Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629190 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
  • Bricolage français.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 33
« Reactie #11865 Gepost op: 16 November 2016, 18:36:32 »
Erg leuk, die discussies over kleuren. Zeker bij DB-onderstelrood op stoomlocomotieven. Dat varieerde van wel erg felrood voor een pas geschilderde lok tot donkerrood, tegen paars/bruin/zwart aan. In dat laatste geval is wel sprake van een flinke vervuiling. Die zie je eigenlijk niet op oudere kleurenfoto's, maar vanaf ongeveer 1965 werd zichtbaar minder aandacht besteed aan het kosmetisch onderhoud. De Strukturwandel tekende zich al af en wat te denken van de invloed van de snel stijgende loonkosten?
En dan hebben we ook nog te maken met het gegeven dat je echte kleuren niet 1:1 kunt namaken: het toont veel te donker. Tot slot: wat te denken van reflecterende kleuren uit de omgeving?
Mijn stelling: lijkt het wat, dan is het goed.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11866 Gepost op: 16 November 2016, 18:50:40 »
Daar ben ik het wel mee eens, Wolter. Tekenend vind ik het dan ook dat, hoewel dit draadje al jaren (ja, letterlijk jaren) loopt, en ik al vanaf het eerste begin (eveneens letterlijk, hoewel niet meer controleerbaar vanwege het wegvallen van foto's) dat SM330 heb gebruikt er nooit ook maar iemand is geweest die er iets van heeft gezegd (of durfde te zeggen), terwijl ik toch sterk de indruk heb dat "men" al gauw geneigd is z'n overvloedige (soms vermeende) kennis van zaken op allerlei terrein te pas en te onpas te spuien. Dat gezegd hebbende, wil ik wel zo eerlijk zijn mezelf onder dat gezelschap "men" te scharen en zelfs voorop te gaan staan, niets menselijks is mij vreemd.

Evenwel, de discussie over kleur is niet nieuw, en ondanks het hierboven gezegde, ook in dit draadje niet, en een andere conclusie dan de "we-komen-er-toch-niet-uit-verzuchting" valt toch niet te trekken.

Waar ik overigens ook niet van wakker kan liggen.

Mijn uitspraak:

Citaat
Tja... ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ik 't beter weet, en wellicht dat men er zo z'n redenen voor heeft, geen idee.

Zou je ook zo kunnen interpreteren: prima toch?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11867 Gepost op: 16 November 2016, 18:53:14 »
Citaat
Wellicht had men in Meiningen 20 jaar geleden nog wel oude voorraden rood

En als dat RAL3000 is, als er iemand is die beweert dat het RAL3002 moet zijn, kun je altijd nog zeggen dat je je loks volgens de oude richtlijnen schildert.  ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11868 Gepost op: 16 November 2016, 20:30:49 »
Die karmijnrood van Vallejo heb ik zelf ook in gebruik als RAL 3002. Het klopte bij mij wel goed bij de kleur van de lok.

Op het moment ben ik "over" op vallejo. De ik-kan-de-kwast-en-mijn-vingers-onder-de-kraan-houden verf bevalt me beter dan de waar-is-mijn-terpetine-en-de schuurspons verf van vroeger. Dat er een schoefdop op zit ipv een waar-is-mijn-schoevendraaier deksel bevalt me ook wel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11869 Gepost op: 16 November 2016, 21:40:07 »
O zeker, over 't algemeen grijp ik ook bijna per definitie eerst naar de Vallejo. Of naar Tamiya. Maar in dit geval, van dat lokomotievenrood, heeft die enamelverf van Revell (of eventueel Humbrol) wel een zeker voordeel. Zoals ik al zei: het is min of meer bestand tegen spiritus, waardoor je wat kunt goochelen met vuiligheid van (bijvoorbeeld) Vallejo op een basis van Revellrood.

Aan verven ben ik nog niet toegekomen wegens andere bezigheden, maar als het zover is, moet ik nog gaan zien wat er gebeurt. Het zal voor mij dus net zo'n verrassing zijn als voor jullie.  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11870 Gepost op: 17 November 2016, 01:11:39 »
Wellicht word het tijd om jezelf een nieuwe manier van goochelen met vuiligheid aan te leren ;)
Heb je dat nog niet,expliciet uitgesproken "probleem"ook gelijk weer omzeilt  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11871 Gepost op: 18 November 2016, 10:38:58 »
Als 't goed is, hou je nooit op met leren, Floris. Zo hoorde ik vandaag van een plaats in Nederland waar ik nog nooit van gehoord had, en het ook niet kan vinden in welke atlas dan ook: Rotterdam-de Heek-R-poort. Zal wel één van de havens zijn daar.

Verf, en je mag zelf raden wat geverfd is, en wat nog niet:




Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11872 Gepost op: 18 November 2016, 10:56:14 »
Een maal links en een maal rechts?

Citaat
Rotterdam-de Heek-R-poort
Volgens mij moet de A een E zijn: Rotterdem-de Heek-R-poort.
In plaats van de klinkerwisseling kan een ook een N achter Rotterdam gezet worden, maar dan verschijnt een ongeoorloofd woord op dit forum. ;D

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11873 Gepost op: 18 November 2016, 11:59:52 »
Beide keren rechts, Bas. Maar trek je er niks van aan, nu is alles geverfd en dus is er geen verschil meer.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11874 Gepost op: 18 November 2016, 15:54:33 »
Zo, d'r begint een beetje schot in te komen.



Nog een paar kleine dingetjes, en dan kan ik beginnen met een simpele, lichte vervuiling. Veel meer dan wat stof en wat remroest hier en daar zal 't niet worden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11875 Gepost op: 19 November 2016, 16:17:51 »
Zo, niet van dat rechts-benauwde " 't is duur dus alleen voor hen die 't kunnen betalen", maar meer links-royaal " 't kost wat maar dan kunnen er meer van genieten": schroevendraaier erin en de spuit erop.



Stap voor stap, dat wel, maar 't blijft gewoon overwegend rood.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11876 Gepost op: 19 November 2016, 21:59:53 »
Ondertussen ook begonnen aan de zoektocht naar een geschikt nummer. Zoals ik al eerder heb gemeld, is dat nog niet zo eenvoudig, voral niet bij dit type lokomotief, de BR 50, waarvan zo ongeveer elk exemlaar een geheel eigen uiterlijk heeft waardoor ze zich van elk ander exemplaar onderscheidt. In dit geval is het dus de kunst om een vijftiger, met als hoofdkenmerken een SD-ketel, ÜK-Führerhaus en Kabinentender (andere kenmerken, zoals bijvoorbeeld de stoomtoevoerleidingen naar de cilinders, laten zich relatief eenvoudig wijzigen, zonder dat dat meteen in de papieren loopt zoals dat met de hoofdkenmerken wel al gauw het geval is) te vinden die hetzij in Lümmeln zelf gestationeerd was, hetzij in een Bw waarvan je redelijkerwijs mag aannemen dat Lümmeln door de lokomotieven daarvan als Wende-Bw werd gebruikt. Bijvoorbeeld vijftigers van Bw Hamm, Rheine, Hannover of Braunschweig, om er maar een paar te noemen.

De EK-boeken zijn daarbij praktisch onmisbaar. Daarin staat van zo'n beetje alle vijftigers vermeld in welk Bw ze wanneer beheimatet waren. Waarbij opgemerkt dient te worden dat de genoemde gegevens niet helemaal compleet zijn en dat de schrijvers daarop ook attenderen, waarbij zij als reden opgeven dat veel essentiële informatie in de loop der tijd verloren is gegaan of door andere oorzaken niet meer te achterhalen is. Ook vermelden zij dat, gezien de enorme hoeveelheid informatie die zij hebben verwerkt, het onvermijdelijk is dat er hier en daar fouten kunnen zijn ingeslopen. Dat neemt echter geenszins weg, dat de beide boeken als standaard in deze materie gelden en door diverse mensen, waaronder ook veel modelbouwers zoals wij, hogelijk gewaardeerd worden. Ik ervaar het dan ook elke keer weer als een genoegen een klus als deze -het uitzoeken van een geschikt nummer voor een model van een SD-ketel-ÜK-hok-Kabtender 50er- op te starten.

Meestal begin ik met het selecteren van (tenminste één, maar in dit geval meerdere) Bw's. De nummers van de vijftigers, die daar op een bepaalde datum waren gestationeerd, worden dan in een lijst genoteerd. Vervolgens zoek ik aan de hand van een lijst die achter in deel 1 is opgenomen of er van de genoteerde loks fot's in de boeken staan afgedrukt, aan de hand waarvan ik dan bekijk of het betreffende nummer voldoet aan het gezochte uiterlijk. Als je weet dat er meer dan drieduizend (3.000) vijftigers zijn gebouwd en dat er in beide delen net iets meer dan duizend foto's staan afgedrukt, dan snap je ook dat niet elke lokomotief staat afgebeeld, en dat is soms wel enigszins frustrerend. Nog iets frustrerender is een afbeelding waar niet de gewenste informatie aan ontleend kan worden, bijvoorbeeld omdat de lok (te) recht van voren is gefotografeerd, zodat je niet kunt hoeveel domen er op de ketel zitten, en wat voor machinistenhuis er op de lok zit, en wat voor tender er achter hangt.



Als ik, in dit stadium aanbeland, nog geen geschikte kandidate heb gevonden, dan staan me nog twee wegen open: op internet zoeken, of in de overige literatuur. Eventueel is er nog een derde weg, hoewel ik die liever pas bewandel als de andere alternatieven niks hebben opgeleverd, namelijk naar andere mogelijkheden zoeken. Mogelijkheden die tot op dit moment niet in overweging genomen zijn, zoals bijvoorbeeld het wisselen van één van de hoofdkenmerken (losse "machinistenhuizen kun je gewoon bij Roco bestellen, bijvoorbeeld), of eventueel (maar je weet hoe ik daarover denk) een compromis aangaan.

Op bovenstaande foto bijvoorbeeld, zie je, half overdekt, een foto van een vijftiger die aan een aantal eisen wel voldoet: SD-ketel, Kabinentender èn gestationeerd in Lümmeln. Punt is alleen dat het een lok is met een zogenaamde Henschel-Mischvorwärmeranlage, en die zit niet op de Roco-lok. Voor zover ik weet, is de enige fabrikant die zo'n MVR in het assortiment voert de firma Weinert, die deze voorwarmer als bouwpakket voor een 01 uitbrengt. Geen idee of je die ook voor een 50er zou kunnen gebruiken (of ombouwen), omdat de ketelafmetingen nogal van elkaar verschillen. Verder staat er in het boek wel een tekening, maar ik ben er lang niet zeker van  of ik aan de hand daarvan wel zo'n MVR in elkaar kan flansen. Althans, niet zodanig dat er dan een geloofwaardig geheel ontstaat.





Dan is er nog de vraag of de betreffende vijftiger voorzien was van een turbine-voedingspomp of niet, want je had ook 50ers met MVR en gewone Speisepumpe.

Ik kan natuurlijk ook gewoon dat ding verder verven en weer in elkaar schroeven. Bordje Bw Dingsbumshausen erop. Dat ligt net even boven Lümmeln, net achter de Abzweig.
Klaar.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2016, 23:41:42 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11877 Gepost op: 20 November 2016, 00:14:14 »
 ??? Jan en boem klaar  ;D
da geleuven we niet  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11878 Gepost op: 20 November 2016, 12:19:42 »
Ik ook niet Jerry vandaar dat ik wat bladzijdes terug al schreef
O o here we go again :-X
Ik geef t arme locje 2 dagen en dan ligt ook deze uit elkaar en heeft meneer ook onderdelen gekocht om de zoektocht mee te complementeren,daar zitten we tot kerst mee opgescheept  ;D
Tot zover zat ik er enkel naast met die 2 dagen,t duurde maar 2 uur voor het geschiedde ;D

Overigens is Jan nog een 4e optie vergeten voor als het tot na kerst dreigt te gaaan duren  :P
Op fora vragen om hulp,das net iets anders als zelluf gaan zoeken naar plaatjes en info  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4052
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11879 Gepost op: 20 November 2016, 12:35:08 »