Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:08:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
13 December 2025, 23:49:56
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
13 December 2025, 23:03:29
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
13 December 2025, 22:41:08
Roco 2025 door Luc2000
13 December 2025, 22:16:19
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
13 December 2025, 21:33:45
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
13 December 2025, 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 December 2025, 20:31:02
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 December 2025, 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
13 December 2025, 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
13 December 2025, 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
13 December 2025, 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
13 December 2025, 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
13 December 2025, 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
13 December 2025, 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
13 December 2025, 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
13 December 2025, 15:46:06
Station Weert door LNS_047
13 December 2025, 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
13 December 2025, 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 December 2025, 14:50:16
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3831160 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9360 Gepost op: 20 January 2016, 18:36:52 »
Spanwerk.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9361 Gepost op: 20 January 2016, 19:46:39 »
Je blijft ons toch geweldig amuseren met je ombouwsels hoor Jan!  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9362 Gepost op: 20 January 2016, 21:43:16 »
Dat hoop ik maar, Olivier. Maar fijn om te horen dat er in elk geval eentje is, en ik denk wellicht nog wel een paar.

Toch eigenlijk best wel verbazingwekkend, hoeveel "studie" het ombouwen van zo'n wagentje nu eigenlijk vergt. SC geeft dan wel een aantal aanwijzingen, van wat je allemaal zou kunnen veranderen, maar het is -althans, dat vind ik- wel belangrijk dat je je van tevoren een beetje een beeld vormt van hoe je daarbij te werk zou kunnen/moeten gaan bij die veranderingen die je ook daadwerkelijk zou willen doorvoeren. "Griffstangen ersetzen" door exemplaren van messingdraad bijvoorbeeld, vind ik dat de moeite waard? en zo ja, wat zijn dan de juiste afmetingen? Klakkeloos de maten van die op de wagon aanhouden? Nee dus, tekeningen bestuderen.
Idem Rangierertritte. SC vervangt ze door die van Weinert. Heb ik die liggen? En zo nee, heb ik een alternatief? Of laat ik de voorhanden gewoon zitten, ook al zijn dat tamelijk vormeloze plastic appendixi...

Kortom, een goede voorbereiding is het halve werk. En het kost nog eens een aangename hoeveelheid tijd ook.

En oja, Rangierertritte heb ik wel:



Alleen zijn dit linkse, en ik moet rechtse hebben...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9363 Gepost op: 20 January 2016, 22:16:27 »
Ik waardeer ook je ombouw(verslagen) zeer
en je baan en verhaaltjes ook  ;)
Vooral t lezen  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9364 Gepost op: 20 January 2016, 22:31:36 »
Fijn, dank je, Jerry!

Voor ze aan het chassis van de Omm 21 vastgelijmd gaan worden, hier nog even het verschil tussen de treetjes van AW-Lingen en de oorspronkelijke:


VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9365 Gepost op: 21 January 2016, 10:42:40 »
Hoi Jan,

Ik liep net in het draadje Kolen en Staal van Sobat Kras tegen een foto aan van een trein met OOt 42's ergens in Europa. De wagonnen waren allemaal zeker niet tot de nok gevuld. Dat zal alles te maken hebben met het soortelijk gewicht van het product wat vervoerd wordt en wat dat doet voor de asdruk. Het is dus niet altijd logisch om zo'n wagon vol te laden. Misschien iets om te onthouden voor de uitvoering op onze modelbanen.

