dit jaar 86.
M'n vrouw, die wordt met een paar jaar 69.  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12473 Gepost op: 08 March 2017, 18:31:48 »
Omgekeerd weer je tijd perk  68

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12474 Gepost op: 08 March 2017, 21:28:11 »
Dat zou ze willen.
Hoe dan ook, '68 gaat 't niet worden. Eerder eerder.

Voor de Linzen heb ik een A4tje dun karton aan stukjes gehakt, met de afmetingen 20 x 35 mm. Die stukjes heb ik in vier stapeltjes verdeeld, wat per stapeltje een hoogte van 5 millimeter oplevert.
35 x 20 x 5 mm is omgerekend 3,045 x 1,74 x 0,435 meter oftewel zo'n 2,305 kubieke meter.
Zou het materiaal staal zijn, dan zou het gewicht van elke bundel 2,305 x 7800 kg = 17.959 kg zijn, zeg zo'n 18 ton.



Dan zijn twee stapeltjes wel wat veel voor een Linz, geloof ik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12475 Gepost op: 08 March 2017, 22:15:31 »
De band open wagens van SC cs even raadplegen leert dat de Omm(r) 32 (Linz) een Tragfähigkeit heeft van 29 ton (althans, die met de Außenlangträger, de ander, met de Fischbauchlangträger, kan 25,5 t hebben).

Mijn stapeltjes bestaan uit 16 plaatjes elk, als zo'n stapeltje staat voor 18 ton, dan staat elk plaatje dus voor 1,125 ton. Haal ik per stapeltje zes plaatjes weg, dan hou ik dus aan (verondersteld) gewicht dik elf ton over. Keer twee is dat nog ruimschoots onder de Tragfähigkeit van een Fischbauchlinz.



Ik weet het, het zou meer kunnen zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Tijd voor een lik verf, mijn camera kan niet goed overweg met dat wit, geloof ik.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12476 Gepost op: 08 March 2017, 23:04:13 »
Ze komen toch wat hoger
op de bodem zeker de balkjes om een vork of ketting er onder te krijgen
en tussen elke plaat zeker 2 stroken fineer
Licht het al snel op hoogte van de borden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12477 Gepost op: 09 March 2017, 11:18:52 »
De stapels komen wel op balkjes te liggen. Maar de staalplaten zelf komen gewoon op elkaar gestapeld, zonder afstandshouders.
Wel denk ik er over wat dunner materiaal te gebruiken in plaats van dit toch wel ietwat dikke karton.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12527
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12478 Gepost op: 09 March 2017, 13:02:48 »






Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12479 Gepost op: 09 March 2017, 14:14:55 »
Dat is interessante info, Hans.  (y)
Zou je ook kunnen zeggen van wanneer die aanwijzingen stammen? Ik heb namelijk het idee dat er in de loop der tijd wel eens iets veranderde.
Een vraag die bij mij leeft is bijvoorbeeld deze: vanaf wanneer kwam die "staalband" in gebruik?
Met andere woorden: was dat er al in de zestiger jaren? Zoiets namaken lijkt me wel leuk, maar ik zou er verdrietig van worden als ik er achteraf achter kwam dat ik (alweer) een anachronistische adder zou hebben gefokt.