Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:27:57
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 18:23:11
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 18:05:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 18:03:56
Line-up foto's van modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 17:55:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:53:15
Mijn geweatherde modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 17:39:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ronald69
Vandaag
om 17:00:30
Station Roodeschool
door
pfb
Vandaag
om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 16:19:44
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Michaël dB
Vandaag
om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:47:07
Frans loodsje et cetera
door
Huup
Vandaag
om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:32:25
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Noordernet
Vandaag
om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
Vandaag
om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan
door
cor_b
Vandaag
om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
1417
1418
1419
1420
1421
1422
1423
1424
1425
1426
1427
1428
1429
1430
1431
1432
1433
1434
1435
1436
1437
1438
1439
1440
1441
1442
Vorige
-
Volgende
-
1
...
697
698
[
699
]
700
701
...
1442
Omlaag
Auteur
Topic: Projekt 083-338 (gelezen 3632590 keer)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10470 Gepost op:
30 June 2016, 21:04:08 »
Euhm... even denken, nu gaan er twee bijna gelijke zaken door elkaar lopen, de lok BR 86 en de vijftiger.
Eerst even de 86er. Die is vanmorgen onderhanden geweest en de punten zoals door Karst voorgesteld uitgevoerd. Je kunt je misschien voorstellen, dat ik best in m'n nopjes was toen ik tijdens de eerste de beste proefrit merkte dat het geluidsniveau aanmerkelijk was afgenomen. Het is nog niet helemaal 100% dat wat ik wilde, maar toch ben ik wel aardig tevreden.
Het geluid wat nu nog rest is duidelijk niet mechanisch van aard, en ik denk dat Reinout wel eens goed zou kunnen zitten met z'n suggestie dat het aan de decoder zou kunnen liggen. Het is meer een pulserend 'gezoem' dan 'geratel' van tandwielen.
Tzt maar eens iets van een LoPi inbouwen, als ik weer zo'n ding tegenkom.
Dan de vijftiger: per peebee (afzender is een bekende (oa) onderdelenleverancier uit Emmen die toevallig dezelfde afkorting gebruikt als voor de TransEuropaExpres gangbaar was/is, maar wiens naam ik verder niet zal noemen om elk risico te mijden dat mij verweten kan worden reclame te maken) kreeg ik van Erwin de tip dat het piepen wel eens door een scheef motoraslager veroorzaakt zou kunnen worden. Goeie tip, dat ga ik zeker meenemen in het diagnosticerend onderzoek.
Verder was er nog de vraag of het piepgeluid zich alleen voordoet als de lok vooruit rijdt, of alleen achteruit of beide.
Ik heb zojuist de lok een paar meter laten rijden en tot mijn grote verbazing is de piep weg.
Schiet mij maar lek.
Maar ik laat me niet door één gat vangen, dit gaat tot boven de onderste steen onderzocht worden, dat staat op een briefje.
U hoort hier nog wel van.
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10475
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10471 Gepost op:
30 June 2016, 21:08:33 »
Het inbouwen van een LoPi gaat zeker soelaas bieden. Ik heb laast een tweetal locs (BR38 en BR65) gekocht met een Lenz Silver er ingebouwd door de vorige eigenaar. Op enige snelheid loopt de motor dan mooi rond, maar op lage snelheden is er een soort van kraken te horen. Dat wordt minder als je motortype 3 of 5 kiest.
Grtzz,
Karst
Gelogd
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10472 Gepost op:
30 June 2016, 21:15:06 »
Ook de herhalingsfrequentie wil wel eens een hoop motor geluid maken.. Deze wat omlaag of juist omhoog schroeven wil nog wel eens helpen (zeer aan te bevelen bij uhlenbrock decoders)
Gelogd
groeten,
Auke
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10473 Gepost op:
01 July 2016, 10:49:02 »
Zo, na het voetballen gisteravond kwam het er niet meer van, maar ik wilde nog even ingaan op de reactie van Sander:
Citaat
...de metalen pennen die de schuifbeweging vasthouden aan de kunststof wielen op ten duur slijten.
Dat die pennen op den duur slijten neem ik direct wel aan, alleen vraag ik me af waar jij die kunststof wielen vandaan haalt? De wielen van mijn 86er zijn toch echt van metaal...
Van de problemen die jij omschrijft heb ik overigens (nog) niks gemerkt, maar dat zegt (nog) niks omdat de lok bij mij (nog) niet zo gek veel heeft gereden. Leuk hè? Drie keer nog tussen haakjes.
@Karst: zodra een zekere snelheid wordt bereikt, neemt "de herrie" inderdaad af, je omschrijving "kraken" vind ik wel een toepasselijke.
Overigens, ik schreef over het inbouwen van een (ESU) LoPi, maar de beste ervaringen i.c.m. een Fleischmann (rond)motor heb ik met decoders van ZIMO. Maar dat is inmiddels weer enige tijd geleden, er kan intussen zeker wel enige evolutie hebben plaatsgevonden.
@Auke: het zal ongetwijfeld aan mezelf liggen, maar ik kan niet zo erg goed overweg met Uhlenbrock-decoders. De decoders die ik in m'n carrière heb opgeblazen waren alle, op één of twee ESU's na, van dat merk.
De kans dat er een Uhlenbrock in de 86er komt te liggen is dus vrij klein.
«
Laatst bewerkt op: 01 July 2016, 10:58:24 door 44. Reden: nog wel
»
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10474 Gepost op:
01 July 2016, 10:56:56 »
50 2551: gek genoeg heb ik ook vandaag, na de lok verschillende rondjes te hebben laten rijden, zowel voor- als achteruit en ook gedraaid, geen piep meer gehoord. Heel merkwaardig.
Daartegenover staat dat er nu een soort 'geratel' optreedt als de lok door een wat scherpere bocht gaat. Achteruit rijdend klinkt het luider dan vooruit. Net alsof de cardan ergens tegenaan komt of zo. Maar hoe ik ook kijk, ik kan nergens iets dergelijks ontdekken...
*Zucht*... er is ook altijd wel wat...
En eigenlijk wilde ik met spoor zes aan de gang.
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10475
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10475 Gepost op:
01 July 2016, 11:03:33 »
Zit in de tandwielkast waar de worm van de cardan zit. Die heeft speling en 'rammelt' heen en weer.
Hebben mijn "NL" 50-gers ook
Heb het tot op heden nog niet helemaal weg kunnen krijgen
Grtzz,
Karst
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10476 Gepost op:
01 July 2016, 11:22:32 »
Hm... dat klinkt niet erg bemoedigend...
Het gekke is, dat de lok toch al wel redelijk veel gereden heeft zonder dat dit geluid te horen was (modelebaan vereniging, proefbaantje op de vloer), ik hoor die ratel nog maar net voor 't eerst.
Zou er verband zijn met slijtage? Dan zou vervanging van onderdelen het probleem op kunnen lossen...
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10475
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10477 Gepost op:
01 July 2016, 11:26:32 »
Die van mij is nagelneu....
Gelogd
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2106
MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10478 Gepost op:
01 July 2016, 11:35:06 »
Ik kan meepraten over het piepen van de Roco 50ers. Ik heb er 1 met ZIMO-geluidsdecoder en in een scherpe bocht (lees Roco R3) naar links en alleen vooruit piept de cardan tussen de lok en de tender.
Dit doet me denken aan een opmerking die ik ergens had gelezen
"De overbrengings-ratio tussen motor en lokwielen(via cardan) en tussen motor en tenderassen is niet gelijk. De lokassen draaien een fractie sneller. Dit kan leiden tot overmatige slijtage aan de overbrenging in de lok zelf alsmede aan de antislipbanden van de lokassen"
. Of dit waar is, durf ik zeer te betwijfelen.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10479 Gepost op:
01 July 2016, 11:37:37 »
kt...
Vreemd... als die van jou het nu al doet, waarom dan die van mij pas na zo lange tijd?
En waarom hebben m'n twee andere 50ers (eentje bijna net zo oud, de andere een jaar of twee) er da geen last van?
Ik denk dat ik gewoon maar eens ga kijken wat het oplevert als ik worm en eventueel tandwielen vervang.
@Sander: dat heb ik ook gelezen, ooit. Ik heb daar verder nooit bij stilgestaan, en ook nooit iets van de genoemde problemen gemerkt, tot op heden natuurlijk, vooropgesteld dat de oorzaak in die richting gezocht moet worden.
Gelogd
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10480 Gepost op:
01 July 2016, 11:46:21 »
Dan is meten van de diameter van de tandwielen genoeg om dat uit te sluiten (of niet)
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10481 Gepost op:
01 July 2016, 12:51:26 »
Nou, het fijne weet ik er niet van, hoe je dat uit zou moeten rekenen en zo, maar met alleen de diameter ben je er niet, Jerry. Het heeft ook te maken met wat men, als ik me niet vergis, de 'module' van de tandwielen en wormen noemt.
Ik zie niet zoveel slijtage, maar dat hoeft niks te zeggen.
Van speling is ook niet veel te merken, alleen in langsrichting kan de worm een paar tienden van een millimeter verschuiven.
Maar ook hier geldt: dat wat met het blote oog al dan niet te zien is, is niet maatgevend.
Ik vraag me af hoe de kwaliteiten (trekkracht, rijgedrag) van de lok zouden worden beïnvloed als ik de worm zou verwijderen, zodat aandrijving alleen nog op de twee tenderassen plaatsvindt. Misschien de moeite waard om dat eens uit te proberen.
Maar ondertussen....:
Gelogd
Sicco Jan
Offline
Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10482 Gepost op:
01 July 2016, 12:53:50 »
Iets preciezer: je moet de tanding (uitgedrukt in z) en steekdiameter van de tandwielen controleren. De verhouding tussen deze twee heet de modulus of module
module
. Maar ook de diameter van de wielen. Want het kan aan de aandrijfzijde perfect zijn, met een iets andere diameter van de wielen op het loopvlak dan bedoeld draait het geheel toch niet mooi rond. Nou denk ik wel dat onze modeltreintjes mechanische wondertjes, maar zal het hierop echt stuk lopen? Ik geloof toch echt dat de aandrijfzijde goed ontworpen is. Als dat niet zo is dan mag je de hele aandrijflijn wel bij het grofvuil zetten en een nieuw inbouwen.
Overigens is de vierwielaandrijving van sommige auto's ook gevoelig voor dit soort fenomeen. In krappe bochten is de boogstraal zoveel kleiner ( een 6 meter in de omtrek van de keerlus verschil tussen binnen- en buitenwiel) dat de versnellingbak kan gaan knarsen. Het is zelfs zo dat je hierom ook alle vier de wielen tegelijk moet vervangen. 1mm verschil in profiel kan al teveel zijn (althans tot onrustig rijden lijden) Mitsubishi heeft daar meen ik last van, maar ik zeg dit puur uit mijn hoofd. In dat geval dus vaker de banden voor-achter omzetten om gelijkmatig te laten slijten. Heb je niet gewoon te krappe bogen in je kamertje van 2x3? Of versleten wieltjes op de loks? :duik:
Groet, Sicco Jan
«
Laatst bewerkt op: 01 July 2016, 13:13:33 door Sicco Jan. Reden: Ik heb het maar even opgezocht, hoe dat nou ook alweer precies zat met tandwielen. Wormwielen en scheve tanden liggen ingewikkelder meen ik,
»
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10483 Gepost op:
01 July 2016, 13:33:29 »
Inderdaad, de doorsnede van de (aangedreven) wielen speelt ook een rol. De wielen van de lok hebben een grotere diameter (X) dan die van de tender (Y). De worm/tandwiel-overbrenging zal dat verschil tussen (X) en (Y) moeten opheffen, zodat beide in dezelfde hoeveelheid tijd dezelfde afstand afleggen.
Bij auto's heb je dan een apparaat als het differentieel om dit soort problemen op te lossen (afstand binnenbocht is kleiner dan de afstand buitenbocht), maar het lijkt me wat lastig om voor zoiets in een H0-lok nog wat ruimte te vinden.
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10484 Gepost op:
01 July 2016, 13:42:48 »
Is ook niet nodig. Daarvoor zijn de loopvlakken schuin uitgevoerd (bij een nieuwe loc
). De buiten diameter is kleiner als de diameter bij de flens.
Dit heft het verschil in afstand op en zorgt er tevens voor dat een trein bij het doorlopen van een bocht terug naar het "midden" geduwd wordt.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
1417
1418
1419
1420
1421
1422
1423
1424
1425
1426
1427
1428
1429
1430
1431
1432
1433
1434
1435
1436
1437
1438
1439
1440
1441
1442
Vorige
-
Volgende
-
1
...
697
698
[
699
]
700
701
...
1442
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338