Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399144 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12150 Gepost op: 29 december 2016, 11:38:42 »
Dat is een mooie
Maar welke ik bedoel was er een met de schilden erbij van een leverancier
Niet echt goedkoop maar wel heel mooi
iets als weinert ,en miss was het wel weinert
Maar ook voor wagens en wagons waren er koersborden en nummer platen

Ga vanavond die met mijn eigen roco eens bekijken
Ik heb wel wat ouder spul rijden ,en wil ook qua automobilen wat ouder blijven rijden
een 100  en 200 221 v60 köff  ;) maar geen waslijn modellen(tis windstil op mijn baan dus drogen ze toch niet)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12151 Gepost op: 29 december 2016, 20:36:36 »
OK
Mijn eigen roco = 043 315-1 is dus na 1-1-1968
de 2e roco = 44315 is dan voor 1-1-1968
beide olie gestookt 1E 3 cilinders
de fleischmann = 41 167 1d1 kolen 2 cilinder
Kan dus met de 2e roco en de fleischmann in voorspan zelfde tijdperk rijden
Nu dus de juiste ERTZ wagens erbij zoeken

Doet de electra het weer

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12152 Gepost op: 29 december 2016, 22:45:45 »
Nou, oude nummers en computernummers naast elkaar kwam wel voor. Officieel werd die EDV-benummering dan wel per 1.1.1968 ingevoerd, maar dat wil niet zeggen dat alle lokomotieven ook direct op (en dus na) die dag met zo'n nummer rondreden. Soms ging er wel zowat een jaar overheen voordat ze een EDV-nummer kregen, en soms zelfs helemaal niet (zoals bijvoorbeeld bij de 45ers die er nog waren het geval was). Computernummer in voorspan met oud nummer zou dus theoretisch tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Het wordt wat lastiger als je oude nummer (44 315) en het computernummer (043 315-1) beide van dezelfde lok zijn.... Maar de 043 315-1 is het nieuwe nummer van de 44 1315.
Fleischmann heeft de 41er alleen met Altbaukessel uitgebracht, en die hebben nooit oliegestookt gereden. Alle oliegestookte 41ers (042ers) waren loks met NK (Neubaukessel), en die zijn er alleen van Roco (en Weinert).

Elders in dit forum, om precies te zijn hier, opende Dirkjan (Falkenberg) een draadje over de 2017-nieuwtjes van Piko, met de aankondiging van de E10.3 (de E10 met Bügelfalte). maar in bericht nr. 2 werd het al in de breedte getrokken door een link naar alle nieuwtjes en vanaf bericht nr. 3 gaat het alleen nog maar over Nederlands nieuws en is de E10.3 volledig buiten beeld gedrukt  :'(
Er werd (door ondergetekende, maar dat terzijde) nog een poging gedaan weer een beetje op Duits spoor terecht te komen door te wijzen op de stuurstandswagen van het type Mitteleinstiegswagen, maar ook dat werd door de leden van de NS-sekte volkomen genegeerd.  :P

Toch vind ik beide aangekondigde nieuwtjes wel van belang. Ondanks de afwezigheid van bovenleiding op mijn baan, heeft die Bügelfalte wel mijn belangstelling. Onlangs mocht ik de "Kasten-E10" nog bewonderen: wat detaillering betreft doet dit Piko-product naar mijn mening niet onder voor de Roco-interpretatie (vooral de draaistellen bieden van opzij een mooier aanzicht), dus dat belooft in elk geval voldoende goeds voor de versie met de neus netjes in de plooi.

In de overstelpende hoeveelheid nieuwtjes stond ook een rijtje Mitteleinstiegswagen genoemd. Verheugend nieuws daarbij is dat de stuurstandswagen in dat rijtje een andere versie is dan die van Roco. De laatste heeft achter de stuurstand een bagage-afdeling, die bij de Piko-versie ontbreekt. Een voorbeeldfoto van de Piko-wagen vind je op DSO en bij Piko zelf; die met bagagecompartiment (van Roco) hieronder:



Goed nieuws vind ik ook dat Piko de 303mm-rijtuigen in Ep.III-uitvoering gaat brengen, en dan met name de ARm216 geheel in blauw. Mooie reden om nog een F-Zug op de rails te zetten. F47 "Walter Hollnagel" of F48 "Michael Meinhold" bijvoorbeeld.  :D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12153 Gepost op: 29 december 2016, 23:00:32 »
Yep, veel te zien en te beleven in de Piko nieuwtjes. Vind alleen de te hoge bufferbalk soms storend (en soms niet) Een paar Mitteleinstieg en wat Bm 235 kan nooit kwaad.

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12154 Gepost op: 30 december 2016, 00:19:57 »
Inderdaad. Trouwens, er is ook aardig wat interessant Pools nieuws. Op pag. 28 en 29 zijn wel wat leuke dingetjes te zien.

@Jerry: alles werkt weer, ook de wasmachine heeft al weer gedraaid.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12155 Gepost op: 30 december 2016, 09:46:05 »
Hoe zit het in jullie ervaring met de piko kwaliteit? De enige ervaring die ik heb is met een 218 diesel van een kennis. Voor elke rit moet je de stroomafname-strips met contactspray inspuiten. En ik kreeg de draaistellen met geen mogelijkheid gedemonteerd om het te verhelpen... Tot nu toe is me dat met alle rocootjes en fleischmanns wel gelukt, dus helemaal aan mezelf zal het niet liggen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12156 Gepost op: 30 december 2016, 09:52:15 »
Ik denk dat het een beetje afhangt van wat het precies is.

Ik heb zelf enkel een traxx van Piko (NMBS reeks 28, 2802 om precies te zijn), dus van dat moderne spul, dat rijdt voortreffelijk en die heeft nog geen onderhoud gehad waarbij ik alles gereinigd heb. In principe zijn beide loks (traxx en br218) gelijkaardig want beiden zijn 4-assers..., die traxx is wel uit de expert reeks.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12157 Gepost op: 30 december 2016, 13:57:57 »
Ook een moderne loc uit de Expert serie, ik ben er zeer tevreden over:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62471.msg3221701383.html#msg3221701383

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12158 Gepost op: 30 december 2016, 14:42:07 »
De 218 is denk ik redelijk aan de onderkant van de modellenreeks, ze hebben hem dacht ik ook als hobbylok. Enfin, daar ga ik me binnenkort nog eens met hamer en beitel op storten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12159 Gepost op: 30 december 2016, 21:47:13 »
Eerlijk gezegd heb ik nog niet één Piko-lokomotief in m'n bestand. Een poos geleden heb ik voor iemand eens een lok van de Baureihe 82 van alle bijliggende onderdelen voorzien, en ik moet zeggen dat me dat niet meeviel. Van al die friemeltjes en handgreepjes en zo bleven de meeste niet zonder meer zitten, en moest er een beetje lijm aan te pas komen om het verblijf op en aan de lok tenminste een beetje permanent te laten zijn. Dat, en het gegeven dat van de stoomloks die Piko in het programma heeft er niet eentje is die past in het Lümmelneraner concept, is er helaas wel de oorzaak van dat mijn Bw Pikoloos is wat lokomotieven betreft.
Dat geldt niet alleen voor stoomloks, maar ook voor zowel E- als Dieselloks, hoeel ik deze een stuk aantrekkelijker vind dan de stomers. Toen Piko met de E 41 kwam, was ik best wel een beetje verbaasd over de kwaliteit van de detaillering, maar omdat er al een E 41er van Roco aanwezig was, heb ik me verder niet zo erg in de lok verdiept.



Dat heb ik wel gedaan toen de V200.0 verscheen, evenals later de V200.1:



Bij de V200.0 viel ik een beetje over het (in mijn ogen, dus subjectief) te groot lijkend DB-embleem. Op zichzelf was dat nog niet voldoende reden geweest om de lok te laten staan, maar de koopprikkel werd nogal geneutraliseerd door de motor en de tandwieloverbrenging. Misschien ben ik veel te bevooroordeeld door de manier waarop die elementen door Roco worden vormgegeven, maar het leek me (beide, motor en tandwielen) nogal een beetje labiel zootje toe. Ik geef toe, dat zal ongetwijfeld volkomen onterecht zijn, maar toch was het stemmetje in m'n achterhoofd ("Nu even niet, nog even afwachten of iedereen over een jaar nog steeds zo vol lof is") er de oorzaak van dat de lok in de winkel achterbleef...

En na een jaar was er nog steeds weinig negatiefs hoorbaar, zowel in Duitse als in de Nederlandse fora, en ook nu, nu de E10.1 al verschenen is en de E10.3 staat aangekondigd (evenals de E40) zijn de verwachtingen hoog gespannen, iets wat waarschijnlijk veel minder het geval geweest zou zijn als het Piko-concept niet deugdelijk zou zijn gebleken.
Maar het roept wel mijn aloude jeukende dilemma van bovenleiding of niet weer naar boven...

Wat een irritant merk, dat Piko...  >:(

Hoewel... het aantal rijtuigen en wagons is wel groeiende, en behalve wat kleine schoonheidsfoutjes heb ik daar weinig op aan te merken. Mooi spul, soms voor een leuke prijs, maar evengoed soms ook best pittig...


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12160 Gepost op: 31 december 2016, 12:32:46 »
Hee wat leuk,is dat een piko post stuurstand rijtuig ?
Hij lijkt verrekte veel op voorgenoemde item wat ik hier van Sachsenmodelle heb namelijk  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12161 Gepost op: 31 december 2016, 21:26:50 »
Nee, dit is niet de stuurstand-postwagen van Sachsenmodelle. Het voorbeeld daarvan werd volgens mij al ergens in de vijftiger jaren omgebouwd, waarbij de stuurstand(en) werden verwijderd. Die wagen zou daarom niet in het Lümmelneraner denkraam passen.
De postwagen hierboven is van Piko, post mr-a, een 26,4 m rijtuig, met groene Langträger. Ik heb me laten vertellen dat het voorbeeld van deze wagen het enige rijtuig met groene Langträger was. Tot nu toe heeft Piko de 26,4m rijtuigen alleen in EpIV-livrei uitgebracht, zo ook dit exemplaar. Nu de nodige Ep.III-versies zijn aangekondigd (voor 2017), heb ik goede hoop dat ook deze postwagen wel een keertje (in Ep.III-livrei) komt.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12162 Gepost op: 01 januari 2017, 13:38:40 »
Citaat
Mooi spul, soms voor een leuke prijs, maar evengoed soms ook best pittig...

In dit verband is het misschien wel aardig om het draadje in Stummiforum te lezen, waarin over het prijsbeleid van Piko wordt gediscussieerd. Dat draadje vind je HIER.

De laatste bijdrage in dat draadje is ook wel lollig. Als je de daarin gegeven link volgt, kom je HIER terecht.



Iets kan veel geld kosten maar hoeft daarom niet duur te zijn.
Vraag: op de site van Piko staat voor bovenstaande wagen een UVP (adviesprijs) van € 49,99 vermeld. Is dat duur?
Ter overweging: de detaillering van de wagen op het plaatje is aangepast met onderdelen van een Roco-Kds.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12163 Gepost op: 01 januari 2017, 14:03:12 »
Dat geldt niet alleen voor stoomloks, maar ook voor zowel E- als Dieselloks, hoeel ik deze een stuk aantrekkelijker vind dan de stomers. Toen Piko met de E 41 kwam, was ik best wel een beetje verbaasd over de kwaliteit van de detaillering, maar omdat er al een E 41er van Roco aanwezig was, heb ik me verder niet zo erg in de lok verdiept.

Ik heb hier de E41 en E50 van Piko. Voor mij waren deze modellen reden om de vergelijkbare Roco's de deur uit te doen, met name de E50 smoelt veel beter bij Piko vind ik (de lokkast van de E50 is in het echt 10 cm hoger, dat hebben ze bij Roco niet aangepast). De E41 maakt weinig verschil, de bufferbalk is bij de Piko een klein beetje hoger maar de dakleidingen en pantografen zijn weer veel mooier bij de Piko. Beide modellen rijden minstens zo goed als de Roco's, alleen waren mijn E41 en E50 van Roco ook niet de jongste meer. E50 heeft wel maar aandrijving op 4 assen, maar mijn treinen zijn niet lang genoeg om daar problemen mee te hebben.

Citaat
De postwagen hierboven is van Piko, post mr-a, een 26,4 m rijtuig, met groene Langträger. Ik heb me laten vertellen dat het voorbeeld van deze wagen het enige rijtuig met groene Langträger was. Tot nu toe heeft Piko de 26,4m rijtuigen alleen in EpIV-livrei uitgebracht, zo ook dit exemplaar. Nu de nodige Ep.III-versies zijn aangekondigd (voor 2017), heb ik goede hoop dat ook deze postwagen wel een keertje (in Ep.III-livrei) komt.

Piko heeft deze postwagen ook al eens als tijdperk 3 uitvoering uitgebracht, zij het voor het "huismerk" van Deutsche Post (Post Philatelie).
Zoeken op de artikelnummers  Piko 019187 en Piko 53380 levert wel wat plaatjes op.
Modellen worden ook zelden tot nooit aangeboden op Ebay, maar er staat er toevallig een te koop in de online-shop bij Miniatur-Wunderland (ik heb geen aandelen  ;) )

Ter variatie valt ook Sachsenmodelle 14636 te overwegen, uitvoering van 1968, met Steildach. Maar ook die wordt niet heel vaak aangeboden.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2017, 14:04:59 door Quinzeedied »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12164 Gepost op: 01 januari 2017, 19:56:18 »
Citaat
E50 heeft wel maar aandrijving op 4 assen, maar mijn treinen zijn niet lang genoeg om daar problemen mee te hebben.

Dat is eigenlijk precies waarom ik zo mijn bedenkingen heb bij de aandrijflijnen van de Piko-loks. Motor en tandwielen doen me denken aan goedkoop speelgoed, je weet wel, van die Smartbit- of Tinderboys-dingen uit een blisterverpakking.
Ik vraag me af hoe lang dat goed gaat met treinen van een meter of tweeëneenhalf lang op de drieprocentshellingen in mijn baan.

Iets anders. Een poosje geleden hadden we het over de exhaustslagen van drie- en viercilinder stoomloks. Nu was ik toevallig wat aan het grasduinen in het boek over de BR 36, en daarin las ik een zinnetjes dat zo terloops, tussen neus en lippen door, in een hoofdstukje verstopt zat: "Bij een compound-machine halveert het aantal slagen". Logisch, omdat de stoom van de eerste naar de tweede cilinder gaat in plaats van via de rookkast naar buiten.
De BR 36, oftewel de Pruissische P4.2, is ook een compound-machine. Een twee-cilinder, om precies te zijn. Omdat het in theorie mogelijk is, dat de hogedrukcilinder (die als eerste de stoom krijgt toegevoerd) net in het dode punt kan komen te staan en het daarom niet mogelijk is om de lok aan het rijden te krijgen, heeft men in (aan) de lok een ventiel gebouwd waardoor het mogelijk wordt de compoundfunctie even "uit te schakelen" en beide cilinders van verse stoom te voorzien. Dat levert, zolang dat ventiel in functie is, dus het aantal exhaustslagen van twee cilinders op, dat, zodra het ventiel weer gesloten wordt, vermindert tot de helft.
Dat is bij de sound-versie van de Fleischmann-P4.2 goed te horen: zodra een zekere snelheid is bereikt, vermindert het aantal "tsjoeken" met de helft.