Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3676378 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10755 Gepost op: 31 July 2016, 14:22:02 »
Waar heb je voorwielen voor nodig als je toch geen stuur hebt?

Dat ballasten/viaductje bouwen zal wel een en/en-verhaal worden. Kip met ei.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10756 Gepost op: 31 July 2016, 16:15:12 »
Prima spul, dat XPS. Met wat simpel gereedschap kun je er mee boetseren, als het ware.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10757 Gepost op: 31 July 2016, 17:25:53 »
SdKfz. 7 m. FLAK 88:





Ooit heb ik eens het genoegen mogen smaken een ritje mee te maken in zo'n Halbkettenfahrzeug. Weilswaar geen 7, maar een 11.
Het ging wel de weg af, en ik denk dat het begrip "comfort" vast niet voorop stond toen men dit soort voertuigen concipieerde.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2016, 17:42:50 door 44. Reden: zondagmorgenbeurt »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10758 Gepost op: 31 July 2016, 19:20:44 »
Ik reed er gister langs en kon het niet laten.




Als of ik anders nooit in Drachten kom.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10759 Gepost op: 31 July 2016, 21:24:55 »
lekker weer hakke op tak dingesjes  (y)
mooi foto tje van de fabriek de ongewisse product

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10760 Gepost op: 31 July 2016, 22:12:12 »
Mooie foto, Dirk Jan. Ik was vrijdag nog in D, maar ik heb er geen moment over nagedacht om daar even te kijken. 't Is ook wel een beetje een uithoek daar, moet ik zeggen.

Van de hak op de tak, Jerry? Welnee, dat lijkt maar zo. De hoofdlijn blijft altijd aanwezig, al zou je dat niet zeggen als je alleen di draadje maar ziet.  ;) ;D
Want terwijl jullie door dat afleidgeschut werden afgeweerd, was ik aan het schetsen:



Het idee is er al wel, maar het mankeert nog aan de "massiviteit". Anders gezegd: het is te ielig.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10761 Gepost op: 31 July 2016, 22:41:39 »
Tja dan wil ik deze silo ook nog even laten zien. Pula Kroatië 2014

Groet Harry


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10762 Gepost op: 31 July 2016, 22:44:15 »
Nou, dat kun je niet ielig noemen. Allemachtig, wat een bakbeest.
Waarom associeer ik dat (gebouw) nou weer met Orwell's 1984?

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10763 Gepost op: 31 July 2016, 23:18:57 »
Toen ook een rondje Overloon gemaakt :)

Zat zelf vorig jaar in een 1-tonner, ietsje kleiner ;D

Over de silo's, hier langs het Twentekanaal staan meerdere
van dergelijke bakbeesten, altijd vol behangen met GSM-antennes
want lekker hoog 8)

Dit Kroatische voorbeeld is wel errug groot :o

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10764 Gepost op: 01 August 2016, 17:50:46 »
Ja, nu je het zegt, dat was in Overloon, ook al weer enkele jaren geleden. Ik had toen ook nog met de Kettenkrad meegewild, maar daar hadden we (m'n zoon en ik) geen tijd meer voor.
Die silogebouwen vind je te pas en te onpas, wat dat betreft is er keus genoeg. Ik laat het voor nu even op z'n beloop, de geest moet vanzelf aan komen waaien, daar is geen afspraak mee te maken.

Druk gewerkt wordt er daarentegen aan de Unterführung van de Strecke Lümmeln - Hannover onder het Bw-toegangspoor, of, anders gezegd, de Überführung van het Bw-toegangsspoor over de Strecke Lümmeln - Hannover.





De Überoderunterführung moet nog worden afgewerkt en op kleur gebracht. Daarna de ballast aanbrengen en de rails verven (of andersom), en als dat klaar is kan het landschap aan deze kant spoor verder worden opgebouwd.

Overigens is de ballast zojuist besteld, het kan even een paar dagen duren voordat dat binnen is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10765 Gepost op: 01 August 2016, 20:26:28 »
Ingesmeerd met kledder:


T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10766 Gepost op: 01 August 2016, 23:54:20 »
Tipje; probeer er nog een beetje een plankenstructuur in aan te brengen,
 mooie afdrukken van de betonbekisting....

Ziet er verder heel overtuigennd uit (y) Ik heb veel van dat soort tunneltjes gezien in het Ruhrgebiet,
maar die zijn dan vaak zwartig van kleur, door roet, vuil, betonrot en verder vaak bijgekleurd
door de vele graffitty :o ;D

Mvg,

Tis
********

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10767 Gepost op: 02 August 2016, 10:26:10 »
Daarna de ballast aanbrengen en de rails verven (of andersom)
Overigens is de ballast zojuist besteld, het kan even een paar dagen duren voordat dat binnen is.
Als je geen onrealistische verf klodders op je ballast wilt,zou ik gaan voor andersom.
Vervuilen van de ballast doen we nooit met klodders,toch ?  ;)

Wat voor ballast is t geworden ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10768 Gepost op: 02 August 2016, 10:41:13 »
Inderdaad....

De Überoderunterführung moet nog worden afgewerkt en op kleur gebracht. Daarna de ballast aanbrengen en de rails verven (of andersom), en als dat klaar is kan het landschap aan deze kant spoor verder worden opgebouwd.

Mogelijk eerst de rails verven. Je kan er nu nog redelijk makkelijk bij ;) Dan ballasten. Je kan dan eventueel met de luchtkwast of knikkerbus nog wat nabewerken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10769 Gepost op: 02 August 2016, 11:17:55 »
Mijn gedacht, Ronald. Tegen de tijd dat de betonconstructie klaar is, zal ik eens op zoek gaan naar de 'viltstiften' die ik speciaal voor het verven van de rails heb aangeschaft. Dat werkt best wel goed.

@Floris: de ballast komt van Koemo. Ik ken het tot nu toe niet, maar wat er op de website is te zien vind ik veelbelovend.



@Tis: die plankenstructuur heb ik lang over nagedacht. Temeer daar de Unterführung in het echte Lümmeln deze structuur ook vertoont:



Maar als ik ga rondstruinen en dat soort constructies ga bekijken, zowel in het echt als op plaatjes in de literatuur en het internet, dan zie ik ook voorbeelden zònder die structuur.
Ze zijn er dus met en zonder, dat wil zeggen netjes en glad afgewerkt. Dat is één.

Als je nog een keertje gaat rondstruinen en dat soort infrastructuur in model op gaat zoeken, dan ontdek je dat bij voorkeur gebruik wordt gemaakt van betonconstructies waarin die plankenstructuur duidelijk, vaak naar mijn idee wat over-geprononceerd, aanwezig is.  De tendens is duidelijk (in mijn beleving): plankafdrukken in het beton, anders is het niet echt. Dat is twee.

Nummer drie is het volgende: in mijn benadering van modelbouw omarm ik de logica, maar probeer ik clichés te vermijden. Dus: geen plankafdrukken.

Maar een beetje verwering in de vorm van vuil, mos, roet en wat dies meer zij gaat er wel komen.
Maar eerst de basis:



Met betonkleurtje:



Het zaakje is hier en daar wel een beetje uit het lood getrokken, niet vergeten dat even recht te trekken straks.