« Laatst bewerkt op: 22 January 2016, 10:48:00 door VFR »
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9366 Gepost op: 21 January 2016, 11:15:08 »
Zeker, er is verschil in gewicht van de diverse stoffen die vervoerd worden. IJzererts heeft een veel groter soortelijk gewicht dan bijvoorbeeld cokes, en cokes is ook weer lichter dan steenkool. Bijgevolg zal een wagon, die tenslotte ook een maximum aan te laden gewicht kent, van het één meer volume dan van het ander kunnen bevatten. In het draadjes van Kras zie je wagons die maar voor pakweg de helft volgeladen zijn met ijzererts, qua volume zou er veel meer in kunnen, qua gewicht niet.
Ik herinner me ineens dat ik me daar al eens mee beziggehouden heb, toen ik met de OOtz 43 van Roco (ex-Klein) bezig was. Dat staat ook nog steeds op m'n emmerlijst: naar een ertsmijn toe gaan om erts te halen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9367 Gepost op: 21 January 2016, 11:31:47 »
Trek je de Om 21 makkelijk uit elkaar of zijn de onderdelen drastisch aan elkaar gelijmd of geklikt? Ik neem aan dat je niet lukraak de bruine bak in de ene hand en het zwarte onderstel in de andere hand neemt en ze blind uit elkaar rukt.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9368 Gepost op: 21 January 2016, 11:38:45 »
Aan het hele wagentje is er niks verlijmd, er zijn alleen klikverbindingen. Bak en onderstel zijn aan elkaar geklikt met vier "haken" aan de bak, die in corresponderende openingen in het onderstel vallen. Wagon op z'n rug en met een kleine schroevendraaier de haken iets naar binnen drukken en dan voorzichtig wrikken.

« Laatst bewerkt op: 21 January 2016, 11:45:16 door 44. Reden: correctie »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9369 Gepost op: 21 January 2016, 11:47:51 »
Aha. Weer wat geleerd. :)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9370 Gepost op: 21 January 2016, 11:54:16 »
Op de vorige pagina was dit plaatje te zien:



Op de koppelingen na zijn hier alle onderdelen van het wagentje te zien.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9371 Gepost op: 21 January 2016, 17:44:53 »
Pas wel op, net zoals bij enkele anderen Roco wagons is het plastic soms zeer broos. Vooral die 4 lipjes die de bak op het onderstel houden willen nog wel eens afbreken. Ik heb onlangs nog een bak-transplantatie moeten doen nadat bij het eruit wrikken van een lading - met teveel houtlijm erin - de bak stukken plastic begon te verliezen. Bij het demonteren van een oudere wagon om die op het onderstel met kortkoppeling te zetten braken die nokjes af en moest er even wat secondenlijm gebruikt worden.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9372 Gepost op: 21 January 2016, 21:46:16 »
Ik weet 't, Sander. Bij de demontage was ik daar ook op bedacht, en ben met het nodige aan moed, beleid en, euh, een eenvoudige doch voedzame maaltijd vooraf te werk gegaan. Met succes, er is niks afgebroken. Wat er los kwam heb ik er met opzet afgesneden.
Als tegenprestatie heb ik er ook weer wat opgeplakt:



De OOt 42 al dan niet met Kadee-koppelingen spookt nog steeds door m'n hoofd. Hoe groot is het verschil in afstand tussen de wagons eigenlijk met GFN cq Kadeekoppelingen? Want stel dat ik meerdere "koppelwagens" maak en vervolgens samen in een enkele trein zet, lijkt het dan nog wel?

Uitproberen dus, eerst de GFN-versie:



Vervolgens met de Kadee's geïnstalleerd:



Hm, dat scheelt haast niks. Maar hoe gaat dat door een R3 bocht?



Daar mankeert ook niet alles aan. Niks in de weg dus, al wil ik tien koppelwagens hebben.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9373 Gepost op: 21 January 2016, 21:58:05 »
Waren die ootmet klauwkoppelingen niet zonder buffers

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9374 Gepost op: 21 January 2016, 22:10:45 »
Toen de eerste series van wat later de OOt 42 zou worden werden gebouwd, is er wel wat gerommeld met de Scharfenberg-koppeling op die wagens. Bij de DB hebben ze daar niet mee gereden, voor zover ik weet.
Die van mij hebben allemaal buffers. Heel eerlijk gezegd zou het wel makkelijker zijn om met Kadee's te werken als die buffers er niet waren (in de Verenigde Staten van A. en ook elders wordt zonder buffers gereden, daar doet de koppeling als middenbuffer dienst, en de Kadee is tenslotte een product uit de VS van A.).

Maar in Duitsland rijden ze (het is 1967!) nu eenmaal mét die dingen. En dus ik ook.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2016, 22:34:24 door 44. Reden: een tal toevoegingen »