Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 22:16:19
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Peter Kleton
Vandaag om 21:55:10
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:41:56
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 21:33:45
helix n spoor door Joz
Vandaag om 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:18:20
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3830776 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11370 Gepost op: 21 September 2016, 11:45:43 »
Hals ketting uit de bi...doos
roestig maken
in die tijd werd alles met touw en/of kettingen gezekerd
Voor en achter kruis ketting aan de hoge kanten (zwanen hals)

zit er op googleniet ergens een voorschriften overzicht ivm lading en sjorringen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27033
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11371 Gepost op: 21 September 2016, 12:01:16 »
De trafo op je foto zal eerder tussen de 50 en 100 ton wegen. Een trafo van 4,5 ton is zo'n ding wat in een woonwijk staat, die kan je vervoeren in een open bakwagen.
Ik vraag me af of die dingen wel gekettingd werden. Lijkt me bij zo'n gewicht niet erg zinvol, als hij gaat schuiven dan gaat hij er toch wel af, ketting of geen ketting. 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11372 Gepost op: 21 September 2016, 12:27:54 »
Maarhij is wel gezekerd tegen schuiven door beweging tijdens het rijden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11373 Gepost op: 21 September 2016, 12:35:31 »
Kettingen is geen probleem, Jerry. Die zijn van Weinert en anderen wel te koop (Roco had ze ook, van het submerk Minitanks, nr. 679, met staalkabel. Nu in het Minitanks-assortiment van Herpa).
Maar wat Klaas zegt, snijdt ook wel hout. Als zo'n ding inderdaad zoveel weegt, gaat ie toch wel, als de boel op schuiven staat.
Aan de andere kant, militaire apparaten zoals de M88, die toch ook ruim vijftig ton haalt, werden wel degelijk gezekerd met kruislings aangebrachte kettingen en klossen tegen de rupsen, en dat is toch vooral ook bedoeld om schuiven tegen te gaan.
Wat die 4,5 ton betreft: ik heb me verkeken in die pdf, dus dat klopt sowieso niet.
Maar dat betekent ook, dat als die trafo (minstens) 50 ton weegt, dat daarvoor die SSt 54 niet geschikt is: daar mag max 35 ton op. Flup.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11374 Gepost op: 21 September 2016, 12:41:31 »
Onderstaand een link naar interessant artikeltje over Schwerlastwagen SSy en SSt van een zekere Thomas Becker.


http://www.drahtkupplung.de/gtbhb245B.html


Groet,


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11375 Gepost op: 21 September 2016, 13:49:03 »
Dank je voor die link, Peter! Ik kende 'm nog niet, deze pagina noch de rest van de site, maar het is zeker de moeite waard om er een kijkje te nemen, info mbt voorbeeld & model te over. Bovendien wordt regelmatig verwezen naar interessante artikeltjes in de Miba, waardoor je als het ware wordt uitgenodigd de oude jaargangen weer eens te gaan doorspitten.

Merci!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11376 Gepost op: 21 September 2016, 14:13:46 »
Jan (en ook Klaas),

Die trafo kan best wat minder wegen. Af fabriek en op transport zit de koelolie er nog niet in. Er zal best een paar liter in gaan, en dat kan best tot een gewichtsverhoging leiden van enige tientallen tonnen. Staat dit niet bij de infomatie die jij over de trafo hebt?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27033
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11377 Gepost op: 21 September 2016, 15:00:52 »
Gerard, over de trafo op de foto van Jan heb ik geen specifieke informatie. Maar ik ging uit van een trafo die ik ken en die zo op het oog ongeveer 2 keer zo groot is. Die weegt zonder olie 100 ton en met olie bijna 200 ton.

Een poosje geleden heb ik de typeplaat gefotografeerd van een trafo bij een Prorail onderstation. Dat is een trafo van 3000kW en die weegt zonder olie ongeveer 5 ton, met olie 7,5 ton. Het transportgewicht is ook 7,5 ton, dus die trafo wordt kennelijk gevuld vervoerd. Dat is ook wel logisch, want dat vullen op locatie is een hele toestand. Dat doen ze alleen met trafo's die anders te zwaar zouden zijn voor transport.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11378 Gepost op: 21 September 2016, 15:22:33 »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11379 Gepost op: 21 September 2016, 15:49:07 »
Hm. Alles bij alles, en alle, overigens zeer gewaardeerde, bijdragen in deze in overweging genomen hebbende, kom ik tot de conclusie dat ik nu nog steeds niet weet of zo'n trafo een geloofwaardige lading is voor de Uaik 721 of niet.
Informatie (zoals oa in de laatste door Floris gegeven link) is, voorzover er al iets te vinden is, nauwelijks te 'vertalen' naar een trafo van het kaliber zoals die van Kibri.

In het verleden heeft een orthodoxe Fabrikant uit het Baden-Württembergse Göppingen jarenlang een (helaas voorbeeldloze) zes-assige dieplader in het assortiment gehad, met een soortgelijke transformator als belading. Vandaar mijn gedachte dat een iets kleinere trafo op een vierasser wel zou kunnen.

Maar het is dus niet allemaal zo simpel. Helaas.

Iets wat ook niet zo simpel leek te zijn maar uiteindelijk een fluitje van een cent bleek te zijn, is te zorgen voor een mooi mat uiterlijk van een zandstenen muur. Een spuitbus matte vernis van Tamiya zorgde voor een innige tevredenheid mijnerzijds.


Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11380 Gepost op: 21 September 2016, 16:29:47 »
Om even "in te breken" in het draadje:

'T is dan wel niet in Lümmeln en niet bij een een Überunterdurchführung maar wel een niet al te scherp plaatje van een trafotransport in 1991 in Bludenz. Helaas is het type wagon niet te lezen, maar duidelijk is wel dat het om een zes-asser gaat, en dat de trafo met kettingen vastgesjord is...



Qua formaat lijkt deze trafo er wel een beetje op, dus hopelijk helpt dit een beetje...

Met vriendelijke groeten, Twinkie
« Laatst bewerkt op: 21 September 2016, 19:20:26 door 44. Reden: afmetingen plaatje juist ingesteld »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11381 Gepost op: 21 September 2016, 17:04:46 »
Als ik het zo zie ligt er links en recht aan de onderkant ook een paar keggen, of hoe noem je dat  ???

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11382 Gepost op: 21 September 2016, 17:19:10 »
Bijzonder interessante en verhelderende foto m.b.t. het zekeren van dit type lading (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11383 Gepost op: 21 September 2016, 18:01:11 »
Als ik het zo zie ligt er links en recht aan de onderkant ook een paar keggen, of hoe noem je dat  ???

Ik heb de originele foto er nog eens bijgepakt en een vergrootglas, en de trafo staat inderdaad op 2 houten balken, er liggen verder geen keggen onder.

Mvg, Twinkie

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11384 Gepost op: 21 September 2016, 19:23:17 »
Inderdaad een informatieve foto! De wagen zou best eens een Oostenrijker kunnen zijn, weet iemand het draagvermogen van dat type?
Kettingen boven en onder, ook leuk om na te maken...

CJ, Bedankt!