Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 09:42:57
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3644833 keer)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12075 Gepost op: 16 December 2016, 11:23:45 »
Een decoder opblazen is moeilijker

Maar zelfs dát heb je laten zien hoe dat moet, zodat dat voor ons ook geen probleem meer is.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12076 Gepost op: 16 December 2016, 22:23:38 »
Nou, als dat een probleem is zonder dat het voorgekauwd... euh, op je bord wordt gedeponeerd, dan denk ik dat je je moet afvragen of deze hobby wel iets voor je is. Ik bedoel, je kunt de dingen ook groter doen lijken dan ze zijn. Daar ben ik overigens zelf ook best goed in, dat wil ik ook wel toegeven.  ;D 8)

Steeds groter wordt het draadje op DSO over de Ommr 33 (Villach) ook. Verbazingwekkend hoe de megazeikerds steeds maar weer niet in staat zijn een beetje te relativeren, hoe die arme ermel z'n best ook doet.
Alleen al daarom overweeg ik serieus er nog eentje (een Ommr 33) aan te schaffen. Eens kijken of het remmershuisje er af te slopen is zodat er een Bremserbühne ontstaat.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #12077 Gepost op: 16 December 2016, 22:51:50 »
Ik doe mee. We zullen die megazeikerds leren ! Heb er nog wat nodig voor mijn onbeladen (tegen)trein en de detaillering aan de binnenkant is beslist voldoende om er geen lading in te hoeven hebben. Alleen,...ik wil ook geen remmershuisje, dus ik wacht even af hoe dat met jouw Ommr 33 afloopt. Niet dat ik daar geen vertrouwen in heb...

Peter

« Laatst bewerkt op: 17 December 2016, 11:03:41 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #12078 Gepost op: 17 December 2016, 20:24:50 »
Ach, een extra Ommr kan nooit kwaad voor bij de verzameling..

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12079 Gepost op: 17 December 2016, 22:49:49 »
Ja, precies. Vooral niet wanneer zo'n Ommr tot in 1974 op de Duitse sporen heeft rondgereden om z'n sporen te verdienen.
Daarmee valt zo'n type ruimschoots binnen de Lümmelneraner kaders. Zij het dan dat zo'n remmershok ietwat tot de onwaarschijnlijk geachte attributen behoort, maar goed, wie weet kan daar wat aan veranderd worden. Mocht dat mislukken, dan is al in 't voren voor Ersatz gezorgd. Elke ervaren chirurg kan je vertellen dat het scalpel alle kanten uit kan schieten, vooral als je daar even niet op bedacht bent.

Overigens bedacht ik me ook dat er nog een loot aan de stam zich in het Lümmelneraner bestand bevond, namelijk de Xflm 36, die wel iswaar niet gebaseerd op de Ommr33 'Villach', maar op de Ommr 32 'Linz'. Het verschil tussen de beide laatste wordt in feite door de bij de Linz afneembare boordwanden, die ook lager zijn dan die van de 'Villach', waarvan de boordwanden vast zijn en niet afneembaar.
De Xflm 36 is populair gezegd dus eigenlijk een 'Linz' zonder boordwanden.

De verwantschap tussen Ommr 33 'Villach' en Xflm 36 is duidelijk zichtbaar: van beide wagens hebben de laadvloeren gelijke afmetingen:

... en van onderen gezien zijn ze vrijwel identiek:

Al is het verschil tussen het actuele Roco-product (links) en het al wat oudere Liliput-model (rechts) wel duidelijk te zien.
Maar ach, zo vaak zit ik niet te gluren of ik al dat spannends ook van onderaf kan bekijken.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #12080 Gepost op: 18 December 2016, 00:05:29 »
Maar ach, zo vaak zit ik niet te gluren of ik al dat spannends ook van onderaf kan bekijken.
Nog niet,maar dat kan niet lang meer duren  ;D
Je zigzag bewegingen zijn ondertussen bekend,en om het verhaal/alle verhaal delen/stukjes/dinges weer een nieuwe wending te geven,zal er binnenkort vast wel een ondersteboven bodemonderzoek door je worden ingevoerd om de zaak alweer van t padje af te brengen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #12081 Gepost op: 18 December 2016, 00:31:44 »
Mooie details
Wat direct opvalt
dat vooral de rechter liliput de remschoenen op de juiste plek hebben tov de wielbanden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12082 Gepost op: 18 December 2016, 09:30:00 »
Citaat
alweer van t padje af te brengen

Hmm... kwestie van interactie, Floris.

Citaat
liliput de remschoenen op de juiste plek

Dat wel, Jerry. Maar er is ook een minpunt: de remschoenen worden alleen in positie gehouden door de triangels, dwz ze hangen als het ware gewoon in de lucht:

Zou dat in het echt ook zo zijn geconstrueerd en er zou geremd worden, dan denk ik dat die remschoenen binnen de kortste keren in het rond vliegen.
Een ander puntje van kritiek wordt gevormd door de laadvloer. Die ligt wel erg dik op het chassis, als je de vergelijking trekt met de tekeningen en afbeeldingen in SCGW Band 5.

Misschien is het op de foto hierboven niet goed te zien, maar ook van de 'Villach' bevinden de remschoenen zich in de juiste positie. Daar komt bij, dat ze door de constructeurs van Roco erg mooi gedetailleerd zijn (vind ik, zeg ik er maar even bij):

Ik blijf er bij, dat Roco met deze nieuwe wagen iets moois heeft neergezet en ik hoop dat er meer van dit moois gaat volgen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12083 Gepost op: 18 December 2016, 13:39:10 »
De demontage van de Liliputwagen heeft niet al te veel voeten in de aarde, en leent zich daarom prima als opwarmertje voor de, naar verwachting, iets grotere klus "Roco-Villach".

In dit (Liliput) geval een kwestie van vier schroefjes en een beetje beleidsmatig wrikken:

Degene die de wagon heeft omgebouwd die in SCGW Band 5 staat afgebeeld heeft de dikke (plastic) laadvloer eenvoudig vervangen door een "simpel" vloertje van papier met houtprint. Ik moet nog even bedenken hoe ik dat ga aanpakken.

Ondertussen is er mooi gelegenheid om de Roco-Villach te ontleden. Het remmershuisje verwijderen is op zich niet zo'n probleem, voorzichtig een mes of iets dergelijks tussen hok en bakwand zetten en voorzichtig wrikken. Wel even denken om het eindje plastic dat (een deel van) de handremspindel voor moet stellen, dat is zomaar weg. Niet dat het straks weer gebruikt gaat worden, maar je weet maar nooit. Bovendien hou ik niet van weggeraakte onderdeeltjes, dat levert maar trauma's op. En lachbuien bij mijn vrouw.

Zoals op de foto hierboven te zien is, wordt het remmershuisje mede op zijn plaats gehouden door wat opstaande richeltjes op de Bühne. Natuurlijk zullen die weg moeten als de wagen voortaan remmershuisloos door het leven moet gaan. Het is dus zaak bewegingsvrijheid te kunnen vinden om die richels te kunnen verwijderen, want om een zaag tussen bak en reling te krijgen lijkt me wat onhandig gefriemel.

Eén van die twee zal een beetje aan de kant moeten om ruimte te maken. Dacht ik, want straks zul je zien dat het eigenlijk helemaal niet nodig is. Maar goed, dat is achteraf, en als je van te voren alles weet kun je met een kwartje de wereld rond, en als je een beetje uit je doppen kijkt, kun je zelfs dat kwartje nog wel besparen.
Ik heb in elk geval de bak van het chassis verwijderd. Net als de Frankfurt van Liliput zitten hier ook schroefjes aan de onderkant, waarmee bak(bodem) en chassis aan elkaar verbonden worden. Alleen zijn het er in dit geval zes, in plaats van vier zoals bij Liliput. Twee stuks, zo ongeveer in het midden, zitten slinks verborgen onder de luchtcilinders van de reminstallatie.

Daarna zit er, behalve een kloddertje lijm aan één kant van de bodem, niets meer in de weg om de wagen helemaal uit elkaar te kunnen halen (denk om de staaldraadjes die dienen als veertjes voor het KKM, want die ben je zomaar kwijt en vind je maar moeilijk weer). Heb je tot zover deze methode op de voet gevolgd, dan kom je er op zijn laatst nu achter dat je de Bühnebodem ook zonder die verdere demontage met een nagel van z'n plek had kunnen wippen. De richeltjes wegsnijden, of het hele ding vervangen door een restantje van de laadvloer voor de Liliputwagen, is dan nog een fluitje van slechts geringe waarde.

Rest er nog één kleinigheidje: het remmerhuisje wordt (in het echt) ook nog gesteund door twee aan de bufferbalk bevestigde profielen die tot halverwege de hoogte van de reling reiken. Die zullen verwijderd moeten worden.

Als dat ook achter de rug is, moet er nog even een nieuwe handremspindel op z'n plaats worden gezet (bijvoorbeeld uit het assortiment van Weinert), waarna de hele handel weer in en aan elkaar gezet kan worden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12084 Gepost op: 18 December 2016, 16:49:51 »
Nou, het begin is er:

Eigenlijk een klusje van niks. Enkel de kopkant aan bordeszijde behoeft nog aanvullende profielen, denk ik (moet ik nakijken), natuurlijk ook nog een handremspindel van Weinert opzoeken, en als het werkelijk 100% zou moeten, dan zou de belettering ook aangepast moeten worden. Dat laatste bewaar ik dan wel voor als ik echt een keertje niks anders meer weet.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #12085 Gepost op: 18 December 2016, 17:18:53 »
Volgende is misschien een idee om een stukje fineer te gebruiken
ofeen print als je bij de gammer een boeje met vloeren hout motief vind

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12086 Gepost op: 18 December 2016, 19:52:56 »
Hm... fineer... die tip heb ik al vaker voorbij zien komen, bij anderen maar ook hier wel. Bij die gelegenheden heb ik aldoor al andere plannen gehad of heb ik een andere oplossing gevonden, dus tot nu toe nooit serieus werk van fineer gemaakt. De grote vraag van mijn kant is nu: waar is zoiets te koop? Hoe kom je eraan? Bij Hans (Hengelooo) zag ik een tijdje geleden ook mooie fineer op zwarelastwagens zitten, hij vertelde me dat hij het daar en daar had gekocht. Dat was fineer met mooie plankenstructuur en alles, maar gewoon fineer moet toch ook ergens verkrijgbaar zijn?
Zou je toch denken...

Dat fabrikanten vandaag de dag niet meer per definitie hun wagons van beweegbare deuren voorzien, vind ik over 't algemeen een positief te noemen ontwikkeling.
Maar soms...
Van deze Gbs 245 zitten ze ook dicht.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12087 Gepost op: 18 December 2016, 20:24:17 »
Gevonden!

KJB

• Offline Offline
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12088 Gepost op: 18 December 2016, 23:10:56 »
Hier kun je fineer krijgen (kopen dus):

http://www.af.nl/voorraad/fineer/

Zou het zelf ook nog eens gaan gebruiken. Maar de aansteekhoutjes in sigarendoosjes voldoen prima (denk ik).. zie mijn draadje, mocht ik er volgend jaar aan beginnen

Klaas Johannes

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12089 Gepost op: 19 December 2016, 14:47:35 »
Bedankt voor die link! Lijkt me meer dan de moeite waard om er eens te gaan kijken. Al moet ik er bij zeggen, dat ik er niet direct een ritje Stad - Arnhem voor over heb. Maar m'n schoondochter woont niet ver van Nijmegen, en dan ligt Arnhem op de route... moet ik alleen even een keer een doordeweekse winkelopendag afwachten. Of m'n schoondochter op pad sturen.
Hoewel... zo'n pakketje lijkt niet eens zo oninteressant...
En dat doen ze wel per post.  :D

Maar het rembordes van die Villach staat niet eens vooraan voor zo'n stukje fineer, daarvoor heb ik eerder die Frankfurt op het oog, daar moet een compleet nieuwe laadvloer op.
Nu schoot me te binnen, dat ik van een vroeger houten scheepsbouwding nog wat restanten over had. Dat maar eens opgezocht, en daar is ook wel genoeg van over, alleen schiet ik daar niet zo veel mee op. Het is krap aan net zo dik als de oorspronkelijke vloer.