Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:33:16
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:22:01
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:17:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 21:08:16
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3620197 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12135 Gepost op: 28 December 2016, 22:30:37 »
En welke waren dan 3 cilinders
ik dacht te heben begrepen ,dat een olie stoker enkel maar 3 cilinders waren als dus BR 44 aangeduid
dus de mijne zijn allen zonder 0 ervoor ,en dus voor 68
« Laatst bewerkt op: 28 December 2016, 22:32:53 door jerrytrein »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12136 Gepost op: 28 December 2016, 22:35:16 »
@tuurtje
wit en jan heb enkel zwart  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12137 Gepost op: 28 December 2016, 22:42:04 »
@Arthur: die kleuren kom je een meter verderop wel weer tegen. En iets verder zelfs nog met jute-isolatie.
@Jerry: die brandlucht, of althans een naar mijn idee vreemd chemisch luchtje, had ik wel eerder geroken, maar volgens mijn vrouw kwam dat door het een of andere wasmiddel. Mooi dat ik, als ik weer zoiets ruik, onmiddellijk de brandweer bel in plaats van mijn vrouw te geloven.
@Peter: zoals ik al zei: het is mijn versie. Sanders verhaal deugt net zo goed. Immers, zowel BR 42 als 43 reden eerder rond op de Duitse ijzeren banen, en daarom zou je evengoed kunnen zeggen dat de nummers dubbel gebruikt zijn.
Loks BR 11 en/of 12 zijn er, voor zover ik weet, nooit geweest.
Overigens een lok BR 040 komt me ook onbekend voor, toch schijnt deze in jouw contreien wel voor te komen, of voorgekomen te zijn.  ;)

@Jerry: Loks BR 41 waren twee-cilinderloks, en dus de loks BR 042 ook, loks BR 44 waren drie-cilinderloks, en dus de loks BR 043 ook.
Loks BR 01.10 waren eveneens drie-cilinderloks, en bijgevolg nog steeds toen ze werden omgenummerd in BR 011 en BR 012.

BR 41 / BR 041/042: 1'D1'h2 -> 2-cilinder
BR 44 / BR 044/043: 1'Eh3 -> 3-cilinder
BR 01.10 / BR 011/012: 2'C1'h3 -> 3-cilinder

Bij de combinatie cijfer - letter - cijfer - h - cijfer staat het eerste cijfer voor het aantal voorloopassen, de (hoofd)letter voor het aantal aangedreven assen, het tweede cijfer voor het aantal naloopassen, de "h" voor het begrip "Heißdampf" (oververhitte stoom) en het laatste cijfer tenslotte voor het aantal cilinders. In plaats van een "h" zou je nog een "n" (van "Naßdampf") tegen kunnen komen, maar dat kwam eigenlijk bijna niet meer voor in Ep.III, misschien nog hier en daar bij een lokaalspoorlok.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2016, 22:45:03 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12138 Gepost op: 28 December 2016, 22:50:14 »
OK
Ga ik de nummers eens naast elkaar leggen en zien welke wat waar hoe en wanner klopt en de correct is
Die modeltrein fabriekers gooien maar met nummers die ik nu na  controle nergens niet correct zijn
zag op een een revisie datum van dacht 1930  ???

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12139 Gepost op: 28 December 2016, 22:52:01 »
En  ik zou 1rst een electricien bellen ,en de hoofdstoppen eruit draaien
Met deze dagen heb je gelukkig genoeg kaarsjes in huis aan  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12140 Gepost op: 28 December 2016, 22:56:58 »
Mijn baas is brandweerman. Ik zit dus dicht bij 't vuur.  ;)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12141 Gepost op: 28 December 2016, 22:58:30 »
Maar ... dan ben jij dus ook ... brandweerman?  8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12142 Gepost op: 28 December 2016, 23:03:45 »
Haha!  :D :D
Nee, mijn baas is wel brandweerman, en is daar zelfs ook baas, maar dat is zijn bijbaas. Bijbaan, bedoel ik. Daar heb ik niet zoveel mee te maken.  :) ;)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12143 Gepost op: 28 December 2016, 23:05:37 »
Ah, ik dacht al  :)  Ja, niet dat het niet gekund had natuurlijk  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12144 Gepost op: 28 December 2016, 23:10:41 »
Hihi, had wel gekund, ja. Maar ik stook liever fik dan dat ik 't blus.  :angel:

Citaat van: Jerry
dus de mijne zijn allen zonder 0 ervoor ,en dus voor 68

Dat klopt Jerry, al gaat dat niet helemaal op voor bijvoorbeeld de 01, 03, 01.10 en 03.10. Die Baureihen werden na 1.1.1968 als resp. 001, 003, 011/012 aangeduid, waarbij de 03.10 aan die computernummers niet meer toekwam; die verdween in 1966 van de rails (of was het nou '67?).

Aanvulling: het was 1966.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2016, 23:12:25 door 44. Reden: aanvulling: 1966. »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12145 Gepost op: 28 December 2016, 23:18:00 »

Overigens een lok BR 040 komt me ook onbekend voor, toch schijnt deze in jouw contreien wel voor te komen, of voorgekomen te zijn.  ;)



Nu je het zegt; ik kan deze Baureihe ook niet thuisbrengen. Ik heb het daarom nog even geverifieerd. Het onderschrift bij die foto luidt als volgt:

BR: 040-059 (Güterzug-Dampflokomotiven) Fahrzeugeinsteller: Deutsche Bundesbahn.

Bron: Drehscheibe-online. Andreas Burow.


Eigenlijk moet ik deze "bron" nader uitzoeken. Ik zou mijzelf ook als bron kunnen noemen van allerlei onzin.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12146 Gepost op: 28 December 2016, 23:24:14 »
Aha, op die manier. Dan kan het ook nog wel kloppen, alleen is het dan niet de 040 059 (zonder controlecijfer maar met een 0 voor het typenummer), maar wordt gewezen op het algemene nummerschema dat door de DR met de "Einheitslok" werd geïntroduceerd:

Baureihen 01 - 19 sneltreinloks
Baureihen 20 - 39 personentreinloks
Baureihen 40 - 59 goederentreinloks

allen met sleeptender. De hogere nummers zijn voor tenderloks, smalspoorloks etc.

Zie ook hier.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12147 Gepost op: 28 December 2016, 23:35:13 »
Vandaar een streepje tussen 040 en 059, als genoemd in de bron ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12148 Gepost op: 28 December 2016, 23:49:44 »
Dan klopt dus mijn eigen 43 olie stoker dus nog niet
zal eens kijken of ik dan ergens de nummers kan bestellen die anders zijn dan de extra geleverde door roco

heb eens een site gehad met alles met nummers en foto,s van locs en wagens/gons
Ook de fabrikanten stonde erbij met de art nummers
Kan ik nergens meer vinden
er staat in houten in de grote hal vaak een man links achter in de hoek met de spullen in koper ets
weet de naam niet meer van de site
volgens mij geen weinert maar ......
Kan ze  bij weinert  trouwens ook niet vinden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12149 Gepost op: 29 December 2016, 00:38:47 »
@Peter: ik weet niet waar de bron het streepje vandaan haalt. Daar waar ik het streepje gebruik staat het in de betekenis "tot" als in "Baureihen 20 tot (en met) 39". Waar de bron die nul vandaan haalt, ontgaat mij ook. Die heb ik in die opsomming nooit gebruikt zien worden.

@Jerry: je oliekoker zou dan een 043 moeten zijn, zoals die genummerd was met ingang van 1.1.1968.
En bedoel je deze site?
In Houten ben ik niet zo thuis... en Weinert heeft wel nummerborden, maar het aanbod is daar ietwat beperkt.