Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 12:17:54
Trix BR94 ontspoort door Mark D.
Vandaag om 12:16:04
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:15:20
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:51:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:32:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3648912 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12360 Gepost op: 21 February 2017, 18:53:31 »
Naar mijn mening ligt dat naast de rails.
Verder ook geen commentaar overigens.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12361 Gepost op: 21 February 2017, 19:17:12 »
Dat is een haar. Van mijn vrouw, want die van mij zijn niet zo lang.



Tot zover het commentaar op de haar. En bedankt voor jullie commentaar. 't Is weer dik voor mekaar!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12362 Gepost op: 22 February 2017, 16:57:54 »
Beetje gruizige foto, maar toch. 44 1651 in volle glorie.
Hier en daar de beschadigde verf (vervuiling) beetje aangestipt en zo nog wat dingetjes in het fatsoen gebracht.



Nu mist alleen de Knorr-luchtpomp nog, en de trapjes, links en rechts, aan de voorzijde van de tender.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12363 Gepost op: 22 February 2017, 17:21:06 »
Trapjes heb ik. Pomp ook, maar dat is niet de goeie.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12364 Gepost op: 22 February 2017, 22:06:23 »
Dan eerst de trapjes maar. De pomp kom ik misschien nog wel hier of daar tegen, dat komt nog wel.

Bij de tender nieuwe generatie zijn de trapjes mooi geïntegreerd met de tenderkap:



Maar op de tender oude generatie wordt het prutsen en frutsen om ze netjes op hun plek te krijgen:



Dus... even een constructie volgens de 44er normen* bedenken.



*44er normen: beginnen met klooien en kijken of 't wat wordt, zo ja, da's mooi, zo nee, opnieuw beginnen

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12365 Gepost op: 22 February 2017, 23:26:11 »
Dat komt wel in orde, zo te zien  8)
********

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12366 Gepost op: 23 February 2017, 11:28:15 »
Is een 3D print voor de pomp misschien een optie?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12367 Gepost op: 23 February 2017, 12:45:17 »
Goed idee. Punt is, dat ik op dit moment niet zou weten hoe ik aan een 3-D geprinte versie zou moeten komen, terwijl de Ersatzteiledienst van Roco, al dan niet via ETS Emmen, een vertrouwd adresje is.

Maar afgezien daarvan: de juiste pomp is al gevonden (ik wist wel dattie ergens moest liggen):



De trapjes zijn nog niet definitief bevestigd, de bevestigingen daarentegen wel. Dat wordt (min of meer, neem anders gewoon maar even aan dat het zo is) door de volgende foto bevestigd:



Laten we het er maar even op houden, dat m'n fotowerk eerder een negatieve ontwikkeling doormaakt dan een positieve.  :P

william_2

  • Online Online
  • Berichten: 423
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12368 Gepost op: 23 February 2017, 12:53:50 »
Laten we het er maar even op houden, dat m'n fotowerk eerder een negatieve ontwikkeling doormaakt dan een positieve.  :P

Dat valt best wel mee hoor.

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12369 Gepost op: 23 February 2017, 13:00:08 »
Hmja. Nou ja, de laatste foto is in elk geval niet scherp waar hij scherp zou moeten zijn.

Hoe dan ook, ik denk dat ik de Knorr-Luftpumpe deze keer maar eens rood ga schilderen.
Met een koperkleurig fabrieksschildje.  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12370 Gepost op: 24 February 2017, 21:47:26 »
Van 't één komt 't ander, oftewel, actie is reactie, zoals mijn goede natuurkundeleraar zei. Mijn scheikundelerares zei trouwens hetzelfde, maar die was getrouwd met mijn natuurkundeleraar, dus of het credo nu voor beide vakgebieden geldt of ze als echtpaar gewoon één lijn trokken is me nooit echt helder geworden.

Hoe dan ook, met de vondst van de pomp is het werk aan de tendertrapjes stil komen te liggen, waardoor, mede omdat tussentijds nog een paar subprojectjes zijn afgerond (dat kun je in eerdere afleveringen in dit draadje zien) en een ander project opgepakt is omdat dat nog "even" tussendoor moest (en moet, want 't is nog niet klaar), waardoor er dus even ook geen vorderingen te melden zijn op het vlak van gebouwengebouw, maar ja, ik heb maar één paar handen en heksen kan ik ook niet, hoewel ik wel het gevoel heb dat dat van mij vaak wel verwacht wordt en daar kan ik niet zo goed meer tegen de laatste tijd. Enfin, nog even terugkomen op de pomp. Er viel mij iets op:

44 1325:


44 1651


44 231:


Ziet het verschil? Tussen de bovenste en de beide daaronder? De respectievelijke pompen, bedoel ik? Dat geeft te denken, nietwaar?

Nog meer stof tot nadenken:



Zijn er nu verschillende pompen voor de BR 44 gebruikt? Of mist gewoon de onderste helft van de pomp van de 44 1325? Als ik kijk op de onderdelenlijst, zie helemaal onderaan, bij Zurüstbeutel 113233, pos.nr. 11, zou dat misschien wel zo kunnen zijn. Toch eens op zoek naar informatie over die luchtpompen van Knorr.
Zo niet, dan is het wellicht een optie om nog eens wat met de Weinert-pomp te gaan stoeien (het exemplaar op de foto is eigendom van die dame, die is druk bezig met de bouw van de 41 351)
Zo ja, dan is het wellicht evenzeer de moeite om wat te gaan denken over een economische injectie richtig de firma Weinert.

Hier ben ik nog wel even over aan 't prakkizeren, denk ik.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12371 Gepost op: 24 February 2017, 22:57:30 »
Dit begrijp ik niet. Ik begrijp wel wat je schrijft, maar dat van die pomp niet. Heb je hem niet ooit terzijde gelegd omdat er iets niet pluis aan was en dat vergeten bent, terwijl je nog wel wist dattie ergens lag en hem zodoende teruggevonden hebt ?

Het zou inderdaad heel goed kunnen zijn dat er verschillende Knorren op de vierenveertigen zijn gemonteerd in de loop der jaren.

Misschien is het nog te vroeg om de liquiditeitspositie van de firma Weinert te verbeteren.

Neem gerust de tijd om de productie van de firma Knorr nader onder de loep te nemen.

Geduldig en met veel belangstelling wacht ik de resultaten van jouw geprakkizeer af.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12372 Gepost op: 24 February 2017, 23:03:22 »
Zal morgen eens kijken bij mijn stomers
Denk dat erweinig verschil zit in een 41/43 44 en misschien zelfs een 50 cab
en heksen hoef je niet
Je tovert al genoeg  ;)

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12373 Gepost op: 24 February 2017, 23:14:42 »
Dat van die pompen heb ik al eens uitgezocht, wat ik ervan begrepen heb zijn er twee types.
De korte dien je te monteren als je krappe bogen gebruikt op je baan, dan lopen de koppelstangen niet aan.
Je kan dus concluderen dat de korte een incorrecte imitatie betreft.
De lange is voor vitrine gebruik en ruime bogen, en dus een nagenoeg correcte imitatie.

Grtn Leen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12374 Gepost op: 25 February 2017, 13:11:19 »
Die dame lijkt me Angela Merkel.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus