Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 17:01:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:01:21
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door j.ossebaar
Vandaag om 16:46:56
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Pauldg
Vandaag om 16:34:00
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesiƫ door NS264
Vandaag om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3720298 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11895 Gepost op: 21 November 2016, 22:07:04 »
Jan,

Toch een vraagje het kwarteren van alles hoe doe je dat  ???
Er is mij altijd gezegd dat daar speciaal gereedschap voor nodig is, of doe je dit op het timmerman oog.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11896 Gepost op: 21 November 2016, 22:11:41 »
Jan heeft de wielen niet van de assen (hoeven)halen
Dan moet ie enkel de wielen goed om (links weer links) monteren
Deze loc is dacht ikeen fleischmann ,en die hebben geen tandwielen
De aandrijving zit geheel in de tender
Dus eigenlijk heel simpel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11897 Gepost op: 21 November 2016, 23:09:55 »
Citaat van: Jerry
... enkel de wielen goed om (links weer links) monteren

Zelfs dat niet. Alleen maar in de goeie volgorde, waarbij de eerste en de vijfde koppelassen identiek zijn. De vierde is voorzien van een tandwiel (het is een Roco-lok met aandrijving ook in de lok via een kardanas vanuit de tender). De derde as is voorzien van lange lagers voor de drijfstangen en heeft grote contragewichten, en dan blijft er nog maar eentje over, de tweede dus.
Al met al beslist geen kostbaar fluitje.



Citaat van: Arthur
... het kwarteren van alles hoe doe je dat ... speciaal gereedschap voor nodig

Voor het kwarteren van de wielen/assen van Rofl-loks, of ook van Liliput of andere =loks, zou ik zeker speciaal gereedschap aanschaffen. Het juiste verzet van links tov rechts is wel van essentieel belang voor een soepele loop.
Geschikt gereedschap is meestal wel te vinden in Dortmund of Kƶln (op de beurzen die daar elk jaar of elke twee jaar worden gehouden), en misschien ook wel in Houten. Tot nu toe heb ik het nooit hoeven doen, dat kwarteren, soms een enkele keer in het geval van een MƤrklin lok, maar daar steekt het niet zo nauw.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11898 Gepost op: 21 November 2016, 23:59:11 »
zo, dus je bent op zoek naar LILIPUT onderdelen.
Je weet waar je moet zijn.....toch?
euh Jan, hebben die groene rijtuigen ook in combinatie met zilverlingen gereden?
Heb van beide namelijk een stammetje.

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11899 Gepost op: 22 November 2016, 09:55:51 »

In ieder geval in deze trein. Zie de achter gehangen rijtuig. Een zilverachtig uiterlijk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11900 Gepost op: 22 November 2016, 12:23:47 »
Citaat van: TEE
zo, dus je bent op zoek naar LILIPUT onderdelen.
Je weet waar je moet zijn.....toch?

 ;D
Ik moet nog even uitzoeken wat precies. Maar je krijgt wel pb als het zover is.  ;)

Citaat van: Erwin
hebben die groene rijtuigen ook in combinatie met zilverlingen gereden?

Ik zal niet zeggen dat het schering en inslag was, maar het zal ongetwijfeld voorgekomen zijn. De rijtuigen Gruppe 29 zijn ontworpen en gebouwd voor het hoogwaardige D-Zug-Verkehr. Omdat de DB er na de oorlog naar streefde het wagenpark te moderniseren (wat bijvoorbeeld leidde tot de ontwikkeling van het 26,4 m materieel), werden ze, ook al omdat de ouderdom toenam, steeds vaker in de "lagere" diensten ingezet, zoals Eil- en (later ook) Personenzüge.
Overigens wil "artrein" niet altijd zeggen dat treinen aleen uit wagens van hetzelfde type werden gecombineerd, maar wel zoveel mogelijk van dezelfde soort. Boven de 90 km/h bijvoorbeeld, mochten in de regel alleen rijtuigen op draaistellen ingezet (met als uitzondering -tot 100 km/h- de zes-assige 3yg-paartjes).
Interessante lectuur op dit gebied is de serie "Zugbildung" van MIBA-Report, door wijlen Michael Meinhold.
Op DSO is iemand al geruime tijd bezig een serie draadjes over dit thema, treinsamenstellingen, te vullen, al is dat enigszins trajectgebonden. Zie hier voor de laatste aflevering; direct aan het begin is een opsomming van alle voorgaande afleveringen gegeven.

@Gerard: dat is inderdaad een Silberling. Van Piko. Omdat die toevallig voor het grijpen lag.  ;)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11901 Gepost op: 22 November 2016, 14:19:07 »
@Gerard: dat is inderdaad een Silberling. Van Piko. Omdat die toevallig voor het grijpen lag.  ;)

Dit rijtuig verdient ook wat aandacht. Ik mis wat handgrepen en opstap treden voor de rangeerder.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: Zo weer twee dagen gewonnen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11902 Gepost op: 22 November 2016, 14:30:03 »
interieur is ook erg eenvoudig, derhalve willen er vast ook geen passagiers mee......

weer even 2 extra dagen toegevoegd  :P
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11903 Gepost op: 22 November 2016, 16:42:21 »
Dat er opstaptreetjes missen klopt, dat is een van de verschillen tussen de Piko-Silberlinge en die van Roco. Roco levert ze met het rijtuig mee, zodat de eigenaar ze er desgewenst op kan zetten, Piko doet dat niet.
Als het goed is wordt nog dit jaar (1967/68) een opknapprogramma voor deze wagen opgestart.



Weliswaar is in een aantal (andere) rijtuigen een zekere hoeveelheid reizigers ondergebracht, maar, de constatering in aanmerking nemend dat daarvan naderhand, en zeker niet wanneer de wagen onderdeel is van een rijdende trein, niet veel meer te zien is, wordt het plaatsen van een dergelijke activiteit in een hoge positie op het prioriteitenlijstje niet als een bijzonder dringende noodzaak ervaren. Daarnaast is het volledig ontbreken van zo'n prioriteitenlijstje ook niet echt bevorderlijk in deze.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11904 Gepost op: 22 November 2016, 21:18:02 »
Bovendien, al zou dat rijtuig helemaal met stip bovenaan het prioriteitenlijstje prijken, dan nog zou elk voornemen om gevolg te geven aan de prikkel om dat klusje dan ook maar als eerste te gaan doen met uiterste preciezie getorpedeerd worden door een werkblad vol onderdelen, gereedschappen en andere toebehoren van een lopend project. Project rood bijvoorbeeld.


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11905 Gepost op: 22 November 2016, 21:34:48 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11906 Gepost op: 22 November 2016, 21:48:58 »
Ik dacht meer aan deze

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11907 Gepost op: 22 November 2016, 21:57:14 »
goh een live-70er jaren gitaarrock nummer dat geen 10 minuten duurt  8)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11908 Gepost op: 22 November 2016, 22:03:09 »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11909 Gepost op: 22 November 2016, 23:34:03 »
Hallo Jan.

Mooi werk lever je weer.
Ik lees nu weer mee. Anders word het weer dag en nacht lezen als ik een tijdje weg ben.
 :) :)

Gr Sebas