Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:27:57
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 18:23:11
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 18:05:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:03:56
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:53:15
Mijn geweatherde modellen door Martijn193
Vandaag om 17:39:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 17:00:30
Station Roodeschool door pfb
Vandaag om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3632590 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10470 Gepost op: 30 June 2016, 21:04:08 »
Euhm... even denken, nu gaan er twee bijna gelijke zaken door elkaar lopen, de lok BR 86 en de vijftiger.

Eerst even de 86er. Die is vanmorgen onderhanden geweest en de punten zoals door Karst voorgesteld uitgevoerd. Je kunt je misschien voorstellen, dat ik best in m'n nopjes was toen ik tijdens de eerste de beste proefrit merkte dat het geluidsniveau aanmerkelijk was afgenomen. Het is nog niet helemaal 100% dat wat ik wilde, maar toch ben ik wel aardig tevreden.
Het geluid wat nu nog rest is duidelijk niet mechanisch van aard, en ik denk dat Reinout wel eens goed zou kunnen zitten met z'n suggestie dat het aan de decoder zou kunnen liggen. Het is meer een pulserend 'gezoem' dan 'geratel' van tandwielen.
Tzt maar eens iets van een LoPi inbouwen, als ik weer zo'n ding tegenkom.

Dan de vijftiger: per peebee (afzender is een bekende (oa) onderdelenleverancier uit Emmen die toevallig dezelfde afkorting gebruikt als voor de TransEuropaExpres gangbaar was/is, maar wiens naam ik verder niet zal noemen om elk risico te mijden dat mij verweten kan worden reclame te maken) kreeg ik van Erwin de tip dat het piepen wel eens door een scheef motoraslager veroorzaakt zou kunnen worden. Goeie tip, dat ga ik zeker meenemen in het diagnosticerend onderzoek.
Verder was er nog de vraag of het piepgeluid zich alleen voordoet als de lok vooruit rijdt, of alleen achteruit of beide.

Ik heb zojuist de lok een paar meter laten rijden en tot mijn grote verbazing is de piep weg.   
Schiet mij maar lek.

Maar ik laat me niet door één gat vangen, dit gaat tot boven de onderste steen onderzocht worden, dat staat op een briefje.

U hoort hier nog wel van.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10471 Gepost op: 30 June 2016, 21:08:33 »
Het inbouwen van een LoPi gaat zeker soelaas bieden. Ik heb laast een tweetal locs (BR38 en BR65) gekocht met een Lenz Silver er ingebouwd door de vorige eigenaar. Op enige snelheid loopt de motor dan mooi rond, maar op lage snelheden is er een soort van kraken te horen. Dat wordt minder als je motortype 3 of 5 kiest.

Grtzz,

Karst

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10472 Gepost op: 30 June 2016, 21:15:06 »
Ook de herhalingsfrequentie wil wel eens een hoop motor geluid maken.. Deze wat omlaag of juist omhoog schroeven wil nog wel eens helpen (zeer aan te bevelen bij uhlenbrock decoders)
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10473 Gepost op: 01 July 2016, 10:49:02 »
Zo, na het voetballen gisteravond kwam het er niet meer van, maar ik wilde nog even ingaan op de reactie van Sander:

Citaat
...de metalen pennen die de schuifbeweging vasthouden aan de kunststof wielen op ten duur slijten.

Dat die pennen op den duur slijten neem ik direct wel aan, alleen vraag ik me af waar jij die kunststof wielen vandaan haalt? De wielen van mijn 86er zijn toch echt van metaal...
Van de problemen die jij omschrijft heb ik overigens (nog) niks gemerkt, maar dat zegt (nog) niks omdat de lok bij mij (nog) niet zo gek veel heeft gereden. Leuk hè? Drie keer nog tussen haakjes.  :D ;)

@Karst: zodra een zekere snelheid wordt bereikt, neemt "de herrie" inderdaad af, je omschrijving "kraken" vind ik wel een toepasselijke.
Overigens, ik schreef over het inbouwen van een (ESU) LoPi, maar de beste ervaringen i.c.m. een Fleischmann (rond)motor heb ik met decoders van ZIMO. Maar dat is inmiddels weer enige tijd geleden, er kan intussen zeker wel enige evolutie hebben plaatsgevonden.

@Auke: het zal ongetwijfeld aan mezelf liggen, maar ik kan niet zo erg goed overweg met Uhlenbrock-decoders. De decoders die ik in m'n carrière heb opgeblazen waren alle, op één of twee ESU's na, van dat merk.
De kans dat er een Uhlenbrock in de 86er komt te liggen is dus vrij klein.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2016, 10:58:24 door 44. Reden: nog wel »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10474 Gepost op: 01 July 2016, 10:56:56 »
50 2551: gek genoeg heb ik ook vandaag, na de lok verschillende rondjes te hebben laten rijden, zowel voor- als achteruit en ook gedraaid, geen piep meer gehoord. Heel merkwaardig.



Daartegenover staat dat er nu een soort 'geratel' optreedt als de lok door een wat scherpere bocht gaat. Achteruit rijdend klinkt het luider dan vooruit. Net alsof de cardan ergens tegenaan komt of zo. Maar hoe ik ook kijk, ik kan nergens iets dergelijks ontdekken...



*Zucht*... er is ook altijd wel wat...
En eigenlijk wilde ik met spoor zes aan de gang.  >:(

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10475 Gepost op: 01 July 2016, 11:03:33 »
Zit in de tandwielkast waar de worm van de cardan zit. Die heeft speling en 'rammelt' heen en weer.

Hebben mijn "NL" 50-gers ook :( Heb het tot op heden nog niet helemaal weg kunnen krijgen :'(

Grtzz,

Karst

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10476 Gepost op: 01 July 2016, 11:22:32 »
Hm... dat klinkt niet erg bemoedigend...
Het gekke is, dat de lok toch al wel redelijk veel gereden heeft zonder dat dit geluid te horen was (modelebaan vereniging, proefbaantje op de vloer), ik hoor die ratel nog maar net voor 't eerst.
Zou er verband zijn met slijtage? Dan zou vervanging van onderdelen het probleem op kunnen lossen...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10477 Gepost op: 01 July 2016, 11:26:32 »
Die van mij is nagelneu....

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10478 Gepost op: 01 July 2016, 11:35:06 »
Ik kan meepraten over het piepen van de Roco 50ers. Ik heb er 1 met ZIMO-geluidsdecoder en in een scherpe bocht (lees Roco R3) naar links en alleen vooruit piept de cardan tussen de lok en de tender.

Dit doet me denken aan een opmerking die ik ergens had gelezen "De overbrengings-ratio tussen motor en lokwielen(via cardan) en tussen motor en tenderassen is niet gelijk. De lokassen draaien een fractie sneller. Dit kan leiden tot overmatige slijtage aan de overbrenging in de lok zelf alsmede aan de antislipbanden van de lokassen". Of dit waar is, durf ik zeer te betwijfelen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10479 Gepost op: 01 July 2016, 11:37:37 »
kt...

Vreemd... als die van jou het nu al doet, waarom dan die van mij pas na zo lange tijd?
En waarom hebben m'n twee andere 50ers (eentje bijna net zo oud, de andere een jaar of twee) er da geen last van?

Ik denk dat ik gewoon maar eens ga kijken wat het oplevert als ik worm en eventueel tandwielen vervang.

@Sander: dat heb ik ook gelezen, ooit. Ik heb daar verder nooit bij stilgestaan, en ook nooit iets van de genoemde problemen gemerkt, tot op heden natuurlijk, vooropgesteld dat de oorzaak in die richting gezocht moet worden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10480 Gepost op: 01 July 2016, 11:46:21 »
Dan is meten van de diameter van de tandwielen genoeg om dat uit te sluiten (of niet)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10481 Gepost op: 01 July 2016, 12:51:26 »
Nou, het fijne weet ik er niet van, hoe je dat uit zou moeten rekenen en zo, maar met alleen de diameter ben je er niet, Jerry. Het heeft ook te maken met wat men, als ik me niet vergis, de 'module' van de tandwielen en wormen noemt.



Ik zie niet zoveel slijtage, maar dat hoeft niks te zeggen.
Van speling is ook niet veel te merken, alleen in langsrichting kan de worm een paar tienden van een millimeter verschuiven.
Maar ook hier geldt: dat wat met het blote oog al dan niet te zien is, is niet maatgevend.

Ik vraag me af hoe de kwaliteiten (trekkracht, rijgedrag)  van de lok zouden worden beïnvloed als ik de worm zou verwijderen, zodat aandrijving alleen nog op de twee tenderassen plaatsvindt. Misschien de moeite waard om dat eens uit te proberen.

Maar ondertussen....:


Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10482 Gepost op: 01 July 2016, 12:53:50 »
Iets preciezer: je moet de tanding (uitgedrukt in z) en steekdiameter van de tandwielen controleren. De verhouding tussen deze twee heet de modulus of modulemodule. Maar ook de diameter van de wielen. Want het kan aan de aandrijfzijde perfect zijn, met een iets andere diameter van de wielen op het loopvlak dan bedoeld draait het geheel toch niet mooi rond. Nou denk ik wel dat onze modeltreintjes mechanische wondertjes, maar zal het hierop echt stuk lopen? Ik geloof toch echt dat de aandrijfzijde goed ontworpen is. Als dat niet zo is dan mag je de hele aandrijflijn wel bij het grofvuil zetten en een nieuw inbouwen.

Overigens is de vierwielaandrijving van sommige auto's ook gevoelig voor dit soort fenomeen. In krappe bochten is de boogstraal zoveel kleiner ( een 6 meter in de omtrek van de keerlus verschil tussen binnen- en buitenwiel) dat de versnellingbak kan gaan knarsen. Het is zelfs zo dat je hierom ook alle vier de wielen tegelijk moet vervangen. 1mm verschil in profiel kan al teveel zijn (althans tot onrustig rijden lijden) Mitsubishi heeft daar meen ik last van, maar ik zeg dit puur uit mijn hoofd. In dat geval dus vaker de banden voor-achter omzetten om gelijkmatig te laten slijten. Heb je niet gewoon te krappe bogen in je kamertje van 2x3? Of versleten wieltjes op de loks? :duik:

Groet, Sicco Jan
« Laatst bewerkt op: 01 July 2016, 13:13:33 door Sicco Jan. Reden: Ik heb het maar even opgezocht, hoe dat nou ook alweer precies zat met tandwielen. Wormwielen en scheve tanden liggen ingewikkelder meen ik, »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10483 Gepost op: 01 July 2016, 13:33:29 »
Inderdaad, de doorsnede van de (aangedreven) wielen speelt ook een rol. De wielen van de lok hebben een grotere diameter (X) dan die van de tender (Y). De worm/tandwiel-overbrenging zal dat verschil tussen (X) en (Y) moeten opheffen, zodat beide in dezelfde hoeveelheid tijd dezelfde afstand afleggen.
Bij auto's heb je dan een apparaat als het differentieel om dit soort problemen op te lossen (afstand binnenbocht is kleiner dan de afstand buitenbocht), maar het lijkt me wat lastig om voor zoiets in een H0-lok nog wat ruimte te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10484 Gepost op: 01 July 2016, 13:42:48 »
Is ook niet nodig. Daarvoor zijn de loopvlakken schuin uitgevoerd (bij een nieuwe loc  ;D). De buiten diameter is kleiner als de diameter bij de flens.
Dit heft het verschil in afstand op en zorgt er tevens voor dat een trein bij het doorlopen van een bocht terug naar het "midden" geduwd wordt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.