Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 20:58:05
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
Vandaag om 20:24:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:20:35
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:00:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 19:52:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 19:18:35
Welke kleur is Roco oud bruin? door grossraumwagen
Vandaag om 19:05:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:04:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:00:46
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:55:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
Vandaag om 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3635435 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10500 Gepost op: 03 July 2016, 08:39:48 »
Gewoon goedkope dikke motorolie, 50W20 oid van de Action of een andere dergelijke low-budget winkel :)

Ik heb zonet in de Karwei gekeken en daar keek ik toevallig bij de afdeling auto-spullen. Ik zag daar motorolie met aanduidingen als 5w-30, 15w-40 en 10w-40. Dus max 15 voor de "W" terwijl jij het over "50" hebt. Is dat een typfoutje of bedoel je echt ander spul dan dat ze bij de Karwei hebben?

Ik vermoed dat "50W20" een omdraaiing is. Een dikke motorolie die veel gebruikt wordt voor oude motoren is 20W50. En daarvoor moet je naar een automaterialenzaak zoals bijvoorbeeld de Brezan of de Oliehandel. Nog dikker is er overigens ook, bijvoorbeeld 25W70 of 40W70. Maar die hebben maar weinigen op voorraad.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2016, 08:41:59 door Dirk J »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10501 Gepost op: 03 July 2016, 12:53:38 »
Tja, die olie... tot nu toe was ik er altijd een beetje huiverig voor om zomaar zo'n smeerolie uit het Autobedarf te gebruiken. Mij is altijd op het hart gedrukt alleen te smeren met absoluut zuurvrije olie. Daarvoor had ik altijd een plastic potje van Fleischmann in m'n bakken met gereedschap staan, maar dat is, alweer, bij een verhuizing of zo verloren gegaan. Die olie had een viscositeit van ongeveer zoals warme honing.
Ooit putte ik ook wel eens uit het flaconnetje naaimachineolie van m'n ex (toen nog niet m'n ex, natuurlijk), die was iets dunner.
Sinds kort zit ik zonder een echt geschikte olie. De laatste keer dat ik heb gesmeerd was met olie die bij onze nieuwe tondeuse zat, maar die vond ik toch wel vrij dun, en met Trix-vet.
Daarom mijn vraag of die 20of50Whuppeldepup wel zuurvrij is, zo ja, da heb ik er wel een paar stuiver voor over.

Dat doet me trouwens ook denken aan dat draadje over ATF, onlangs, toen m'n auto weer eens voor de keuring moest, had ik de man er naar willen vragen, maar ben het vergeten. Niet dat ik klachten heb over slecht rijgedrag, maar je kunt de dingen maar beter voor zijn, vind ik, althans, in sommige gevallen. Soms is er niks op tegen om het er maar opaan te laten komen.
In dat draadje, wat nu toch al geruime tijd loopt, heb ik nog geen nadelen tgv het gebruik van ATF opgesomd zien worden. De scepsis, die ik aanvankelijk voelde, is de laatste tijd wel wat aan het afnemen.

Over het aanbrengen van het braampje op de wormas, zoals Ed hierboven suggereert, heb ik inderdaad ook gedacht. Dat ik eerst naar CA heb gegrepen, komt omdat ik bij een eerdere vergelijkbare poging om een tandwiel weer vast op de as te krijgen de mist in ging omdat het tandwiel barstte. Maar mocht het ding binnen de kortste keren weer losraken, dan zal ik zeker nog een poging doen. Al was het maar omdat ik nu in de geruststellende wetenschap verkeer dat reserve wormsetjes besteld zijn en eerdaags wel zullen arriveren.

Wat dan hopelijk met dezelfde zending meegeleverd wordt is nog een aantal andere kleine dingetjes, zoals een stoomfluit voor m'n 8er en een bel voor de 50 2551. De aanwezigheid van de voorhanden exemplaren was voordat ik ze vandaag uiteindelijk maar uit hun lijden verloste al enigszins dubieus, met andere woorden, ze waren al geruime tijd half afgebroken. De fluit van de 86er was dat al sinds aankoop van de lok, de bel van de 50er al jààaren.







Tja... hoe uitgebreider je lokomotievenpark, hoe uitgebreider de onderhoudswerkzaamheden.
Jerry, daar zal ik eens mee gaan beginnen, met het opmeten van de wielafstanden. Hoewel ik er nog steeds niet uit ben of het nu aan de lok ligt of aan het wissel. De 94er is de enige lok die op het wissel ontspoort (en dan alleen nog vooruitrijdend), en de lok ontspoort ook alleen maar op dat specifieke wissel.
Dus: de grote ogen opzetten om alles goed te kunnen zien en de kast met aandacht en concentratie vol open trekken. En dan maar zien of ik kan ontdekken wat, waar en hoe. Hoewel, het wat weet ik al, en het waar ook, nu nog even het hoe.

En spoor zes, niet te vergeten.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2016, 12:55:36 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10502 Gepost op: 03 July 2016, 14:52:42 »
Over zuur in de olie
Dat is de reden dat er ververst wordt(een van de )
je wilt geen zuren in je dure motor
Dus reken maar dat motor olie en ATF zuurvrij zijn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10503 Gepost op: 03 July 2016, 15:56:40 »
Oké. Dan vraag ik me af waarom er dan steeds zo op gehamerd wordt (werd). Of bestaat er wel degelijk zuurhoudende olie, afgezien van sladressing en zo?

