Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:22:36
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617133 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11205 Gepost op: 06 September 2016, 20:14:51 »
Kun je hem niet weer wat oplichten met lichtgrijze pigmentpoeder?

Edit: great minds *kuch*   ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11206 Gepost op: 06 September 2016, 21:02:45 »
Als ik het gevoel heb dat ik vastloop in iets, probeer ik door een rigoureuze aanpak weer een frisse, of in ieder geval een andere kijk op de zaak te krijgen. De muur lijkt wellicht ook donker door de lichte kleur van het landschap, het gebroken wit van de XPS-platen waaruit het is opgebouwd.
Beetje excrementenbruin eroverheen gesmeerd. Morgen droog, dan kijken wat het oplevert. Vooropgesteld dát het iets oplevert.


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11207 Gepost op: 06 September 2016, 21:06:17 »
poepsjiek hoor  8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11208 Gepost op: 06 September 2016, 21:09:40 »
@Patrick & @Martijn: hoewel er over 't algemeen lovend over "poeders" gesproken wordt, ben ik er doorgaans wat terughoudend mee. Ik vind dat, wanneer je te lang met poeders doorwerkt, het op een gegeven moment "dood" slaat, en eenmaal op dat punt aanbeland is het vrijwel onmogelijk om er nog weer leven in te krijgen. Hoe meer je probeert, hoe dooier het wordt. Beetje cryptisch misschien, maar ik zou even niet weten hoe ik het anders moest zeggen.

@DirkJan: jaezeker kaerel, ik zou bijna willen zeggen: daftig, niewaer?

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11209 Gepost op: 06 September 2016, 21:16:16 »
Zit bijna een luchie aan die kleur  :-X

Het wordt een mooi "niet tunneltje" zo.  (y)
Muurtje even dry brushen met oker en het komt vast goed.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11210 Gepost op: 06 September 2016, 21:37:51 »
Hoi Allie, misschien is dat een mogelijkheid, maar ik geloof niet dat ik nog ga proberen met lapmiddelen te redden wat er te redden valt. Ik denk dat ik morgen de kwast pak en compleet opnieuw begin. Andere kleuren, andere technieken. Met poeders op deze muur werken is sowieso erg moeilijk, omdat het kunststof nogal ruw van textuur is (en daardoor zijn de details van heel dichtbij gezien ook wat 'vaag'). Pigmentpoeder laat zich daardoor maar erg moeilijk verdassen.

In bepaalde gevallen moet je niet door willen blijven emmeren, maar is het beter gewoon weer bij 0 te beginnen.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11211 Gepost op: 06 September 2016, 21:46:10 »
Ik zou de muur lekker in de primer spuiten, en met Vallejo acrylverf te lijf gaan 8) 
Eerst een basiskleur, dan donker inwassen en vervolgens licht drybrushen...
Succes gegarandeerd ;D mooi matte verf.

Mvg,

Tis
« Laatst bewerkt op: 06 September 2016, 21:47:48 door T.Spat »
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11212 Gepost op: 06 September 2016, 22:00:35 »
Euhm... dat was de werkwijze tot nu toe. Exact zoals omschreven: primer, Vallejo, bruine en (lichte) zwarte wash, droogverven.

 ;D ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11213 Gepost op: 06 September 2016, 22:23:14 »
Mwah... zo lijkt het nog niet eens zo raar...





Goed... eerst maar een nachtje slapen.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11214 Gepost op: 06 September 2016, 22:46:04 »
Jan

In de MIBA Spezial 96 kwam ik deze foto tegen.



Bron foto MIBA

Mss krijg je hierdoor een andere kijk op de muur.

groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11215 Gepost op: 06 September 2016, 22:50:57 »
Oowww :P :-[ ;D

Dat is dan wel bijzonder, want normaal is die verf zo mat las het maar kan, als ik de foto's zo bekijk,
lijkt het veels te hard te glanzen...

Wat mogelijk helpt is de verf zeer goed roeren voor gebruik, en een grond-
verfkleur erdoorheen mengen, zelf heb ik een potje foundation white,
en als ik die meng is het resultaat mat van kleur :)

Ik herinner me nu ook dat ik eens ook ruzie had met Vallejo-verf wegens glans na droging,
dat was met een pannendak in rood-oranje... is uiteindelijk wel gelukt met de
beproefde mengmethode met witte grondverf en een andere kleur rood :)

Mvg,

Tis
********

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11216 Gepost op: 07 September 2016, 11:16:43 »
Hallo jan,

Ga je de voegen ook nog een kleurtje geven? Haalt de muur een stuk op denk ik. Zie je foto van 1:1

Grt Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11217 Gepost op: 07 September 2016, 13:25:47 »
In het begin van het verfavontuur heb ik inderdaad een poging gedaan om de voegen in te kleuren. Daarvoor maakte ik het oppervlak vochtig om, nadat het merendeel weer was opgedroogd en er alleen in de voegen nog water zat, met tamelijk lichte tint grijs op strategische plekken de voegen aan te stippen met waterverdunde Vallejo-verf. Aan het water, zowel om het oppervlak vochtig te maken als om de verf te verdunnen, is tevens een miniem drupje afwasmiddel toegevoegd om de oppervlaktespanning te breken. Normaal gesproken vloeit dan de verdunde verf door het hele voegenstelsel heen, maar in dit geval liet de verf zich niet door de voegen begrenzen en trok over de hele oppervlakte. Mogelijk kom dit door, wat ik al eerder  beschreef, de 'wazige' textuur van de (kibri) kunststofplaten.

Later, toen ik er een wash overheen gooide, hoopte deze zich wel (deels) op in de voegen. En daar ben ik ook wel tevreden mee:



Ik laat 't eerst zo, alleen nog echt mat eroverheen, en dan vind ik het wel mooi geweest.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11218 Gepost op: 07 September 2016, 16:18:07 »
Zal met de tijd wel vieser worden
zeker met al die stomers die je er dagelijks langs gaat sturen  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11219 Gepost op: 07 September 2016, 16:59:22 »
Haha, misschien wel ja. 't Is dat ik niet meer rook, dan was het wel iets vlugger gegaan...

De muur meer dan zat zijnde, heb ik mij eens geworpen op andere schone taken. Zoals daar zijn het prepareren van de spoorbedding en de integratie van de betonconstructie in het landschap. In het zichtbare gedeelte zijn net de eerste wissels van het (verder fictieve) station aan te treffen, dus, zo zou je kunnen zeggen, moet ik zien dat er een geloofwaardige overgang tussen Bahnhofsgelände en freie Strecke ontstaat. Dat uit zich onder andere in het feit dat de sporen op de vrije baan hoger liggen dan het landschap eromheen, waardoor de bedding als het ware een soort dijkje vormt, terwijl de sporen binnen het station min of meer in het landschap zijn 'ingebed', alsof er geen dijkje aanwezig is (is er wel, maar dat zit dan "onder de grond".

Nou ja, beetje krom uitgedrukt allemaal, ik hoop maar dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Wat ik dus eigenlijk voor mijn stukje hoofdbaan wil, is een beetje halfslachtig van allebei wat. Richting de Unterführung is het vooral freie Strecke, dus dijkje. Voordat de ballast wordt gestort, wordt eerst het "dijkje" in vorm gebracht en vervolgens de "schouwpaden" aangelegd. Daarvoor probeer ik eerst maar eens de gemalen zandsteen uit, die ik al jaren bewaard heb voor gelegenheden als deze. Fractie is < 0,25mm, volgens de mededeling op het busje.







Het voorste spoor op de onderste foto lijkt een beetje te zweven. Daar moet ik nog maar even naar kijken.