Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 December 2025, 23:51:05
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
15 December 2025, 23:16:52
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
15 December 2025, 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
15 December 2025, 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
15 December 2025, 15:01:33
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3834580 keer)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12376 Gepost op: 25 February 2017, 17:54:26 »
Ach welnee! Angela was in 1967 nog een puberend tienermeisje van een jaar of dertien en, ondanks het feit dat zij, althans, voor zover mij  bekend, niks ernstigs op haar geweten had, zat zij in dat jaar nog opgesloten achter het IJzeren Gordijn. Ik zie niet hoe ze het dan voor elkaar kan krijgen om in Lümmeln aan een Bundesbahn-41er te knutselen.

De ware toedracht in het verhaal van de pompen begint zich aardig te ontvouwen. De opmerking van Leen deed mij het licht zien: als de pomp aan de 44 1325 inderdaad een ingekorte versie is zodat de drijf- en koppelstangen vrij spel hebben als het arme ding door nauwe bochten wordt gewrongen, dan is het volslagen logisch dat er in de genoemde Zurüstbeutel een volledig exemplaar zit die, als de omstandigheden zich daartoe lenen, het geamputeerde geval kan vervangen.
Dat is dan ook de pomp die ik gevonden heb en nu op de 44 1651 is gemonteerd.
Wat er op neer komt dat ik nog geen steek ben opgeschoten, want nu mis ik nog steeds 1 pomp.

De tenderkap met de daaraan gemonteerde trapjes past ook niet op het chassis, dus ook hier worden wel stappen gezet, maar omdat die alleen maar in de verkeerde richting gaan, ontbreekt ook hier elke aanleiding tot gepaste uitingen van vreugde.



Kijken of de volgende poging tot meer bevrediging leidt:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12377 Gepost op: 25 February 2017, 19:56:37 »
Diverse stomers evenbekeken
een 28 (P10) 50 er 41 43
Lijken allemaal op de lange pomp
Komen tot ongeveer de wiel as

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12378 Gepost op: 25 February 2017, 22:26:41 »
Die "lange" pomp, de "zweistufige Luftpumpe Bauart Knorr mit P-Steuerung" is volgens mij ook de meest gebruikte, Jerry. Tenminste op de Einheitslokomotiven wel.



Dit is dus ook de pomp waarom het hier bij mijn 44ers draait.

Een tweede type is de "doppelverbund-Luftpumpe Bauart Knorr mit P -Steuerung". In deel 3 van de EJ-serie "Die Dampflokomotive - Technik und Funktion" zijn foto's te zien met deze pomp vooral op loks van de BR 01.



Enigszins verrast was ik toen ik las dat zo'n Doppelverbund-pomp een goeie halve ton (550 kg)weegt. Dat is nogal wat, de zweistufige "lange" pomp is een stuk lichter (235 kg), maar evengoed een respectabele klomp staal die je liever niet op je tenen krijgt.

De firma Knorr bestaat nog steeds en houdt zich (eveneens nog steeds) bezig met de techniek van remmen (vrachtwagens, bussen, aanhangers, spoorgebonden materieel) en met nog een aantal zaken zoals airco's etc.

Voor alle duidelijkheid: deze firma heeft niets van doen met een gelijknamige fabriek waar men soep en sauzen fabriceert (met dank aan Flipje Tiel).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12379 Gepost op: 26 February 2017, 00:04:46 »
En wat is de liter lucht per minuut opbrengst
Dat is waar het om gaat

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12380 Gepost op: 26 February 2017, 12:34:40 »
Mijn geduld wordt beloond. Dit is leerzaam !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12381 Gepost op: 26 February 2017, 13:06:17 »
Die "lange" pomp, de "zweistufige Luftpumpe Bauart Knorr mit P-Steuerung"
staat die P hier voor 'Proportional' of voor 'Pressluft' ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12382 Gepost op: 26 February 2017, 17:43:04 »
Jan
Nog even beter begestudeerd keken
Wat op viel is dat die lange pomp soms in de loopplaat zit tot net onder de bovenste cilinder /bus of wat het ook is
Die wartelzit dan net boven de plaat
Dan lijkt de pomp ineens een stuk korter

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12383 Gepost op: 26 February 2017, 21:12:09 »
Citaat van: Jerry de monteur
liter lucht per minuut

De "lange" pomp zuigt max 2000 liter lucht per minuut aan, bij normaal toerental (zo'n zeventig slagen -dwz één slag is één keer op en één keer neer- 'doet' de pomp een 1400 liter/minuut.

Citaat van: Peter vom Vorfeld
Dit is leerzaam

Ja, inderdaad. Ik vraag me wel een beetje af waar dit soort kennis nu eigenlijk nuttig voor kan zijn, maar goed. Het is, vind ik, in ieder geval wel leuk om iets over die frutsels en dingsigheidjes die op zo'n lokomotief zitten te weten.

Citaat van: Sander
staat die P hier voor 'Proportional' of voor 'Pressluft' ?

Eerlijk? Ik weet het niet. Als ik zo eens lees wat  op deze site verteld wordt, dan vermoed ik dat die "P" afkomstig is van de "Plattenventile" waarmee de boel wordt aangestuurd.

Citaat van: Jechneuty
Wat op viel is dat die lange pomp soms in de loopplaat zit tot net onder de bovenste cilinder /bus of wat het ook is
Die wartelzit dan net boven de plaat

Dat klopt inderdaad. Die Weinertpomp is de pomp in z'n geheel, die van Roco is eigenlijk verdeeld in twee stukken, waarvan het ene (grootste, onderste) stuk als los onderdeel aan de loopplaat is bevestigd en het bovenste stuk met diezelfde loopplaat als één geheel is weergegeven.
Als je ze (Weinert en Roco) naast elkaar ziet:



...dan valt het met de detaillering van het Roco-geval nog wel wat mee, in elk geval, wat mij betreft wel zoveel dat ik me de moeite die geïnvesteerd moet worden om het ding te vervangen door die van Weinert wel wil besparen. Denk ik. Als ik maar niet te vaak naar bovenstaand plaatje kijk.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12384 Gepost op: 26 February 2017, 23:39:39 »
Die weinart lijkt meer op een einstuffige pumpe
Die opde loceen zweistuffige
op de site kan je zien dat de enkele pomp langer is(lijkt) maar zeker is de zweistuffige compacter
Dit zoals op je link te lezen om de pakkingen te vermijden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12385 Gepost op: 27 February 2017, 11:08:37 »
Nou... kweezonetnognie.
De einstufige (enkelwerkende) pomp ziet er wel een klein beetje anders uit. Zoals je ziet op onderstaand plaatje 'mist' het onderste stukje, als je 'm vergelijkt met de dubbelwerkende:


guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12386 Gepost op: 27 February 2017, 11:23:35 »


Eigenlijk vind ik ze beide nix  :-X

Bij de linker is het grote verschil tussen de hoge en lagedruk luchtcilinder te klein
Bij de rechter is de afstand tussen de hoge en lagedrukcilinder te groot

 :-\

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12387 Gepost op: 27 February 2017, 11:29:43 »
Mee eens, daar zat ik ook al over te piekeren. Oplossing: onderste gedeelte van de Roco-pomp afzagen, idem van de Weinertpomp, en dat vervolgens onder de Roco-pomp plakken.

Puik idee. Voor als ik kwijlend en wel in het verzorgingstehuis zit, en m'n rolstoel niet van de rem af kan krijgen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12388 Gepost op: 27 February 2017, 11:41:55 »
Niet de meest briljante foto voor dit doel, maar toch ...



Site SHM , fotograaf Rein Korthof

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12389 Gepost op: 27 February 2017, 11:47:03 »
Nou ja, je kunt in elk geval wel zien wat je bedoelt. Wat ik wilde zeggen met mijn opmerking van hierboven is dat ik, als ik moet kiezen tussen twee kwaden, er de voorkeur aan geef de pomp van Roco mooi op z'n plek te laten zitten. Wat ik met dat Weinert-ding ga doen tegen de tijd dat hij op de 41 351 gemonteerd moet gaan worden, zie ik dan wel.