Die Lokomotive Baureihe 94 (nog zonder eigen identiteit tot nu toe, en ook zonder bel, zoals ik zojuist ontdekte):

Volgens blad 310 van de Normen Europäischer Modellbahnen zoals opgesteld door het "Verband der Modelleisenbahner und Eisenbahnfreunde Europas (MOROP)" moet de afstand tussen de wielen bij een spoorbreedte van 16,5 mm liggen tussen min. 14,4 mm en max. 14,6 mm, idealiter dus 14,5 mm. Gemeten bij de vijfde koppelas van mijn 94er: 14,95 mm.
Maat aangepast en de lok loopt netjes door het wissel, daar waar ze eerder alsmaar door ontspoorde.



Zo. Ook alweer klaar, om maar eens de gevleugelde woorden van een ex-collega te gebruiken.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10504 Gepost op: 04 July 2016, 11:48:11 »
Mocht je dat ATF spul is willen testen,dan kan ik je indien je wil,wel helpen aan dat goedje.
Heb hier een fles/flacon staan,daarmee kan je heel dit forum onderhand voorzien van dat spul  ;D

Er viel me bij je foto's van de beide 50ers trouwens nog iets op aan die kogeltjes.
Waarom is de ene geheel glad en heeft die andere "pennetjes" aan de zijkanten ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10505 Gepost op: 04 July 2016, 12:02:43 »
Tijgernoot
als je goed kijkt zie je dat de 2e foto een kwartslag gedraaid staat
Maar wel degelijk pennetjes heeft

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10506 Gepost op: 04 July 2016, 12:04:03 »
Een blije Kniesoor  :D



 (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10507 Gepost op: 04 July 2016, 12:22:34 »
Heb ik je zo blij gemaakt Paul? Waarmee dan? Met zo'n (bijna) volle bak kolen?  ;) :)

Voor Floris even het plaatje van de vorige bladzijde, met een kleine toevoeging, als illustratie bij Jerry's (correcte) antwoord:



Ik wil onmiddellijk toegeven dat de foto niet bepaald uitblinkt qua scherpte, waardoor je dat pennetje zomaar kunt missen.

Een erg aardig aanbod overigens, van dat ATF, waar ik in principe ook best gebruik van wil maken. Maar het lijkt me van de zotte om zoiets per post te gaan regelen. Mocht ik er op korte termijn niet aan kunnen komen (ik heb nog wel een paar autowerkers in m'n netwerk), dan zouden we via Houten of zo wel eens iets kunnen regelen, denk ik. Voorlopig rijdt het circus bij mij redelijk storingsvrij. In ieder geval heel erg bedankt!

Het wordt zo stadig aan tijd dat in Lümmeln eens een beetje puin geruimd en opgebouwd wordt in plaats van gemolesteerd en verwoest:



Vandaag is daar geen tijd meer voor, maar gelukkig zitten er meer dagen in een week. En op een paar week meer of minder komt het ook niet aan, tenslotte is het hobby, en de ergste nachtmerrie -voor mij- is dat het allemaal af is.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10508 Gepost op: 04 July 2016, 12:29:22 »
Heb ik je zo blij gemaakt Paul? Waarmee dan? Met zo'n (bijna) volle bak kolen?  ;) :)

Dat hapje weg bij de voorkant van de tender  (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10509 Gepost op: 04 July 2016, 12:55:36 »
De Bahnmeisterei schijnt niet snel tevreden te zijn met dat bochtje. ::)

Groet,
Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10510 Gepost op: 04 July 2016, 13:59:05 »
Ja, ik vrees dat de diversiteit in dit draadje gaat afnemen. Regelmatig foto's van spoor 6 van het Sbf in allerlei toestanden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10511 Gepost op: 04 July 2016, 16:10:55 »
ALS DIE #@^@@SPOREN KLAAR ZIJN met de draadjes
Dan zien we weer verdere bouw van de lft matraisse fabriek en het plein en de verdere aankleding van de stad,het industrie gebied het BW en alles wat er nog rond de see moet

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10512 Gepost op: 04 July 2016, 16:37:19 »
Je kan als je meer zin hebt in landschap , lees Bw en Lümmeln zelf altijd het spoortje 6 ff buiten dienst zetten met aan elke kant een Sh2-bordje en 2 vaste remschoenen.  ;)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10513 Gepost op: 04 July 2016, 18:06:48 »
Voor Floris even het plaatje van de vorige bladzijde, met een kleine toevoeging, als illustratie bij Jerry's (correcte) antwoord:
Ik wil onmiddellijk toegeven dat de foto niet bepaald uitblinkt qua scherpte, waardoor je dat pennetje zomaar kunt missen.
inderdaad vanwege de grote kwaliteit van die foto,heb ik dat over het hoofd gezien  :-[
Een erg aardig aanbod overigens, van dat ATF, waar ik in principe ook best gebruik van wil maken.
dan zouden we via Houten of zo wel eens iets kunnen regelen, denk ik. Voorlopig rijdt het circus bij mij redelijk storingsvrij. In ieder geval heel erg bedankt!

Kunnen we best regelen hoor,is zien wanneer we beide in de gelegenheid zijn/iets nodig hebben van de welbekende beurs,dan zorg ik wel voor wat van dat spul.
Indien je t leuk vind,wil ik het ook best een keer komen brengen,kan ik is zien wat er zich allemaal afspeelt in en rond dat dorp waar een vreemde vogel sporen probeert te leggen,lijkt me ook leuk  (y)
(graag gedaan trouwens  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10514 Gepost op: 04 July 2016, 19:39:06 »
Ja, ik vrees dat de diversiteit in dit draadje gaat afnemen. Regelmatig foto's van spoor 6 van het Sbf in allerlei toestanden.

Groet,

Gerard van der Sel.

Tja dat heet Dejavue of zo.... 8) en ach so verpass ich auch weniger.

Gr. Joke