Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3639661 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9825 Gepost op: 05 April 2016, 16:50:35 »
Hmwhmm... die A zegt moet ook B zeggen.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9826 Gepost op: 05 April 2016, 17:40:47 »
En weer fout geparkeerd  ;D
Waar is  :police: als je m nodig hebt   ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9827 Gepost op: 05 April 2016, 18:15:14 »
bon maakt niet uit, er zit toch (nog) geen kentekenplaat op  :P
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9828 Gepost op: 05 April 2016, 21:03:29 »
Het plein (Barbararossaplatz) is geïnspireerd op een echt bestaand plein. Weliswaar is het echte plein rond een kerk gelegen en staat er in Lümmeln (tot nu toe) alleen maar een kioskje op, maar toch.
En in mijn tijd kon je op dat plein gewoon parkeren.



Tenzij het marktdag was. Of als er kermis was.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9829 Gepost op: 05 April 2016, 21:20:48 »
In een ander, kort geleden gestart draadje, gaat het over TEE-rijtuigen van Lima. Daar heb ik ook en koppeltje van, namelijk een Speisewagen en een Barwagen.
Samen met twee AvÜm's van Roco vormen ze een TEE-trein, als tractie kan ik kiezen tussen een 112, E03 en 103, als ik tenminste in de kleur wil blijven. Zowel de 112 als de 103 zijn onvervalst Ep.IV, de 112 vanwege de opschriften en de 103 vanwege het feit dat deze serie pas begin jaren zeventig op de rails kwam.

Maar goed, ik wilde het even over die twee Lima's hebben. Mooie rijtuigen, en ik ben er dan ook wel wijs mee. Toch roepen ze bij mij wat vragen op, want ik kan ze nog maar steeds niet erg goed plaatsen. Beide zijn voorzien van opschriften volgens Ep.III, en dat vind ik maar moeilijk te rijmen met het feit dat de restauratiewagen (min of meer) identiek is met de Kakadu, en die was, als ik het wel heb, af fabriek voorzien van Ep.IV opschriften, oftewel "computernummers". Waarom deze dan niet?
Verder hebben beide rijtuigen een zgn "Steildach", eveneens een kenmerk voor Ep.IV, hoewel de Kakadu ook zo'n Steildach heeft, en die kwam nog tijdens Ep.III op de rails.





De keren dat ik pogingen heb ondernomen om in deze helderheid te krijgen zijn niet op één hand te tellen, maar zekerheid heb ik nog steeds niet echt. Zijn die Lima's nu voorzien van correcte opschriften of niet?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9830 Gepost op: 05 April 2016, 22:10:14 »
Oja, zou ik bijna vergeten, de 41 351. Stukje bij beetje wordt de ketel opgetuigd:


Sandstreudüsen en handgreepjes aan de zanddom


Treklijnen naar de veiligheden

Nu is de beurt aan de stoomfluit en de stelstang om die te bedienen, maar dat vergt eerst nog enige studie om erachter te komen hoe dat precies zit. Want het beeldmateriaal wat Weinert meelevert is niet van al te hoge kwaliteit:



Het plaatje hebben ze uit het boekje "Die Baureihe 41" van Peter Konzelmann, uitgegeven door EK-Verlag, 1979 (3e druk). Nu heb ik dat boekje ook, dus ik kan het plaatje ook in een betere kwaliteit bekijken. En er zit ook een mooie strakke tekening in (helaas alleen van de machinistenzijde):



En dan natuurlijk nog de nodige overige literatuur, zoals de EJ-Spezial over de BR 41, de EJ-uitgaves over de techniek en de functioneringswijze van de stoomlok, etcetera. Het gaat misschien allemaal niet zo snel, maar uiteindelijk komen we er wel.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9831 Gepost op: 06 April 2016, 09:12:07 »
Jan,

De naamgeving van de restauratie en barrijtuigen geven al een indicatie. Ze heten WR4üm-64 en ARDüm-64. Het serienummer geeft het jaar van bestelling aan: 1964. Geleverd in 1965 waren ze deel van de nieuwe vorm voor rijtuigen in de hogere klasse, dus 27,5m lengte ipv 26,4, steildaken, etc. Nu is 65 randje Ep IV (voor goederenwagens waren toen al de UIC opschriften ingevoerd), dus de wagens hebben van 65 tot 68 zo gereden. Ik heb ook nog precies zo'n setje staan, maar passen niet in mijn tijdperk 4, dus als iemand ze wil..

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9832 Gepost op: 06 April 2016, 10:41:36 »
Citaat van: Falkenberg
...dus de wagens hebben van 65 tot 68 zo gereden.

Ongetwijfeld. Lima zal dat pre-computernummer ook niet uit z'n duim gezogen hebben. Toch blijf ik het wat vreemd vinden dat de Kakadu (ARmh217) van geboorte af aan met EDV-nummer heeft gereden en de vrijwel identieke WR4üm niet. Ik blijf er maar van uit gaan dat het klopt en de wagens met veel plezier inzetten.

Overigens, één WR + één ARD lijkt me wel genoeg, maar bedankt voor je aanbod  :D
Iemand?

Een Apüm zou nog wel een leuke aanvulling zijn (maar dan wel met Runddach, geen steildak). Die kom ik vast ooit nog wel eens ergens tegen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9833 Gepost op: 06 April 2016, 11:21:19 »
De ARüm werden een jaar later geleverd, toen de UIC opschriften al meer gemeengoed waren. Kans bestaat dat toen de keuze is gemaakt alvast de nummers er op te plakken. Bij de WR en de ARD was het net een jaartje eerder.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9834 Gepost op: 06 April 2016, 11:27:19 »
Kijk, dan zit 'm daar de crux. Ik heb maar in m'n hoofd dat de ARüm ouder was dan de WR, en dat is dus niet zo.
Hoe vast kun je soms zitten in bepaalde ideeën.

Dank voor de opheldering!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9835 Gepost op: 06 April 2016, 11:31:44 »
Roco heeft onder catnr. 45902 en 45903 twee verschillende sets van deze rijtuigen in deze kleurstelling voor tijdperk III uitgebracht. Lang geleden heb ik ze eens op de plaat gezet op m'n baan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28905.msg747662.html#msg747662

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9836 Gepost op: 06 April 2016, 15:11:29 »
Ha Ruud! Ja, klopt. Roco heeft meerdere keren dat soort wagens (in TEE-kleuren) aangeboden, zowel in 1 : 100 als in 1 : 87. Om de één of andere reden heb ik ze aan mij voorbij laten gaan - misschien wel omdat ik ze van Lima had. Hoewel, dat waren er oorspronkelijk ook vier (vier losse, geen set), maar de Av en de Ap heb ik ooit verkocht omdat, volgens mij, in elk geval die wagens in Ep.III nog geen Steildach hadden. Waar ik nu overigens niet meer zo zeker van ben, maar aangezien de rijtuigen allang een andere eigenaar hebben gevonden, is dat voor mij ook niet meer zo relevant.




ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9837 Gepost op: 06 April 2016, 16:26:35 »
Gekeutel op de 0,3 mm:


Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9838 Gepost op: 06 April 2016, 17:02:21 »
Ha Ruud! Ja, klopt. Roco heeft meerdere keren dat soort wagens (in TEE-kleuren) aangeboden, zowel in 1 : 100 als in 1 : 87. Om de één of andere reden heb ik ze aan mij voorbij laten gaan - misschien wel omdat ik ze van Lima had. Hoewel, dat waren er oorspronkelijk ook vier (vier losse, geen set), maar de Av en de Ap heb ik ooit verkocht omdat, volgens mij, in elk geval die wagens in Ep.III nog geen Steildach hadden. Waar ik nu overigens niet meer zo zeker van ben, maar aangezien de rijtuigen allang een andere eigenaar hebben gevonden, is dat voor mij ook niet meer zo relevant.

Dit staat op de Wikipedia over de Duitse TEE/IC-wagens: (https://de.wikipedia.org/wiki/TEE/IC-Wagen_(DB))

Zum Jahresfahrplan 1965 wurden weitere F-Züge aufgewertet und in TEE-Züge umgewandelt (z.B. „Blauer Enzian“). Der TEE „Helvetia“ wurde von Triebzügen der Baureihe VT 11.5 auf einen Lok-Wagen-Zug umgestellt. Dafür mussten weitere Wagen angeschafft werden. Diese unterscheiden sich von den vorangegangenen durch das nun zur Ausführung gekommene Steildach (bei den Sitzwagen erst ab dem Jahr 1967). Das bedeutet, die Wagendächer waren bis zum Wagenende gerade durchgezogen. Sonst glichen die Wagen einander. Bis 1975 wurden 266 Avmz111 und 99 Apmz121 gebaut. Bereits kurz nach Indienststellung ging je ein Avmz111 und ein Apmz121 unfallbedingt verloren. Einige Avmz111 der letzten Serie hatten Schwenkschiebetüren, die allerdings in den 1990er Jahren durch die normalen Drehfalttüren ersetzt wurden.

Dus de Av- en Ap-wagens zijn inderdaad een net wel/net niet-gevalletje...


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9839 Gepost op: 06 April 2016, 17:13:06 »
Dank voor de info cq de link. Conclusie: ik heb gewoon niet goed genoeg gezocht.

Gister in Lümmeln gespot, een Zwitser:



Alweer eentje van BP.  :o