Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3415131 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12345 Gepost op: 18 februari 2017, 14:48:07 »
Dat klopt dan in elk geval wel, 1978. Jammer dat ik het kwijt ben. Vooral die Repabahn van Rolf Ertmer was voor mij een leerzaam voorbeeld. Ertmer liet zien dat als je niet tevreden bent met het door de industrie aangeboden waar, je dat toch in elk geval kunt gebruiken om er iets van te maken dat wel in de smaak valt. Rijtuigen op (schaal)lengte bijvoorbeeld: Ertmer verzaagde twee rijtuigen zodanig dat daarvan één rijtuig met de correcte lengte gemaakt kon worden. Dat op die manier het aantal raampjes niet meer klopte, nam hij voor lief (ik bedenk me ineens dat dit voor diegenen die de tijd van vóór dit 303 mm-tijdperk niet gekend hebben bizar moet voorkomen); de lengteverhouding rijtuig - lokomotief vond hij van meer belang voor de beeldvorming dan het aantal raampjes.
Over het vervangen van de plastic imitatie door echte steenkool hebben we het al uitgebreid gehad.

Een ander boek dat voor mij een openbaring was, was "elseviers handboek modelspoorbouw" (van T.L. Hameeteman (die naam kennen we ergens van) en ir. A.J. van der Ploeg, 1970). Hiervoor waren we (mijn eveneens spoorminnende vriendjes en ik) afhankelijk van de Fleischmann catalogus en zo nu en dan een artikeltje in het blad "Navijven". Maar dat kwam maar zelden voor, dat laatste.



Onlangs had onze Eifelstruiner Reinout van Rees het ergens over rijden met een standenschakelaar. Dat deed me er aan denken dat ik vroeger ook eens zoiets heb gebouwd en er best enthousiast over was, en ik zat me af te vragen waar ik dat ook alweer vandaan had. Nou, uit dit boek dus:



Een bijzonder fascinerende ervaring om op die manier met je treintjes te rijden! Zeker als je na veel oefenen in staat bent om de trein zonder abrupte rembewegingen op de juiste plek te laten stoppen.

Nou ja, genoeg genostalgeerd. Hup, aan 't werk! Kolen! Mansardedak! Opels!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12346 Gepost op: 18 februari 2017, 18:05:33 »
Dat is hem! Door m'n gebrekkige soldeerkunde (op veertienjarige leeftijd) is het project nooit met succes bekroond. Het principe bevalt me nog steeds goed. Reden ook waarom ik m'n loks digitaal van een ruime dosis optrek/afremvertraging voorzie. Mooi geleidelijk rijgedrag staat hoog op m'n lijstje.

In Houten trouwens twee oude MiBa archiefstukken opgeduikeld over de REPA I en REPA II. Dat lijkt interessant leesvoer.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12347 Gepost op: 18 februari 2017, 20:06:40 »
Nou ja, ik was zelf ook wel een soort van verbijsterd dat het bij mij werkte. Ik ben wel zes keer bij die man van de Tandy langs gegaan om te vragen welke van die dingetjes nou ook weer de elektrolytische condensator was en welke de gewone. Idem voor basis, collector en emitter van de transistoren.

Maar je kunt alsnog een kans wagen, je hebt post. Dikke pb met scans van alle relevante info.

Ik denk dat ik het zelf ook nog eens over ga doen, gewoon voor de leuk en, ook heel belangrijk, voor de kleinkinderen. Goed voor hun ontwikkeling.  ;D

Wat de boekjes betreft: de laatste tijd ben ik daar aldoor ietwat blasé aan voorbijgelopen, aan die tweedehandsbakken, maar dat gaat wel veranderen.  ;)


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12348 Gepost op: 19 februari 2017, 10:43:59 »
Ik ben wel zes keer bij die man van de Tandy langs gegaan

Jeetje Jan, de Tandy  dat is een tijd geleden, zat bij mij vroeger in Hilversum samen met Radio Gooiland.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12349 Gepost op: 19 februari 2017, 12:38:38 »

 Een 012 olie


Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12350 Gepost op: 19 februari 2017, 12:59:33 »
Tandy aan de A-straat in Stad. Ook heel wat spulletjes gehaald daar

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12351 Gepost op: 19 februari 2017, 15:25:04 »
@Jerry: Inderdaad! Het Baureihenummer zegt het al. 011 staat voor de kolengestookte versie van dezelfde lok.
@Arthur & @Luit: Klopt, dat is al even geleden. De Tandy waar ik naar toe ging was overigens die in Drachten, ik woonde toen nog niet in Stad. De Drachtster Tandy is nu eRHa-electronica aan de Houtlaan. Zoals je kunt zien is de spelfout authentiek. Nog steeds in hetzelfde pand als destijds de Tandy trouwens.

Da hing der Himmel noch voller Geigen! Ach, wie die Zeit vergeht! (*Seufz*)

De tiid hâldt gjin skoft, zeggen die van da drüben. Dat er in de loop er tijd wel het één en ander verandert viel me ook op tijdens de diverse bemoeienissen met die 44ers de laatste tijd. De 44 1651 is één van de eerste, zo niet de eerste 44er die door Roco op de markt werd gezet, de 44 1325 is nog vrij recent verschenen. Hieronder zijn een paar verschillen in beeld gebracht, waarbij dient te worden opgemerkt dat de 44 1651 met behulp van Weinert-attributen wat is opgepimpt.

