Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
  

Auteur Topic: Treinverkeer in Schwarzburg  (gelezen 575275 keer)

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1620 Gepost op: 15 September 2012, 19:01:47 »
 (y)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1621 Gepost op: 15 September 2012, 19:57:40 »
Plan K, versie 1958-1966, in Schwarzburg:


DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1622 Gepost op: 15 September 2012, 20:38:03 »
Ruud. Heb ik de Trix Senator gemist of zit die nog in de pipeline?
Ik ben erg benieuwd naar deze trein.

Groet Peter,

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1623 Gepost op: 15 September 2012, 21:14:55 »
Peter,

Door bijzondere omstandigheden is het hier de afgelopen weken anders gelopen dan normaal. Hierdoor is het fotograferen van de Trix Senator erbij in geschoten. Maar hij komt binnenkort op de plaat.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1624 Gepost op: 15 September 2012, 22:06:34 »
Mooi die plan K, Ruud! (y)
Wel even wennen om Nederlands materieel te zien op jouw baan :P

Ik baal er nog steeds van dat mijne beschadigd waren :-\
Hopelijk vis ik nu niet achter het net..

Greets Johan


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1625 Gepost op: 15 September 2012, 22:26:51 »
Ik moet er zelf ook een beetje aan wennen ;D. Om te beginnen wil ik deze internationale treinsamenstelling nabootsen: http://nh-finescale.nl/bnls-images/D68%201962%20Riviera%20Express.jpg.
Daar heb ik wel wat Nederlands materieel voor nodig. De meeste wagons hiervoor zijn nog wel te bemachtigen. Gelukkig mag er bij Schwarzburg een Duitse E10 voor ;D.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 15 September 2012, 22:28:45 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1626 Gepost op: 15 September 2012, 22:35:38 »
Wat een leuke, diverse samenstelling! (y) Is de Plan K nu de eerste aanwinst?
Of heb je al meerdere wagons?

Ben benieuwd hoe het straks zal ogen op de sporen van Schwarzburg ;D

Greets Johan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1627 Gepost op: 15 September 2012, 23:44:47 »
Nee, ik heb een tijdje geleden in Houten al een stelletje rijtuigen plan D gekocht, want die reden ook internationaal, maar niet in deze treinsamenstelling. Vanmiddag samen met de plan K meteen een stalen D gekocht. De Italiaanse wagen van ACME staat in bestelling, de plan N van Heris ook en op de CIWL-wagon van LS Models zit ik al een tijdje te wachten. Daar kan trouwens wel een andere CIWL-wagen van LS Models voor ingezet worden uit m'n verzameling.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1628 Gepost op: 15 September 2012, 23:55:24 »
mooie samenstelling
er reden ook auto treinen die kant op
maar de verzameling
moet je niet bijna steeds naar de shure gard ;D

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1629 Gepost op: 16 September 2012, 10:57:41 »
Nee hoor, ik heb een aardig huis met lekker veel ruimte en ga uit van het SKI-standpunt (Spending the Kids Inheretence) ;D

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1630 Gepost op: 16 September 2012, 12:08:47 »
ik was vrijdag even bij de lts
daar zag ik herris en riva rossi staan(was nooit opgevallen)
toen zag ik dat hij ook jouef kon leveren
in de folder stonden een paar mooie italiaanse rijtuigen
evenals de oudere uitvoering(en) van ciwl
kijk dar ook eens naar
komen volgens mij uit een fabriek

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1631 Gepost op: 16 September 2012, 12:18:32 »
Wat bedoel je met de 'lts'?
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1632 Gepost op: 16 September 2012, 12:22:29 »
local train shop

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1633 Gepost op: 17 September 2012, 14:21:22 »
Op 28 mei 1967 werd onder de naam ‘Rembrandt’ een snelle treinverbinding ingesteld tussen München en Amsterdam, een traject van 884 kilometer. De loc en de wagons waren gebouwd voor  200 km per uur, al was 160 km in de praktijk de maximale snelheid. Als wagons werden de in 1964 ge/verbouwde crème-rode TEE- rijtuigen ingezet. De trein bestond minimaal uit een Ap (Großraumwagen met middengang), een Av (coupérijtuig) en een Wr (restauratierijtuig) van de DSG. Drie of vier Av’s waren gebruikelijker toen de verbinding populair werd. De trein was voorzien van een bar, treintelefoon en werkcoupés voor zakenlieden.
Als trekkracht werd een E 1012 gebruikt. De E 10’s hadden rond 1962-1963 een nieuwe vorm gekregen. Van de vierkante voorzijde was men overgestapt op de meer gestroomlijnde Bügelfalte-vorm (‘strijkvouw’-vorm). Bovendien verbouwde men een aantal locs zodanig dat ze hogere snelheden konden behalen en toch rustiger liepen. De locs die in sneltreinen werden ingezet, kregen de TEE-kleuren, net als de rijtuigen. Als nummering werd gekozen voor E 10 12xx en E 10 13xx. Toen deze locs rond 1965 werden ingezet, waren, na snelheidsproeven met enkele E 10’s, ook al vier voorserielocs van de E 03 voor testritten op het spoor verschenen, die later deze en andere TEE-treinen zouden gaan trekken met een beoogde snelheid van 200 km.

Het is nog tamelijk vroeg in de ochtend van 14 juni 1967 als de kooplieden Hans Kraus en Fred Weinert  aan de koffie zitten in het restauratierijtuig van de ‘Rembrandt’, richting Amsterdam.
‘Straks moeten we in de werkcoupé maar even goed doorspreken hoe we dat gaan aanpakken met die mannen van Philips,’ meent Kraus. Hij bladert in het concept-contract. ‘De voorwaarden zijn aantrekkelijk, maar er zijn toch nog een paar punten die de aandacht verdienen. En je moet altijd op je hoede zijn voor die Hollanders. ’t Zijn slimme zakenmensen. Maar wij kennen ook het klappen van de zweep.’ Hij lacht besmuikt. Weinert knikt instemmend.
‘Het lijkt een mooie deal, maar misschien kunnen we die autolampen nog iets scherper inkopen. Zal onze chef wel mooi vinden.’
‘Zo is het.’ Kraus neemt een slok van zijn koffie en kijkt naar buiten. De trein raast met een snelheid van rond de 160 kilometer per uur door het Zuid-Duitse landschap, maar daar merk je niets van. De wagens liggen uiterst rustig en comfortabel op de rails.
‘Met die tandwielen-jongens van Brink moeten we nog steviger praten,’ gaat hij verder. ‘Die kunnen zo goedkoop leveren dat we de kwaliteit echt goed moeten vastleggen.’
‘Ik heb alle technische gegevens bij me,’ antwoordt Weinert.
‘Mooi. Daarvoor heb ik je meegenomen,’ glimlacht Kraus. Hij kijkt eens nadenkend rond in het rijtuig. Het is plotseling duidelijk voelbaar dat de trein iets inhoudt. Kraus kijkt naar buiten en ziet dat ze een provinciestation passeren. Het is Schwarzburg.
‘Wat zou je ervan zeggen,’ gaat hij even later verder, ‘als we in Amsterdam het nuttige met het aangename verenigen?’
De ogen van Weinert beginnen te twinkelen. Hij kent de reputatie van Amsterdam, van bepaalde delen van de stad.
‘Lijkt me een goed idee. Na de besprekingen hebben we waarschijnlijk genoeg tijd voor wat andere zaken.’
‘Dacht ik ook. Deze trein hebben ze de ‘Rembrandt’ genoemd. Het lijkt me daarom een goed idee het Rijksmuseum te gaan bezoeken en daar de schilderijen van de grote meester eens te gaan bekijken. In ieder geval de Nachtwacht.’ Kraus pauzeert en wacht Weinerts reactie af. Die moet moeite doen z’n teleurstelling te verbergen. Z’n compaan ziet het, inwendig geamuseerd.
‘Daarna kunnen we uiteraard ook nog even rondkijken in bepaalde … eh … buurten die op een andere manier ook nogal … eh … beroemd zijn.’ Kraus kijkt Weinert een beetje ondeugend aan. Die schakelt snel.
‘Lijkt me een mooie combinatie,’ reageert hij direct.
‘Mooi, dan doen we het zo.’ Hij staat op. ‘Kom, gaan we naar de werkcoupé. Er moet nog even flink aangepakt worden. Werk gaat voor het meisje. En de schilder.’ Hij grijnst breed.







« Laatst bewerkt op: 18 September 2012, 00:23:17 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Treinverkeer in Schwarzburg
« Reactie #1634 Gepost op: 17 September 2012, 22:49:33 »
De treinsamenstelling 'Rembrandt' in 1967 uit het vorige bericht heb ik met het volgende materiaal gemaakt:

- eloc: E 10 1309, BD Karlsruhe, Bw Heidelberg, rev 29.5.67: Roco 63703, in productie 2004 eenmalig (Roco clubmodel)
- Großraumwagen met middengang, Ap4üm, 10 515 Hmb, rev 18.3.66: Roco-set 45903
- coupéwagen, Av4üm, 10 426 Hmb, rev 12.2.66: Roco-set 45903
- restauratierijtuig DSG, WR4üm, 11 106 Hmb, rev 8.1.65: Roco-set 45903

De drie wagons zijn verbouwde rijtuigen van de Gruppe 53. Ze zijn (in de werkelijkheid) niet alleen in een andere kleur gespoten, maar kregen ook een nieuw interieur en airconditioning.

De trein kan desgewenst uitgebreid worden met een Av4üm en een Ap4üm uit de bijpassende Roco-set 45902.

Ik heb beide sets ooit eens op Marktplaats gekocht voor 60 euro samen. Ze zijn al lang niet meer verkrijgbaar. Af en toe zie je ze nog op ebay, waar ze als zeldzaamheid worden opgevoerd en er tussen de 100 en 130 euro per set voor wordt gevraagd.

De eloc in die kleuren heeft Roco jarenlang niet meer in het programma gehad voor tijdperk III, maar sinds kort weer wel, met bedrijfsnummer 10 1266, artikelnummer 72570. Vreemd genoeg alleen maar leverbaar met sound. Hij moet nieuw 269 euro kosten, al heb ik hem her en der al aangeboden gezien voor enkele tientjes minder. Mijn exemplaar komt van ebay, een jaar of vier geleden voor 120 euro gekocht.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 17 September 2012, 23:15:51 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus