Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
booster vraag door Dave.......
Vandaag om 12:02:14
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door Treinbestuurder
Vandaag om 11:36:37
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3644965 keer)

Die Bahn

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12045 Gepost op: 13 December 2016, 18:42:01 »
Nou, dan iedereen maar even een kiekje sturen van hun BR18
Die van mij is dus net als die van Bas.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar een likje zwarte verf op de lok van Jan heeft gebruikt.

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE
« Laatst bewerkt op: 13 December 2016, 18:53:18 door Die Bahn »

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #12046 Gepost op: 13 December 2016, 19:51:43 »
@Erwin: dan is dit de mijne:

Fleischmann 411872 - DB Br. 18.6 (18 611) (y)
in DC uitvoering met geluid

Het geluid loopt net niet exact gelijk met de slagen maar omdat hij in de aanbieding was zeer zeker een geslaagde koop. Sterker nog, het is eigenlijk een van mijn favorieten  :)

Bram w

• Offline Offline
« Reactie #12047 Gepost op: 13 December 2016, 20:03:40 »
die heb ik ook Flm 74118  BR18.629 met geluid loopt ook zeer mooi langzaam.

groet Bram.

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #12048 Gepost op: 13 December 2016, 20:21:25 »
Ik vermoed dat de vorige eigenaar een likje zwarte verf op de lok van Jan heeft gebruikt.
Nee hoor, dat is het verschil in leeftijd. Die van Jan is van Liliput, die van jullie van Bachmann Liliput. Ander merk, andere leeftijd.

dirkjan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12049 Gepost op: 13 December 2016, 21:43:29 »
Van Liliput of Bachmann Liliput, dat weet ik niet, maar volgens Modellbau-Wiki (even scrollen) zijn beide versies -met korte en met lange ketel- geplaatst in hetzelfde productietijdvak. Waarbij bij de versie met korte ketel (zoals de lok reed tot de ombouw in 1966) de leidingenwirwar is het rood is uitgevoerd en de versie met lange ketel (van na 1966, toen de 316 de ketel van de 319 ingebouwd kreeg) de rode verf achterwege is gelaten (en ook de zwarte verf onaangeroerd bleef): alles gewoon kaal zwart plastic. Misschien op onderstaande foto's wel te zien:

En passant ook even, zo goed en zo kwaad als het ging, even dat korte loopplaatje onder de rookkastdeur rechtgezet:

Zo goed en zo kwaad als het ging, want het ding zit aan de voorkant vastgeklipt met twee nokjes, en één daarvan is bezig af te breken. Later maar eens kijken of vastplakken eventueel een optie is, of dat er echt een nieuw moet komen (ja zeg, ik blijf aan de gang  >:()
Een andere optie -die niks met dat omloopding te maken heeft trouwens- is een mailtje te sturen naar Thomas Beckert om te vragen of hij ook nummerschildjes levert die zijn voorzien van een rand, zoals de elite-loks van de LVA Minden die hadden. Als, dan kunnen die voor de 45 019 (of 023, dat weet ik zo niet meer) meteen mee.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #12050 Gepost op: 14 December 2016, 07:41:59 »
Dat kleine omloopplaatje voor de rookkast heeft bij mijn IVh geen rode rand, valt me zojuist op.

Het boek van Steffen Lüdecke bedoel je, Bas?

Daar doelde ik op, ja. Jammer dat de foto's alleen zwart/wit zijn.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12051 Gepost op: 14 December 2016, 10:23:19 »
In het blad BAHNEpoche (nrs. 9 & 10) was in een tweetal afleveringen het verhaal te lezen met als titel "Schätze oder Schrott?". Daarin werd de vraag gesteld in hoeverre de door talloze spoorfanaten gemaakte foto's door de jaren heen houdbaar zullen zijn. Aan die vraag werd ook de vraag gekoppeld of het überhaupt wel nodig is dat al die foto's bewaard blijven. Er werden in ieder geval twee redenen gegeven waarom dat niet nodig zou hoeven te zijn. Enerzijds omdat er tussen al die miljoenen of wellicht miljarden foto's de werkelijk goede foto's met een lampje gezocht moeten worden. Daarbij dient het begrip "goed" op twee manieren opgevat te worden: fototechnisch gezien en gezien de documentarische waarde. Wat dat laatste betreft werd gesteld dat er geen ander onderwerp te verzinnen is wat zo uitentreure gefotografeerd en daarmee gedocumenteerd is als "de spoorwegen", dat je je af kunt vragen wat de waarde is van de 4732e foto van lok X op locatie Y, waarmee ook het "anderzijds" als tegenhanger van het "enerzijds" hierboven belicht is.

Daar moest ik aan denken toen ik Bas z'n opmerking hierboven las: had die lok nou wel of niet een met rood afgezet omloopplaatje onder de rookkastdeur? Als bovenstaande conclusie waar is, zou dat te vinden moeten zijn, net als het al dan niet rood of zwart van de leidingenwirwar onder het machinistenhuis van de 18 316 met lange rookkast. Daar moeten vast wel plaatjes van te vinden zijn. Of je maakt jezelf wijs dat het rood moet zijn en je pakt je kwast. Het is hobby, dus het moet leuk blijven. 

@Martijn: aha, BR 18.6, met Neubaukessel! Zo uit m'n hoofd zou ik zeggen, dat die nog in Osnabrück gestationeerd is geweest, dus best wel in de buurt van Lümmeln. Alleen jammer dat het met die lok al in 1965 (geloof ik) weer over was.
Het moet overigens wel mogelijk zijn het geluid met de snelheid te synchroniseren, al moet je me even niet vragen hoe dat moet. Een viercilinder zou acht slagen per wielomwenteling moeten laten horen.
@Bram: aan het nummer te zien is jouw lok 1 : 160? Heb je ook een plaatje?

Oja, als je het niet over je hart kunt krijgen om opa's fotoverzameling, waar hij zo ongelooflijk trots op was en jaren heeft gekoesterd, bij het oud papier te zetten, zet het dan gerust op zolder zonder het idee te hebben dat je de geschiedschrijving iets waardevols onthoudt. Hoewel... wie weet zit er wel net die ene foto tussen met dat rooie streepje wat toch zwart blijkt te zijn...

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #12052 Gepost op: 14 December 2016, 11:39:52 »
Klopt dat je het aantal kunt bijstellen maar hij zit er nu dicht genoeg bij in de buurt. Ongeveer 4,25 slagen waar het er 4 zouden moeten zijn  :)  Dat verschil merk je alleen als je echt het loopwerk gaat zitten bekijken terwijl je de slagen telt. Van de Neubaukessel wist ik eigenlijk niet eens, grappig  :)

Bram w

• Offline Offline
« Reactie #12053 Gepost op: 14 December 2016, 13:35:52 »
Nee ik heb geen plaatje maar hij is echt 1op87 anders heb ik een lok waar ik niet mee kan rijden.

Groet Bram.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12054 Gepost op: 14 December 2016, 16:31:52 »
Hm. Sinds Fleischmann Fleischmann niet meer is, is het met die nummers ook behoorlijk in de war.  >:(

Zonder meer een mooie lokomotief, Bram! Ook al is het dan geen Badische IVh maar een Bayrische S3/6 (mit Neubaukessel)  ;)

Citaat
Ongeveer 4,25 slagen waar het er 4 zouden moeten zijn

Acht. Twee slagen per cilinder (heen en terug), vier cilinders, acht slagen.
Voor een driecilinder lok zijn het er zes, en vier voor een tweecilinder.

Of wacht even, van de hogedrukcilinders  gaat de stoom natuurlijk naar de lagedrukcilinders, en niet naar het Blasrohr...

« Laatst bewerkt op: 14 December 2016, 16:50:14 door 44 »

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #12055 Gepost op: 14 December 2016, 18:56:24 »
Ik heb vandaag al een paar keer die BR18 van Martijn bekeken.
Dat is echt een mooi ding!
Ik geloof..... ja, zo één wil ik ook nog wel   ;)

Groeten,
Erwin

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12056 Gepost op: 14 December 2016, 21:46:30 »
Zeker! Een elegante verschijning, die blijkbaar de kunst van het verleiden tot in de puntjes beheerst...
Voor Lümmeln, in tegenstelling tot wat ik eerder schreef, geen optie. De S3/6 is weliswaar ook in Osnabrück gestationeerd geweest, maar dat was voor WOII, en dus voordat de nieuwe ketel werd ingebouwd. Dat gebeurde overigens ergens in de vijftiger jaren, omdat de Deutsche Bundesbahn nogal verlegen zat om sneltreinlokomotieven. Toen gaandeweg (vooral) het aantal V200.0 en V200.1 toenam, werden de overgebleven loks BR 18.6 op het zijspoor gerangeerd. In die jaren waren ze gestationeerd in Lindau en ook Ulm, in de zuidelijke regionen dus, waar ze oorspronkelijk ook vandaan kwamen.
Fleischmann heeft er een mooi model van gemaakt, en als ik het me goed herinner, was dit het laatste model wat ontworpen en gemaakt werd toen Horst Fleischmann dit, met zijn naderende afscheid al voor ogen, dit als wens had geuit - afgezien van een enkele Beierse Lokaalbahnlok had Fleischmann alleen nog Einheitslok en loks van Pruissische snit geproduceerd. Terwijl de firma toch in het Fränkische Nürnberg (met een nevenvestiging in Heilsbonn) gevestigd was.

lex stoom

• Niet gehinderd door enige vorm van kennis
  • Offline Offline
  • stoom en diesel
« Reactie #12057 Gepost op: 14 December 2016, 22:40:14 »

roco 63328  DB 18 118  zwart zonder leidingen ;D

grt alex

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12058 Gepost op: 14 December 2016, 22:45:37 »
Kijk eens aan! De nummer twee van Basilicums lijstje, de Württemberger C, ook wel "Die schöne Württembergerin" genoemd. En tercht, een prachtmachine!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12059 Gepost op: 14 December 2016, 22:46:08 »
Ach - nog een aardigheidje. Vrij recent heeft Roco de Ommr 33 uitgeleverd, ook wel bekend als "de Villach". In dit forum heeft Ruud daarvan al foto's laten zien, en ook in andere fora is de wagen uitgebreid besproken en bekritiseerd. In het DSO-forum zijn er maar liefst TWEE draadjes aan gewijd, her en der. In beide draadjes worden vooral veel woorden gespendeerd aan de naden tussen de planken van de wagenbak, en eigenlijk wordt het model daarop nogal afgebrand, naar mijn bescheiden mening.

Omdat ik wel nieuwsgierig was, en ook omdat het model me wel aanspreekt, en omdat in de plaatselijke modelspoorwinkel -Miniatuurstore Groningen- de wagen stond te pronken op de toonbank, heb ik er toch maar eentje aangeschaft, ook al valt het modelletje een beetje buiten het Lümmelneraner kader (nu nog een S3/6 en het verhaal is compleet  :P).

Ik moet zeggen dat de naden tussen de planken inderdaad, van dichtbij bekeken, redelijk fors aandoen, zeker als je het model vergelijkt met de foto's in SCGW Band 3. Maar om daar nu zo'n stampij over te maken... vooral omdat er zoveel moois aan het wagentje te ontdekken valt.
Zo is de binnenkant van de "bak" niet alleen grijs geverfd (volgens mij de eerste keer dat Roco dit bij een open wagen doet), maar ook is deze aan de binnenkant gedetailleerd: hoewel een weergave van de vloerbalken niet nieuw is, zijn nu ook deuren en planken van de zij- en kopwanden aangeduid.

Ook aan de onderkant heeft men behoorlijk moeite gedaan om er iets moois van te maken. Het remwerk met al z'n stangen, leidingen en cilinders ziet er behoorlijk compleet uit, en de rangeerdershandgrepen onder de buffers zijn apart aangezet. De remhendels, om ze maar weer even zo te noemen, zijn netjes in kleur gezet.

Het model is voorzien van een remmershuisje, en daarvan is de vorm mooi gedetailleerd weergegeven en er zijn ruiten in de raampjes gezet. Een klein beetje miepen wil ik dan toch nog wel even: het vierkante handgreepje aan de Bremserbühne-railing vind ik merkwaardig en daardoor wat grof ogen.

De opschriften zijn, voor zover ik dat kan nagaan en voor zover ik dat gecontroleerd heb, volledig en goed van vorm en grootte. Als je dan een minpuntje wil hebben, dan is dat te vinden in het woord "EUROP" in het kader links, dat wordt door de brede naad een beetje vervormd, waardoor het op het eerste gezicht lijkt alsof er iets een beetje is misgegaan.

Al met al vind ik het een prachtige aanwinst, en als Roco in de toekomst op deze manier verdergaat, dan is dat naar mijn mening goed nieuws voor de modelspoorder. Veel kwaliteit voor weinig geld. Want € 24,90 is een nette prijs voor zo'n mooi modelletje.

Vind ik.