Frontaanzicht:



Ondanks het feit dat Roco de veel te grote en te grove lichtmachine heeft vervangen door een wat fatsoenlijker exemplaar, is er toch nog wel enig verschil tussen Weinert en Roco (resp. bovenste en onderste foto). Ik ga er daarbij van uit dat die van Weinert op maat is, al zou ik dat eerlijkheidshalve natuurlijk wel even moeten nagaan. 





Verder zijn in de loop der ontwikkelingen de wielen verbeterd, de cilinderblokken, de ketelsteun (die was eerst naar achter uitgebouwd om er het lampje voor de verlichting in onder te kunnen brengen), de bevestigingsbouten voor de drijf- en kopelstangen - enfin, ga zo nog maar even door, zo is er ook aan de tender het een en ander veranderd, net als in de aandrijving.





Salü!
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2017, 15:26:43 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12352 Gepost op: 19 februari 2017, 21:16:36 »
Hmm... something is rotten...

Dat het maar niet wil lukken de 44 1651 weer aan het rijden te krijgen, zit me gewoon niet lekker. Het zou misschien niet de eerste keer zijn dat ik een lok terzijde zet, maar tot nu toe nooit een stomer, en zeker niet zo'n oeroude, voor hedendaagse begrippen misschien zelfs wel ouderwets te noemen machine. Bovendien is er behoorlijk wat aan verspijkerd in de loop der jaren, en dan is het ook nog eens zonde van de moeite.

Dus, in plaats van de put te dempen graaf ik het kalf maar weer eens op.
Aanleiding van deze operatie was de vondst van een oude, originele motor. Eens zien wat dat op gaat leveren.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12353 Gepost op: 19 februari 2017, 23:11:26 »
Moet goed komen
stroom afnemers in de loc zelf niet te slap tegen de wielen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12354 Gepost op: 20 februari 2017, 13:30:21 »
Wat de stroomafname betreft heb ik geen klachten, Jerry.



Al is het helemaal niet zo'n slecht idee om eens naar die stroomafnemers te kijken.  :-\

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12355 Gepost op: 20 februari 2017, 13:55:29 »
Aaaah de Tandy in Drachten..... Ook goeie herinneringen aan. Mijn broer haalde daar de componenten om soundeffecten voor mijn elektriche gitaar in elkaar te knutselen. Ging mij elektronisch allemaal boven de pet met mijn pedagogische opleiding.  ;D
Maar éénmaal klaar, kon ik wel lekker scheuren op de gitaar. (Daar dachten mijn ouders dan weer geheel anders over.  8))

En ook nu heb ik te weinig kennis van elektronika om zelf iets in elkaar te knutselen voor de trein. Dat zat er bij jou dus wel al vroeg in Jan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12356 Gepost op: 20 februari 2017, 14:16:58 »
Nou nee, eerlijk gezegd niet. Na mijn tijd op het MAVO en HAVO (met pretpakket) te hebben uitgezeten, ben ik net als jij ook de pedagogische kant opgegaan, later ook kunstgeschiedenis en wat gedoe in de creatieve richting. In wis- en natuurkunde, en (dus) ook elektronica, ben ik nooit onderwezen, behalve dan het beetje basiskennis gedurende de beide eerste jaren MAVO. Maar ik was nieuwsgierig genoeg naar sommige dingen om toch, niet gehinderd door enige kennis, die dingen in elkaar te wrochten. De meneer van de Tandy moet zich wel eens hebben afgevraagd wat mij bezielde als ik weer eens bij hem kwam om te vragen of het gouden streepje op de weerstand aan de +kant of de -kant moest komen te zitten.
Ik heb zelfs nog printplaatjes geëtst, met van die bruine korrels opgelost in water.

Wat gitaren betreft: voor die van mij heb ik ooit eens een soort voorversterkertje ingebouwd, dat gaf ook een beste volume-boost. Maar zoveel stelde dat niet voor, een schakelaartje, een elco en het één of andere chipje plus een 9V-blokje, meer was het niet.

Maar ondanks dat alles ben ik dus ook een zweistufige Knorr Luftpumpe kwijt.  >:(
Althans, de onderste helft.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12357 Gepost op: 20 februari 2017, 17:05:31 »
Even een beetje verder prutsen aan de 44 1651. Omdat de decoder wel een beetje krap zat in de daarvoor gemaakte ruimte, dacht ik er goed aan te doen die ruimte ietsje uit te breiden. Nog best een avontuur, met een boormachine + 10 mm HSS-boor in een tenderkap wroeten.



Voor de latere generaties werd door Roco een kunststof tenderkap bedacht. En een DSS, maar ondanks dat vergt het toch nog aardig wat creativiteit als je het opbergen van een decoder wil combineren met een zelf gestorte berg steenkool. Ik bedoel, 't is wel anders, maar ik weet niet of 't nu zoveel beter is. In prijs maakt het niks uit. Zowel de metalen als de kunststof kap komt op € 23,20.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12358 Gepost op: 21 februari 2017, 17:23:08 »


Geen commentaar.
Aanvulling:



Verder geen commentaar.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2017, 17:36:53 door 44. Reden: Aanvulling 20170221170519 »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12359 Gepost op: 21 februari 2017, 18:04:24 »
Er ligt iets op de rails tussen de vierde en vijfde koppelas, maar verder heb ik ook geen commentaar.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB