Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:53:25
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 14:50:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618763 keer)

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9345 Gepost op: 19 January 2016, 01:02:10 »
In plaats van riet zou je ook aan siergrassen kunnen denken. In allerlei diktes te vinden.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9346 Gepost op: 19 January 2016, 14:34:01 »
Dat zou zomaar kunnen, Michaël! De kunst is om dingen met een modelbouwersoog te bekijken: "kan ik dit ergens voor gebruiken en zo ja, hoe?".
Zo moet ik nog een rongenwagen met een lading dunne buizen hebben, gemaakt van spermarietjes.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9347 Gepost op: 19 January 2016, 17:26:54 »
Terwijl de schuifdak en -wandwagen nog in behandeling is, heb ik de volgende slachtoffers alweer bij elkaar gezocht.

Waar ik eerder schreef, over de Omm 52, dat dat één van m'n favoriete modellen is, kan ik dat evenzeer stellen over de Kds-wagentjes. Silowagens noemt men die ook wel, hier in de lage landen.
Maar die zijn er in soorten en maten, en daarbinnen heb ik niet zozeer een voorkeur.

De Kds 54:

Hier ga ik niet al te veel aan verspijkeren. Kadee-koppelingen, remhendeltjes verven en misschien nog andere buffers erop, dat zal het zo'n beetje zijn.
Een klacht over deze wagentjes van Roco heb ik eigenlijk wel; de relingen van de bordessen boven op de wagen hebben nogal de neiging om te roesten.

Nummer 2 (nee, niet van de lijst van ergernissen), de Kds 56:

De planning is grotendeels gelijk aan die van de Kds 54: koppelingen en remhendels.

Nummer drie. Wel toepasselijk, want ipv twee silo's telt deze wagon van Piko er drie:

Een eerste serie van 7 stuks werd door de DB in 1961 gebouwd, gevolgd door nog een serie van 9 stuks in de jaren 63/65, waarbij de neigingshoek van de silo-onderkant werd gewijzigd, van 45o in 60o.
Ongeveer in dezelfde tijd werd een opdracht van nog eens 40 stuks vergeven, waardoor het totaal aantal wagons van dit type gebracht werd op 56 stuks. Met recht een zeldzaamheid om aan te treffen dus.
In 1970 werden de laatste exemplaren door de DB verkocht aan de privé-maatschappij EVA/VTG.

Ook deze wagon is al eerder in dit draadje aan de orde geweest, volgens mij heb ik toen beschreven hoe ik het één en ander aan armaturen heb vervangen, en ook het aanbrengen van de gebruikssporen is al aan de orde geweest. Wat dat betreft zal er dus verder niks te melden zijn, en ook het blokkeren van de KKK's is nauwelijks het noemen waard.
Ik zal er dus verder geen woord meer over vuil maken, en aangezien hier voorlopig verder niks meer te lezen of te zien valt kun je net zo goed nu overschakelen naar een ander draadje.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2016, 18:17:11 door 44 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9348 Gepost op: 19 January 2016, 22:30:58 »
Het opzoeken van de volgende 'slachtoffers' bleek toch niet zo prematuur als gedacht. Nu is het een soort lopende bandwerk geworden; meerdere wagentjes tegelijkertijd op tafel, zodat bepaalde handelingen 'in één streep door' uitgevoerd kunnen worden.

Dat schiet lekker op zo!

141

• Offline Offline
« Reactie #9349 Gepost op: 20 January 2016, 00:10:38 »
Jij bent goed bezig!  (y) De "karretjes" knappen daar enorm van op.

Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; die gaan zo lekker lang mee.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #9350 Gepost op: 20 January 2016, 07:54:03 »
Citaat van: Man met de kwast
Het opzoeken van de volgende 'slachtoffers' bleek toch niet zo prematuur als gedacht.

Sommige exemplaren komen vanzelf naar je toe. ;)

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9351 Gepost op: 20 January 2016, 11:23:52 »
Ik zie vanzelf wat er op m'n pad komt, Bas.  ;)

@Clemens: altijd leuk om te horen! Wel weet ik, dat de meningen verdeeld zijn; de één waardeert het meer dan een ander.Je zou kunnen zeggen dat er voor- en tegenstanders zijn, wat vervuilen betreft. Een veelgehoord argument is dat je wagentjes onverkoopbaar zouden worden - welnu, ik heb daar al eens eerder over gezegd dat mij dat niet zo bezighoudt. Ik zie het als materiaal om bezig te zijn, om er mee te doen waar ik zin in heb. Ik laat ook m'n aardappels ongegeten op m'n bord liggen omdat ik ze anders niet meer zou kunnen verkopen.
Maar dat moet iedereen zelf maar weten.

Maar zo'n trein met wat gebruikssporen levert in mijn ogen altijd wel een aardig beeld op, waarbij vooral de kleine remhendels met achterliggende bordjes een aardig accentje geven.

Ik moet wel zeggen, dat ik me wel eens zorgen maak omdat jullie bepaalde wagentjes voor de zoveelste keer krijgen voorgeschoteld, dat ik in herhaling val, zogezegd. Maar wat dat betreft kunnen jullie nog wel wat verwachten, als ik het in de kop krijg te beginnen aan de OOt 42's, daarvan staat nog een halve Hendrik op de nominatie de behandeltafel te passeren.
Sommige daarvan hebben al een bewerking achter de rug, waar ik al dan niet tevreden over ben, zoals deze:

Niet dat daar niks meer aan hoeft te gebeuren, integendeel, de trapjes tussen de loskleppen horen bruin te zijn, evenals de sluitseinijzers, die moeten dus nog een kleurtje krijgen. Net als bij dit exemplaar:

Hier vind ik echter de vervuiling van de draaistellen wat te geprononceerd, dat mag best wat afgezwakt worden. Bovendien moeten er nog de "Bremsecken" worden aangebracht.

Er zijn er ook, die nog in het geheel geen behandeling hebben ondergaan, zoals deze:

Maar goed, om ze nou alle 25 hier in dit draadje de revue te laten passeren is ook weer zo wat.

Een ander 'probleem' vormen de koppelingen van deze wagens. Momenteel zijn ze allen voorzien van de bekende Fleischmann kopelingskop. Zoals inmiddels wel als bekend mag worden verondersteld, ben ik bezig de goederenwagens in mijn bestand uit te ruste met koppelingen van Kadee, naar mijn mening de koppeling waarmee je het mooist kunt rangeren; ze koppelen boterzacht (die van GFN moet je echt in elkaar drukken) en ook ontkoppelen gaat makkelijk, hetzij met behulp van een (ondergrondse) magneet, hetzij met een satéprikker.
Omdat ik van plan ben althans een groot dee van de OOt 42's in een zgn Ganzzug te laten lopen, lijkt het mij niet erg zinvol alle GFN-koppelingen door Kadee's te vervangen. De vraag is dus eigenlijk: hoeveel van die wagens rust ik uit met Kadee's?
Eerst maar eens twee of vier halve, zodat ik ze als "koppelwagen" kan gebruiken. Daarna kan ik wel verder kijken.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9352 Gepost op: 20 January 2016, 13:13:37 »
Vanuit Dönsdorf, waar men blijkbaar kampt met een hardnekkig overschot aan open wagens, arriveerde vandaag een tweetal fabrieksnieuwe wagons, te weten 1 exemplaar Omm 53, onberemd, en 1 Om 21. Fabrieksnieuw betekent naar Lümmelneraner begrip onbruikbaar. Er zal dus het één en ander aan moeten gebeuren. Ik verheug me er nu al op, en u?

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #9353 Gepost op: 20 January 2016, 14:51:45 »
Dönsdorf is benieuwd wat Ammeräth te zijner tijd met dit duo gaat doen. :)

Citaat
hoeveel van die OOt 42-wagens rust ik uit met Kadee's?
Twee wagens lijken mij voldoende. Eén aan het begin en één aan het einde van de trein. In Lümmeln worden ze niet geladen of gelost voor zover ik weet. Ermee rangeren is dus niet nodig.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 20 January 2016, 15:09:46 door Basilicum »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #9354 Gepost op: 20 January 2016, 15:00:05 »
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor de grondstoffen voor het bruikbaar maken van de diverse wagons op is,en wat dat voor crisis met zich mee gaat brengen als men er telaat achter komt dat het op is  ;D  ;)
Hier geraken de recent gekochte grondstoffen voorlopig niet op,de grondstoffen zijn namelijk zo hard als beton en dat horen ze volgens de beschrijving niet te zijn.
Hoe dat op te lossen heeft men echter helaas niet vermeld  :-\
Voor wat betreft je kolentrein,je kan als je weet hoeveel je van die wagons hebt en hoeveel je er maximaal rond kan laten rijden in 1x,er stammen van 2 of 3 sets van maken,dan breng je aan het begin en eind van zo'n set die kadee's aan en klaar is Jan  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9355 Gepost op: 20 January 2016, 16:12:23 »
Citaat van: Basil
Twee wagens lijken mij voldoende. Eén aan het begin en één aan het einde van de trein.

Ja. Maar een hele halve Hendrik is zo'n 31/2 meter, één of meer loks niet meegerekend. Een beetje veel voor m'n schaduwstation. Daarom dacht ik aan vier halve, dan heb ik twee kwarten Hendrik, die ik eventueel, wanneer dat door de logistieke omstandigheden vereist wordt, kan samenvoegen.

Citaat van: Floril
stammen van 2 of 3 sets van maken,dan breng je aan het begin en eind van zo'n set die kadee's aan en klaar is Jan

Dat dus.

Citaat van: Dönsilicum
Dönsdorf is benieuwd...

Wel, eerst zoals te doen gebruikelijk: de boel de vernieling in helpen:

Of het nu een versie met, dan wel een versie zonder remmen wordt, de remblokken moeten sowieso verwijderd worden, want die hebben zo'n eind buiten de wielen helemaal niks te zoeken:

Wordt het een onberemd exemplaar (een zgn "Leitungswagen"), dan zou eigenlijk ook de rest van de reminstallatie moeten verdwijnen.

Omdat ik daar nog niet helemaal uit ben, laat ik dat gewoon zitten. Als het ding op de rails staat, zie je daar sowieso niet veel van terug.

Wat dat betreft heeft Roco het met de Omm 53 beter bekeken, daar is dat remgedoe er los in te steken:

Moet je wel iets hebben om te steken, en dat is niet het geval. Ook niet relevant, trouwens, want die Omm 53 is onberemd (Leitungswagen) en dat laat ik zo.
Maar eerst maar even die Om 21. Volgende keer weer meer.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9356 Gepost op: 20 January 2016, 16:18:41 »
Citaat
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor de grondstoffen voor het bruikbaar maken van de diverse wagons op is,en wat dat voor crisis met zich mee gaat brengen als men er te laat achter komt dat het op is

Huh? Grondstoffen op?
Er wordt eerder gezorgd voor uitbreiding van het assortiment dan voor aanvulling. Dat laatste is wel het minste waar ik me zorgen over maak, laat staan over een crisis in welke omvang ook. Voor zover die gerelateerd is aan grondstoffentekort dan.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #9357 Gepost op: 20 January 2016, 16:22:38 »
Die Oot hebben verschillende DB opdrukken
Zijn die verschillend of hetzelfde met enkel andere logos en opdrukken
En die Omm ,kan je de remblokken niet naar binnen plaatsen

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9358 Gepost op: 20 January 2016, 16:27:21 »
De OOt 42's zijn allemaal hetzelfde type, wel is er wat variatie in opdruk (en nummers).

De remblokken zijn na de amputatie onbruikbaar. Maar ik heb nog wel wat van dat Weinert-ombouwspul op voorraad liggen, misschien zijn daar ook wel remblokken bij.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9359 Gepost op: 20 January 2016, 17:01:54 »
Dit is namelijk wat er na wat hak- en snijwerk overblijft:

Het "Sprengwerk" (hoe heet dat eigenlijk in ons Dietse dialect?) kan ook worden verwijderd. Het onderstel wordt door Roco voor verschillende wagentjes uit de zgn "Juniorserie" gebruikt, vandaar dat het er op zit. Maar het kan weg dus.