Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 19:17:54
Kent iemand een geschikte striptang door janvanbemmel
Vandaag om 19:13:12
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Silvolde
Vandaag om 18:47:44
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:23:04
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 18:20:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:29:44
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617124 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11310 Gepost op: 15 September 2016, 17:55:34 »
Hmm, die rotsblokken komen me niet bekend voor, maar met zo'n apparaat op stap heb ik wel eens meegemaakt:

Stoffige aangelegenheid, moet ik zeggen. En erg steil was het niet, ja, net achter de "horizon" zakte het even een stukje, maar ook niet echt sensationeel. Plaatje heb ik al eens eerder laten zien, geloof ik.

@Peter: hoewel ik nog niet echt vaststaande ideeën heb over het hoe en wat van dat stukje baan, is het wel mijn bedoeling dat, als je als kijker een lokomotief die van 'station' naar Bw rijdt (of andersom) volgt, die hoek even een soort rustpunt wordt, tussen de smeerboel en hectiek van het Bw en drukte en hectiek van de stad. Maar iets van scenery zal er moeten komen: bomen, een akker, een eenzame trekker en dito eenzame boer of zo.

Speciaal voor de mogelijkheid dat ik ooit nog eens een akker wilde gaan uitbeelden heb ik jaren geleden wat aarde meegenomen van een heuvelhelling in de buurt waar ik met mijn broers kampeerde. Alluviale grond uit het Wesertal:

Beetje leem/löss-achtig, en anders dan de leem die ik tot nu toe veel gebruikt heb. In feite is dat keileem, en niet alluviaal, maar een grondmorene (en löss is eolisch, als ik me niet vergis, maar dat terzijde). Het verschil:

Eens kijken wat het oplevert als ik dat over de Falkenberg uitstrooi:

Het moet nog drogen, maar ik heb het idee dat het een tweede laagje behoeft. En, als ik aardappels wil gaan verbouwen, zullen er van die richeltjes moeten komen waar de aardappelplanten "op" staan. Dat doet men omdat op die manier de aardappelziekte minder kans heeft toe te slaan, en ik heb eerlijk gezegd nog geen akker gezien waar aardappels niet in verhoogde bedden staan.

Of, zo schiet me nu te binnen, ik maak in plaats van een akker een stuk hooiland. Met trekker + maaibalk + hooischudder. En misschien een non met kindertjes, gelijk ik eerder had op de gesloopte modules die hier onlangs getoond werden. l'Histoire se répète.

De ballast is inmiddels door en door droog en man! wat ben ik daar tevreden mee:

Beetje stoffige aangelegenheid, daar op de rails en bielzen. l'Histoire se répète.

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
« Reactie #11311 Gepost op: 15 September 2016, 20:51:26 »
Hallo Jan,

Zou je geen trekker met balenpers dr neer kunnen zetten? Volgens mij hadden ze die wel in die tijd.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11312 Gepost op: 15 September 2016, 22:23:40 »
Jazeker, die hadden ze al wel in die tijd. Ik weet nog dat mijn opa eens een keer zo'n modern ding liet komen, daarna liet hij elk jaar in elk geval van een deel van het hooi pakjes maken.
Bijkomend voordeel was dat in het voorjaar van de in de winter opgespaarde pakjestouwen weer hoorntouwen konden worden gedraaid. Met een ouwe fiets op de nog maar net schoongemaakte koedeel. Als kinder hielpen we dan enthousiast mee. Waarmee weet ik niet meer, waarschijnlijk met de boel in de war schoppen.

Maar het zou me hogelijkst verbazen als er nu iemand met een pakjesmachine -zo eentje van toen- op de proppen zou komen.

En zie, er was groen:

Een paar witte konijnen erop en de Teletubbies zouden het al gauw als een geweldige habitat beschouwen, maar goed, voorlopig is het groen.
« Laatst bewerkt op: 16 September 2016, 00:24:19 door 44 »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #11313 Gepost op: 15 September 2016, 22:29:18 »
Die ballast mag je inderdaad tevreden mee zijn! Mooie kleur(en), goede korrelgrootte, realistische korrelvorm. Een echte verrijking. Veel plezier er mee!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11314 Gepost op: 16 September 2016, 16:13:06 »
Even een kleine geïllustreerde aanvulling:

Dit is de steengroeve waar de stenen weg komen die ik heb laten vermalen tot Schotter en zand, en waar ik het over had in dit bericht:

En in dit bericht had ik het over een akker op een steile helling waarover ik met een slee naar beneden ben gestuiterd:

Leuk hoor, die ouwe familiedia's!

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #11315 Gepost op: 16 September 2016, 17:47:17 »
wie ben jij dan Jan? ;D ;D
Have fun every day, before you know it's..........

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11316 Gepost op: 16 September 2016, 17:54:29 »
Als je nou iets eerder gekeken had, had je me nog net voorbij kunnen zien flitsen.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11317 Gepost op: 17 September 2016, 10:59:11 »
Aardappel richels maken van een kartonnendoos,trek de bovenste platte laag eraf en je hebt je ribbels,beetje verruf dr over en klaar.
Je ballast is mooi geworden  (y)
Wat ruist er door het struik gewas  ???
T is jantje die apres ski't  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #11318 Gepost op: 17 September 2016, 11:18:42 »
Maar het zou me hogelijkst verbazen als er nu iemand met een pakjesmachine -zo eentje van toen- op de proppen zou komen.
die?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11319 Gepost op: 17 September 2016, 14:27:13 »
@Floris: die methode is me bekend, het nadeel echter daarvan is dat de richels allemaal recht zijn. Recht, dus in niet een bochtje, wat zou moeten als je de hoogtelijnen van de helling wil volgen, dwars op de helling dus. Richels van boven naar beneden komen veel minder voor, dat werkt erosie in de hand.
@Dirk Jan: mmm... tja, nu zou ik moeten melden dat ik hogelijkst verbaasd ben. Die pers van Claas ken ik, destijds heb ik van aanschaf afgezien vanwege het moderne uiterlijk.
Bij nader inzien zou een verfje wonderen kunnen doen, en in no time is die moderne Claas (van begin jaren '70) veranderd in een veelgebruikte rooie New Holland of zo.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #11320 Gepost op: 17 September 2016, 15:42:47 »
De zogenaamde KK aardappelen uit L, oftewel Kozakkenstaub Kartoffeln aus Lümmelen. Vermaard vanwege een vage, maar onmiskenbare smaak van kolen.

Wat een heerlijk organisch draadje is dit toch. Het groeit alle kanten uit, maar uitendelijk naar het licht. Het licht van het einddoel; een fraaie modelspoorbaan.

Wie had op bladzijde één van dit draadje ooit kunnen bevroeden dat er vanaf bladzijde zevenhonderdvierenzeventig voornamelijk gesproken zou worden over aardappelmoeheid en aardappelrichels (hier op het eiland spreken ze van "ruggen").

Groet,

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11321 Gepost op: 17 September 2016, 17:39:23 »
Als je iets van dit draadje kunt zeggen is het wel dat het groeit. En verder is het een moeizaam verslag van een traag verlopend proces, waarvan niet altijd duidelijk is waar het allemaal toe gaat leiden. Waar nu eindeloos geëmmerd wordt over aardappels kan het best eindigen met een flatgebouw in aanbouw, om maar iets te noemen. Of een kwekerij voor chinese kruleenden.

Dat van die ruggen kan wel kloppen, ik geloof zelfs dat dat de "officiële" term is. "Richel" is een term die bij ons voor verschillende dingen kan staan, een richel (of riegel) soepgruinte bijvoorbeeld, of de schrikdraadomheining van een weiland.

Probeersel:

©grafcamera bv
« Laatst bewerkt op: 17 September 2016, 17:54:28 door 44 »

guest7822

• Gast
« Reactie #11322 Gepost op: 18 September 2016, 09:10:58 »
Leuk probeersel! Ballast eronder even afdekken misschien? Die aardappelrichels kan je ook flexibel nabootsen met een dik woldraadje en dar vervolgens bestrooien met je leem of ander gruizig spul

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11323 Gepost op: 18 September 2016, 13:36:36 »
Het is wat het was: een probeersel. Tweede poging:

Mmmm... kweenie. 

Wat de aardappels betreft, dat idee ligt voorlopig opgeslagen ergens in het achterhoofd, moet nog wat rijpen.
Ruggen of richels maken lijkt me niet zo'n probleem. Het seizoen is hoogzomer, of neigend naar nazomer, dus de planten staan volgroeid op het veld (en liefst nog in bloei ook) en dan zie je door het uitbundige loof en bloeisel de richels of ruggen niet meer, al moet wel duidelijk blijven dat er sprake is van enige rijvormigheid.

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #11324 Gepost op: 18 September 2016, 14:35:13 »
Hoi Jan,

Altijd leuk om aan zoiets te denken aan wat je in zo'n hoek plaatst.

Als je terug gaat naar "wat vervoer ik" op je modelbaan waar denk je dan aan?

Dat zou in jou geval wijn of bier kunnen worden.

Stapje verder is : wat zijn de grondstoffen.
- druiven: wijnranken dus.

- bier: zou je kunnen denken aan een hopveld.

Dan is een brouwerij of wijnhuis in Lümmeln ook noodzakelijk of een goed rangeeremplacement of goederenoverslag.

Gr. Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles