Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:43:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 16:42:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:38:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:33:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:30:13
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:28
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3622934 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5915
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11370 Gepost op: 21 September 2016, 11:45:43 »
Hals ketting uit de bi...doos
roestig maken
in die tijd werd alles met touw en/of kettingen gezekerd
Voor en achter kruis ketting aan de hoge kanten (zwanen hals)

zit er op googleniet ergens een voorschriften overzicht ivm lading en sjorringen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26586
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11371 Gepost op: 21 September 2016, 12:01:16 »
De trafo op je foto zal eerder tussen de 50 en 100 ton wegen. Een trafo van 4,5 ton is zo'n ding wat in een woonwijk staat, die kan je vervoeren in een open bakwagen.
Ik vraag me af of die dingen wel gekettingd werden. Lijkt me bij zo'n gewicht niet erg zinvol, als hij gaat schuiven dan gaat hij er toch wel af, ketting of geen ketting. 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5915
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11372 Gepost op: 21 September 2016, 12:27:54 »
Maarhij is wel gezekerd tegen schuiven door beweging tijdens het rijden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11373 Gepost op: 21 September 2016, 12:35:31 »
Kettingen is geen probleem, Jerry. Die zijn van Weinert en anderen wel te koop (Roco had ze ook, van het submerk Minitanks, nr. 679, met staalkabel. Nu in het Minitanks-assortiment van Herpa).
Maar wat Klaas zegt, snijdt ook wel hout. Als zo'n ding inderdaad zoveel weegt, gaat ie toch wel, als de boel op schuiven staat.
Aan de andere kant, militaire apparaten zoals de M88, die toch ook ruim vijftig ton haalt, werden wel degelijk gezekerd met kruislings aangebrachte kettingen en klossen tegen de rupsen, en dat is toch vooral ook bedoeld om schuiven tegen te gaan.
Wat die 4,5 ton betreft: ik heb me verkeken in die pdf, dus dat klopt sowieso niet.
Maar dat betekent ook, dat als die trafo (minstens) 50 ton weegt, dat daarvoor die SSt 54 niet geschikt is: daar mag max 35 ton op. Flup.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11374 Gepost op: 21 September 2016, 12:41:31 »
Onderstaand een link naar interessant artikeltje over Schwerlastwagen SSy en SSt van een zekere Thomas Becker.


http://www.drahtkupplung.de/gtbhb245B.html


Groet,


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11375 Gepost op: 21 September 2016, 13:49:03 »
Dank je voor die link, Peter! Ik kende 'm nog niet, deze pagina noch de rest van de site, maar het is zeker de moeite waard om er een kijkje te nemen, info mbt voorbeeld & model te over. Bovendien wordt regelmatig verwezen naar interessante artikeltjes in de Miba, waardoor je als het ware wordt uitgenodigd de oude jaargangen weer eens te gaan doorspitten.

Merci!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11376 Gepost op: 21 September 2016, 14:13:46 »
Jan (en ook Klaas),

Die trafo kan best wat minder wegen. Af fabriek en op transport zit de koelolie er nog niet in. Er zal best een paar liter in gaan, en dat kan best tot een gewichtsverhoging leiden van enige tientallen tonnen. Staat dit niet bij de infomatie die jij over de trafo hebt?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26586
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11377 Gepost op: 21 September 2016, 15:00:52 »
Gerard, over de trafo op de foto van Jan heb ik geen specifieke informatie. Maar ik ging uit van een trafo die ik ken en die zo op het oog ongeveer 2 keer zo groot is. Die weegt zonder olie 100 ton en met olie bijna 200 ton.

Een poosje geleden heb ik de typeplaat gefotografeerd van een trafo bij een Prorail onderstation. Dat is een trafo van 3000kW en die weegt zonder olie ongeveer 5 ton, met olie 7,5 ton. Het transportgewicht is ook 7,5 ton, dus die trafo wordt kennelijk gevuld vervoerd. Dat is ook wel logisch, want dat vullen op locatie is een hele toestand. Dat doen ze alleen met trafo's die anders te zwaar zouden zijn voor transport.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12180
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11378 Gepost op: 21 September 2016, 15:22:33 »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11379 Gepost op: 21 September 2016, 15:49:07 »
Hm. Alles bij alles, en alle, overigens zeer gewaardeerde, bijdragen in deze in overweging genomen hebbende, kom ik tot de conclusie dat ik nu nog steeds niet weet of zo'n trafo een geloofwaardige lading is voor de Uaik 721 of niet.
Informatie (zoals oa in de laatste door Floris gegeven link) is, voorzover er al iets te vinden is, nauwelijks te 'vertalen' naar een trafo van het kaliber zoals die van Kibri.

In het verleden heeft een orthodoxe Fabrikant uit het Baden-Württembergse Göppingen jarenlang een (helaas voorbeeldloze) zes-assige dieplader in het assortiment gehad, met een soortgelijke transformator als belading. Vandaar mijn gedachte dat een iets kleinere trafo op een vierasser wel zou kunnen.

Maar het is dus niet allemaal zo simpel. Helaas.

Iets wat ook niet zo simpel leek te zijn maar uiteindelijk een fluitje van een cent bleek te zijn, is te zorgen voor een mooi mat uiterlijk van een zandstenen muur. Een spuitbus matte vernis van Tamiya zorgde voor een innige tevredenheid mijnerzijds.


Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11380 Gepost op: 21 September 2016, 16:29:47 »
Om even "in te breken" in het draadje:

'T is dan wel niet in Lümmeln en niet bij een een Überunterdurchführung maar wel een niet al te scherp plaatje van een trafotransport in 1991 in Bludenz. Helaas is het type wagon niet te lezen, maar duidelijk is wel dat het om een zes-asser gaat, en dat de trafo met kettingen vastgesjord is...



Qua formaat lijkt deze trafo er wel een beetje op, dus hopelijk helpt dit een beetje...

Met vriendelijke groeten, Twinkie
« Laatst bewerkt op: 21 September 2016, 19:20:26 door 44. Reden: afmetingen plaatje juist ingesteld »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11381 Gepost op: 21 September 2016, 17:04:46 »
Als ik het zo zie ligt er links en recht aan de onderkant ook een paar keggen, of hoe noem je dat  ???

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11382 Gepost op: 21 September 2016, 17:19:10 »
Bijzonder interessante en verhelderende foto m.b.t. het zekeren van dit type lading (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11383 Gepost op: 21 September 2016, 18:01:11 »
Als ik het zo zie ligt er links en recht aan de onderkant ook een paar keggen, of hoe noem je dat  ???

Ik heb de originele foto er nog eens bijgepakt en een vergrootglas, en de trafo staat inderdaad op 2 houten balken, er liggen verder geen keggen onder.

Mvg, Twinkie

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11384 Gepost op: 21 September 2016, 19:23:17 »
Inderdaad een informatieve foto! De wagen zou best eens een Oostenrijker kunnen zijn, weet iemand het draagvermogen van dat type?
Kettingen boven en onder, ook leuk om na te maken...

CJ, Bedankt!