Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:40:50
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 20:37:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 20:37:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629758 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10770 Gepost op: 02 August 2016, 11:38:45 »
Boeiende bouwactiviteiten, Jan! Ik kan niet wachten tot je het railbed en alles wat daarbij hoort, gaat afwerken met ballast en verf.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10771 Gepost op: 02 August 2016, 11:56:21 »
De speciale viltstiften kan je ook van het merk Edding verkrijgen. Deze hebben de meeste boekhandels niet op voorraad. Wij noemen ze bij ons op het werk verfstiften. We gebruiken deze om tandwielen te merken oa geel zilver en roestbruin.

Groet Harry

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10772 Gepost op: 02 August 2016, 12:03:35 »
Hoi Jan,

Bedankt voor de lichtingen over die ballast,ik heb er net is even rondgestruind en dat spul ziet er fraai uit  (y)
Ik ben dan ook erg benieuwd naar je bevindingen als je ermee aan de slag gaat.
Wellicht is het voor hier ook een mooi oplossing als ik op dat punt ben aanbeland.
Hoe ben je er achter gekomen hoeveel je nodig had voor jouw baan ?
Is dat uit te rekenen ?
Zouden er ook leveranciers voor dat spul hier in NL zijn of op de beurs,dat scheelt een aardig bedrag aan verzendkosten als dat zo is.
R10 of R15 en die DN vind ik persoonlijk erg fraai  (y)

Overigens net even gezocht op die edding markers,zijn deze geschikt wellicht ?
http://www.hobbygigant.nl/paint-marker-edding-751-07-bruin.html
http://www.hobbygigant.nl/paint-marker-edding-750-07-bruin.html
buiten het artikel nummer om kan ik zo snel niet ontdekken wat nou het verschil is tussen beide  ::)
« Laatst bewerkt op: 02 August 2016, 12:11:34 door tijgernootje. Reden: linkjes toegevoegd voor stiften »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10773 Gepost op: 02 August 2016, 12:17:05 »
Tja, en dan lijm/diepgrond ertussen en de boel verkleurt weer.... Is niet om sjacherijnig te doen, want het ziet er zo prachtig uit, maar zou eerst eens proberen wat er gebeurt.

Overigens, trek je de betonwanden aan de binnenzijde van de 'Unterführung' nog door??? Het ziet er nu al knap smal uit, maar ik denk dat het het eindresultaat te goede komt. Desnoods alleen de zichtkant met een stukkie karton.....

Walter

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10774 Gepost op: 02 August 2016, 12:25:33 »
Het verschil tussen de 2 Eddings is de schrijfbreedte 1-2 mm de andere 2-4mm

Groet Harry

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10775 Gepost op: 02 August 2016, 14:06:15 »
Cr*p daar heb ik overheen gekeken :-[
Maareh zijn dit dan de stiften waar je het over had ?
En heb je wellicht iets gedaan met 1 van deze stiften waardoor de kleur van het eind resultaat is te zien (foto) ?

Zojuist deze versie nog gevonden,is nog goedkoper ook en met wellicht een handigere punt voor onze hobby
http://edding-shop.nl/edding-watercolormarker-40-07-bruin.html
« Laatst bewerkt op: 02 August 2016, 14:10:18 door tijgernootje. Reden: link toegevoegd »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10776 Gepost op: 02 August 2016, 17:27:47 »
Ik weet niet wat merk die stiften van mij zijn, maar Edding is 't niet.

Citaat van: Ruud
Ik kan niet wachten tot je het railbed...

Je zult toch moeten...  ;D ;)
M'n ballast moet toch ook nog komen.  :D

Citaat van: Floris, over Koemo-ballast
Zouden er ook leveranciers voor dat spul hier in NL zijn of op de beurs,dat scheelt een aardig bedrag aan verzendkosten als dat zo is.

Voor zover ik weet niet, Floris. De verzendkosten zijn inderdaad aan de forse kant, zeker als je dat voor 125 gr ballast rekent. Maar het is niet anders. Ik heb al met al driekwart kilo besteld, volgens mij heb ik daar ruim voldoende aan.
Herr Köhler geeft op z'n website aan hoeveel ballast -en ook hoeveel lijm, trouwens- je per meter kwijt bent. Dat geldt dan wel voor de vrije baan, met de kurkstroken die ook bij Koemo verkrijgbaar zijn.
Ik heb mijn hoeveelheid gewoon met de natte-vingermethode bepaald.

@Walter Smit: het is toch altijd een risico wanneer je met lijm, al dan niet verdund, verf of dergelijke dingen werkt. Wie spaanders breekt moet eieren bakken.
De binnenkant is inmiddels ook in de betonverf gezet, daar moet nog een flinke wash overheen. Een wand tussen de beide sporen heb ik niet in de planning. Zoals je al zegt, daar is, zeker een eindje verderop waar de bocht R3 begint, geen ruimte voor. Maar een tussenwand is volgens mij ook niet nodig, een dubbelsporige overspanning kan heel goed, net als een dubbelsporige tunnel.
Bij de 'poorten' is wel een klein stukje wand tussen de sporen aanwezig, omdat het plafond boven het ene spoor nog een eindje verder doorloopt.

Wash op wash, op wash, op wash...:






Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10777 Gepost op: 02 August 2016, 18:23:23 »
Jan, niet beknibbelen op die stiften. Neem deze maar. De derde baan in
drie jaar voor mij is hier inmiddels mee voorzien. Zijn nog steeds de eerst
gekochte stiften. 4581 voor de rail, 4582 voor de biels. Daarna weatheren.


Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10778 Gepost op: 02 August 2016, 19:48:59 »
Dat zijn ze.



Deze twee kon ik in de gauwigheid vinden, ik moet er meer hebben. Die van die biels wist ik niet, die zal ik alsnog eens aanschaffen.
Beknibbeld heb ik nog nooit ergens op. Doorgaans staat me een bepaald eindresultaat voor ogen, om dat te bereiken zoek ik de passende/geschikte materialen en gereedschappen. De prijs is daarbij nooit een doorslaggevende reden. En ja, soms moet ik dan even sparen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10779 Gepost op: 02 August 2016, 22:07:51 »
Soomaer enen plaetken, foer leringhe ende jolyt.


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8944
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10780 Gepost op: 02 August 2016, 22:51:26 »
Hoi, Jan

Erg mooi, zo'n eigen gebouwd kunstwerkje.
Geslaagd. (y)

Grtz Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10781 Gepost op: 02 August 2016, 23:20:28 »
Dankje, Koen!  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10782 Gepost op: 02 August 2016, 23:39:26 »
 (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10783 Gepost op: 03 August 2016, 07:56:41 »
Dat ziet er overtuigend uit. Waarvoor is dat houten betonnen blok bedoeld op de linker doorgang?
De elektrificatie heeft Lümmeln nog niet bereikt. Is het desondanks mogelijk om een E-loc met gestreken stroomafnemers door de Überhinterunterführung heen te rijden? Ik kan me voorstellen dat gastmaterieel soms op de baan komt voor een proefrit. Denk maar aan die NS-dubbeldekker van kort geleden.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10784 Gepost op: 03 August 2016, 09:25:45 »
Hm. Jij stond vast niet achteraan toen het laatste restje verstand werd uitgedeeld.
Goeie opmerking.

Tja, bovenleiding. De eeuwige overweging, die volgens mij al meerdere keren aan bod is geweest in dit draadje. Evenzovele keren heb ik, als ik het wel heb, 'definitief besloten' geen bovenleiding toe te passen. Maar net zo vaak hield ik achter mijn rug de vingers gekruist...

De zoveelste keer dus. Laten we wat argumenten voor en tegen op een rijtje zetten,

VOOR:
-Er zijn Elloks in mijn "collectie" aanwezig
-Stiekem heb ik steeds de mogelijkheid om alsnog bovenleiding aan te brengen opengelaten, ook in het Sbf
-Ik ben wel weg van treinen in de TEE-kleuren, en de E 03 cq 103 vind ik absolute toppers qua vormgeving en kleur

TEGEN:
-"De draad" bereikte (het echte) Lümmeln pas eind 1968, rijkelijk laat dus
-Die dradenboel boven de baan lijkt me maar hinderlijk, en beschadigingsgevoelig. Temeer daar ik, als en indien, de rijdraden zelf zou willen gaan maken van 0,2 mm draad of zo
-Het Ellok-park is nogal beperkt, en zou dus uitbreiding behoeven
-Sowieso geen bovenleiding in het Bw

Goed. Wat heeft dat te maken met die Oberüberunterhinterammerführung? Eigenlijk niks. Bij het maken van het ding, en dan meer tijdens het bepalen van de afmetingen, heb ik voor het eerst niet nagedacht over noch rekening gehouden met eventuele bovenleiding. Alea jacta est, al was dat dan onbewust, zou je dus kunnen zeggen.
Je zou ook kunnen zeggen, dat ik nu de keus tussen bovenleiding of niet niet meer hoef te maken. Ik kan hoogstens nog overwegen die Umterammerüberhinterführung opnieuw te maken.

Een Ellok in opzending kan er overigens nog wel door:



Dat betonnen blok, zoals je dat noemt, is bedoeld als steun- of keermuur voor de Böschung van het Bw-toegangsspoor dat er vlak boven langs loopt:



Maar, nu je het er toch over hebt, ik geloof niet dat het een erg elegante oplossing is. Daar kom ik nog wel eens op terug, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2016, 11:20:38 door 44. Reden: Zondagmorgenkoek »