Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3644836 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12060 Gepost op: 14 December 2016, 23:29:06 »
Wat opvalt= dat zelfs de deuren aan de binnen zijde zijn aangebracht
Ziet er zeker niet verkeerd uit
Ik hoop dat de merken weer bouw sets gaan uitleveren tegen een schappelijke prijs
 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12061 Gepost op: 15 December 2016, 15:46:11 »
Daar heb ik al eerder voor gepleit, Jerry. Wat mij betreft mogen ze alles, althans, lokomotieven en wagens, ongemonteerd gaan leveren. Scheelt mij een hoop werk!  ;D

In dat draadje op DSO is er tenminste eentje die de dikke planknaden een beetje weet te relativeren: ermel. Die heeft ook heel goed in de gaten dat ook degenen die over elk nieuw model gieren als een speenvarken dat gekeeld wordt ze toch wel kopen. Om ze vervolgens in te zetten op hun "model"baan met bochten < R=0,5 m.

Ze doen maar. Ik maak me wel druk om andere dingen, en als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Onlangs schreef ik, dat in het Lümmelneraner wagenpark zich een tweetal wagens bevond met missende buffers. Hoeft geen probleem te zijn, buffers zijn bij Roco als Ersatzteil gewoon te bestellen. Maar hoewel op het oog twee dezelfde wagens, bleken ze verschillende buffers te hebben. Bij de ene worden de buffers met een steeltje in een corresponderend gaatje in de wagon gestoken, bij de nadere worden de buffers met een gaatje op een steeltje aan de wagon gestoken. Ook geen probleem. Dachten we (we zijn Erwin van TEE en ik). Want na een hoop spitwerk van Erwin (waarvoor hulde!) bleek dat de buffers met gaatje niet meer verkrijgbaar zijn. "Die Form wurde von der Vorgängerfirma in den 80er Jahren auf Puffer mit Zapfen geändert."
Makkelijk, zo'n Vorgängerfirma.

Oké, dan maar wat anders verzinnen. Als je twee steeltjes hebt, moet je van één van beide steeltjes een gaatje maken. Zoiets. Daarbij lijkt het mij om onduidelijke redenen handiger om het steeltje aan de wagon te veranderen in een gaatje dan het risico te lopen door het buffertje heen te boren.



Het blijft sowieso een ietwat riskante onderneming, want de bufferhuls, het vlees waarin geboord gaat worden, is slechts 2 mm in doorsnee, en het steeltje aan de buffer is tussen de 1,5 en 1,6 mm dik (van buffer tot buffer variërend). Dat houdt dus in dat de wanddikte van het kokertje, dat wordt gevormd door een gaatje in de bufferhuls te boren, ± 0,25 millimeter gaat bedragen (dat plusminus kun je weglaten als je het voor elkaar weet te krijgen exact in het midden te boren). En dat is niet veel als er door het duwen wat kracht op wordt gezet.



Maar het gaat wel, want de eerste zit er op. Later meer!

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12062 Gepost op: 15 December 2016, 17:01:48 »
Wat een mooi en degelijk stukje gereedschap heb je daar liggen, Jan ! Om jaloers op te zijn.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12063 Gepost op: 15 December 2016, 17:10:04 »
krijg t  r warm van  ???
2 leesbrillen op onder de tafel loepe   ;D
Maar net als meneer fleischmann dus voor een groot deel geen onderdelen meer leverbaar
Heb je wel weer wat omhanden met ver her om bouwen  ;)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12064 Gepost op: 15 December 2016, 17:27:25 »
Acht. Twee slagen per cilinder (heen en terug), vier cilinders, acht slagen.

Ehhhh, nee, dwz, veelal nee.

Bij veel viercilinders staan de binnen en buiten cilinders onder 180o. Daarmee vallen buitenvoor-binnenachter en buitenachter en binnenvoor samen. D'r zijn varianten mogelijk waarbij binnen en buiten niet onder 180o staan maar dan heb je, in principe, vier schaarbewegingen nodig.



hier:



en hier:




Als ik naar de foto's kijk liggen de schuiven van de binnencilinders in het verlengde van de buitencilinderschuiven. Dan heb je maar twee opties: of gelijk of 180o. Voor het aantal slagen maakt dat allemaal niet uit. Het blijven er 4 per omwenteling. Bij een NS 3700 is het vergelijkbaar: daar zijn wel vier stoomschuiven, maar de buitenchuiven worden aangedreven via tuimelhefbomen vanaf de, door de binnenliggende schaarbeweging aangedreven, binnenschuiven.

Maar in het geval van een compound verdwijnt de uitlaatslag van binnen in de inlaatslag van buiten  ;). Echter ...... voor het aantal uitlaatslagen per omwenteling maakt dat weer niets uit ......  :P

Groeten,

Kniesoor
« Laatst bewerkt op: 15 December 2016, 17:34:21 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12065 Gepost op: 15 December 2016, 18:07:10 »
Ja, toen ik even nagedacht had, kwam ik ook tot die conclusie: vier, omdat de slag van de hogedruk verdwijnt in de lagedruk (en inderdaad zit de hogedrukcilinder meestal aan de binnenkant). Dank voor de uitleg, Paul!  (y)

@Jerry: warm van krijgen? Waarvan? Van die paar millimetertjes? Welnee... heel precies meten en dan maar gokken dat je zo'n beetje in het midden aan het boren bent.

@Peter: tja, goed gereedschap is het halve werk, zeggen ze. Die... euh, die dinges heb ik van m'n broertje. Ik had een schuifmaat over en die had hij niet, en hij had zo'n euh, dinges over en die had ik niet. Toen hebben we even wat gerekend en kwamen tot de conclusie dat één plus één zo ongeveer twee moest zijn en dus hebben we geruild, zodat we nu elk weer ongeveer één hebben, naast die ene die we al hadden.

Twee steeltjes:



Eén van de steeltjes mbv een scalpel geamputeerd:



Dan moet er een gaatje worden geboord. Dat heb ik gedaan met drie boortjes, oplopend in dikte. Eerste keer voorboren met boortje 0,5 of 0,6 mm,  tweede keer voorboren met 1 mm dik, en tenslotte voltooien met boor van 1,5 mm. Voor buffertjes waarvan het steeltje iets dikker uitvalt, kan dat gaatje nog wat geruimd worden met een ruimertje (Reibahle). Of met een boortje 1,6 mm natuurlijk, maar die heb ik niet.



De serie foto's die ik had van de geboorde gaatjes en van beide buffers gemonteerd in close-up waren niet om aan te zien, maar op dit plaatje is te zien dat beide rijtuigen weer van buffers zijn voorzien:



Van de ene wagen waren de slingerdempers ook kwijt, en ook die zijn via TEE geleverd, zodat de draaistellen weer compleet zijn. Nu alleen nog de kabels (voor de elektriciteitsverbinding) aan de kopkanten aanbrengen, dan zijn de rijtuigen weer helemaal gecompleteerd.
Net als deze missie.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12066 Gepost op: 15 December 2016, 18:22:27 »
Ja, toen ik even nagedacht had, kwam ik ook tot die conclusie: vier, omdat de slag van de hogedruk verdwijnt in de lagedruk (en inderdaad zit de hogedrukcilinder meestal aan de binnenkant). Dank voor de uitleg, Paul!  (y)

FYI (en zoals ik al zei): compound of enkelvoudig maakt voor het aantal exhaustslagen niet uit, net zo min als dat 2 of 4 cilinders daarin niet uitmaakt  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12067 Gepost op: 15 December 2016, 18:26:40 »
Bedoel je te zeggen dat bij een viercilinderlok de cilinders twee aan twee gelijk op gaan?

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12068 Gepost op: 15 December 2016, 18:37:47 »
Yup. Zal even kijken of ik schemaatje kan tekenen en uploaden

In ieder geval indien de binnenkrukkken onder 90o staan en de buitenkrukken onder 180o t.o.v. de respectievelijke binnenkrukken staan (wat de standaard oplossing is)

Bij de door jou genoemde Br 18 MOET dat wel omdat de zuigerschuiven voor binnen en buiten in elkaars verlengde liggen. Dan KAN het domweg niet anders dan 180o zijn tussen binnen en buiten en dan MOETEN de binnenkrukken onder 90o staan
« Laatst bewerkt op: 15 December 2016, 18:44:07 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12069 Gepost op: 15 December 2016, 19:34:42 »
Tadaaaaa .......



Voor het uitleg gemak de binnenliggende cilinder variant 180o gedraaid ingetekend t.o.v. de buitenliggende cilinder variant in de bovenste tekeningen

Indien je die dus over elkaar heen legt krijg je het onderste schema. D'r zit volgens mij iets fout tussen in de gelijktijdigheid van binnen / buiten - voor / achter, maar hoe die zit zou ik moeten op/uitzoeken. Het maakt voor het aantal slagen die je hoort per omwenteling niet uit.


De drie cilinder (120o variant) ziet er dus als volgt uit:




En dan heb je nog wat eigenwijze types (o.a. genaamd André) die denken dat ze het beter weten:



Hierbij staan binnen en buiten onder 135o Maar ja, die gaan dan ook gelijk voor en twee ganghandels en compound. Tevens moet je dat dan ook nog eens gaan verdelen over twee drijfassen. Da's veel te ingewikkeld en kan nooit goed werken ..........  Als die eigenwijs dan niet had gekozen voor simple i.p.v. compound had je dan wel de door jou gewenste acht slagen per omwenteling gehad.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12070 Gepost op: 15 December 2016, 21:54:09 »
Hm. André was toch ook geen kleine jongen.
Maar het is volkomen duidelijk, Paul. Dank daarvoor! Dat je de driecilinderversie er bij getekend hebt is ook mooi. We zullen het maar even niet over de BR 01.10 hebben, waar de indeling niet zuiver 3 x 120o was vanwege de positie van de middencilinder.  ;)

De nog niet vertoonde foto van het nieuwe bufferportret:



De kleur is iets afwijkend, maar we zullen het er maar op houden dat er sprake is van lichte roestvorming.

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12071 Gepost op: 15 December 2016, 22:59:56 »
Nieuwigheid.  :P
met vriendelijke groet,

Martijn

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12072 Gepost op: 15 December 2016, 23:07:35 »
Jaja, die Jan kan er wat van!
Goed gedaan jochie!  (y)

Groeten,
Erwin Prummel
TEE

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12073 Gepost op: 16 December 2016, 10:40:18 »
Och, zo'n kunststuk is het nu ook weer niet, Erwin. Even uitvogelen of het kan en hoe het moet, dan is het ook zo gepiept. Een decoder opblazen is moeilijker.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12074 Gepost op: 16 December 2016, 10:43:49 »
Oeps, hier ging iets mis.


Peter
« Laatst bewerkt op: 16 December 2016, 11:25:39 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB